Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appel_6
Berichten: 67
Geregistreerd: 20-11-14

Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 10:39

Zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar en prettigste bit voor mijn paard, een bitfitter hou ik in mijn achterhoofd, maar heb er nog geen gevonden die ik vertrouw.

Paard in kwestie :
- loopt fantastisch zonder neusriem, een lage neusriem (al zit ie mega los, vind hij minder prettig), een hoge heb ik nog niet geprobeerd.
- opent niet zijn mond
- heeft een heel licht verend contact aan de voorzijde
- kruipt in draf makkelijk achter de loodlijn (hij is pas 6 en is nog aan het door bevestigen in balans / aanleuning. Dit is hem nog niet aangeleerd)
- galop is super, enkel rechtsom wat balans probleempjes en breekt dan wat uit over de schouder
- accepteert geen harde hand, dit heeft een avarechtse werking en hierna kun je beter afstappen en morgen opnieuw proberen.
- loopt buiten goed, bit is hier in de galop weer perfect, pakt mooi beide galoppen mee zonder morren en mooi over de rug tot een km of 5, draf is hij snel afgeleid. Na 5 km ontstaat het probleem;

- meneer is niet meer uit galop te krijgen, we kunnen op onze plaats galloperen of stilstaan. Wanneer ik hem ‘laat gaan’ gaan we niet harder als 19 per uur, dus hij sjeest er niet vandoor maar controle is ook ver te zoeken. Oortjes staan naar voren en er komt niet echt boos verzet, buiten dan dat de draf en stap knop niet meer werken. Ook hier kan ik niet boos op hem worden gezien dit avarechts werkt en hij over de zeik is en dus stug doorgaat met het ongewenste gedrag.
- paard wordt steeds fitter dus kan zijn gedrag ook steeds makkelijker volhouden


Wat hebben we al geprobeerd
- rubber bit ongebroken -> resulteerde in kopstoten -> duidelijk dat hij het niet fijn vind
- water trens enkel en dubbel gebroken -> zelfde reactie
-bustrens dubbelgebroken -> loopt hij nu op en doet het er in de bak super op
- Kimblewick stang met tong boog (enkel voor buiten) -> perfect voor de galop, te heftig voor de draf, gaat heel diep lopen om onder druk uit te komen -> niet het gewenste effect / vind ik gemeen

Dus mijn orriterende vraag is;

Wat zouden jullie in deze situatie doen buiten? Ik lees mij hierna goed in welk effect dat bepaalde bit heeft en of het hem past ja of nee.

Btw; paard is volledig röntgen in orde op hals / rug. Tanden zijn recentelijk gedaan, fysio kon geen blokkades vinden, zowel zadelpasser als fysio hebben zadel goed gekeurd

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:41

Persoonlijk denk ik niet dat dit een bitprobleem is, maar een gedragsprobleem. Ik zou daar op focussen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:43

Ik denk ook dat je bit hier niet het probleem is. Als je afstapt, kan hij dan wel in stap verder?

appel_6
Berichten: 67
Geregistreerd: 20-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 10:46

Sintara schreef:
Ik denk ook dat je bit hier niet het probleem is. Als je afstapt, kan hij dan wel in stap verder?


Jep :') kan ook dan weer opstappen maar zodra we dan weer aandraven spring hij vrolijk in galop aan. Ik ben ook wel weer blij met een voorwaarts denkend paard, maar dit is iets te :')
Bralindy schreef:
Persoonlijk denk ik niet dat dit een bitprobleem is, maar een gedragsprobleem. Ik zou daar op focussen.


Daar geef ik je gelijk in, maar hoe druk je het gedrag de kop in? Ik wil niet oneindig in z’n bek sleuren en steeds gefrustreerder uit trainingen komen. Dressuurmatig mist hij balans voor korte bochten, wat volledig logisch is met zijn lijf en missende spieren dus dat het hier niet vlekkeloos gaat frustreerd mij totaal niet

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:06

Ga en die galop eens op de volte en maak deze eens steeds kleiner.
Kijk zelf ook naar het middelpunt en grbruik ook je stem.
Komt hij terug uitgebreid belonen.
Moet je natuurlijk buiten wel de plek voor hebben.

En anders die galop maar eens poosje buiten niet doen en zo veel overgangen gaan rijden.

irmaz

Berichten: 4761
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:30

Al gecontroleerd op wolfskiesjes?

En vergeet niet: een bit is zo prettig als de hand van de ruiter :7

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:07

Had je een kimblewick met sleuven? In dat geval, ook een teugel boven de sleufteugel doen als het een trens is, dan pak je de sleufteugel er alleen bij als hij door de trensteugel heen loopt.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:35

Heb je het al eens zonder bit geprobeerd? Klinkt misschien vreemd, maar mijn paard, een behoorlijk stevige jongen, werd een stuk gezeglijker zonder bit.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:49

Is je probleem in de bak of op buitenrit? Misschien lees ik verkeerd maar dat is mij niet helemaal duidelijk :')

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:57

Vaak is het gewoon meer trainen. Als het in de bak ook gebeurt is het eenvoudiger, je gaat op een volte en je gaat zelf met je lichaam langzamer zeg maar. Je doet met de hand niets en praat rustig tegen het dier, beloon uiteraard als ie terugkomt. Buiten is natuurlijk lastiger, en als het echt doorgaat zou ik dan een keer stevig inkomen van ho is ho. En daarna direct weer los en belonen.
Ik denk dat belonen bij terugkomen het belangrijkste is. Als hij niet echt op de loop gaat, dan is het dus iets wat je gecontroleerd op kunt zoeken om aan te werken.

Ga je naar bitten kijken, dan begint het met hoe veel ruimte is er in de mond?
Ongebroken is vaak zachter dan gebroken.
Bustrens of watertrens is vaak puur voor de mondhoeken, als het mondstuk gelijk is, dan is feitelijk de inwerking gelijk. Als jij dus een enorm verschil tussen een dubbelgebroken watertrens en een dubbelgebroken bustrens ervaart, dan is of het mondstuk wel degelijk anders, of het zit in de gevoeligheid in de mondhoeken.
Sommige paarden hebben liever massieve mondstukken, andere liever lichte. Kunststof kan ook nog een optie zijn.
Aurigan/Cyprium/Argentaan/koper, niet elk paard vindt dit fijn. Ook zijn er paarden die niet goed over nikkel kunnen en dan valt Argentaan of rvs bijvoorbeeld af.
Verder weet ik niet waar je woont, maar ik heb wel 50 bitten liggen, als je eens wat wilt proberen, dan kunnen we eens kijken als je in de buurt woont. Ik heb geen bedrijf, dus ben geen verkoper, en kan dus ongezouten een mening geven. Veel bitfitters verkopen Neue Schule, zullen ongetwijfeld goede bitten zijn, maar ik vraag me altijd af hoe onpartijdig ben je nog als je juist dit merk vooral daar vindt en weinig tot niet in winkels. Een ander minpunt vind ik dat de prijzen van juist NS bitten enorm omhoog gegaan zijn. Die bitten heb ik dus niet liggen. Wel diverse van Sprenger (aurigan).

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:11

Ik denk dat je jouw probleem niet in de hand op moet zoeken, maar in je zit. Als hij op de plek blijft galopperen (wat ENORM veel kracht kost voor een paard), dan geef je blijkbaar met je zit aan dat hij dit moet doen en is hij hartstikke braaf. Zeker als hij achter de teugel kruipt zou ik vooral mijn hand eraf houden en het met zit oplossen.

Wat betreft het bit, ik zou (zeker zonder neusriem) altijd zeker voor een D-trens of kneveltrens gaan, zodat het bit nooit per ongeluk door de mond getrokken kan worden. Een ongebroken mondstuk ligt het meest stabiel, maar sommige paarden vinden dat helemaal niks. Mijn merrie gaat dan enorm overdreven kauwen, terwijl ze met een dubbgebroken mondstuk hem netjes gesloten houdt. Als de kimblewick goed werkt zou je die met 2 teugels kunnen gebruiken, dat je het 'trens'-gedeelte gebruikt voor het normale rijden en dat je de hefboom er af en toe even bij kan pakken. Maar nogmaals, ik denk dat jouw probleem eerder bij je eigen zithulpen ligt dan bij de kop van het paard :)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:15

Niet de oplossing in het bit zoeken maar in veel grondwerk. Kijk ook eens naar lessen werken aan de hand (academisch of klassiek). Paarden worden daar zoveel fijner van. Zo te lezen mist hij gewoon een stuk balans en met academisch of klassiek werken aan de hand kun je dat heel goed trainen.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 23-08-20 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:16

watertrens van rubber misschien?

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:49

Ongebroken bustrens is veel zachter en prettiger dan gebroken/ dubbelgebroken "rammeldingen". ;-) . Dat ligt stil in de mond en geeft geen ruis wat die andere dingen wel doen. De hulpen komen daardoor duidelijker en ook weer zonder ruis over. Daarnaast geeft een ongebroken bustrens minder druk op de lagen, paard kan met de tong nog wat invloed uitoefenen op het bit. Met gebroken bitten en met bitten met tongboog kan dat niet. Ondanks dat gebroken bitten veelvuldig gebruikt worden zijn er eigenlijk maar weinig paarden waar ze echt goed bij liggen.
Bitloos is misschien ook een ( tijdelijke) optie om wat meer rust in de mond te brengen en dan rustig een bit te introduceren.

Ik rijd geen enkel paard ooit nog een gebroken bit, altijd ongebroken of Billy Allen mondstuk, en heb paarden alleen maar zien verbeteren als ze een bit in de mond krijgen wat niet zo veel beweegt, wat eigenlijk logisch is. Overigens rijden wij nu vrijwel helemaal bitloos ( op bosal) omdat de paarden dan nog beter lopen.

Billy Allen trens; met rolletje en iets flexibel. Beide bithelften kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen waardoor de hulpen beter doorkomen. Maar het bit ligt altijd heel rustig in de mond.
Afbeelding

Ongebroken bustrens.
Afbeelding

V_Naomi
Berichten: 597
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:56

Los van bovenstaande tips wat betreft dat het meer in training/zit zou zitten (kan idd wel) zou ik de trust enkel gebroken LOCKED bustrens aanraden. Ik heb met de mijne ook zowet elk bit dat jij noemt geprobeerd, vaak was het wel okee maar nét niet dat, nu met de locked trust echt enorm fijn contact! Zoals de jouwe accepteerd mijne ook geen de 'harde' hand (hard is eigenlijk een verkeerd woord, ik moet m gewoon standaard op 2 pinkjes en vooral zit rijden) en dat werkt dus het fijnste met de trust locked :j

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:59

ElCid

Ja eens met je verhaal.
Ongebroken is super zacht. En ik rij er ook graag mee.
Mijn vorige paard had ook duidelijk de voorkeur naar ongebroken.
Maar heb er nu 2 staan die geheel tegen de verwachting in beide geen ongebroken willen.
Niet van metaal, niet van kunststof, niet met een tongboog, gewoon niet. :)
Beide lopen ze dus beter op dubbel gebroken.

Dus het blijft toch ook nog paard afhankelijk wat ze fijn vinden.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:05

Als hij zover terug komt dat hij op de plek galloppeerd gaat een ander bit niets helpen. Je zult iets moeten vinden waarmee hij uit die eigen focus komt en weer met zijn hoofd bij jou is. In feite is dit geen ander probleem dan hete paarden die in de proef moeite hebben met de eenvoudige galopwissel. Je moet het paard leren wachten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:11

Sizzle schreef:
Als hij zover terug komt dat hij op de plek galloppeerd gaat een ander bit niets helpen. Je zult iets moeten vinden waarmee hij uit die eigen focus komt en weer met zijn hoofd bij jou is. In feite is dit geen ander probleem dan hete paarden die in de proef moeite hebben met de eenvoudige galopwissel. Je moet het paard leren wachten.

Dat dus. Allerhande bitten aandragen gaat het gedrag niet oplossen. Als ie al halvelinge ter plekke galoppeert, is het nl niet zo dat ie echt door het bit heen trekt. (hij komt immers terug in tempo zodra je het vraagt, alleen niet terug naar draf.)

Ik zou in eerste instantie geneigd zijn om hem steeds naar halt te rijden als ie aan galoppeert en zodra ie de overgang terug maakt druk weg en belonen en proberen weer weg te stappen. (Elk pasje stap dat ie maakt belonen.) maar dan heb je kans dat ie op een punt zo pissig wordt dat ie er wél doorheen springt. Het punt met dit soort problemen is dat het heel moeilijk is om in te schatten wat te doen zonder dat je het paard kent of voelt.

Het probleem ontstaat pas wanneer ie eens gegaloppeerd heeft?

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:36

Heb niet veel tips, alleen consequent blijven. Ze zou als je wilt gaan aandraven en hij gallopeerd aan de oefening gewoon weer overnieuw doen. Soms ook de focus er niet teveel op gaan leggen. Klinkt eerder rijtechnisch idd... Hoe is hij aan de longe qua draven of gallopeerd hij dan ook gelijk aan? Misschien meer grondwerk en consequent blijven?

Natascha van Eijk is een super goedde bitfitter!
Wolfstandjes? Zie dat de tandarts al erbij is geweest... Al kunnen wolfstandjes net niet zichtbaar zijn..

Je schrijft dat hij dan over de zeik gaat, i dit gedrag geen verwend gedrag? Zo van dram gewoon door en krijg dan mn zin wel weer? Nee is nee.
Wat gebeur er als je hem echt zegt dat gaan we niet doen zoals jij dat wilt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:40

Met een beetje pech verongelukt ze dan als het het type is wat ik vermoed. :)

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:42

Ayasha schreef:
Met een beetje pech verongelukt ze dan als het het type is wat ik vermoed. :)


Snap je antwoord, ben ook benieuwd naar het antwoord..

Anders eens laten rijden door een prof die met zulke paarden ervaring heeft. Als ze het wil weten wat het is moet ze bepaalde dingen gaan uitsluiten of dit accepteren

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:02

_Penotti schreef:
ElCid

Ja eens met je verhaal.
Ongebroken is super zacht. En ik rij er ook graag mee.
Mijn vorige paard had ook duidelijk de voorkeur naar ongebroken.
Maar heb er nu 2 staan die geheel tegen de verwachting in beide geen ongebroken willen.
Niet van metaal, niet van kunststof, niet met een tongboog, gewoon niet. :)
Beide lopen ze dus beter op dubbel gebroken.

Dus het blijft toch ook nog paard afhankelijk wat ze fijn vinden.


Uitzonderingen bevestigen de regel ?! ;-). Men zal toch altijd naar het paard moeten kijken om te zien hoe die ermee omgaat. Dat is toch degene die uiteindelijk beslist.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:10

Mwah, ik heb bij alle paarden die ik ooit gereden heb maar eentje gehad die een ongebroken trens fijner vond eigenlijk. :) Zelfs de huidige neuroot werd echt niet gelukkig van een ongebroken trens. Dus uitzondering ... :)
Ik denk dat je alles dat je rond een paard hangt echt heel individueel moet bekijken. Rijd nu voor het eerst in mijn leven met een kneveltrens. De jongste sloeg (in positieve zin) om als een blad aan een boom toen de kneveltrens er in ging. Ik dacht toen "goh, misschien vindt neuroot dit ook wel fijner" want: evenens stabielere ligging.
Neuroot maakte me heel snel duidelijk dat hij toch bij zijn bustrens bleef. :')

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:12

Ik heb een jong paard die heel vlot voorwaarts is (ben ik heel blij mee) en heel graag galoppeert (ook super blij mee) maar ook wat moeite met terug komen heeft vooral uit galop, ze verliest zichzelf een beetje en gaat harder en harder.

Waar ik mee bezig ben is zodra ze uit zichzelf gaat aandraven, of over haar tempo gaat stappen;
1) een teugel opnemen (je hand over de teugel laten glijden richting de mond)
bij geen reactie
2) teugel opnemen met je nagels naar je toe (je draait je hand)
geen reactie;
3) hand naar je toe halen, paard buigt zijn hoofd of naar links of naar rechts, lekker afwisselen dan wachten tot ze ontspant en meteen loslaten.
Je staat dan stil in een buiging.
Daarna gewoon weer met een heel ontspannen teugel verder stappen. Herhalen bij hetzelfde gedrag.
Wanneer je dit oefent in stap en draf en je bent heel consequent in het tempo wat jij wil en dat je paard moet volgen dan is het al heel snel genoeg om alleen je hand langs een teugel te doen.
Ik ben dit met mijn spitfire aan het trainen en het werkt heel goed. maar ik ben voorzichtig met de galop omdat het eerst in stap en draf heel goed bevestigd moet zijn. Galop doe ik absoluut want anders wordt ze heel chagrijnig maar ik moet echt heel goed het moment voelen waarop ze me gaat ontglippen, daarvoor vraag ik haar terug op zit , op stem, en op teugels.
Het gaat om de ontspanning in een buiging en uit de renfocus halen.
Misschien heb je hier wat aan. Ik heb dit zelf via een instructeur geleerd dus zo vanaf een schermpje is misschien niet helemaal te volgen.
Mijn doel is om op een touwhalster te kunnen rijden (dat gaat nu nog zeker niet) ik rij western dus ik wil die constante aanleuning uiteindelijk sowieso niet en probeer echt zoveel mogelijk op zit en stem te rijden.

Vooral met buitenrijden is het tempo kunnen bepalen zo belangrijk anders wordt het gevaarlijk. Meestal wordt buitenrijden juist ter ontspanning gedaan en gaat het allemaal wat minder consequent.
Je probleem zit niet in galop of bit maar in het volgen van jouw aanwijzingen met een enthousiast paard (zuinig op zijn :) )

edit; de eerste paar keren stond ik dus om de paar stappen stil, het duurde even voor ze de consequentie begreep, dat werd een heel kort buitenritje maar inmiddels (3 maanden verder )maken we al lange ritten en heeft ze deze buiging alleen even in het begin van de rit nodig en soms zelfs helemaal niet.

appel_6
Berichten: 67
Geregistreerd: 20-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 16:08

Wat gaan jullie snel! Hieronder reageer ik algemeen en verder kort op iedereen

Ik wil vooral verder puzzelen wat nu écht fijn voor hem is, en juist liever een super zacht bitje. Puzzelen is leuk! Intussen heeft hij een rechts omkeert gemaakt in zijn ‘gedrag’ en is hij in de bak een ware engel, het achter de teugel is helaas verergert toen ik 1 maal met de kimblewick gereden had. In een les hieraan gewerkt met hem voor mij uit zetten en hierna heeft hij dus de rechtsomkeert gemaakt in zijn gedrag en konden wij ineens weer samen werken.

Het leek wel alsof hij zei ‘dat wat je gedaan hebt werkt dus niet, laten we het anders proberen’

Dit geeft mij duidelijk aan dat ik alles behalve heftiger bit wil, maar vriendelijker. Gisteren heb ik hem met een ongebroken bustrens mogen rijden en hier vond ik het resultaat wel prettig mee, minder paniekerig op mijn hand en daardoor minder achter de teugel en meer gedragen. Kon zowaar een fijne kleine volte galoperen op zijn moeilijkere hand.

Gelukkig is hij heel fijn in het grondwerk en super leergierig, zo spelen we nu met het wijken op weinig druk, en ook wat schouder binnenwaarts en andere leuke trucjes voor zijn balans.

Gister heeft hij in de wei z’n ijzer eraf gesloopt dus kan ik heel even niet buiten rijden, ik hoop dat de smid op zeer korte termijn kan komen en we het bit buiten kunnen proberen

Ik voeg hieronder even wat quotes toe maar wil wel erop wijzen om vriendelijk te blijven. Ik open dit topic niet enkel voor mijzelf, maar meer in het ‘algemeenheid’ we kunnen allemaal wat van elkaar leren en wie weet is er iemand die echt tegen de lamp aanloopt en hier nu net even wat fijne inspiratie uit kan halen.


_Penotti schreef:
Ga en die galop eens op de volte en maak deze eens steeds kleiner.
Kijk zelf ook naar het middelpunt en grbruik ook je stem.
Komt hij terug uitgebreid belonen.
Moet je natuurlijk buiten wel de plek voor hebben.

En anders die galop maar eens poosje buiten niet doen en zo veel overgangen gaan rijden.


In de bak is hij super te rijden en op een scheet al terug te rijden. ‘Helaas’ is in mijn ogen het probleem uit de weg gaan niet de oplossing, ten slotte rijden we om beter te worden, en wanneer we het blijven uitstellen zijn we er volgend jaar nog niet. Maar voor andere kan het misschien net wel de oplossing zijn!



irmaz schreef:
Al gecontroleerd op wolfskiesjes?

En vergeet niet: een bit is zo prettig als de hand van de ruiter :7



Wolfskiesjes heb ik totaal niet aangedacht, die pakken we snel even mee! En ik geef je groot gelijk


Mizora schreef:
Had je een kimblewick met sleuven? In dat geval, ook een teugel boven de sleufteugel doen als het een trens is, dan pak je de sleufteugel er alleen bij als hij door de trensteugel heen loopt.


Ik had hem zelfs op standje ‘normaal’ zitten, dus nog niet eens in de sleuven. Maar het bit gaat er iniedergeval niet opnieuw in

Jetta schreef:
Heb je het al eens zonder bit geprobeerd? Klinkt misschien vreemd, maar mijn paard, een behoorlijk stevige jongen, werd een stuk gezeglijker zonder bit.

Ik heb hem nog niet bitloos geprobeerd bij gebrek aan passend tuig daarvoor. Alles op maat full en nu is het een ruime cob. Staat wel op de lijst voor van de winter!
bliksemflits schreef:
Is je probleem in de bak of op buitenrit? Misschien lees ik verkeerd maar dat is mij niet helemaal duidelijk :')


Alleen buiten na 5 km aan een gesloten galoperen hij kan het ook gewoon heel leuk vinden
germie schreef:
Vaak is het gewoon meer trainen. Als het in de bak ook gebeurt is het eenvoudiger, je gaat op een volte en je gaat zelf met je lichaam langzamer zeg maar. Je doet met de hand niets en praat rustig tegen het dier, beloon uiteraard als ie terugkomt. Buiten is natuurlijk lastiger, en als het echt doorgaat zou ik dan een keer stevig inkomen van ho is ho. En daarna direct weer los en belonen.
Ik denk dat belonen bij terugkomen het belangrijkste is. Als hij niet echt op de loop gaat, dan is het dus iets wat je gecontroleerd op kunt zoeken om aan te werken.

Ga je naar bitten kijken, dan begint het met hoe veel ruimte is er in de mond?
Ongebroken is vaak zachter dan gebroken.
Bustrens of watertrens is vaak puur voor de mondhoeken, als het mondstuk gelijk is, dan is feitelijk de inwerking gelijk. Als jij dus een enorm verschil tussen een dubbelgebroken watertrens en een dubbelgebroken bustrens ervaart, dan is of het mondstuk wel degelijk anders, of het zit in de gevoeligheid in de mondhoeken.
Sommige paarden hebben liever massieve mondstukken, andere liever lichte. Kunststof kan ook nog een optie zijn.
Aurigan/Cyprium/Argentaan/koper, niet elk paard vindt dit fijn. Ook zijn er paarden die niet goed over nikkel kunnen en dan valt Argentaan of rvs bijvoorbeeld af.
Verder weet ik niet waar je woont, maar ik heb wel 50 bitten liggen, als je eens wat wilt proberen, dan kunnen we eens kijken als je in de buurt woont. Ik heb geen bedrijf, dus ben geen verkoper, en kan dus ongezouten een mening geven. Veel bitfitters verkopen Neue Schule, zullen ongetwijfeld goede bitten zijn, maar ik vraag me altijd af hoe onpartijdig ben je nog als je juist dit merk vooral daar vindt en weinig tot niet in winkels. Een ander minpunt vind ik dat de prijzen van juist NS bitten enorm omhoog gegaan zijn. Die bitten heb ik dus niet liggen. Wel diverse van Sprenger (aurigan).



Mooi uitgebreid antwoord! Hij is in de bak op 2 pinken en stem te rijden zoals eerder benoemt. Het lijkt eerder enthousiasme en in hoeverre moet ik hem dat afnemen? Hij heeft zover ik kan oordelen echt een 13,5 kwa breedte nodig, maar wel een heel dun mondje. Zijn mondhoeken zijn super gevoelig waardoor ik denk dat hij daardoor een watertrens niet prettig vind (ik heb hem nog nooit kapot gereden maar de vorige eigenaren wel)
Wat je aangeeft bij bitfitters is ook mijn terughoudendheid. Hoe verre zijn ze onpartijdig?


goldenarrow schreef:
Ik denk dat je jouw probleem niet in de hand op moet zoeken, maar in je zit. Als hij op de plek blijft galopperen (wat ENORM veel kracht kost voor een paard), dan geef je blijkbaar met je zit aan dat hij dit moet doen en is hij hartstikke braaf. Zeker als hij achter de teugel kruipt zou ik vooral mijn hand eraf houden en het met zit oplossen.

Wat betreft het bit, ik zou (zeker zonder neusriem) altijd zeker voor een D-trens of kneveltrens gaan, zodat het bit nooit per ongeluk door de mond getrokken kan worden. Een ongebroken mondstuk ligt het meest stabiel, maar sommige paarden vinden dat helemaal niks. Mijn merrie gaat dan enorm overdreven kauwen, terwijl ze met een dubbgebroken mondstuk hem netjes gesloten houdt. Als de kimblewick goed werkt zou je die met 2 teugels kunnen gebruiken, dat je het 'trens'-gedeelte gebruikt voor het normale rijden en dat je de hefboom er af en toe even bij kan pakken. Maar nogmaals, ik denk dat jouw probleem eerder bij je eigen zithulpen ligt dan bij de kop van het paard :)



Ik vraag mij ook af waar hij de kracht vandaan haalt, en dacht ook vlug aan mijn eigen zit. Gelukkig ben ik intussen pro in 2point seat, en ook dan blijft hij wat stuiteren :') maar ook wel weer met maar een hartslag van 80, dus zoveel kracht kost t m ook weer niet :x
Kimblewick was juist net te heftig en wil ik er niet opnieuw indoen. Ik ben dan weer in de bak juist weer bezig om hem van dat heftige af te rijden dat ik dat niet meer wil.

Ingrid_92 schreef:
Niet de oplossing in het bit zoeken maar in veel grondwerk. Kijk ook eens naar lessen werken aan de hand (academisch of klassiek). Paarden worden daar zoveel fijner van. Zo te lezen mist hij gewoon een stuk balans en met academisch of klassiek werken aan de hand kun je dat heel goed trainen.

Zie mijn uitleg helemaal bovenaan


PAARDENLOVE8 schreef:
watertrens van rubber misschien?

Dat was ook mijn eerste ingeving maar dat was een grote no go volgens hem. Was de enige keer dat hij dreigde te steigeren met alleen het aannemen van de teugels. Ik heb hem er 3 keer los van elkaar mee getest ook na wat dressuur werk maar alle 3 de keren was het een no go :') laten we maar zeggen dat hij een uitgesproken mening heeft

ElCid schreef:
Ongebroken bustrens is veel zachter en prettiger dan gebroken/ dubbelgebroken "rammeldingen". ;-) . Dat ligt stil in de mond en geeft geen ruis wat die andere dingen wel doen. De hulpen komen daardoor duidelijker en ook weer zonder ruis over. Daarnaast geeft een ongebroken bustrens minder druk op de lagen, paard kan met de tong nog wat invloed uitoefenen op het bit. Met gebroken bitten en met bitten met tongboog kan dat niet. Ondanks dat gebroken bitten veelvuldig gebruikt worden zijn er eigenlijk maar weinig paarden waar ze echt goed bij liggen.
Bitloos is misschien ook een ( tijdelijke) optie om wat meer rust in de mond te brengen en dan rustig een bit te introduceren.

Ik rijd geen enkel paard ooit nog een gebroken bit, altijd ongebroken of Billy Allen mondstuk, en heb paarden alleen maar zien verbeteren als ze een bit in de mond krijgen wat niet zo veel beweegt, wat eigenlijk logisch is. Overigens rijden wij nu vrijwel helemaal bitloos ( op bosal) omdat de paarden dan nog beter lopen.

Billy Allen trens; met rolletje en iets flexibel. Beide bithelften kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen waardoor de hulpen beter doorkomen. Maar het bit ligt altijd heel rustig in de mond.
[ [url=m/WFwmn5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ongebroken bustrens.
[ [url=m/ECwHtT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ga deze bitten eens uitzoeken! Volledig voor altijd bitloos wil ik niet aangaan. Wel als afwisseling. Ik heb er nog geen gevonden die Knhs/fei approved is die wel een juiste loslating op de neus geeft... maar wie weet vind ik die nog


V_Naomi schreef:
Los van bovenstaande tips wat betreft dat het meer in training/zit zou zitten (kan idd wel) zou ik de trust enkel gebroken LOCKED bustrens aanraden. Ik heb met de mijne ook zowet elk bit dat jij noemt geprobeerd, vaak was het wel okee maar nét niet dat, nu met de locked trust echt enorm fijn contact! Zoals de jouwe accepteerd mijne ook geen de 'harde' hand (hard is eigenlijk een verkeerd woord, ik moet m gewoon standaard op 2 pinkjes en vooral zit rijden) en dat werkt dus het fijnste met de trust locked :j


Die komt ook op het test lijstje! Idd wat ik snel merk (lang leve internet) is dat er bij hard vanuit gaat dat je rukt plukt en trekt terwijl hard in mijn inziens al het optillen van de hand is :')

_Penotti schreef:
ElCid

Ja eens met je verhaal.
Ongebroken is super zacht. En ik rij er ook graag mee.
Mijn vorige paard had ook duidelijk de voorkeur naar ongebroken.
Maar heb er nu 2 staan die geheel tegen de verwachting in beide geen ongebroken willen.
Niet van metaal, niet van kunststof, niet met een tongboog, gewoon niet. :)
Beide lopen ze dus beter op dubbel gebroken.

Dus het blijft toch ook nog paard afhankelijk wat ze fijn vinden.


Als nieuwsgierigheid welke gebruik je nu bij de andere 2? Alle paarden zijn anders en hoop dat dit als fijne informatie dient!

Sizzle schreef:
Als hij zover terug komt dat hij op de plek galloppeerd gaat een ander bit niets helpen. Je zult iets moeten vinden waarmee hij uit die eigen focus komt en weer met zijn hoofd bij jou is. In feite is dit geen ander probleem dan hete paarden die in de proef moeite hebben met de eenvoudige galopwissel. Je moet het paard leren wachten.

Wel apart dat hij met de kimblewick het niet 1 keer in zijn hoofd gehaald heeft, wie weet heb ik het patroon al doorbroken maar ik heb nog geen lange buitenrit kunnen doen helaas. Stap galop / galop stap overgangen neem ik voor het plezier mee in het rijden en longeren en hier wacht hij keurig op de volgende opdracht. Volle concentratie bij mij en nergens anders. Buiten daarintegen is alles leuker als de baas :') geef m eens ongelijk


Ayasha schreef:
Sizzle schreef:
Als hij zover terug komt dat hij op de plek galloppeerd gaat een ander bit niets helpen. Je zult iets moeten vinden waarmee hij uit die eigen focus komt en weer met zijn hoofd bij jou is. In feite is dit geen ander probleem dan hete paarden die in de proef moeite hebben met de eenvoudige galopwissel. Je moet het paard leren wachten.

Dat dus. Allerhande bitten aandragen gaat het gedrag niet oplossen. Als ie al halvelinge ter plekke galoppeert, is het nl niet zo dat ie echt door het bit heen trekt. (hij komt immers terug in tempo zodra je het vraagt, alleen niet terug naar draf.)

Ik zou in eerste instantie geneigd zijn om hem steeds naar halt te rijden als ie aan galoppeert en zodra ie de overgang terug maakt druk weg en belonen en proberen weer weg te stappen. (Elk pasje stap dat ie maakt belonen.) maar dan heb je kans dat ie op een punt zo pissig wordt dat ie er wél doorheen springt. Het punt met dit soort problemen is dat het heel moeilijk is om in te schatten wat te doen zonder dat je het paard kent of voelt.

Het probleem ontstaat pas wanneer ie eens gegaloppeerd heeft?



Idd het laatste wat je zegt, hij werd echt pis en pis link. Ik voorkom dat liever. De enige optie die er toen nog was was zo’n harde hand dat hij hierna op een een of andere diagonale stap naar huis is gewandeld. Dat is gewoon zonde. Vandaar dat ik liever het gedrag doorbreek/ voor ben als een boos paard met een snuk in z’n mond.
Het probleem ontstaat wanneer hij 5 km aaneengesloten gegaloppeerd heeft, het voelt echt aan als enthousiasme van ‘ik kan de hele wereld aan’ voor z’n eigen goeddoen wil ik niet dat hij een doodloper wordt.

Alenthe05 schreef:
Heb niet veel tips, alleen consequent blijven. Ze zou als je wilt gaan aandraven en hij gallopeerd aan de oefening gewoon weer overnieuw doen. Soms ook de focus er niet teveel op gaan leggen. Klinkt eerder rijtechnisch idd... Hoe is hij aan de longe qua draven of gallopeerd hij dan ook gelijk aan? Misschien meer grondwerk en consequent blijven?

Natascha van Eijk is een super goedde bitfitter!
Wolfstandjes? Zie dat de tandarts al erbij is geweest... Al kunnen wolfstandjes net niet zichtbaar zijn..

Je schrijft dat hij dan over de zeik gaat, i dit gedrag geen verwend gedrag? Zo van dram gewoon door en krijg dan mn zin wel weer? Nee is nee.
Wat gebeur er als je hem echt zegt dat gaan we niet doen zoals jij dat wilt?

Verwend was/ is hij zeker. Als ik echt over m’n schreef heen ga en hem terug op aarde haal moet ik zo hard doorkomen is hij nog wel pissig maar voel ik mij zo schuldig dat ik zo hard door heb moeten komen. Vandaar dat ik het liever voorkom dan tegen ga. Maar liever niet met een hefboom.

Ayasha schreef:
Met een beetje pech verongelukt ze dan als het het type is wat ik vermoed. :)


Verongelukken lijkt mij in dit stadium nog te ver weg, met hard door komen is hij er wel weer. Maar ergens knaagt iets dat ik beter voor hem
Kan doen/zijn

Alenthe05 schreef:
Ayasha schreef:
Met een beetje pech verongelukt ze dan als het het type is wat ik vermoed. :)


Snap je antwoord, ben ook benieuwd naar het antwoord..

Anders eens laten rijden door een prof die met zulke paarden ervaring heeft. Als ze het wil weten wat het is moet ze bepaalde dingen gaan uitsluiten of dit accepteren


Ik laat hem voorlopig zeker niet door een prof rijden. De gemiddelde prof die ik ken is dan van het snellere ruk pluk werk. Nee danku dat kan ik zelf ook maar dat wil ik liever niet.
Ayasha schreef:
Mwah, ik heb bij alle paarden die ik ooit gereden heb maar eentje gehad die een ongebroken trens fijner vond eigenlijk. :) Zelfs de huidige neuroot werd echt niet gelukkig van een ongebroken trens. Dus uitzondering ... :)
Ik denk dat je alles dat je rond een paard hangt echt heel individueel moet bekijken. Rijd nu voor het eerst in mijn leven met een kneveltrens. De jongste sloeg (in positieve zin) om als een blad aan een boom toen de kneveltrens er in ging. Ik dacht toen "goh, misschien vindt neuroot dit ook wel fijner" want: evenens stabielere ligging.
Neuroot maakte me heel snel duidelijk dat hij toch bij zijn bustrens bleef. :')


Vandaar dit topic! Wat voor de een niet werkt misschien wel voor de ander! Proberen kan nooit geen kwaad
justkid schreef:
Ik heb een jong paard die heel vlot voorwaarts is (ben ik heel blij mee) en heel graag galoppeert (ook super blij mee) maar ook wat moeite met terug komen heeft vooral uit galop, ze verliest zichzelf een beetje en gaat harder en harder.

Waar ik mee bezig ben is zodra ze uit zichzelf gaat aandraven, of over haar tempo gaat stappen;
1) een teugel opnemen (je hand over de teugel laten glijden richting de mond)
bij geen reactie
2) teugel opnemen met je nagels naar je toe (je draait je hand)
geen reactie;
3) hand naar je toe halen, paard buigt zijn hoofd of naar links of naar rechts, lekker afwisselen dan wachten tot ze ontspant en meteen loslaten.
Je staat dan stil in een buiging.
Daarna gewoon weer met een heel ontspannen teugel verder stappen. Herhalen bij hetzelfde gedrag.
Wanneer je dit oefent in stap en draf en je bent heel consequent in het tempo wat jij wil en dat je paard moet volgen dan is het al heel snel genoeg om alleen je hand langs een teugel te doen.
Ik ben dit met mijn spitfire aan het trainen en het werkt heel goed. maar ik ben voorzichtig met de galop omdat het eerst in stap en draf heel goed bevestigd moet zijn. Galop doe ik absoluut want anders wordt ze heel chagrijnig maar ik moet echt heel goed het moment voelen waarop ze me gaat ontglippen, daarvoor vraag ik haar terug op zit , op stem, en op teugels.
Het gaat om de ontspanning in een buiging en uit de renfocus halen.
Misschien heb je hier wat aan. Ik heb dit zelf via een instructeur geleerd dus zo vanaf een schermpje is misschien niet helemaal te volgen.
Mijn doel is om op een touwhalster te kunnen rijden (dat gaat nu nog zeker niet) ik rij western dus ik wil die constante aanleuning uiteindelijk sowieso niet en probeer echt zoveel mogelijk op zit en stem te rijden.

Vooral met buitenrijden is het tempo kunnen bepalen zo belangrijk anders wordt het gevaarlijk. Meestal wordt buitenrijden juist ter ontspanning gedaan en gaat het allemaal wat minder consequent.
Je probleem zit niet in galop of bit maar in het volgen van jouw aanwijzingen met een enthousiast paard (zuinig op zijn :) )

edit; de eerste paar keren stond ik dus om de paar stappen stil, het duurde even voor ze de consequentie begreep, dat werd een heel kort buitenritje maar inmiddels (3 maanden verder )maken we al lange ritten en heeft ze deze buiging alleen even in het begin van de rit nodig en soms zelfs helemaal niet.

Het inbuigen heb ik het idee dat het avarechts gaat werken, hij buigt al te makkelijk in en is daarin al super los/ ontspannen. maar we kunnen het proberen.