Veulen in buitenland kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Veulen in buitenland kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 07:45

Ik ben aan het rond kijken voor een veulen, rassen als de Noriker of Noord Zweedse koudbloed. Wat hoogbenig, niet enorm zwaar, stokmaat 1.50-1.65.
In Nederland is er vrij weinig te vinden tot nu toe, maar op ehorses zie ik bijvoorbeeld wel veel Noriker veulens in Oostenrijk/Zuid-Duitsland staan.
Nu heb ik geen bezwaar om een veulen uit het buitenland te halen, maar hoe ga ik dat aanpakken? Ik spreek vrij weinig Duits, dus dat is al de 1e uitdaging :+
Verder: in de auto stappen en ophalen? Of transport regelen? Ongezien of wel gaan kijken?

Iemand hier ervaring mee?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Anoniem

Re: Veulen in buitenland kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:58

Ik heb 4 jaar geleden mijn Rocky in Duitsland gekocht. Was wel iemand die Nederlands sprak. Ik ben zelf naar daar geweest om mijn veulen te kiezen, wil geen paard kopen zonder het te zien. Voor mij was het zonder trailer 5 uur enkele rit. Wij zijn uiteindelijk ook het paard zelf gaan halen.

Het enige waar ik niet goed over geïnformeerd was, was de voorafgaande administratie voor import. Kan je daar dus ook niet over informeren,omdat ik achteraf gezien zelf niet het goede advies gekregen had.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Veulen in buitenland kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:58

Als je het veulen laat komen door een transportbedrijf, weten die wel wat er allemaal benodigd is voor het importeren.

Ik heb dit jaar een veulen verkocht naar engeland. Door Corona is de nieuwe eigenaar niet in staat geweest langs te komen (wilde ze wel graag) en het is nu de vraag wanneer hij die kant op kan (ivm 2 weken quarantaine van degene die van NL naar engeland reist, niet van het veulen).. dus dat is dit jaar een extra uitdaging...

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 09:05

Omdat het een veulen is zou ik de gok ongezien kopen wel durven nemen.
Internationaal transport klinkt wel aantrekkelijk inderdaad. Heb al gekeken op de site van o.a. Potijk.
Hebben jullie telefonisch contact gehad of via mail? Bellen vind ik wel een spannende. Spreek echt weinig Duits. Begrijpen lukt wel, maar terug praten... :=
En hoe weet ik of het betrouwbaar is? Je hoort tegenwoordig van die rare verhalen...

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Ibbel

Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:10

Meeste Duitsers verstaan dan wel weer Engels maar spreken het niet zo goed. Dus een gesprek half Duits half Engels is best te doen.
Ik heb ooit een veulen uit Zweden laten halen door Potijk. Kostte toen 600 gulden :)) Potijk zal toen de papieren wel hebben geregeld, geen idéé van.
Gorino kwam uit Beieren, eigenaar ging met een vrachtwagen met paarden naar een show in Aken, daar heb ik 'm opgehaald. Papieren? 't Is da? :+

Beide ben ik trouwens wel wezen kijken eerst. Maar dat was dan ook ver voor filmpjes/digitale foto's/whatsapp en zelfs vóór email - ging met fax :))

Betrouwbaar, tja. In mijn geval heb ik beide bij bekende fokkers gekocht.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 09:33

Fax _O-
Ja wat dat betreft is het nu wel makkelijker. Een volwassen paard zou ik wel eerst willen zien. Maar met een veulen heb ik daar minder moeite mee. Dat durf ik met filmpjes en foto’s wel.

Veulen waar ik wel meer van wil weten is van een particulier zie ik. Fokker is gevoelsmatig wel betrouwbaarder. Maar heb verder nog geen veulen gezien dat me aanspreekt. Nu is het wel vrij vroeg in het seizoen nog. Over 1-2 maanden zullen er wel meer te vinden zijn denk ik :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:29

Ik heb een keer van Donja hierboven een veulen gekocht vanuit Zwitserland :D
Ben gewoon een weekendje naar Friesland gegaan, verliefd geworden en veulen na het spenen door Potijk laten ophalen.
Datzelfde heb ik 3 jaar geleden herhaald met een veulen uit Noord-Duitsland. Ik kwam zag en overwon kocht. Ook weer door Potijk bij mij laten bezorgen.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:35

Informeer eens bij Bokker Aricia die importeert ook wel eens een Noord Zweeds koudbloed.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:57

Ik heb een veulen in Rusland gekocht. Destijds direct via de manager van de stoeterij die echter ook als tussenpersoon opereert voor externe fokkers, kopers en verkopers. Zou dat zo weer doen, ongeacht wel/geen beheersing van de taal.
In mijn geval kwam er natuurlijk wel meer bij kijken omdat het buiten EU/Schengen was, maar het is me verder absoluut meegevallen en als ik weer voor de keuze zou komen te staan koop ik zo weer een paard in het buitenland en ja, kijk dan ook zonder twijfel buiten de grenzen van de EU.
Wel is goede communicatie belangrijk en als taal een barrière is zou ik al helemaal een tussenpersoon aanraden. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Veulen in buitenland kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:20

Grote stallen hebben vaak al wel ervaring met verkoop naar het buitenland, en dus export. Want ook voor de verkoper zit daar nog wel wat werk aan, met de juiste entingen, dierenartskeuring voor export, eventuele quarantaine, etc. Dat kun je een particuliere verkoper bijna niet aandoen, tenzij die dat wel ziet zitten natuurlijk.

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Veulen in buitenland kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 07:22

Ik sta een beetje voor hetzelfde dilemma, gaat bij mij alleen om een tweejarige in Ierland.
Dat zou ook ongezien kopen worden. Transport naar NL kan de verkoper makkelijk regelen.
Mijn probleem is vooral; doe ik er verstandig aan


Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Veulen in buitenland kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-20 07:26

Ik heb inmiddels een fantastisch veulen gevonden, gewoon in Nederland. Dus mijn vraag is niet meer actueel. Bedankt voor alle antwoorden!

Lideli: dat vind ik ook wel een gok. Met een veulen had ik dat gedaan. Een 2-jarige weet ik niet. Lastig. Succes!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Milow2018 en 102 bezoekers