Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-20 23:15

Hoi allemaal. Ik wil graag beginnen met zeggen dat ik nieuw ben op bokt. Dus als ik dit onderwerp op de verkeerde plek heb gezet, sorry!

Ik vind mezelf nog wel echt jong (16) als het om de paardenwereld gaat en daarom heb ik het hier gezet.


Ik weet dat hier al heel veel topic’s over zijn maar het is toch wel weer een persoonlijke vraag en ik wil toch wel graag ander mans hun mening horen.

Ik ben 16 en ik droom (zoals elk paarden meisje) van een eigen paard. Het best kan ik dit natuurlijk pas na mijn studie doen. (Ik zit nu in 5havo) maar er is natuurlijk een maar.

Ik wil het allerliefst een paard met mijn moeder. Dat klinkt zoals ik het zeg misschien een beetje suf maar dat lijkt me gewoon erg leuk, om dat samen mee te maken. Om er samen van te genieten. Als ik ga studeren gaat de tijd heel snel en is de kans heel klein. Ik weet zeker, ik weet het ondertussen echt wel 100% . Ergens in de toekomst gaat er bij mij echt wel een paartje komen. Ik kan gewoon niet zonder en ik ken mezelf heel goed. Maar dat is toch anders als mijn kinder droom. Om samen met mijn “mama” waar ik het altijd mee gedroomd heb dat avontuur te beleven.


Nou is er natuurlijk een paardje die we zijn tegen gekomen die ons heel erg leuk lijkt... hij past (naar wat er over het paard verteld is) bij ons allebei perfect! Het is een Icelander (mijn moeder houd heel erg van Ijslanders) maar nu zijn er natuurlijk veel dingen die het moeilijk maken.

Ik ga binnenkort studeren. (Ik wil een tussen jaar nemen dus dat is dan over 2 jaar) we dachten in die tijd het paard bij mijn moeder en andere 2 zusjes te laten en dat ik dan in het weekend zou komen rijden. (De vraag is natuurlijk of dat allemaal wel echt gaat gebeuren... ik kan echt niet inschatten hoe druk ik het ga krijgen...)
Een paard kost een hoop geld, tijd, ervaring en liefde. Ik heb natuurlijk al tig keer opnieuw een geld lijstje gemaakt maar het blijft altijd spannend... ik heb ook al vaak de tijd berekend maar ik blijf wel in mijn examenjaar zitten dus wat als ik er naast zit... het meeste zorgen baat mij dan ook de ervaring. (Liefde is er uiteraard genoeg)

Ik rij (pas!!) 5 jaar en dat is echt heel weinig in de paardenwereld. Ik vind het ontzettend belangrijk dat een paard goed en paardvriendelijk gehouden word. Ik wil dan ook graag veel grondwerk doen om echt een goeie band op te bouwen etc en het is een heel braaf 11 jarig paard maar het blijft een paard met ijslands viir en in de bak heeft hij heerlijke looplust en werkwillig karakter. (Pressies het paartje dat ik wil!) we gaan heel veel hulp zoeken en we wonen in een omgeving met 10000de paarden mensen. maar je weet het natuurlijk nooit! Er kan zoveel mis gaan en het is wel een prachtig levend wezen. Wij willen natuurlijk heel graag een paard maar is dat eerlijk tegenover het paard?



Ik vroeg me af wat jullie ervan denken! Kan het wel kan het niet.... ik hoor het graag! En sorry voor het misschien iets te langen verhaal

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~


Amado7

Berichten: 10718
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:30

Ik had met mijn studie prima tijd over om te rijden. Niet elke avond,maar dat hoeft ook niet. En vaak als je voltijd doet zit je ook zeker niet 5 volle dagen op school. En als je zusjes en moeder kunnen rijden is het helemaal niet zo'n probleem. Als het financieel kan zou ik zeggen doen! 5 jaar rijden is niet veel zeg je. Maar je moet ergens beginnen. Als je een superleuke brave pony heb kan je toch juist heel veel leren? Zolang je de juiste mensen om je heen heb en wilt leren. :)

Niet perfect is ook goed

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-20 23:34

Amado7,

Dankjewel voor je reactie! Ja leren wil ik zeker heel graag. Mijn moeder heeft denk ik ongeveer even veel ervaring als ik alleen dan weer op hele andere vlakken. Daardoor hebben we samen een beetje meer. Een van mijn zusjes (13) rijd ook. (Is ontzettend dominant ook op het paard wel een beetje) wil best graag een eigen paard en zeurt nu en dan. Ze wil alleen zelf niet mee betalen dan vind ze het niet meer zo nodig. Dus er is ook nog een 3e ruiter in het verhaal. Ze zal alleen niet zo veel te zeggen hebben als het aan mij licht

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:48

Indien je het paard met je moeder neemt (en je zusje er ook soms voor zorgt) zou ik hele goede afspraken maken over zo'n beetje alles.

Hoevaak wil je dat het paard voer krijgt, wat voor voer
Hoeveel uur staat die buiten en alleen of in een groep
Wie mag er op rijden en wat mag er gedaan worden
Wie maakt de beslissing over de hoefsmid/dierenarts en wie heeft de uiteindelijke beslissing bij ziekte

Het lijkt misschien overdreven maar ik heb topics op bokt voorbij zien komen waarbij mensen uiteindelijk toch andere manieren van houden kregen en dus onenigheid

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 10:50

Amber_sanne,

dankje! Dat is zeker een hele goeie daar hebben we nog niet over na gedacht.

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:14

Ik vind goed dat je er zo over nadenkt, ik heb zelf mijn paard gekregen toen ik ook nog maar 5 jaar reed en kreeg goede hulp van buitenaf, toch in het houden van paarden aan huis moest ik nog veel leren. Maar door de ervaring daarvan komt dat wel, inmiddels nu 10 jaar paarden thuis.
Ik denk dat het prima zou kunnen als je samen met je moeder een paard zou hebben naast je studie, ik weet niet of je ver weg gaat wonen of thuis blijft wonen maar als je moeder en je zusje er ook voor zorgen lijkt het mij geen probleem. Wat ook hierboven word gezegd maak goede afspraken met je moeder en eventueel je zusje. En inderdaad je moet ergens beginnen, ik ging van 1 shet naar 7 paarden/pony's ook onder mijn studie. ik woonde wel thuis. Als je zeker bent wat je wil en er de tijd voor hebt en geld zou ik het gewoon doen! Ben benieuwd hoe je keus zal zijn!

Trotse eigenaar van 1 paard en 6 pony's.

nine1987

Berichten: 8316
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:18

Ervan uitgaande dat mijn elders hoofdsponsor wordt in dit verhaal, lijkt mij dat het gros van de beslissingen aangaande het paard door haar genomen gaan worden..?

Dus waarom niet?

<3 Sneakers <3

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 11:20

Rianne,

Dankje! Ik hou dit toppic wel op de hoogtje over mijn keuzen. Mijn moeder gaat aankomende zondag even langs om te kijken of het paard überhaupt wel echt het paart is wat we zoeken!

Ik ga nu ik in 5havo zit kijken naar meer studies maar mijn oog gaat nu wel naar een studie die 3 uur rijden van huis licht... dus dat is wel erg balen. Ik ga daarom ook nog even veder kijken

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 11:21

nine1987 schreef:
Ervan uitgaande dat mijn elders hoofdsponsor wordt in dit verhaal, lijkt mij dat het gros van de beslissingen aangaande het paard door haar genomen gaan worden..?

Dus waarom niet?


