graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 09:44

Ik merk echt dat mijn paard minder energie heeft nu weer meer/fanatieker dressuur trainen en ook in het bos langer achter elkaar willen draven oa.

Hij heeft ooit op vitalbix gestaan, maar at dat niet meer en nu een jaar of 2 op pavo vital.

Ik wil graag iets voeren voor meer energie en spieropbouw, maar zonder granen en melasse. Hij mag van mij altijd nog iets slanker, maar hij is niet te dik.

Paard is 7, we hebben 1x per week dressuurles wat best pittig is, 1x bos en verder train ik zelf nog 3x fanatiek. 2 dagen is rust/grondwerk

Wie heeft tips?


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:11

Wel eens naar pavo inshape gekeken? Iets hoger doseren dan zij zeggen, namelijk 200g/100kg paard, maar dat levert wel de eiwitten voor de spiermassa, is gmo-vrij, bevat wel 1% melasse tegen het stof/fijne deeltjes maar totaal 7% zetmeel+suiker.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 11:23

Mizora schreef:
Wel eens naar pavo inshape gekeken? Iets hoger doseren dan zij zeggen, namelijk 200g/100kg paard, maar dat levert wel de eiwitten voor de spiermassa, is gmo-vrij, bevat wel 1% melasse tegen het stof/fijne deeltjes maar totaal 7% zetmeel+suiker.


jazeker, ik vroeg me alleen af of dat ook genoeg energie geeft, omdat het zo gericht is op afvallen

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:30

Aangezien je graanvrij wilt is de pittiger energie geen optie, verder is energie vooral een kwestie van voedingsstoffen optimaliseren en rustig opbouwen.

Voldoende eiwit levert voor veel paarden al een flink verschil in energie doordat ze lekkerder in hun vel gaan zitten. Een eiwittekort zorgt onder andere voor sneller, meer en langer aanhoudende spierpijn.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Duplo

Berichten: 1650
Geregistreerd: 11-12-04

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:39

Ik ben toevallig weer een paar weken overgestapt naar metazoa (superfit broxx met timothee)

Hiervoor victorious secret 200 maar nu ik weer naar de metazoa ben gegaan merk ik dat ze echt wat energie miste.

Ik heb ze niet exact langs elkaar gelegd qua ingrediënten dus waar het precies door komt weet ik niet

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 11:51

@duplo, thanks voor je reactie, maar ik zoek echt iets meer dan alleen een balancer.

@ Mizora, ik kom toevallig net een uitgebreid bericht van jou tegen tijdens het zoeken (zie onder)
Het zou dus goed kunnen dat mijn paard energie tekort komt op dit moment door te weinig eiwitten/aminozuren?
Ik had namelijk deze week zelfs het idee dat er minder spier te zien is, ipv hetzelfde/meer.
Mijn paard weegt 600 kilo, maar ik denk dat ik dan zou beginnen me 1 kilo inshape en kijken wat dat doet en anders langzaam verhogen. Dan zit ik al aan 2 zakken per maand, in die zin schrik ik van de prijs. Ik kan het prima missen, maar ik had niet verwacht zo richting de 50 euro p maand te gaan om wat energie erin te stoppen :D

Mizora schreef:
Saaams schreef:
Maar van eiwit worden ze ook dik toch?

Ik vind fijn dat het een graanvrij product is en laag in suiker en zetmeel. Ik ben in overweging.


Ja en nee.

Ja, op zich geeft eiwit kcal en kan je paard er dus dik van worden, maar niet meer dan van kcal uit vezels of vet of zetmeel of suiker.

Maar er spelen wel (minimaal) 2 dingen mee (bij eiwitten mag je eigenlijk essentiele aminozuren lezen).
1: een paard dat bij de juiste hoeveelheid kcal te weinig eiwitten binnen krijgt, wil meer eten (krijgt een grotere hongerprikkel) om dat eiwittekort weg te krijgen. Bij paarden die onbeperkt ruwvoer krijgen, zelfs als dit deels stro of takken is, eten ze meer. 3kg stro is ongeveer gelijk aan 1kg krachtvoer en aan 1.5kg hooi. (in het geval van InShape verwacht ik zelfs maar 2.5kg stro is gelijk aan 1kg InShape)
2: een paard dat absoluut (dus niet relatief aan kcal) te weinig eiwitten binnen krijgt, verliest spier en wordt minder actief. Spierverlies geeft over langere termijn heen een lagere caloriebehoefte, minder actief zijn is een lage caloriebehoefte op korte termijn.

[ Afbeelding ]
Dit legt uit waarom het eigenlijk gaat om essentiele aminozuren. Een spier heeft van alle aminozuren bepaalde hoeveelheden nodig. Sommige kan het lichaam zelf maken, anderen moeten via de voeding binnen komen. Deze laatste groep aminozuren zijn de essentiele aminozuren.

Op het moment dat een bepaald aminozuur opgebruikt is, houdt de spiervorming op. En aangezien spieren steeds (gedeeltelijk) vervangen worden en daarvoor ook deze aminozuren nodig zijn, kan het dus zelfs voor spierafbraak zorgen als de aminozuren te veel beperkt worden. En het meest beperkende aminozuur bepaalt de spieropbouw, de laagste plank van het vat. En dat is vaak Lysine, Methionine of Threonine. Een paard kan dus wel genoeg eiwitten in grammen binnen krijgen. Maar als er te weinig Lysine tussen de aminozuren zit, heeft hij er alsnog een tekort.

En nu komt de sojaschroot om de hoek kijken. Want sojaschroot bevat goed opneembare eiwitten, waarbij deze relatief veel bestaan uit deze 3 aminozuren. Het zorgt er dus voor dat de totale inzet van eiwit voor spieropbouw beter wordt. En wat ingezet wordt voor spieropbouw, wordt geen vet. En zorgt voor alle andere voordelen die ik eerder genoemd heb.

Hier zijn alle 4 de paarden minder hooi gaan eten sinds ze sojaschroot krijgen, terwijl ze dikker in de spieren zijn komen te zitten, zonder training (maar wel met minimaal 10/7 vrije beweging). Eerder waren ze ook al minder hooi gaan eten door een mineralenbrok te krijgen (marstall force in ons geval).

Helaas benoemd op het moment Pavo niet de ewpa (die schat ik rond de 0.75) en VREP (die schat ik rond de 160g of 16%).

Maar er zijn wel gegevens hoeveel ewpa en vrep een paard nodig heeft.
Eigenlijk wordt de eiwitbehoefte uitgerekend met het metabolische gewicht van het paard, dus gewicht^0.75. Ik zal even een lijstje van het CVB kopiëren (gezonde volwassen paarden op rust. Energie voor koudbloedruinen/merries):

100kg paard: 1.2 ewpa, 95g vrep
200kg paard: 2.1 ewpa, 160g vrep
400kg paard: 3.5 ewpa, 270g vrep
600kg paard: 4.7 ewpa, 365g vrep
800kg paard: 5.9 ewpa, 450g vrep

1 uur zware arbeid (klasse 4) per dag verdubbelt de behoefte ongeveer.
[ [url=m/qc5YL5.png]Afbeelding[/url] ]

Een paard van 500kg heeft ongeveer een energiebehoefte van 4.1ewpa en een vrep-behoefte van 320g. Met 1kg Pavo InShape is in ieder de helft van deze behoefte waarschijnlijk gedekt. Daardoor kan je er gemakkelijker armer hooi naast voeren.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:11

Dat dus inderdaad. Als je het te kostbaar vindt, kan je ook 200-250g sojaschroot toevoegen aan je vital (eerst 4 dagen halve portie). Dat kost 0.5-1€/kg. Dat is niet gmo-vrij (maar wij doen dat hier thuis ook. Al is het bij ons omdat er twee jeuken op luzerne).

Overigens bevat sojaschroot ruim 400g vrep/kg. Dus mocht je paard na een tijdje nog wat meer eiwit nodig blijken te hebben, kan het nog iets verhoogd worden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:59

Ik ga Marstall Amino Muskel Plus geven voor de spieropbouw. Is dat niet een beter alternatief als je niet wil dat je paard dikker wordt?

Barb

Berichten: 12076
Geregistreerd: 24-07-01

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:11

Agrobs

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:12

TS: ik was ook op zoek naar een supplement voor meer energie bij een paard dat niet dikker mag worden. Ik zocht geen piekenergie die bijvoorbeeld Triple P van Pavo geeft, gaat echt om de duur (het langer kunnen uithouden en fitter qua conditie)

Op advies van de Paardendrogist ben ik nu Redcell bij gaan geven en dat werkt echt goed! Naast een hoge dosering aan ijzer zitten er verschillende vitamines en mineralen in die soms niet in de dagelijkse voeding zitten. Je paard wordt er niet heet van maar wel energieker en het helpt bij een sneller herstel na de training en betere spieropbouw.

https://www.paardendrogist.nl/farnam-re ... nts-946~ml
Lees de recensies ook eens. Ik had nog nooit van het product gehoord maar ben zeer tevreden. Eerder had ik haver geprobeerd, maar daar werd paard zo spooky van dat ze juist op de rem liep.

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:36

Equifyt heeft een graanvrije selectie. De mijne doen het er super op.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:29

Mizora schreef:
Dat dus inderdaad. Als je het te kostbaar vindt, kan je ook 200-250g sojaschroot toevoegen aan je vital (eerst 4 dagen halve portie). Dat kost 0.5-1€/kg. Dat is niet gmo-vrij (maar wij doen dat hier thuis ook. Al is het bij ons omdat er twee jeuken op luzerne).

Overigens bevat sojaschroot ruim 400g vrep/kg. Dus mocht je paard na een tijdje nog wat meer eiwit nodig blijken te hebben, kan het nog iets verhoogd worden.
je moet sojaschroot niet in 1x van die hoeveelheden geven, kan flink misgaan, langzaam opbouwen daarmee

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:37

Ik geef luzernebrok met losse lysine erbij.

Wat je ook geeft, je moet goed op de aminozuursamenstelling letten. Als er een aminozuur tekort is (meestal lysine), dan heb je er nog niks aan.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 03:07

Zidore schreef:
Mizora schreef:
Dat dus inderdaad. Als je het te kostbaar vindt, kan je ook 200-250g sojaschroot toevoegen aan je vital (eerst 4 dagen halve portie). Dat kost 0.5-1€/kg. Dat is niet gmo-vrij (maar wij doen dat hier thuis ook. Al is het bij ons omdat er twee jeuken op luzerne).

Overigens bevat sojaschroot ruim 400g vrep/kg. Dus mocht je paard na een tijdje nog wat meer eiwit nodig blijken te hebben, kan het nog iets verhoogd worden.
je moet sojaschroot niet in 1x van die hoeveelheden geven, kan flink misgaan, langzaam opbouwen daarmee


100-125g in 1x bij een gezond paard van 600kg is echt geen probleem. En na 4 dagen 200-250g ook niet. 1kg luzerne geeft ook geen problemen, en dat bevat evenveel tot meer ruw eiwit (als 250g sojaschroot), dus een vergelijkbare hogere nier-belasting. Alleen van luzerne is de eiwit kwaliteit veel lager, waardoor het paard er veel minder van kan gebruiken.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.


xLiez

Berichten: 1887
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 06:00

Ik heb de mijne ook op inshape staan en die heeft meer dan genoeg energie! Ik doe vaak 5x in de week wat met hem. Nu even niet want hij heeft een blessure.

Ik heb heel lang graanvrij gevoerd, je hebt ook nog d’hooghe vital fibre, die krijg ik vandaag binnen. Omdat hij op rust staat wil ik hem minder eiwitten geven en ik ga dit voer testen.

Nog wat merken met sowieso graanvrij:
Agrobs alpengrün muesli
Equifirst heeft ook graanvrije lijn
Equifyt
Marstall
Pavo Inshape
D’hooghe vital fibre

Muze
Berichten: 5243
Geregistreerd: 24-04-20

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:38

Je zou ook een schepje whey kunnen bijgeven.
Dan hoef je minder te geven dan soja of erwten, dat zijn beste hoeveelheden

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:07

Wat geef je nu? Weet je zeker dat hij genoeg binnen krijgt om normaal te functioneren?

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 10:40

thanks iliez, ik wil de inshape gaan proberen en even kijken wat dat doet!

@ Tessebes ik geef nu pavo vital (zie openingspost)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:55

Sorry niet goed gelezen. Wat merk je aan weinig energie? Begint hij wel energiek en wordt het gedurende de inspanning minder? Hoe uit hij het? Terughoudend lopen bijvoorbeeld?

HopeDreamer

Berichten: 965
Geregistreerd: 17-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:59

Duplo schreef:
Ik ben toevallig weer een paar weken overgestapt naar metazoa (superfit broxx met timothee)

Hiervoor victorious secret 200 maar nu ik weer naar de metazoa ben gegaan merk ik dat ze echt wat energie miste.

Ik heb ze niet exact langs elkaar gelegd qua ingrediënten dus waar het precies door komt weet ik niet


Hoe bevalt de Metazoa bij jou paardjes?

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: graan en melassevrij voer voor meer energie / spieropbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:18

Erwten eiwit poeder geven, kan je door ander voer mengen als slobber maar mijn paarden aten het na de gewenningsperiode ook alleen. https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html

Wordt bijv. ook veel gebruikt voor PSSM paarden die dus wel de eiwitten nodig hebben voor de spieren maar verder op een streng dieet staan.

Ik gaf tussen 1 en 2 maatscheppen per paard. Geef het nu even niet omdat we weinig met de paarden doen.

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 21:20

Tessebes schreef:
Sorry niet goed gelezen. Wat merk je aan weinig energie? Begint hij wel energiek en wordt het gedurende de inspanning minder? Hoe uit hij het? Terughoudend lopen bijvoorbeeld?


Ik pb je even!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK en 12 bezoekers