alternatief vitalbix

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 07:25

Mijn pony heb ik een half jaar geleden overgezet op vitalbix daily complet ipv muesli omdat hij soms best explosief kon zijn en ik van de suikers en granen ed afwilde... het ongezonde deel zeg maar. Ik ben overgestapt op een balancer en uiteraard weidegang en hooi. In het begin ging het op zich prima.. at hij de brokjes goed op maar was het ook nog gemengd met de muesli.. dat ging ik afbouwen en al snel liet hij ze liggen en begon ik het te mengen met wat luzerne... dit ging ook een tijdje goed maar ook nu laat hij het weer staan... Ik ga dus op zoek naar wat anders.. Hij vind het duidelijk niet lekker.

Ik Zoek dus een goede balancer zonder rommel waar je paard teveel energie van krijgt want dat heeft hij zonder al genoeg.. Ik hoor graag wat jullie je paard geven.. het is een koudbloed

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:33

lnvdh schreef:
Mijn pony heb ik een half jaar geleden overgezet op vitalbix daily complet ipv muesli omdat hij soms best explosief kon zijn en ik van de suikers en granen ed afwilde... het ongezonde deel zeg maar. Ik ben overgestapt op een balancer en uiteraard weidegang en hooi. In het begin ging het op zich prima.. at hij de brokjes goed op maar was het ook nog gemengd met de muesli.. dat ging ik afbouwen en al snel liet hij ze liggen en begon ik het te mengen met wat luzerne... dit ging ook een tijdje goed maar ook nu laat hij het weer staan... Ik ga dus op zoek naar wat anders.. Hij vind het duidelijk niet lekker.

Ik Zoek dus een goede balancer zonder rommel waar je paard teveel energie van krijgt want dat heeft hij zonder al genoeg.. Ik hoor graag wat jullie je paard geven.. het is een koudbloed



De balancer plus brok van 'Je paard gezond en fit'. Dure, maar goede en heel laag in suikers en zetmeel.

maras

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-06-06

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:43

Metazoa eten mijn paarden goed, is soortgelijke brok als de Vitalbix en handig te bestellen via Agradi.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:44

Ik voerde altijd Metazoa superfit, en dat beviel mij en mijn paard prima, en ik ben nu overgestapt op Pavo Vital omdat daar geen ijzer in zit, wel zo fijn voor een paard dat grondwater drinkt. Vital vindt mijn paard blijkbaar nog lekkerder dan Metazoa.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 07:47

meetazoa lees ik ook goeie verhalen over en heb je in diverse smaken heb ik begrepen? ( oa met timothee?)
mijn paard drinkt ook grondwater en ik weet uit wateronderzoek dat het ijzer gehalte hiervan al hoger is. merk jij dat je paard rillerig wordt van Pavo vital? ik wil vooral een voer waarbij het paard kalm en rustig blijft... het heeft energie genoeg ondanks de dagelijkse training.. is 8 jaar
mengen jullie het voer met nog wat? de vitalbix wat je geeft is echt weinig ik weet niet hoe dat bij metazoa en Pavo vital is?

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:52

Equilin Balancer is ook een mogelijkheid. Hoef je nog minder van te voeren dan de Vitalbix. Misschien kun je een proefzakje bestellen om de smaak te testen.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:54

Bij de metazoa: Let er wel op dat er aardig wat paarden zijn die hier niet goed op reageren. Maar daar kom je gauw genoeg achter, als je dan maar geen hele zak hebt staan, dat zou zonde zijn. Dus ik zou eerst een weekje op twee testen, maar dat geldt wat mij betreft voor alle types vitaminebrok.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

boemel

Berichten: 8259
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:59

Ik voer beide Friezen Pavo Vitaal.

Mijn 6 jarige is er verzot op.
Mijn 11 jarige vindt het minder lekker, maar met een schep Daily Plus ruwvoer van Pavo krijgt ze het toch goed weg.

De 11 jarige heb ik ook nog op de Balancer van Agrobs gehad. Die schijnt namelijk erg smakelijk te zijn.
Maar, ook die krijg ik alleen naar binnen met de Daily Plus mix.

M1+10

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:15

Wij zijn ook over gegaan van vitalbix naar pavo vital. De vitalbix liet die van ons langzaamaan ook helemaal staan, de pavo eet hij graag, icm een flinke hand fiberforce van cavalor. Dat naast onbeperkt hooi.
Metazoa at hij ook altijd wel graag, maar dat wilde ik niet voeren ivm het vrij hoge ijzergehalte.

.

SensaHorses
Berichten: 707
Geregistreerd: 19-05-13

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:21

Pure Easy (purepaardenvoeding.nl) of EquiFyt (paardeerlijk.nl) valt in dezelfde categorie.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 09:24

Metazoa een tijd lang (paar jaar) gevoerd maar opeens een schizofreen paard terwijl er verder niets verandert was qua stalling, weidegang, voeren etc.

Toen overgestapt op de Vitalbix DC. Buiten dat ze het erg slecht wilde eten, 0 energie had ook opeens giga mok. Na 2 zakken ermee gestopt.
Mok verdween al snel weer gelukkig (en tot op heden geen last meer van gehad, nu 4 jaar later).

Nu op de Vitalbix en hier doet ze het goed op. Eet het prima. Voer het overigens altijd met wat lucerne.
Qua energie met gewoon werken heeft ze er voldoende aan, alleen als er wat meer gevraagd wordt. Maar dan geven we wat muesli bij.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-20 12:13

Kiki bedoel je Pavo vitaal? of geef je andere vorm van vitalbix.. ik ga me maar eens verdiepen in de Pavo vital merken jullie dat ze energieker ervan werden? storm heeft al energie genoeg nl zoek echt een balancer waarvan ze kalm blijven..

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:18

Mijn pony krijgt Marstall Force. Daily Complete was voor hem ook geen match, tussendoor nog OerBalans gevoerd, maar wilde toch een graanvrije variant dus daarom op die van Marstall uit gekomen.

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediƫnten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediƫnten

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:30

lnvdh schreef:
meetazoa lees ik ook goeie verhalen over en heb je in diverse smaken heb ik begrepen? ( oa met timothee?)
mijn paard drinkt ook grondwater en ik weet uit wateronderzoek dat het ijzer gehalte hiervan al hoger is. merk jij dat je paard rillerig wordt van Pavo vital? ik wil vooral een voer waarbij het paard kalm en rustig blijft... het heeft energie genoeg ondanks de dagelijkse training.. is 8 jaar
mengen jullie het voer met nog wat? de vitalbix wat je geeft is echt weinig ik weet niet hoe dat bij metazoa en Pavo vital is?

Dat is wat ze ook zeggen van Metazoa, dat het ze rillerig kan maken, maar nee, voor de mijne maakt het niks uit. Hij is juist rustiger aan het worden sinds hij op 24/7 weidegang staat, maar nog steeds zo sensibel als hij altijd is geweest.
Ik meng het met luzerne en Pavo NervControl zodat hij gegarandeerd voldoende magnesium, selenium en vitE binnenkrijgt. Dat deed ik al een tijdje voordat ik op Vital overging. Het enige dat veranderd is, is dus de balancer, maar de weidegang lijkt het meest effect te hebben gehad.
We voeren trouwens ook Vital aan onze EMS-pony en metazoa aan de merries, en die zijn ook niet rilleriger geworden, maar de eczemer is wel gestopt met schuren.

Aanvulling: Van metazoa geef je ongeveer evenveel als van vitalbix, van Vital geeft je nog (veel) minder. Daarom vul ik aan met luzerne.
Laatst bijgewerkt door nessinator op 25-08-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:34

Hier doen ze het goed op de metazoan, pavo Vital en subli mineralenbikkels.
Van de Marstall force gingen ze zand likken en van de vitalbix werden ze allemaal heel traag.
Mijn kieskeurtjes vonden de pavo vital niet lekker meer, dus de hele groep krijgt nu subli mineralenbikkels omdat dat makkelijk te krijgen is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:55

Pure feed balance is ook nog een optie, wordt hier altijd goed gegeten

boemel

Berichten: 8259
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:55

lnvdh schreef:
Kiki bedoel je Pavo vitaal? of geef je andere vorm van vitalbix.. ik ga me maar eens verdiepen in de Pavo vital merken jullie dat ze energieker ervan werden? storm heeft al energie genoeg nl zoek echt een balancer waarvan ze kalm blijven..



Mijn 6 jarige merrie is een heethoofd. Dat werd niet anders door de Pavo Vital.

Mijn andere merrie kreeg bij haar vorige eigenaar alleen maar hooi. Ze heeft nu wel meer energie, maar dat lijkt me vrij logisch.

M1+10

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:59

lnvdh schreef:
Kiki bedoel je Pavo vitaal? of geef je andere vorm van vitalbix.. ik ga me maar eens verdiepen in de Pavo vital merken jullie dat ze energieker ervan werden? storm heeft al energie genoeg nl zoek echt een balancer waarvan ze kalm blijven..

Sorry ja de Pavo Vital, mobiel maakte er weer automatisch vitalbix van

Hier had ze beduidend minder energie op de Vitalbix

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Anoniem

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:02

Equifit! Nog redelijk onbekend maar heel laag in granen suikers melasse. Hebben div soorten.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:45

Mijn pony doet t al
Jaaaaaaren super op pavo vital. Sport thuis op zz niveau. Dus qua energie helemaal prima

Gigant mennen dressuur B+17 / L+11 / M+11/ Z+3
Gigant mennen vaardigheid L+3
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1949470

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014919


Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:48

Vitalbix heeft ook een muesli, Active +. Mijn paarden vinden die heerlijk. Die zou je ook eens kunnen proberen.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

criollo_yess

Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:15

Dennis schreef:
Hier doen ze het goed op de metazoan, pavo Vital en subli mineralenbikkels.


Gaf jij dat allemaal tegelijk? Of bedoel je dat je dat allemaal al geprobeerd hebt?

Lees in dit topic dat er meerdere paarden laag in energie werden van Vitalbix. Ik voer al een paar jaar Vitalbix en vind mijn shetten er gezond uitzien, maar ze zijn niet vooruit te branden. Ook maar eens wat anders proberen misschien. Moet wel opletten op suikers ivm hoefbevangenheid. Lees verder mee.....

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: alternatief vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:19

Niet allemaal te gelijk natuurlijk. Maar allemaal geprobeerd.
Gewoon de aanbevolen hoeveelheid per soort.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:21

lnvdh schreef:
Kiki bedoel je Pavo vitaal? of geef je andere vorm van vitalbix.. ik ga me maar eens verdiepen in de Pavo vital merken jullie dat ze energieker ervan werden? storm heeft al energie genoeg nl zoek echt een balancer waarvan ze kalm blijven..

Er zit geen energie in waar zou die dan druk van moeten worden?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:24

De mijne krijgt pavo vitaal. Hij vindt het niet erg lekker, maar aan het eind van de dag is het netjes op. Hij staat nu met pensioen maar toen hij nog gereden werd, deed hij het er ook prima op.
Hier verkopen ze alleen deze balancer in de buurt en daardoor heb ik ook niks anders geprobeerd. Ik vind via internet bestellen niet altijd even handig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers