Veulenkeuring KWPN, heeft het meerwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kingeping

Berichten: 343
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Veulenkeuring KWPN, heeft het meerwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 07:18

Joe Bokkers,

As dinsdag staat er een veulenkeuring op onze agenda. Ik twijfel alleen enorm om heen te gaan en ik nijg er naar toe om af te zeggen.

waarom twijfel ik:

Veulen is nog niet lekker trailermak, dit train ik een paar keer per week met haar, eerder ga ik liever niet met haar op pad om problemen te voorkomen voor later met de trailer.

Daarnaast zijn er geen voorbrengers dit jaar ivm Corona, zie er echt als een berg tegen op om dit als leek te doen.


Dus wat is nou de meerwaarde van een veukenkeuring?
Als 3 jarige kan ze toch ook nog naar een keuring?
Ze krijgt nog het D-OC onderzoek, de chipper is alleen nog niet geweest.

Hoor graag jullie ervaringen en meningen.

groetjes!


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Veulenkeuring KWPN, heeft het meerwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:37

Heeft imo totaal geen meerwaarde. Veulens die eerste premie krijgen kunnen op de merriekeuring als 3-jarige alsnog geen ster worden. Het geeft geen garanties.

Kimsel94
Berichten: 601
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:41

Een meerwaarde heeft het niet echt naar mijn idee. Ik ben in 2018 geweest omdat ik het leuk vond om dat eens mee gemaakt te hebben.
Met volgende veulens zou ik niet snel nog eens gaan. Je krijgt er weinig voor terug; een formulier met zeer beknopte beoordeling van stand en de gangen. Ohja en een rozet, dat vond ik wel een erg leuk aandenken.
Maar nu met corona weet ik ook niet in hoeverre ze dat nog doen.

Verder zou het zelf voorbrengen niet echt een probleem moeten zijn, ik heb toen wel iemand laten rennen maar diegene houdt je merrie vast, je moet zelf je veulen "opstellen" en de voorbrenger rent welgeteld 1 rondje met je merrie en dat is ook het enige rondje waarop ze beoordeeld worden...
Naar mijn idee is die tijd echt veel te kort om goed het dier te kunnen beoordelen.

@Vvalar, sinds 2018 worden er ook geen premies meer gegeven. Er was alleen een plaatsing in de groep maar ook dat is nu door corona niet aanwezig. Je veulen wordt dus individueel beoordeeld en niet met de "rest" vergeleken..

Beauty - Havidoff x Goodtimes
Next Style - In Style x Havidoff

Kingeping

Berichten: 343
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Re: Veulenkeuring KWPN, heeft het meerwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 20:37

bedankt voor jullie reactie!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Veulenkeuring KWPN, heeft het meerwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:38

Dit jaar zijn er geen veulenkeuringen, alleen de 'open' keuring voor KWPN veulens in Tolbert morgen. Maar aangezien plaatsing in de groep op geen enkele keuring was toegestaan dit jaar ben ik wel benieuwd hoe ze dat morgen gaan doen en wat daar dan de meerwaarde van is.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Veulenkeuring KWPN, heeft het meerwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:45

Ik heb een keuring voor de lol gedaan maar wat een flop zeg!
Ik vind de veulenkeurjngen al geen meerwaarde hebben. Voor de lol was het een keer leuk!



Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:29

Er zijn wel degelijk voorbrengers aanwezig hoor!
Ik heb al eentje geregeld en ga dus niet zelf dat rondje rennen :)

Ben je er morgen ook? Wij zijn aanwezig, hengsten veulens dressuur.

Het lijkt me gewoon leuk om erbij te zijn. 1e fokproduct :)

Zoé van Palice (San Remo x Gribaldi) 2004 Z2 startg.
PrinceTino A.K. ( Kaiser Weltino x San Remo) 2020
Sinne d’ Alice A.K. ( Lord Diamond x San Remo) 2022

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Veulenkeuring KWPN, heeft het meerwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:53

De meerwaarde zit hem er in dat het KWPN informatie krijgt over de nafok van de hengsten.
Zeker bij de jonge hengsten is het de eerste informatie hoe een hengst fokt.

Voor het veulen zelf heeft het maar een zeer beperkte meerwaarde. Zoals vValar al aan geeft is het niet automatisch zo dat als een veulen het nu goed doet op de keuring het dat ook doet op 3 jarige leeftijd.
Het is veelal een manier om je eigen fokkerij in de etalage te zetten. Scoort het veulen goed op de veulenkeuring dan kan je het vaak daarna goed verkopen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers