Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 20:29

Hi Bokkers :wave:


Afbeelding


Mijn vorige topic over het paarden leven in Amerika werd super goed ontvangen. Nu ben ik afgelopen weekend voor het eerst hier op wedstrijd geweest en ik dacht misschien is het wel leuk voor jullie als ik laat zien hoe het er hier aan toe gaat :) dat is nogal een verschil namelijk!

Ten eerste zijn de afstanden in Amerika wel even een ander verhaal dan in Nederland. Voor deze wedstrijd hebben we 3 uur in de auto gezeten voordat we er waren. Dit is de dichtstbijzijnde wedstrijd voor ons! Het is hier dan ook de gewoonte dat je 1 of 2 dagen eerder aankomt op het terrein samen met je paard. Wij kwamen op zaterdag aan, we hebben onze stal opgezocht, alle spullen uitgeladen en het terrein verkend. Normaliter moet je inchecken bij de office maar vanwege CoVid ging dit allemaal online.

Op het terrein waren 400(!!) stallen beschikbaar voor de wedstrijd paarden. De deelnemers waren een mix tussen eventing ruiters en dressuur ruiters. Er waren 6 dressuur ringen, een gigantische warming up baan voor de dressuur ruiters, 2 spring ringen en een warming up baan voor de spring ruiters en een gigantisch cross terrein! Alle dressuur en bijna al het springen was op zeer goede kwaliteit zand bodem.

Nadat Daisy (het paard waarmee ik aan de start ben verschenen <3 ) een uurtje was bijgekomen van de reis en wat hooi en water had gegeten/gedronken hebben we haar opgezadeld voor een gewone training. Het was voor haar de eerste keer dat zij op wedstrijd was en ze is nogal een temperamentvolle merrie, dus het was even spannend of ze me vliegles zou gaan geven of zich zou gedragen :Y)

Gedurende de training was ze erg braaf, wel heel erg afgeleid en hier en daar wat schrikachtig maar we waren erg tevreden. De rest van de middag lekker bij de stal rondgehangen, wat te eten gehaald bij de kraampjes en bij de standjes gekeken met allemaal paarden spullen (waar ik nog een mooie nieuwe rijbroek gescoord heb)!

’s Avonds was het tijd om naar het hotel te gaan. Een ‘simpele’ wedstrijd in Amerika loopt dus meteen hoog op in de kosten. Je betaald startgeld (wat veel hoger is dan in NL), stallingskosten, hotel, en natuurlijk behoorlijk wat aan benzine.

De volgende ochtend vroeg weer naar de stallen om te voeren en even te wandelen met Daisy. In de middag was het tijd voor onze proef. Ze voelde met het los rijden al meer gefocussed dan de dag ervoor dus wat ons betreft was het al een geslaagd weekend.
De proef zelf was goed voor een 1ste plaats *\o/* met ruim 66%. Een hele rits aan 8en en 8,5en stonden op het protocol! Helaas ook een hele dure fout in het aanspringen in galop wat ons een 4 opleverde die dubbel telde en ook nog eens -2. Oops!

Al met al een ontzettend geslaagd weekend, super trots op hoe goed Daisy het heeft gedaan. Ik voelde in de proef de spanning steeds een beetje meer afvloeien, er is nog zoveel ruimte voor verbetering en een hogere score! Dat biedt perspectief :)

We waren vergeten haar peesbeschermers af te halen.. de jury heeft het ons gelukkig vergeven, dat was echt ontzettend aardig!

Nou nu tijd voor wat fotootjes! Als jullie vragen hebben, laat het me vooral weten!

Net aangekomen in haar tijdelijke stal :)
Afbeelding

Na de training op zaterdag, alles was spannend!
Afbeelding

Gigantische warming up baan voor de dressuur
Afbeelding

Proefje
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Eerste plaats is hier een blauw lintje :j
Afbeelding

En als laatste het stallen complex waar wij stonden!
Afbeelding


Ik hoop dat jullie het leuk vonden :)

In de USA waar ik CBV-Dressage en Bibi’s Mini Rescue heb opgezet!
:+: Action Z (v. Special D) PSG + 2
:+: Youngster.. Rust zacht lief vriendje


EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:38

Wat leuk om te lezen.
En dan nog roze peesbeschermer ook.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 20:40

Wow, 400 stallen! :wow: Leuk verslag en wat een mooi resultaat, gefeliciteerd!

stalxpaard

Berichten: 1109
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:45

Super leuk om te lezen! Gefeliciteerd met je resultaat.

FrNo

Berichten: 3653
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 13:53

leuk om te lezen, gefeliciteerd met je eerste prijs.

mooi stallencomplex.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:03

Ah wat tof! een aantal eventing youtubers die ik volg deden daar de cross, leuk om het hier ook voorbij te zien komen!

Marlies1

Berichten: 3933
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:15

Wat leuk om te lezen! Gefeliciteerd met je 1e plaats!

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:20

Ik vind het altijd erg leuk om te lezen hoe het in andere landen ‘geregeld’ is en om daar foto’s van te zien :))

Gefeliciteerd met je 1e plaats!

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

xMyrth

Berichten: 2795
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:27

Wat tof!
Jammer dat een keer simpel op wedstrijd gaan meteen zo'n organisatie vereist, maar wat een gaaf weekend heb je dan ook!!!

En wat heb jij een stoere knol zeg, geniet er lekker van <3

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:41

Heel erg cool zeg! Gefeliciteerd met je eerste plaats!

Je roze peesbeschermers maken het wel af _O-

Niet perfect is ook goed

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:53

Je zou verwachten dat je dan ook wel 2 a 4 dagen kon starten oid! Je start dus dan 1 proefje maar, of is de mogelijkheid om meer te starten er wel? En moet je dan bijv ook 10 winstpunten hebben of hoe werkt dat daar?

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 23:17

Jeetje wat een gedoe voor 1 wedstrijd!
Kun je niet meerdere proeven rijden in zo'n weekend?

Leuk dat we mee mochten kijken! :)

nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 06:40

Echt leuk om te lezen over een ander land. Wat een organisatie zeg! En inderdaad, wat hierboven al genoemd wordt; heb je geen mogelijkheid dan meteen om meerdere proeven/dagen te starten? ..als je er toch bent...Maar echt superleuk! Gefeliciteerd en gaaf paard heb je! Nederlands bloed?

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:29

Leuk! Wat bijzonder om te zien zo. Gefeliciteerd met je eerste plaats!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:45

Wauw, gave foto's en super interessant om te zien zo in Amerika! En gefeliciteerd *D

Volg ons op instagram!! > @vigoritahorsita

Desi_2409

Berichten: 895
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:16

Bijzonder zeg allemaal, leuke foto's bedankt voor het delen!

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:56

Wat bijzonder! Leuk dat je dit laat zien, gaaf dat je dit met je paard zo kan doen. Gefeliciteerd met je eerste plek!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101370
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:04

Heel tof om te zien!! Maar dan neem ik aan dat je niet elk weekend op wedstrijd gaat...hoe vaak ga je daar dan ongeveer?

juniper

Berichten: 1563
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:31

Gefeliciteerd! Wij gaan in oktober 10 uur in de auto zitten om naar een wedstrijd te gaan. Wij rijden western pleasure, en daar is het wel heel gebruikelijk om meerdere proeven te rijden.

Waren er bij jou veel mensen met een masker? Ik ga een masker maken in de zelfde kleuren als mijn shirt, zodat ik hem hopelijk in de ring mag dragen.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:52

Wat leuk! Zijn dat allemaal permanente stallen?

Getup

Berichten: 8221
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:54

Ja leuk om te lezen ! Ook ik ben benieuwd naar de antwoorden op de gestelde vragen :-) .

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 20:55

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties! <3 Ik zal proberen alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, het is voor mij ook nog vrij nieuw hier allemaal.

Ze werken hier niet met het 10 winstpunten systeem, ik denk omdat dat simpelweg te lang duurt. Je kan hier nu eenmaal niet elke week op wedstrijd (vanwege de afstand maar voor veel mensen ook vanwege de kosten).

In Amerika hebben ze een systeem waarbij je een bronzen, zilveren en gouden medaille kunt behalen.
De niveau zijn vergelijkbaar ingedeeld zoals het in NL is. Grofweg zou je kunnen zeggen:
- Klasse B = Level 1
- Klasse L = Level 2
- Klasse M = Level 3
- Klasse Z2/ZZ-licht = Level 4
- Prix st. George
- Inter I en Inter II
- Grand Prix

Er is dus geen ZZ-zwaar hier.

Om je bronzen medaille te halen moet je in zowel Level 1, Level 2 en Level 3 twee keer een score boven de 60% behalen bij 2 verschillende jury's.
Om je zilveren medaille te halen moet je in Level 4 en de Prix st. George twee keer een score boven de 60% behalen bij 2 verschillende jury's.
Om je gouden medaille te halen moet je in Inter I en II en in de Grand Prix twee keer een score boven de 60% behalen bij 2 verschillende jury's.

Het heeft dus niet zoveel zin om op dezelfde dag 2 proefjes te rijden want dat rijd je ze toch bij dezelfde jury.

Deze wedstrijd was georganiseerd vanuit de USEA (Unites States Eventing Association). Zij bepaalden dat er maar 1 wedstrijddag was.
De meeste wedstrijden georganiseerd door de USDF (United Stated Dressage Foundation) bieden de mogelijkheid om 2 dagen wedstrijd te rijden, dan word je dus ook door 2 verschillende jury's beoordeeld en kan je meteen een level 'behalen'.


Betreft CoVid op dit evenement; het dragen van een masker was verplicht (tenzij je aan het rijden was, het is hier echt veel te heet om nu met masker te rijden). Ik moet zeggen dat de meeste zich daar ook goed aan hielden, alleen als ik in de stal bezig was of we voor de stal zaten deden we ons masker wel af. Het is hier 30+ graden en voor de stal hielden we ruimschoots 6 ft afstand dus dan was het wel lekker om even normaal te ademen. :) De stallen staan daar permanent, niet speciaal opgezet voor de wedstrijd.

Daisy is niet mijn paard, ik rijd haar voor de eigenaresse. Het is aan haar om te bepalen hoe vaak we op wedstrijd gaan! Ik schat in dat we zo elke 8 weken willen gaan vanaf nu. :j

En ja.. die ROZE peesbeschermers! Haha dat maakt het extra erg. Ik wilde graag wit en de eigenaresse graag roze dus we hadden een compromis gemaakt, half wit en half roze :Y) Alleen is dit natuurlijk wel heel stom, dat gaat ons niet een 2e keer gebeuren!

Veder heb ik mijn eigen paard vanuit NL wel meegenomen hier naartoe! Ik start hem alleen niet meer omdat hij snel maagzweren krijgt.

Mocht je het leuk vinden om me te volgen dan kan dat op instagram, ik plaats best wel veel en deel veel stories. Ik ben hier de hele dag tussen de paarden te vinden :) @christinedv_

Volgens mij heb ik alles zo gehad!

In de USA waar ik CBV-Dressage en Bibi’s Mini Rescue heb opgezet!
:+: Action Z (v. Special D) PSG + 2
:+: Youngster.. Rust zacht lief vriendje

Hiraeth

Berichten: 3220
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:17

Wat een interessant topic. Ook super fijn dat je alles zo goed uitlegt! _/-\o_ Wat mij betreft mag je wel vaker je avonturen delen, hoor. Gefeliciteerd met je winst. :D

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

oji

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 07:53

Wat leuk om te lezen hoe het er daar aan toe gaat. Inderdaad wel heel anders als hier in NL. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het al het vlechten en poetsen van tuig niet waard vind om op pad te gaan naar een locatie waar je maar 1 proefje kunt rijden. Maar als ik dit lees besef ik mij weer dat wij hier in NL wel heel erg verwend zijn met de mogelijkheden.

Als er zo weinig wedstrijdmogelijkheden zijn, hoeveel deelnemers zitten er dan wel niet in een rubriek? Faciliteiten zien er verder wel geweldig uit zeg. Zo is het wel echt een weekendje weg met je paard en dat heeft ook wel weer iets.

Ik heb ooit wel eens gelezen dat je in de US mag starten in de klasse waarvan je zelf denkt dat je daarin thuishoort en dat vanwege de hoge kosten per wedstrijd, iemand het ook wel uit zijn hoofd laat om in een klasse te starten waar je niets te zoeken hebt. Klopt dat of is het wel echt het rijtje af, maar promoveren na 2 x boven de 60%? En die medaillies, haal je die als combinatie of staan die puur op naam van jou als ruiter?

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Re: Op dressuur wedstrijd in Amerika - 1ste plaats!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:14

Wat ontzettend leuk om te zien hoe het daar gaat! Gefeliciteerd een mooie 1e plaats!

Trotse eigenaar van 1 paard en 6 pony's.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker