Boomloos zadel met normaal dekje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moni48

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-09-17

Boomloos zadel met normaal dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 11:29

Ik hoop dat deze vraag niet eerder is gesteld anders hoor ik het wel ;)

Ik moet een nieuw zadel voor mijn paard en ik zit nu enorm te twijfelen wat ik moet doen. Een normaal boomzadel of een boomloze. Ik wil namelijk heel graag met normale dekjes kunnen rijden en dat kan natuurlijk niet met boomloze. Nu heb ik ergens gelezen dat je ook een halve pad onder een boomloos zadel kan doen zodat je normale dekjes eronder kan doen. Heeft iemand hier ervaring mee? En of dat onder de just adjust kan van barefoot? Natuurlijk zijn de dekjes niet het meest belangrijke en gaat het om wat het beste is voor mijn paard. Maar ik was toch even benieuwd.

En als laatste, wat zouden jullie adviseren? Boomloos of toch een boomzadel? Ik heb met beide goede en slechte ervaringen dus ik weet het niet zo goed.


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Boomloos zadel met normaal dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:35

Met bv een easytrek dressuur kan dat. Ik heb er nog 1 tweedehands liggen, pb maar mocht je interesse hebben.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:36

Halfpad kan. Maar hoe meer lagen, hoe hoger een torentje kan worden. Is niet altijd fijn.

Tegenwoordig kun je al leuke dekjes kopen in boomloos.

Zelf maak ik dekjes en zit er aan te denken, wanneer ik er tijd voor heb, om ook boomloze types te maken. Met ruggengraat vrijheid en holtes voor de inlagen.
Maar ik ga niemand blij maken met een dode mus, want ik wil het eerst gewoon helemaal goed maken voor ik iets maak voor de verkoop.

Dan de volgende vraag.
Het is per paard, per type zadel afhankelijk.
Ook ivm werken met een speciale pad en de juiste inlagen.

Een boomloos zadel is niet altijd passend te maken, net zoals een boomzadel.
De mijne had voor de Nottingham een onhandige bouw, waardoor deze niet passend te maken is.

Om die reden terug gegaan naar thorowgood (boom) die wel goed past.
Mijn hart gaat naar de yasir en de tudor van edix.
Mits de drukmetingen goed zijn, wil ik daar graag voor gaan. Dit is boomloos in dressuurzadel variant.

Maar er zijn zoveel soorten, zoveel merken...

Laat je goed voorlichten door eventueel een zadel passer, zoals je met een boomzadel ook zou doen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:37

Als je een halfpad gebruikt kan je onder de just adjust je gewone dekjes gebruiken :)


moni48

Berichten: 32
Geregistreerd: 17-09-17

Re: Boomloos zadel met normaal dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-20 15:53

Bedankt voor de reacties! Ik zit echt nog even te twijfelen want ik heb een paar keer op een boomloos zadel gezeten maar ik had echt het gevoel dag ik ver boven mijn paard zat, en dat vond ik niet zo prettig. Zijn er ook modellen die dat minder hebben? Ik heb de soft walk gehad. Uiteindelijk toch maar weg gedaan omdat het niet lekker zag voor mij.

Tianbelli

Berichten: 1485
Geregistreerd: 22-02-11
Woonplaats: Belgiƫ, Kempen

Re: Boomloos zadel met normaal dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:03

Ik heb een (semi) boomloze Hidalgo Venice, zit nagenoeg hetzelfde als mijn boomzadel, niet hoger althans. Ik gebruik het zonder iets onder, of met de standaard dekjes. Geen halfpad ertussen of geen speciale boomloze zadeldekjes.

Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Boomloos zadel met normaal dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:34

Ik gebruik in die gevallen een halfpad onder mijn BF Cheyenne.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:49

Je hebt hierin een paar mogelijkheden.
Ofwel neem je een boomloos zadel/flexibel zadel dat heel hard lijkt op een boomzadel waar geen speciale pad met inlages onder moet. Zoals hierboven al genoemd is: Hidalgo of Easytrek zijn bijvoorbeeld merken hierin.
Ofwel neem je een leuke boomloze pad in een toffe kleur, bijvoorbeeld Kifrahorse.nl heeft hier een redelijk groot aanbod in.
Ofwel neem je een half pad en dan kun je daaronder een gewoon dekje gebruiken.

Wat het 'beste' is zul je toch zelf moeten beslissen. Eventueel kun je verschillende zadels passen en dan zien wat het fijnste ligt, zit en wat je zelf ook mooi vind natuurlijk! Er is tegenwoordig zoveel aanbod in het boomloze/semi booloos/flexibele zadels dat je vast wel iets vind dat bij jullie past. Er zijn ook verschillende mensen waarbij je een pasconsult kunt doen. Ik heb zelf heel lang boomloos gereden, moest heeeeel erg wennen maar was wel weer zo gewend aan een boomzadel.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 11 bezoekers