Ja uiteraard :D

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~


CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:36

Ik kocht mijn eerste paard toen ik 16 was en ben daar iedere dag naartoe gegaan tot ik 18 was, ik ree zo'n 3-4x per week en dat ging perfect. Op mijn 18 toch wel voor een volpensionstal gegaan omdat m'n studie net iets drukker werd. Mijn moeder hielp me ook, vooral op vlak van verzorgen. Ze heeft niet zoveel verstand van paarden maar bijvoorbeeld op vlak van stalling, eten en huisvestiging had mijn moeder wel altijd de bovenhand. Nooit echt problemen mee gehad, mijn moeder en ik komen nu ook wel heel goed overeen.

Heel eerlijk: Mijn ervaring is wel echt hoe ouder je wordt hoe moeilijker. Op mijn 20ste dan mijn tweede paard aangekocht. Ben er intussen 21 en ben volgend jaar klaar met mijn bacheloropleiding en ga nog een masteropleiding doen. Ben intussen een pak onafhankelijker van mijn ouders, ook financieel. Het leven is een beetje drukker en ik weet niet hoe het eenmaal gaat zijn als mijn merrie echt onder het zadel is. Op dit moment slurpt mijn studie het meeste tijd op, maar het is zeker niet onmogelijk. Ik werk hard en je hebt met paarden automatisch ook wat minder tijd voor je vrienden. Een deel van mijn sociaal leven moet ik echt wel inruilen voor de paarden, dan is vooral de vraag of je dat er voor over hebt. Ik rij ontzettend graag paard, dus ik zou het voor geen geld in de wereld kunnen missen. Maar ik mis soms wel om wat minder stress te hebben en wat meer centjes voor mezelf. Ik kan perfect mijn paarden op eigen houtje betalen en zal niet snel in de problemen geraken, maar er ligt wel een soort druk op je schouders.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:03

Als je dit samen met je moeder kunt doen dan ben je echt bevoorrecht.Zij zal dan toch de (financiele) verantwoordelijkheid hebben. En daarbij heb je ook nog een jonger zusje die ook rijdt? Prima toch. Ga er gewoon voor!

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 12:21

Dankjewel voor jullie positieve reacties! :)
Ik hou dit topic op de hoogte :D

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

LWDaisy

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:02

Het feit dat jullie er zo over doordenken, is op zich al erg positief. Jullie lijken rekening te houden met allerhande zaken, zoals jouw reistijd als je gaat studeren.

Rijdt je moeder ook? Die kan het paard door de week dan in beweging houden als jij gaat studeren?
En je 2 zusjes, zijn die bezig met paarden? Zien die het zitten om mee te helpen?

De stalling zal hier ook een rol in spelen. Als jullie bijvoorbeeld voor een volpension zouden gaan, waar jullie paard wordt buiten- en binnen gezet en gevoerd, en waar de stallen worden uitgemest, scheelt dat al heel veel tijd. Stel dat je zusjes hun interesse verliezen, of (ik hoop van niet natuurlijk, maar stel) dat je moeder bijvoorbeeld haar arm breekt terwijl jij 3 uur verderop aan het studeren bent, dan krijgt het paard wel nog steeds zijn basis vanuit de stalling.

Als jullie daarentegen bijvoorbeeld het paard op een weide zouden stallen, moet er toch dagelijks iemand daar heen gaan. Voeren, water geven, poetsen en verzorgen, ... Ikzelf zou mijn paard niet meer op een andere manier willen stallen dan 24/7 buiten, maar dat is een persoonlijke voorkeur, én ik kan het ook. Ik heb er de tijd voor, en eerlijk, ook de kennis. Een eerste paard is echt f*cking eng heb ik bij mijn eerste paard ondervonden - die heb ik om die reden ook volpension gestald, omdat ik op die manier veel meer hulp kon krijgen van stalgenoten en de eigenaar van de stal. Ik was destijds lang niet helemaal op de hoogte van voeding, ziektes ed, en dat moet toch wel als je zou kiezen voor een weidestalling, daar ben je veel meer op jezelf aangewezen.

Je kan natuurlijk bijvoorbeeld het eerste jaar voor een volpension stalling, en bijhorende hulp en toezicht gaan, en daarna nog veranderen naar een weide oid. Je hebt tijd genoeg om allerhande zaken te leren, en op een dag zal je echt wel klaar zijn om dingen meer op je eentje te doen, zonder hulp. Anderzijds is het misschien wel handiger om voor een volpension te gaan met het oog op jouw studies; op die manier staat je moeder er niet alleen voor.

Eerlijk? Ik zou er voor gaan, als ik jou was. Ik denk dat het super fijn is om dit avontuur te kunnen beleven met je moeder, en als je nog 2 zusjes hebt rondlopen die ook wel willen meewerken, heb je een fijn netwerk om op terug te vallen. Hou er wel rekening mee dat die zusjes hun interesse nog altijd kan veranderen, en dat je hen niet kan verplichten om mee te spelen in dit verhaal.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 19:26

Lwdaisy,

Dat is idd nog wel een dingetje... wij willen ons paard namelijk wel het liefst op een 24/7 weiland. Het plekje dat we op het oog hebben heeft een kleine
Kantine en zadelkamer en er staan een stuk of 12 paarden. Het is misschien dus beter om op een goeie pensioen stal te staan? De gene die hier zijn zijn vaak al (bijna) vol en redelijk prijzig helaas. De eigenaar van mijn verzorg paard voert zomers niet dan staan ze 24/7 op gras, winters staan ze op de paddock en voert ze alleen hooi. Kan dit of raden jullie een bepaald voerschema aan die bij het paard past?

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:16

Liekemo schreef:
Lwdaisy,

Dat is idd nog wel een dingetje... wij willen ons paard namelijk wel het liefst op een 24/7 weiland. Het plekje dat we op het oog hebben heeft een kleine
Kantine en zadelkamer en er staan een stuk of 12 paarden. Het is misschien dus beter om op een goeie pensioen stal te staan? De gene die hier zijn zijn vaak al (bijna) vol en redelijk prijzig helaas. De eigenaar van mijn verzorg paard voert zomers niet dan staan ze 24/7 op gras, winters staan ze op de paddock en voert ze alleen hooi. Kan dit of raden jullie een bepaald voerschema aan die bij het paard past?

Wat fijn dat je voor een 24/7 weidegang wil gaan!
Ik raad je wel ten zeerste aan om meerdere stallen te gaan bezichtigen, het kan geen kwaad en zo krijg je ook een goed beeld van wat je voor je geld kan krijgen. Zijn jullie van plan om enkel te gaan wandelen of ook in een piste te rijden? Zo ja, is een goede piste wel erg van belang. Op een weiland kan je in de winter niet rijden, dan schuif je alle kanten op en zit je in een modderpoel, absoluut niet aan te raden dus. Een goede buitenpiste die ook bij slecht weer berijdbaar is is dan echt wel een pluspunt, zeker in een land zoals België en Nederland. Een binnenpiste is ook wel een pluspunt, maar dat is je eigen keuze en hoeft natuurlijk niet. Ik zou ook wel voor een stal gaan waar er krachtvoer of een mengeling gegeven wordt. Van zodra je recreatief gaat rijden is hooi niet echt genoeg (maar wel heel belangrijk!). Zeker in de winter is het toch fijn dat ze naast hun hooi ook ergens hun andere mineralen uit kunnen halen, zeker als je meerdere keren per week rijdt.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 20:28

We zijn van plan om 1 tot 3 rustdagen te doen waarin hij dan de hele dag op de wei zou staan. Veder willen we echt recreatief gaan rijden met veel afwisseling. Begint met veel grondwerk en buiten wandelen en daarna ook fijn in de bak dressuren, buitenritjes en eens in de zoveel tijd een sprongetje!

Een bak is inderdaag een goeie. In deze omgeving hebben ze eigenlijk weinig 24/7 buiten plekken laat staan met een (buiten) bak. Wel zijn er in de omgeving veel rij bakken in de buurt dus welicht dat we die x aantal keer 1 uurtje voor bepaalde prijs kunnen gebruiken? ‍♀️ Is dan wel stukje heen rijden...

We moeten maar eens rond gaan vragen

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:55

Als dat je plannen zijn zou ik persoonlijk nooit ergens gaan staan waar ik geen piste heb. Zijn er stallen waarbij de paarden wel overdag naar buiten gaan maar 's nachts op stal? Ik heb zo'n stal, erg fijn en de paarden blijven in de zomer gewoon 24/7 buiten bij mooi weer. Heel veel stallen staan ook niet op het internet, vooral door zoeken op marktplaats of facebook vind je best nog veel dingen. Eventueel kennen misschien mensen hier op bokt wel leuke plekjes in jouw omgeving.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 21:05

Ik woon in noord holland in de buurt van santpoord- noord :)

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:36

Een ijslander heeft wel andere voerbehoeftes dan een warmbloed paard. Ze worden ook meestal niet blij van een (te) warme stal.
Die 24/7 buiten is dan een prima optie.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 09:34

Ja voor Ijslanders is 24/7 absoluut beter... maar een bak is natuurlijk ook fijn. Al denk ik niet dat we voor een bak ons paard binnen gaan stallen, dus dan word het zoeken naar een 24/7 weiland met bak of bak heel dicht in de buurt.

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:41

Zoals jij er over nadenkt, heel goed weet wat een paard zijn behoeftes zijn. Niet meteen voor een 3 jarige gaat maar 1 met meer ervaring.
Zou ik willen zeggen: heel veel plezier met jullie eerste paard :j
Daar ben je wel klaar voor.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 09:47

Dankjewel _penotti!

Ja het paard dat we nu op het oog hebben is 11 jaar :j
Hopen dat het wat word! Mijn moeder is vandaag toevallig in de buurt dus dan gaat ze even langs. Wel spannend ik ben benieuwd *\o/*

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:34

Je verhaal klinkt een beetje zoals het bij mij ook ging.
Op mijn 11e begonnen met paardrijden en op mijn 16e samen met mijn moeder een ijslander gekocht (deze was toen 12).
Ik heb altijd op plekken gestaan waar ze 24/7 buiten stonden en waar we niet per se elke dag naartoe hoefden. Deden zo'n 4, hooguit 5 keer in de week iets denk ik.
Uiteindelijk kreeg ik er nog een paard bij en later nog een.
Toen ik uiteindelijk naar Leeuwarden verhuisde voor een studie is hij bij mijn moeder gebleven en daar is hij nog, inmiddels 28 jaar <3

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Re: Een echte eigen paard. Zijn we er wel klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 11:01

Kaatje_s,

O wat leuk! Dat is eigenlijk pressies ons verhaal ook. Ik ben 16, ben op mijn 11e gaan rijden en wil over 2 jaartjes gaan studeren in Leeuwarden (dier en management) en het plan is dan dat de Ijsco bij mijn moeder blijft en de gene die we nu op het oog hebben is bijna 12. Klinkt alsof het bij jullie goed is gegaan :))

~ een paard spreekt geen mensen taal, jij moet paard leren spreken ~

LWDaisy

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:48

Liekemo schreef:
Lwdaisy,

Dat is idd nog wel een dingetje... wij willen ons paard namelijk wel het liefst op een 24/7 weiland. Het plekje dat we op het oog hebben heeft een kleine
Kantine en zadelkamer en er staan een stuk of 12 paarden. Het is misschien dus beter om op een goeie pensioen stal te staan? De gene die hier zijn zijn vaak al (bijna) vol en redelijk prijzig helaas. De eigenaar van mijn verzorg paard voert zomers niet dan staan ze 24/7 op gras, winters staan ze op de paddock en voert ze alleen hooi. Kan dit of raden jullie een bepaald voerschema aan die bij het paard past?


Mijn eigen merrie heeft nu een tijdje zonder hooi gestaan, die had echt volop gras. Sinds begin deze maand geef ik haar weer 1x per dag hooi - binnenkort is dat weer 2x. Mijn eigen paard geeft niet zo veel om op een bepaald uur eten te krijgen, die is daar erg makkelijk in.
Dus dat zal een beetje van paard tot paard afhangen denk ik. De ene heeft meer behoefte aan een strikter schema dan de andere. De mijne wilt gewoon een bak voer, maakt niet uit hoe laat ze die krijgt.

Ik vind een pensionstal makkelijker als je zelf iets minder ervaring hebt, omdat je dan meer hulp kan krijgen. Voor je paard zal een 24/7 weide interessanter zijn, dat geef ik zeker toe! Maar als je paard daar (ik zeg maar wat) koliek krijgt, en jij herkent die symptomen niet, kan dat drastischer uitdraaien dan wanneer je op een drukkere stal staat met mensen met meer ervaring, die zouden in jouw plaats bepaalde symptomen wél kunnen herkennen :)

Een vriendin van me heeft het meegemaakt, ik spreek dus uit ondervinding. Met veel liefde en goeie wil 2 paarden gekocht, en die samen op een leuke wei gezet. Helaas stonden enkel haar paarden daar, en was zij als eigenaar samen met haar partner de enige vorm van toezicht. Ze had een lesje of 5 gereden, en had dus echt héél weinig ervaring. Eén van de paarden heeft zandkoliek gekregen, en zij herkende de symptomen helemaal niet. Pas toen het al veel te laat was, had ze door dat er iets mis was - het paard heeft de koliek niet overleefd. Als dit was gebeurd op een plaats waar meerdere paarden hadden gestaan, en vooral meerdere eigenaars met meer kennis, was er waarschijnlijk veel vroeger aan de bel getrokken geweest, en had dit paard het misschien wél overleefd.

Ik was in ieder geval heel blij dat ik mijn eerste paard op een pensionstal had staan. Ik heb daar heel veel kunnen bijleren, van mensen met veel ervaring op verschillende vlakken. Rijden is leuk, maar eens je een eigen paard hebt is dat zowat het laatste op je prioriteitenlijstje, heb ik ondervonden. Ik vind een schone stal en een nette wei en een verzorgd, gepoetst en gevoerd paard belangrijker dan gaan rijden. Op een weide ben je dagelijks al snel een uur bezig met deze basis, voor je nog maar naar je zadel kan kijken. Hou daar zeker rekening mee :) Als je in tijdsnood komt, is het makkelijker om voor een volpension te gaan, zodat jij je niet moet bezig houden met de wei en stal schoon te houden, met hooi slepen, voer geven, ... Dan moet je enkel nog poetsen en opzadelen :) Het is maar waar je zelf tijd en zin voor hebt hoor, geen oordeel hierover! :) Maar ik vond het dus wel geruststellend om mensen rond mij te hebben, die mij konden onderwijzen over voer, EHBO, symptomen van bepaalde ziektes en aandoeningen, omgang bij bepaald gedrag, ... En eerlijk? Ik reed toen toch al 10 jaar paard - maar dat was dan ook alléén maar rijden en poetsen. En er komt zoveel meer bij kijken, bij een eigen paard, dan dat rijden :)

Er zullen vast wel weien bestaan waar meerdere, ervaren mensen hun paard gestald hebben staan, en die je een beetje kunnen bijsturen. Dat zou natuurlijk ideaal zijn. Eens je een tijdje bezig bent, en bepaalde kennis hebt opgedaan, zal je veel minder vaak moeten terugvallen op een ander zijn/haar kennis/kunde, maar het is altijd fijn om te weten dat die mensen er zijn, mocht je ze nodig hebben :)

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers