Bijvoeren naast hooi (PP)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Bijvoeren naast hooi (PP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 15:14

Ter voorbereiding van het plaatsen van mijn pony in een Paddock Paradise systeem ben ik vast aan het nadenken over het voerbeleid. Momenteel staat hij in een natuurgebied: gras, planten bomen, hij eet alles wat hij zelf kiest (en dus vrij divers) en wordt niet bijgevoerd (ook vorige winter niet gedaan). Hij ziet er fantastisch uit.
In de PP waar ik hem mogelijk kan plaatsen is er onbeperkt hooi beschikbaar, geen gras (kun je je paard naar eigen wens evt een uurtje op zetten). Mijn pony is drie jaar, nog niet beleerd, dat gaan we langzaamaan vanuit het grondwerk uitbouwen naar meer, maar we hebben vooral de tijd. Ik zou hem wel wat bij willen voeren als aanvulling op het hooi in de PP. Zie alleen qua aanbod en mogelijkheden door de bomen het bos niet meer en zou graag jullie ervaring en/of advies lezen tav voerbeleid naast PP systeem zoals ik beschreef. Over welk product zijn jullie tevreden?
Ben benieuwd!

Afbeelding

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bijvoeren naast hooi (PP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:39

Ik voer bij met mineralenkorrel (pavo vital) en wat lucernebrok (havens) voor 2 pony's samen. Zo krijgen ze genoeg binnen qua vit/min en essentiele aminozuren (bouwblokken eiwit).

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Bijvoeren naast hooi (PP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 10:07

Dank je wel voor je antwoord Tamary!
Is iemand bekend met vitalbix?

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Bijvoeren naast hooi (PP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:13

Mijn jonge merrie heeft afgelopen zomer ook een paar maanden op een PP gestaan met onbeperkt hooi en af en toe ging er een nieuwe graslandje open maar gezien de hoeveelheid paarden was dit snel op.
Ze was toen 3 en net zadelmak en wou haar dus idd bijvoeren voor de vitamientjes.
Ik heb haar toen de vitalbix gevoerd samen met een handje pavo natures best muesli voor de lekker . Deed ze het prima op en kreeg voldoende binnen voor het werk wat ze deed! Én ze vond het héél erg lekker.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:14

Heeft de PP toevallig een ruwvoeranalyse gedaan?

Meestal is het hooi wat onbeperkt gevoerd wordt vrij arm, het is mede daarom sowieso interessant om een vitaminekorrel bij te voeren. Welke je kiest is ook heel persoonlijk, ik ben erg tevreden over Marshall Force, maar hier wordt ook vitalbix en vele anderen gevoerd.

Blijf vooral goed naar je paard kijken, het kan zijn dat ie wanneer ie aan het werk gaat en groeit je meer moet voeren dan enkel wat vitamines.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:16

Vitalbix is een prima voer, werd alleen door mijn paard slecht gegeten...

Ik voer nu de agrobs grun musli( heel tevreden over!) in combi met af en toe een vit brokje( afgewisseld metazoa en jpgf)

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Bijvoeren naast hooi (PP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:28

Ìk voer Equilin Balancer bij, meer niet.

Wat een prachtige plek zeg, waar je paard nu staat! Kan hij daar niet gewoon lekker blijven staan?

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 10:33

Ik heb wat proefpakketjes van Vitalbox besteld. Ik zie die Daily Complete wel zitten met evt bietenpulp erbij of de Nutrimash (slobber) van Vitalbix. Ben benieuwd.
Hoeveel voeren jullie van de Vitalbix?

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 10:33

Ir111 schreef:
Ìk voer Equilin Balancer bij, meer niet.

Wat een prachtige plek zeg, waar je paard nu staat! Kan hij daar niet gewoon lekker blijven staan?

Ja is ook prachtig, maar ik heb geen paard gekocht om er alleen naar te kijken ;-)

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Bijvoeren naast hooi (PP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:39

Je mag er niet (dagelijks) bij in het natuurgebied begrijp ik? Jammer!

Waarom zou je bietenpulp voeren als je paard voldoende ruwvoer binnenkrijgt?

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 11:00

Ir111 schreef:
Je mag er niet (dagelijks) bij in het natuurgebied begrijp ik? Jammer!

Waarom zou je bietenpulp voeren als je paard voldoende ruwvoer binnenkrijgt?

Jawel hoor ik kan erheen wanneer ik wil, maar het biedt natuurlijk geen context om iets te gaan doen met je paard. Ze staan er om lekker te groeien en verder laat ik hem met rust.
Bietenpulp geeft geen snelle energie, calorieën liggen wat hoger dan ander ruwvoer (in de PP te doen met het hooi wat gegeven wordt). En gewoon makkelijk om vitaminen door te mengen ook! Zeker niet voor dagelijks trouwens.

ps. o oeps, dit bericht is per ongeluk ook naar je inbox gegaan :D

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bijvoeren naast hooi (PP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:01

Bietenpulp (tenzij speedbeet) moet wel lang weken, heb je die mogelijkheid? Denk aan heet water en of laten staat tot volgende dag?

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 11:11

RianneH schreef:
Bietenpulp (tenzij speedbeet) moet wel lang weken, heb je die mogelijkheid? Denk aan heet water en of laten staat tot volgende dag?

Ja hoor, de stal heeft alle faciliteiten en dus ook water :) En ik heb geduld of kan het soms al wat eerder maken. Dat is allemaal het probleem niet. :)

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:18

Britt1 schreef:
Dank je wel voor je antwoord Tamary!
Is iemand bekend met vitalbix?

De mijne krijgt dat. samen met hooi. Ze gaat overdag wel een paar uur op de wei verder enkel op de pp.Ze is hoefbevangen geweest
er zit een maatbekertje bij dat krijgt ze van de balancer. De nutrimash voeren we bij als ze medicatie moet dat is een slobber en daar gooi ik de medicijnen onder.Die slobber vind ze erg lekker.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:46

Britt1 schreef:
Dank je wel voor je antwoord Tamary!
Is iemand bekend met vitalbix?

Ik heb het gevoerd, oudje deed het er super op, jonkies werden er stuiterig van.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 12:57

tamary schreef:
Britt1 schreef:
Dank je wel voor je antwoord Tamary!
Is iemand bekend met vitalbix?

Ik heb het gevoerd, oudje deed het er super op, jonkies werden er stuiterig van.

Oja? Ondanks het lage suikergehalte e.d.? Het zal ook hoe dan ook uitproberen worden, elk paard heeft weer wat anders nodig en doet het anders op bepaald voer. Ben benieuwd. Het is wel mooi voer, er is over nagedacht vanuit een visie die me wel aanspreekt. Zin om de proefpakketjes te ontvangen, dan ga ik het hem eens geven om te zien of hij het überhaupt lekker vindt :D