Fokkers jack russel x shih tzu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiiejJarig

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Fokkers jack russel x shih tzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 09:49

Weet iemand een fokker voor een Jack Russel x Shih Tzu. Ik kan alleen fokkers vinden voor andere kruisingen met een Shih Tzu.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Fokkers jack russel x shih tzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:18

Meestal zijn zulk soort kruisingen te vinden bij broodfokkers.

Lukasje
Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:25

Ik zou denken dat het dan om een oeps nestje gaat ?? Worden deze rassen bewust gekruist dan?

Deveneyyy
Berichten: 214
Geregistreerd: 11-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:49

Lukasje schreef:
Ik zou denken dat het dan om een oeps nestje gaat ?? Worden deze rassen bewust gekruist dan?


Precies dit...
Mag ik vragen waarom je opzoek bent naar exact deze kruising?
Lijkt mij een niet veel voorkomende kruising.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 05:28

Lekker je geld sparen en een goed gefokte rashond kopen van een fokker die ook alle gezondheidstesten doet of een asielhondje nemen.

Dit soort kruisingen worden gefokt door broodfokkers of zogenaamde `oeps`nestjes, die eigenlijk helemaal niet oeps zijn. Deze rassen hebben allebei zo hun problemen, zonder geteste ouders moet je daar geen pup van willen.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Fokkers jack russel x shih tzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:43

Meestal zijn dit soort kruisingen inderdaad broodfok. En leuk om te vermelden.. PL word een jack russel dingetje genoemd. Of een chi dingetje. Maar zowel bij de chi als Jackies met stamboom is dit er zo goed als uitgefokt. En de meeste met dit soort kruisingen of stamboomloze zijn niet op PL getest. :)
Dus dat zou voor mij sowieso een ding zijn. Geen PL geteste ouders -> geen pup kopen.

MiiejJarig

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 10:37

Deveneyyy schreef:
Lukasje schreef:
Ik zou denken dat het dan om een oeps nestje gaat ?? Worden deze rassen bewust gekruist dan?


Precies dit...
Mag ik vragen waarom je opzoek bent naar exact deze kruising?
Lijkt mij een niet veel voorkomende kruising.


Ik heb zelf deze kruising (weet niet waar ze gefokt/geboren is).
Ze heeft een fantastisch karakter, een enorm leuke vriendelijke enthousiaste hond en vrienden zouden graag een zelfde kruising willen.
Broodfok is zeker niet de bedoeling vandaar dat ik opzoek ben naar een iemand die een gezond nestje fokt.
Een kwestie van deze kruising willen omdat het goedkoper is dan een rashond is niet het geval.

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Fokkers jack russel x shih tzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:45

Je weet dat dezelfde kruising geen garantie is dat de hond het zelfde fantastische karakter krijgt.

Lukasje
Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:01

maj0 schreef:
Je weet dat dezelfde kruising geen garantie is dat de hond het zelfde fantastische karakter krijgt.


Absoluut waar! Het is net bij deze kruisingen dat je helemaal niet weet wat het eindproduct gaat geven.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fokkers jack russel x shih tzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:51

Ik vind het ook nogal een aparte kruising. Zoiets kan heel goed uitpakken maar ook heel slecht.Momenteel is er een hondentekort in Nederland. Veel mensen willen een hondje maar het aanbod in asielen bestaat voor een groot deel uit moeilijke honden met gedragsproblemen.En veel import uit het buitenland,waar dit soort aparte honden wel eens tussenzitten. Al is de Jack Russell niet typisch een buitenlands fokproduct.Op Marktplaats vind je momenteel wel aanbod van gekruiste pups en ook van dekkingen van allerlei reuen, ook van de door ts gewenste rassen.De prijzen van pups rijzen de pan uit!

MiiejJarig

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 13:30

anjali schreef:
Ik vind het ook nogal een aparte kruising. Zoiets kan heel goed uitpakken maar ook heel slecht.Momenteel is er een hondentekort in Nederland. Veel mensen willen een hondje maar het aanbod in asielen bestaat voor een groot deel uit moeilijke honden met gedragsproblemen.En veel import uit het buitenland,waar dit soort aparte honden wel eens tussenzitten. Al is de Jack Russell niet typisch een buitenlands fokproduct.Op Marktplaats vind je momenteel wel aanbod van gekruiste pups en ook van dekkingen van allerlei reuen, ook van de door ts gewenste rassen.De prijzen van pups rijzen de pan uit!


Het is een kruising wat wel vaker voorkomt, natuurlijk niet zo populair als de labradoodle.
https://www.jackrusselltrainen.nl/jack- ... t-voor-een
https://doggiedesigner.com/jack-tzu/

Mijn vraag terug aan jullie: indien gezonde, geteste ouders, een goede fokker waarbij ze in huis opgroeien zien jullie dan nog steeds issues?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:34

Citaat:
Dit vriendelijk hondje houdt van likken en graven


Wat :') Ik zou persoonlijk iets andere bronnen gebruiken. Waar ze op z'n minst normaal kunnen spellen. Kijk bijvoorbeeld eens op houdenvanhonden.nl.

Ja, ook met geteste ouders etc zou ik deze kruising afraden. Waarom per se deze kruising? Wat trekt je aan t.o.z.v. een rashond?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Fokkers jack russel x shih tzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:21

Mag ik vragen waarom iedereen deze kruising afraad? Is dat vanwege genetische gebreken/ziekte of vanwege het karakter of iets anders?

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:35

Boompje1985 schreef:
Mag ik vragen waarom iedereen deze kruising afraad? Is dat vanwege genetische gebreken/ziekte of vanwege het karakter of iets anders?



Gebreken en karakter. Beide rassen zijn in geval van stamboomloos veelal vol gebreken. Niet dat de honden met die gebreken niet oud worden, maar kan onnodig lijden geven wat voorkomen had kunnen worden.
Karakter matched vaak ook niet. Zeker jackjes zonder boomstam zijn vaak niet zuiver jack russell. Die niet zuivere russells zijn vaak felle, harde donderstenen. Geen leuke gezinshondjes.

Nogmaals, kan goed uit pakken zo'n mix en geniet er maar enorm van!! Ga er echter niet zomaar vanuit.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fokkers jack russel x shih tzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:27

Je weet war Marilyn Monroe ooit zei tegen Albert Einstein: Laten we samen een kind krijgen,die wordt dan zo mooi als ik en zo intelligent als jij! Het antwoord van Albert was: Of zo mooi als ik en zo intelligent als jij........M.a.w. bij kruisingen weet je nooit vantevoren hoe het gaat uitpakken.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:38

Miiej schreef:
anjali schreef:
Ik vind het ook nogal een aparte kruising. Zoiets kan heel goed uitpakken maar ook heel slecht.Momenteel is er een hondentekort in Nederland. Veel mensen willen een hondje maar het aanbod in asielen bestaat voor een groot deel uit moeilijke honden met gedragsproblemen.En veel import uit het buitenland,waar dit soort aparte honden wel eens tussenzitten. Al is de Jack Russell niet typisch een buitenlands fokproduct.Op Marktplaats vind je momenteel wel aanbod van gekruiste pups en ook van dekkingen van allerlei reuen, ook van de door ts gewenste rassen.De prijzen van pups rijzen de pan uit!


Het is een kruising wat wel vaker voorkomt, natuurlijk niet zo populair als de labradoodle.
https://www.jackrusselltrainen.nl/jack- ... t-voor-een
https://doggiedesigner.com/jack-tzu/

Mijn vraag terug aan jullie: indien gezonde, geteste ouders, een goede fokker waarbij ze in huis opgroeien zien jullie dan nog steeds issues?


Punt 1, een goede fokker fokt niet zulke kruisingen.

Punt 2, een kweker kweekt ze maar zal zelden tot nooit alles testen wat bij beide rassen vereist is want dan worden die rasloze dingen duurder van beide rassen de pups bij elkaar opgeteld.

Punt 3, ze zijn rasloos en daardoor hebben ze geen stamboom. Je kunt dus letterlijk niks herleiden over de gezondheid van de generaties.

