Konijn nog alleen of samen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat zouden jullie doen

Konijn alleen laten
1 (1%)
Konijn samen met één oudere voedster
36 (61%)
Konijn samen met twee oudere voedsters
10 (16%)
Konijn samen met één jong konijntje
Geen stemmen
Konijn samen met twee jonge konijnen
12 (20%)

Totaal aantal stemmen: 59


Thincla
Berichten: 525
Geregistreerd: 12-07-12

Konijn nog alleen of samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 06:57

Hoi!

Ongeveer 2 maand geleden zijn kort na elkaar 2 van mijn voedsters overleden. Nu heb ik nog één rammetje Poncho. Voor mijn gevoel overleefd hij alle andere konijntjes, ook al is hij al ongeveer 7 jaar oud.

Nu zit ik te twijfelen wat handig is. Het lijkt mij erg leuk om ooit 2 jonge konijnen te nemen die je dan ook goed tam kan maken. Het lijkt mij alleen niet verstandig om een jong konijn samen te doen met mijn senior.

Wij hebben gelukkig genoeg ruimte! 3/4 konijntjes lijkt mij daarom ook erg leuk.

Wat zouden jullie doen? En waarom?

Ik vind het maar lastig.

Hier nog een foto van Poncho en zijn verblijf!



Afbeelding

Afbeelding

Kerstmuts


Anoniem

Re: Konijn nog alleen of samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:18

Ik zou een rustige, oudere voedster adopteren. Een goede plek wil jou ook helpen met een goede koppeling.

Sting

Berichten: 12855
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Konijn nog alleen of samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:30

Sommige opvangen bieden ook wel aan om het dier terug te nemen als het maatje overlijdt. Misschien daarnaar zoeken? Hij heeft wel een prachtig verblijf, top gedaan!

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Konijn nog alleen of samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:55

Kan je er niet 2 verblijven van maken? Dan neem je een oude voedster voor bij je senior en 2 jonkies apart. Merk dat de oudere konijntjes bij ons de jonkies vaka te druk vonden. Ligt er natuurlijk ook aan hoe jou konijntje zich gedraagt.


Momo94
Berichten: 1109
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:11

Vraag eens na bij de konijnenherberg in moergestel. :D

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Konijn nog alleen of samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:59

Ik zou als eerst gedachte een oude voedster erbij zetten. Maar eventueel zou je er een groep van kunnen maken met nog twee jonge konijnen erbij.
Het probleem alleen is dan wel geslacht je moet nemen. Voedsters is leuk maar als je ram dan overlijd zit je met 3 voedsters waar waarschijnlijk weer een ram bij moet. Daarin tegen kan zou ik je ook afraden om 2 rammen en twee voedsters te nemen

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:28

Momo94 schreef:
Vraag eens na bij de konijnenherberg in moergestel. :D


Dat ja, of een andere goede opvang die welicht dichter bij is. Die hebben keus zat, voor een voedster maar waarschijnlijk ook wel voor 2 of 3 erbij en dan regelen ze ook nog het koppelen voor je.
Ik weet niet of een jong konijn met een senior perse problemen oplevert. Ik heb 2 vondelingen dus geen idee hoe oud ze zijn. Bij de opvang gaven ze aan vooral naar de match in karakter te kijken en minder naar leeftijd en dat ze toch nooit tegelijk dood gaan. En dat is natuurlijk ook zo.
Mijn voedster is vrij angstig, toen we een hond kregen werd dat nog erger. Toen haar maatje overleed heb ik overwogen haar terug te brengen, de konijnenherberg heeft er toen een 'stoicijnse' ram aan gekoppeld. Als zij weer eens stampend het hok in vloog bleeh hij gewoon languit liggen en dat gedrag heeft ze nu grotendeels overgenomen. Ze hoeft nog steeds niet zoveel van ons te weten maar haar vriendje is dus echt een gezellig konijn die graag een aai krijgt. Vind dit wel een goede combi, een om naar te kijken en een om te aaien.

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:48

fedjeraketje schreef:
Kan je er niet 2 verblijven van maken? Dan neem je een oude voedster voor bij je senior en 2 jonkies apart. Merk dat de oudere konijntjes bij ons de jonkies vaka te druk vonden. Ligt er natuurlijk ook aan hoe jou konijntje zich gedraagt.


Als het kan zou ik het inderdaad zo doen.

noviceh

Berichten: 4777
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:52

Wat een mooi verblijf! :wow: Ik zou ook kiezen voor een koppeling met een ouder voedstertje.

♥12-5-1999 Ryvonne Promise †2-4-2013 "If the world would end today..."

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:06

Ik zou er ook voor kiezen om naar een konijnenopvang te gaan en je rammelaar te (laten) koppelen aan een oudere voedster. Mocht je liever meer dan twee konijnen willen, kan je met de opvang ook bespreken of zij wellicht twee voedsters hebben om aan je rammelaar te koppelen. :)

Mocht je ervoor kiezen om er twee verblijven van te maken en voor jonge konijnen te gaan, houd er dan wel rekening mee dat jonge voedsters in het begin bijna altijd goed samen gaan, maar dit vanaf het moment dat ze geslachtsrijp zijn kan veranderen.

cursebreaker

Berichten: 11387
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 12:14

Ik zou er idd ook voor kiezen om via een opvang (in de buurt) een match te zoeken met een (oudere) voedster. In jouw geval zie ik geen voordelen aan het alleen houden van de ram nu - en die voordelen van een konijn alleen houden zijn al zo minimaal - en je hebt ook nog zo'n mooi plekje voor ze dus daar moet je gebruik van maken hihi <3

Een goede opvang met ervaring kan vrijwel altijd met succes koppelen dus daar hoef je in principe dan niet bang voor te zijn dat dat niet goed gaat. Zeker als je ook kijkt naar de hoeveelheid konijnen die in de opvangen zitten; daar zal echt een match bij zijn.

Tip: Misschien ook eens contact met een dierenambulance in je omgeving opnemen. De dierenambulance waar ik zat in Maastricht, heeft bv. tientallen konijnen zitten welke zo hard een nieuw huisje nodig hebben en ook op die plekken zitten er meestal mensen met ervaring wat koppelen van konijnen betreft.

Voor nu zou ik dan bv. eerst kijken voor een voedster zodat je mannetje niet meer alleen zit en dan kun je erna eventueel uitbreiden.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Arlette1991, Lukasje, Paloedie en 110 bezoekers