Doron Kuipers in Wierden: en dat is drie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Doron Kuipers in Wierden: en dat is drie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 16:05

Persbericht Outdoor Wierden
Sport

Afbeelding
Doron Kuipers met Gallardo CSI. Foto: Outdoor Wierden/ © @DigiShots.


Met een minimale voorsprong van slechts vierhonderdste seconde op Remco Been reed Doron Kuipers vrijdagavond naar alweer zijn derde zege tijdens Outdoor Wierden. In de uitermate enerverende barrage van de kwalificatierubriek voor de Grote Prijs van komende zondag was de ruiter uit Mijnsheerenland met zijn negenjarige bruine ruin Gallardo CSI (v. Ustinov) de snelste foutloze deelnemer van negentien starters in de extra omloop.

Als eerste van hen legde Hendrik Jan Schuttert de lat meteen erg hoog. De Ommenaar scheerde met zijn elfjarige bruine ruin Expensive (v. Unaniem) in de strijd om de Plegt Vos Prijs over 1,45 meter in een voortvarend tempo over de hindernissen op de royale springakker van De Vossenbos. Van meet af aan gas gevend stelde hij de concurrentie meteen voor een lastige opgave met zijn scherpe tijd van 34,55 seconde. Kuipers dook er uiteindelijk als eerste onder met 34,32 seconde. Remco Been was de tweede. Met zijn opnieuw ijzersterke dertienjarige bruine hengst Holland van de Bisschop (v. Heartbreaker) maakte hij jacht op de chrono van de Zuid-Hollander. Uiteindelijk stond de klok stil na 34,36 seconde, waardoor een overwinning van de lokaal favoriet net achterwege bleef.

Alles in zijn vooruit
“Hendrik Jan Schuttert had ik op het grote scherm zien springen. Toen ik hem zag rijden, dacht ik: ‘Wauw, alles ging in zijn vooruit.’ Het klopte bij hem, dus ik wist dat het heel zwaar zou worden. Ik zat ook wel even in de rats toen Remco in de baan kwam. Na mij kwamen sowieso nog enkele snelle ruiters, dus ik heb wel wat spannende momenten beleefd. Maar het wilde precies lukken, gaaf. Helemaal omdat eigenaresse Hanneke Mulderij speciaal was komen kijken vandaag.”

Gallardo is momenteel het beste paard van stal bij Doron Kuipers. “Hij is pas negen en heeft nog niet zoveel van dit soort proeven gesprongen. We hadden elke keer net een fout in de barrage. Hij heeft veel vermogen en een grote galop. Dat kwam in deze barrage goed van pas met de lange lijnen in het parcours.”

Een stapje terug
De 29-jarige Doron Kuipers behoorde tot het Olympisch kader van bondscoach Rob Ehrens en had enige tijd deelname aan de Olympische Spelen in zijn gedachten. “Daar was ik wel mee bezig, ja. Maar nadat ik Charley heb moeten afstaan, viel in feite het doek voor Tokyo. Nu ben ik daar niet meer zo mee bezig, ook al door corona. Ik heb een stapje terug moeten doen en ben weer aan de gang met jongere paarden. Dit is nu mijn beste. Hij heeft onwijs zijn best gedaan en ik ben nu al super tevreden. Maar kijken hoe het zondag in de Grote Prijs gaat.”

Remco Been treurde niet lang over zijn tweede plaats. “Natuurlijk baal je als er zo dichtbij bent en wil je altijd winnen. Maar het was erg mooie sport en ik geniet vooral van de fantastische manier waarop Holland weer sprong. Iedereen leefde ook mee, ik ben gewoon hartstikke tevreden. Eigenlijk dacht ik na de rit van Hendrik Jan al dat het niet sneller meer kon. Het liep mooi, ik kwam alleen iets te veel naar rechts voor de eerste hindernis. Daar heb ik het laten liggen. Maar Holland is een absolute kanjer, prima in vorm en voelt zich fit. Hoe hij zich gedraagt en springt, dat is gewoon lekker. Zondag gaan we het opnieuw proberen.”

Opnieuw Lieven Devos
De Belg Lieven Devos boekte vrijdag zijn tweede zege in Wierden. Met zijn dertienjarige bruine merrie Eldorrado Mvnz zegevierde hij dit keer in de rubriek over twee fasen over 1,40 meter voor de Medium Tour om de Rikkert Afbouw Prijs. Megan Laseur eindigde als tweede met haar achtjarige bruine merrie Humbertha (v. Vigo d’Arsouilles Stx), die 0,28 seconde moest toegeven op de winnaar. Remco Been reed met de elf jaar oude bruine ruin Balou van het Molenhof (v. Berlin) naar de vierde plek. Naast hem mochten ook de nummers vijf en zes, Niels Kersten met Calvino) met de schimmelruin Grandino H (v. Calvino) en Vincent Geerink met de negenjarige vosruin Gelster (v. Carthino), zich opstellen voor de prijsuitreiking.

Bas van der Aa nestelde zich met de tienjarige vosmerrie Fantasy Colada (v. Azteca VDL) op de tweede plek in de strijd om de Bouwbedrijf Hofman Prijs over twee fasen (1,35 meter) voor de Small Tour van het CSI1. De Italiaan Giampierlo Garofalo was met Django ruim een seconde sneller. Leon Thijssen klasseerde zich als vierde met de zwartbruine merrie Helm (v. Zirocco Blue).

Eerder op de dag was Doron Kuipers al naar zijn tweede overwinning op Twentse bodem gereden. Dit keer deed hij dat met de achtjarige bruine ruin Helvetia Moeders W (v. Otangelo) in de strijd om de Bolk Transport Prijs. Kuipers was ruim sneller dan Eric ten Cate met zijn zevenjarige donkerbruine hengst Indendo en Hessel Hoekstra op de zesjarige bruine ruin Jackpot R. Britt ter Harmsel voerde met de veertienjarige schimmelmerrie Butter Flower (v. Goodtimes) de rest van het veld aan, dat op royale afstand van het eerste drietal volgde.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Ubermetrics en 71 bezoekers