Pony trilt met achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessicaduke
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: ergens in Gelderland.

Pony trilt met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 16:54

Hoi hoi.

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen wat mijn pony eventueel zou kunnen hebben gehad.
Vanochtend kwam ik op stal en heb mijn pony gepoetst. Tijdens poetsen was hij wel erg alert en wat schrikachtiger dat normaal. Normaal is hij juist vrij relax.
Ik heb hem opgezadeld en ben naar de bak gelopen. Ik dacht zo die heeft er goed zin in, was erg voorwaarts.
Tijdens opstappen wilde hij al niet echt stil blijven staan en zodra ik zat wilde hij het liefst onder mij vandaan rennen. Dit ken ik dus absoluut niet van mijn pony hij zal bijna nooit uit zichzelf gaan draven, hij is ook niet sloom maar normaal moet ik er wel voor werken zeg maar. Rondje gestapt en hem nageeflijk gevraagd. Hij liep nog steeds erg voorwaarts en in mijn hand heel ontspannen, maar ik hoorde hem kort ademhalen, beetje knorrend geluid. Hmm toen ging er al licht een lampje branden, dit ken ik al helemaal niet bij hem. Mijn moeder kwam eraan en die zei dat hij erg met zijn staart tussen zijn billen kneep, ik keek achterom en dit was idd het geval. Ook dit doet mijn pony nooit, hij draagt normaal zijn staart vrij hoog.
Gelijk maar afgestapt en weer richting stal gegaan. Zadel eraf en toen opeens begon mijn pony te trillen met zijn achterbenen en billen. Staart nog steeds tussen zijn billen geknepen. Verder was mijn pony extra alert en wilde maar al te graag lopen.
Dierenarts gebeld en die zouden later op de dag langskomen, pony mocht gewoon de wei op volgens hun en ik kon dan eventueel thuis wachten op telefoontje. Dit gedaan, maar omdat er alweer 3 uur voorbij was toch besloten om weer naar stal te gaan en thermometer meegenomen.
Temperatuur was goed 37,3. En hij stond er weer als normaal bij.
Aangezien ik niets meer aan hem kon zien, in overleg besloten met dierenarts dat we het voor nu aankijken. Mocht hij dit weer krijgen, dan moet ik wel contact opnemen met dierenarts. Maar tot nu toe lijkt mijn pony weer normaal te zijn.
Wie heeft dit ook gehad bij zijn of haar paard en weet wat het eventueel zou kunnen zijn.
Mijn pony is 24 jaar en verder nog helemaal fit, ik rijd hem nog best fanatiek en hij gaat wekelijks mee op buitenrit, stijfheid kent hij ook absoluut nog niet.

Hieronder 2 filmpjes van vanochtend.

https://youtu.be/onZ_Yx7V2Vw

https://youtu.be/icgGEwuyzYo

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Pony trilt met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:00

Waar ik als eerst aan moet denken is kou.
Zeker gezien zijn leeftijd kan het zijn dat hij zn temperatuur niet heel goed meer kan regelen.
Trillen, staart tussen de benen en willen lopen zijn echt wel typische dingen voor een paard die het koud heeft.
Temperatuurverschil is ook wel heel groot nu, enkele dagen geleden nog een hittegolf en nu weer om een trui aan te trekken.

ReignStar
Berichten: 794
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Pony trilt met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:18

Dit ziet eruit als een typische PSSM aanval...

jessicaduke
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: ergens in Gelderland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 17:19

ReignStar schreef:
Dit ziet eruit als een typische PSSM aanval...



Dat is toch spierbevangenheid? Komt dit door teveel suiker gebruik? Maar bij spierbevangenheid wil een paard toch niet lopen of loopt hij stijf? Maar mijn pony wilde juist heel graag lopen heel actief zelfs.
Laatst bijgewerkt door jessicaduke op 25-08-20 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:19

Ik zou als eerste ook denken dat hij het koud heeft. Misschien even een regendekentje opleggen en kijken of het dan weg blijft.

jessicaduke
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: ergens in Gelderland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 17:24

Paardenfann4 schreef:
Ik zou als eerste ook denken dat hij het koud heeft. Misschien even een regendekentje opleggen en kijken of het dan weg blijft.



Ik heb idd een regendeken opgedaan, daarna was het wel weg. Dus vandaag dat ik twijfel van wat het zou kunnen zijn

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony trilt met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:27

Kan best zijn dat hij het koud heeft gehad, het is een flink stuk kouder dan vorige week en de nodige regen erbij doet ook geen goed. Ik zou het voor nu even aankijken hoe het gaat met de deken op. Als er dan niets meer aan de hand is dan is de kans groot dat hij het gewoon even koud heeft gehad.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:17

Mijn paardje van 22 krijgt ook de bibbers van dit weer. Eerst was het 30 graden, nu ineens 'maar' 20 of zelfs wat kouder. Wind en regen erbij en brrrr, bibberen, staart tussen de billen en inderdaad schrikkeriger dan normaal, precies wat jij omschrijft. Als er wind+redelijk wat regen voorspeld is doe ik hem een dekentje op zodat hij droog en warm blijft, probleem opgelost.

Edit: Ja filmpje vind ik ook typisch koude billen... Pssm zou ik niet direct aan denken, volgens mij had dat zich al eerder moeten uiten aangezien de pony al 24 is? Maar misschien heb ik het mis.

Verara
Berichten: 145
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 18:28

Mijn merrie van 17 kan ook zo bibberen, dan is het inderdaad van de kou/wind/regen. Als het s nachts onder de 15 graden komt of gaat regenen moet er bij haar al een regendekentje op.
Anders is ze echt sip en voelt zich naar.
Met haar zebrajas aan geen centje pijn.
Laatst bijgewerkt door Verara op 25-08-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jessicaduke
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: ergens in Gelderland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 18:29

DGL schreef:
Mijn paardje van 22 krijgt ook de bibbers van dit weer. Eerst was het 30 graden, nu ineens 'maar' 20 of zelfs wat kouder. Wind en regen erbij en brrrr, bibberen, staart tussen de billen en inderdaad schrikkeriger dan normaal, precies wat jij omschrijft. Als er wind+redelijk wat regen voorspeld is doe ik hem een dekentje op zodat hij droog en warm blijft, probleem opgelost.

Edit: Ja filmpje vind ik ook typisch koude billen... Pssm zou ik niet direct aan denken, volgens mij had dat zich al eerder moeten uiten aangezien de pony al 24 is? Maar misschien heb ik het mis.


Bedankt voor je bericht. Ik hoop echt dat dit het is. Ik heb voor de zekerheid de filmpjes via de mail naar mijn dierenarts gestuurd en gevraagd of eventueel bloedonderzoek noodzakelijk is. Hopelijk valt het allemaal mee en heeft hij het gewoon koud gehad.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:40

Ik denk dat het wel goed komt!
Kijk, ik heb nog een filmpje gevonden van een gevalletje koude billen ter vergelijking: