Nestje wilde muizen groot brengen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Nestje wilde muizen groot brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 21:59

Hallo allemaal,

Een week geleden trof mijn stalgenoot een nestje jonge muisjes aan in haar baal vlas toen ze die in haar stal strooide.
De moeder was toen natuurlijk allang gevlogen...
Tja... en dan?!

We hebben natuurlijk meer muizen op stal en ook honden die die muizen als een lekkere snack zien maar ik stond daar met die schattige baby muisjes in mijn hand en kon het niet over mijn hart verkrijgen ze aan de honden te geven.

Lang verhaal kort, ik ging naar huis met 7 baby muizen in een emmertje met wat stro en vlas.
Om de paar uur moesten ze gevoed worden met een penseeltje met knaagdierenmelk. (Ze zuigen dan aan het penseeltje)
Midden in de nacht ging ik mijn bed uit om ze te voeren.

Ze waren toen ik ze vond zo’n 8 dagen oud, oogjes nog dicht.
De volgende dag op stal bleek er ineens nog een muisje in het vlas verstopt te zitten!
Die had natuurlijk al heel lang geen eten gehad, zeker 24 uur, en ik dacht dat hij het niet zou gaan redden.
Op internet las ik ook dat grotere nestjes grootbrengen vaak niet te doen is en je er beter een paar kunt euthanaseren om de rest een kans te geven...

Maaaar ze leven alle 8 nog!
Het is bizar hoe snel ze gegroeid zijn.
De oogjes zijn open, ze drinken zo goed als zelfstandig uit een bakje en rennen de hele bak door.
Ze zijn wel wat springerig nu dus ik moet ze wel goed in de gaten houden bij het oppakken, maar ze zijn erg lief en tam.

1 muisje blijft erg achter, ik denk dat dit degene is die een dag later kwam.

Wat ik met ze ga doen weet ik nog niet, ik denk dat ik de vrouwtjes sowieso hou, maar de mannetjes moeten natuurlijk apart.
Ik hoop voor hen een goed huisje te vinden, het zou me toch aan m’n hart gaan als ze als slangenvoer eindigen na mijn harde werk.

Tips zijn welkom, ik heb eerder muizen gehad als huisdier maar dit is wel even wat anders.
Naam suggesties ook welkom, al zijn ze vrij lastig uit elkaar te houden.
De kleine heet Bram, de rest heeft nog geen naam.


Afbeelding
Dag 1

Afbeelding
Dag 3/4

Afbeelding

Afbeelding
Lief slapen


Afbeelding
Dag 5/6


Afbeelding
Dag 6/7, de grootste en de kleinste uit het nest. De kleine is nat omdat ik hem net hem schoongemaakt na het eten. (Zijn hele gezicht eet altijd mee)

Nico :D L1


speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:14

en dan? loslaten? vreten ze je spullen aan, brengen ziektes bij je dieren, worden alsnog door de honden en katten vermoord....

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:19

Oke, dat vind ik kort door de bocht? Nouja goed,

Muisjes zijn leuke beestjes om te houden. Super lief van je dat ze je opgevangen hebt en zo hebt groot gebracht! Als je er inderdaad een paar houdt en de rest, tja, vergeven via marktplaats? Er zijn best wel mensen die tamme muizen houden als huisdieren.
Anders misschien loslaten in het bos? Of gewoon op stal, aangezien jullie daar al muizen hebben? Je zou er toch een paar los moeten laten uiteindelijk... Helaas..
In ieder geval succes! Het is leuk om ze zo te zien groeien. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:21

oh wat ontzettend gaaf dat je de muisjes meegenomen hebt.
kan me heel goed voorstellen dat je die een kans wil geven.
maar wat een werk joh om ze zo te voeden _/-\o_
echt geweldig <3

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:24

Ik vind het super leuk dat je dit doet, zou zo een actie kunnen zijn van mij haha.

Misschien is er wel iemand op stal bij jou die een paar muisjes wil? Gewoon vragen zou ik zeggen. Of zelf houden, maar twee aparte bakken maken. Dat zou het makkelijkste zijn denk ik. Ik weet eigenlijk niet of dat kan, de vrouwtjes allemaal bij elkaar en de mannetjes allemaal bij elkaar, heb geen ervaring met muisjes.

Vind het wel leuk om te volgen! Hopelijk komt Bram ook nog een beetje mee met de rest.

Insta: @Orrie_the_belgiandraft

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:28

speurneusc schreef:
en dan? loslaten? vreten ze je spullen aan, brengen ziektes bij je dieren, worden alsnog door de honden en katten vermoord....


Jij bent vast de leukste thuis.

TS; Wat mooi van je dat je ze meegenomen hebt! Ik ken helaas mensen die ze zonder een traan te laten in een emmer water zouden gooien.

Hoe gaat het met het muisje wat achter blijft? Wat voor melk gaf/geef je ze?
http://melkvoordieren.nl/NL/gratis-handleidingen/huisdieren-zoogdier/149-muis#faqnoanchor
Misschien is deze site nog wat voor je?

-Is 4 a lot?
Depends on context. Money no, murders yes.


------------------------------------------------------------------------
28-07-2001 ~ 14-03-2013 †♡
03-03-1929 ~ 02-08-2013 †♡

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Nestje wilde muizen groot brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:05

Muizen zij idd leuk om te houden, echter wilde zullen en blijven wild zijn. Wat wil je ermee gaan doen als ze oud genoeg zijn?

Eerlijk gezegd geef ik speurneusc wel een beetje gelijk..

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 23:17

speurneusc schreef:
en dan? loslaten? vreten ze je spullen aan, brengen ziektes bij je dieren, worden alsnog door de honden en katten vermoord....


Natuurlijk laat ik ze niet los... ik hou ze als huisdieren, ze zijn gewoon tam.

Nico :D L1

Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 23:18

StellaMay schreef:
speurneusc schreef:
en dan? loslaten? vreten ze je spullen aan, brengen ziektes bij je dieren, worden alsnog door de honden en katten vermoord....


Jij bent vast de leukste thuis.

TS; Wat mooi van je dat je ze meegenomen hebt! Ik ken helaas mensen die ze zonder een traan te laten in een emmer water zouden gooien.

Hoe gaat het met het muisje wat achter blijft? Wat voor melk gaf/geef je ze?
http://melkvoordieren.nl/NL/gratis-handleidingen/huisdieren-zoogdier/149-muis#faqnoanchor
Misschien is deze site nog wat voor je?


Die site heb ik inderdaad geraadpleegd.
Ik heb ze knaagdierenmelk gegeven, dat is speciaal voor jonge knaagdieren, vervanging van de moedermelk zegmaar.
Ik wist niet dat het bestond.

Nico :D L1

Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 23:20

fjordjes schreef:
Muizen zij idd leuk om te houden, echter wilde zullen en blijven wild zijn. Wat wil je ermee gaan doen als ze oud genoeg zijn?

Eerlijk gezegd geef ik speurneusc wel een beetje gelijk..


Tot nu toe zijn ze tam, wel wat schichtiger dan kleurmuizen.
Mocht het toch veranderen maakt dat niks uit, ze zijn ook leuk om naar te kijken en ik zal ze een goed leven geven.

Nico :D L1

Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 23:22

Montgri schreef:
Ik vind het super leuk dat je dit doet, zou zo een actie kunnen zijn van mij haha.

Misschien is er wel iemand op stal bij jou die een paar muisjes wil? Gewoon vragen zou ik zeggen. Of zelf houden, maar twee aparte bakken maken. Dat zou het makkelijkste zijn denk ik. Ik weet eigenlijk niet of dat kan, de vrouwtjes allemaal bij elkaar en de mannetjes allemaal bij elkaar, heb geen ervaring met muisjes.

Vind het wel leuk om te volgen! Hopelijk komt Bram ook nog een beetje mee met de rest.


Vrouwtjes kunnen sowieso bij elkaar, mannetjes uit het zelfde nest is te proberen maar is geen garantie dat ze niet gaan vechten.
Zeker ‘huismuizen’ wat dit dus zijn, zijn territoriaal.

Met Bram gaat het tot nu toe goed, hij vreet als een bouwvakker en hobbelt de bak door.

Nico :D L1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:25

Wat groeien ze snel! Zijn de mannetjes goed te onderscheiden van de vrouwtjes of is dat nu nog te vroeg?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:11

Oh leuk! Ik heb zelf jarenlang muizen gehad en het zijn echt hele leuke beestjes! Ik had er 2 a 3 in een oud terrarium met een dikke laag corbo (mais) vulling en veel huisjes en kartonnen spullen. Zijn vlijtige beestjes die heel actief zijn en best wel tam worden. Geur is echter wel een probleempje, zeker de mannetjes. Echt het hok goed proper proberen te houden.

Wel respect voor al je inzet voor die kleintjes!
Wat mij wel een beetje zorgen baart, ik dat ze mij ooit eens hadden verteld dat wilde muizen bijna altijd een ziekte met zich meedragen die zich meestal niet uit behalve in stresssituaties. En dat daarom volwassen wilde muizen in gevangenschap vrijwel altijd snel zouden sterven. Of dat echt waar is weet ik niet zeker en ook niet of het voor zulke babies geldt. Misschien even verder opzoeken?

Verder veel mee bezig zijn... moest je ze weggeven hebben ze het meest kans op een goed huis als ze zo tam mogelijk zijn.

Paardengek in hart en nieren!

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Re: Nestje wilde muizen groot brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:19

Ik kom gewoon even meevolgen. Wat vind ik jou een held zeg! Oprecht kippenvel hier, mijn faith in humanity is deels restored ❤️ <3

Devil take the hindmost..
“Why does death always come as such a shock to mortals?”

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:20

Ik denk eerlijk gezegd dat je jezelf en je huisgenoten er geen plezier mee doet om de mannetjes te houden. 1 mannetjesmuis stinkt veel erger dan 10 vrouwtjesratten en 15 vrouwtjesmuizen bij elkaar. (Ik heb ervaring).

Wel goed dat je zo je best gedaan hebt. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 00:32

Wat een leuke reacties allemaal!
Ik weet dat mannetjes helaas stinken.

Als je weet waar je op moet letten zijn ze wel te onderscheiden, vorige week was het makkelijker want toen hadden ze nog weinig haar op de buik en zag je de tepels bij de vrouwtjes.

Ik zie het wel, voor nu zijn ze toch nog te klein om weg te gaan.

Morgen zal ik weer nieuwe foto’s plaatsen!
Echt bizar, ik zie ze echt zo veranderen per dag, ongelofelijk!
Ze groeien zo snel.

Nico :D L1

Zebrastreep

Berichten: 9735
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:42

Ik heb laatst ook een poging gedaan om een muisje te redden. Helaas mislukt , door eigenlijk te weinig kennis. Wou hem/haar net wegbrengen naar iemand die het wou proberen , maar bij aankomst overleden helaas... ;(

Wel kunnen muizen als ze eenmaal een paar dagen in gevangenschap hebben gezeten NIET meer terug naar het wild. Ook al was ik daar met mijn muisje wel een voorstander van , blijkbaar vergeten ze al heel snel hoe ze zelfstandig eten moeten zoeken.

Verder is warm houden en genoeg eten heel belangrijk en ook echt om de 2 uur voederen ( ook s'nachts). Dan hebben ze de meeste overlevingskansen.

Verder niet echt tips omdat mijn muisje helaas niet verder is gekomen dan de jongste die je op de foto laat zien. Moet wel zeggen de rest ziet er echt goed uit! Hopelijk redden ze het allemaal.

En inderdaad mannetjes van de vrouwtjes scheiden anders heb je straks het dubbele aantal muizen. Op marktplaats heb je wel de kans dat mensen ze komen op halen voor slangenvoer.

Without the pain there'd be no learning , without the hurting we'd never change - Kate Bush


Eloya

Berichten: 5187
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Nestje wilde muizen groot brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:51

Je kan redpassion op bokt ook nog voor advies vragen indien nodig. Die heeft jaren lange ervaring met hand opvoeden van baby ratjes en baby muisjes ^^

Wel lief dat je ze hebt opgevangen.

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Nestje wilde muizen groot brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 02:12

TS, ik hou van je! <3

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Nestje wilde muizen groot brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 06:31

Hier ook ervaringsdeskundige, met meerdere nesten succesvol groot gebracht :)

Ik kan je wel zeggen dat ze echt niet te houden zijn in een kooi/terrarium als ze groot zijn. Ze worden zo wild en schichtig. Die van mij sprongen zich op een gegeven moment bijna dood tegen de wanden van de bak omdat ze zo schuw zijn. En die waren jonger toen ik ze vond dan die van jou :)

Mocht je het leuk vinden, ik heb er toen ook een topic van gemaakt:
Pluttersput @ [BB-ITP] Jonge wilde muisjes met de hand opvoeden.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:10

Rowan_ schreef:
fjordjes schreef:
Muizen zij idd leuk om te houden, echter wilde zullen en blijven wild zijn. Wat wil je ermee gaan doen als ze oud genoeg zijn?

Eerlijk gezegd geef ik speurneusc wel een beetje gelijk..


Tot nu toe zijn ze tam, wel wat schichtiger dan kleurmuizen.
Mocht het toch veranderen maakt dat niks uit, ze zijn ook leuk om naar te kijken en ik zal ze een goed leven geven.



Een goed leven in een glazen bak, sorry ik vind dat niet eerlijk naar deze diertjes toe zijn ze dood veel beter af.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 08:28

Maartje1990 schreef:
Een goed leven in een glazen bak, sorry ik vind dat niet eerlijk naar deze diertjes toe zijn ze dood veel beter af.


Wat is dat nou voor botte opmerking?
Wie zegt dat ze in een glazen bak komen te zitten?
Dan zou elk dier beter dood kunnen zijn dan in gevangenschap leven...?

Nico :D L1

Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 08:29

Pluttersput schreef:
Hier ook ervaringsdeskundige, met meerdere nesten succesvol groot gebracht :)

Ik kan je wel zeggen dat ze echt niet te houden zijn in een kooi/terrarium als ze groot zijn. Ze worden zo wild en schichtig. Die van mij sprongen zich op een gegeven moment bijna dood tegen de wanden van de bak omdat ze zo schuw zijn. En die waren jonger toen ik ze vond dan die van jou :)

Mocht je het leuk vinden, ik heb er toen ook een topic van gemaakt:
Pluttersput @ [BB-ITP] Jonge wilde muisjes met de hand opvoeden.


Ah ik ga het gelijk lezen!
Wat heb jij er uiteindelijk mee gedaan?

Nico :D L1

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:46

Rowan_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Een goed leven in een glazen bak, sorry ik vind dat niet eerlijk naar deze diertjes toe zijn ze dood veel beter af.


Wat is dat nou voor botte opmerking?
Wie zegt dat ze in een glazen bak komen te zitten?
Dan zou elk dier beter dood kunnen zijn dan in gevangenschap leven...?


Omdat traliekooien al helemaal niet goed zijn nam ik op zn minst aan dat je ze wel in een glazen bak houdt. Daarnaast wilde, niet gedomesticeerde, dieren opsluiten vind ik not done. Dat is geen botte opmerking maar een eerlijke opmerking en ze gewoon vrijlaten is het meest eerlijke voor deze diertjes

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 08:51

Rowan_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Een goed leven in een glazen bak, sorry ik vind dat niet eerlijk naar deze diertjes toe zijn ze dood veel beter af.


Wat is dat nou voor botte opmerking?
Wie zegt dat ze in een glazen bak komen te zitten?
Dan zou elk dier beter dood kunnen zijn dan in gevangenschap leven...?


Dat klopt natuurlijk niet. De huisdieren van tegenwoordig zijn gedomesticeerd.
Wilde muizen zijn dat niet. En ook jonge wilde muizen zullen doorgaans niet tam worden.
Het is voor hun welzijn echt beter dat je ze vrij laat.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, IASCrawler, YandexBot en 144 bezoekers