Punt 4, een site die 'doggiedesigner' heet, moet genoeg zeggen...

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:26

In de OP schrijf je dat je op zoek bent naar een kruising, maar in je verdere berichten lees ik dat je eigenlijk op zoek bent naar een hondje met dezelfde karaktereigenschappen als je huidige hond. :D Het is logisch dat je je zoektocht start bij de afkomst van je hond, in dit geval een kruising. Echter is dit wellicht niet helemaal het juiste beginpunt, en dat denk ik omwille van twee redenen:
1) Het is lastig om een gezonde kruising tussen deze twee rassen te vinden;
2) Er bestaat geen garantie dat het karakter hetzelfde wordt.

Zowel de Shih tzu als de Jack Russell kampt met gezondheidsproblemen die kenmerkend zijn voor kleine hondenrassen. Patella luxatie is bijvoorbeeld al genoemd. Om te voorkomen dat puppy's ook lijders zullen zijn van deze erfelijke ziektes, moeten de ouderdieren worden onderzocht. Dat gebeurt op verschillende manieren: de dierenarts doet een algemeen onderzoek om te kijken of het ouderdier überhaupt geschikt is om mee te fokken, de dierenarts doet een onderzoek om te kijken of het ouderdier zelf niet aan een van de ziektes lijdt (patella luxatie kun je voelen, bijvoorbeeld) en er worden genetische tests gedaan om te kijken of het ouderdier drager is van erfelijke ziektes.

Pas als een hondje vrij is van ziektes op alle fronten, is het verantwoord om met het hondje te fokken.

Maar ja, het doen van al die onderzoeken is duur! Voor rashonden staat hier tegenover dat de pups in het stamboek worden opgenomen en ze voor een eerlijke prijs verkocht kunnen worden. Bij een kruising gaat die vlieger niet op... dus zie je dat de meeste kruisingen veelal door particulieren worden gefokt. "Voor de leuk". Voor hen kosten al die onderzoeken vaak teveel geld.

Je kunt Marktplaats in de gaten houden om te zien of er advertenties van deze kruising langskomen. Bespreek dan goed met de fokker of er onderzoek is gedaan naar erfelijke ziektes. Een fatsoenlijke fokker heeft deze tests ter inzage. Let goed op dat je de genetische tests te zien krijgt en niet alleen het algemene onderzoek van de dierenarts!

Punt 2 is dan helaas niet verholpen. Bij rashonden heb je ook geen garantie op karakter maar per ras zie je wel kenmerkende karaktereigenschappen terug. Mijn poedels verschillen onderling erg van karakter maar als ik ze dan vergelijk met andere rassen, lijken ze weer superveel op elkaar. :D

Waar je in dit topic eventueel verder geholpen kan worden, is het vinden van een hondenras dat bekendstaat om de karaktereigenschappen van jouw hondje. Dus als je wilt dan kun je omschrijven wat je aan haar (hem?) zo leuk vindt en dan kunnen Bokkers suggesties doen. Dan is de kans dat je een goede fokker treft, groter.

O ja, en last but not least... langsgaan bij het asiel. Daar is vaak al het een het ander bekend van het karakter van de hond. Dan weet je zeker dat je met een passende hond thuiskomt. ;)

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:48

Boompje1985 schreef:
Mag ik vragen waarom iedereen deze kruising afraad? Is dat vanwege genetische gebreken/ziekte of vanwege het karakter of iets anders?


Omdat ze altijd uit de broodfok/pretnest komen.

Het zou al anders zijn als er iemand is met een gezonde Jack Russel met stamboom waar te zien is dat al generaties lang met gezonde honden is gefokt, deze wordt gekruist met een shih tzu met dezelfde goede papieren om daaruit een nestje te fokken.
Maar dit is een illusie natuurlijk.
De honden die voor zo'n kruising worden gebruikt, zijn meestal al sowieso de honden zonder papieren of enige gezondheidstesten.

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Fokkers jack russel x shih tzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 21:43

Miiej : Ik krijg ook de indruk dat je een hondje zoekt met hetzelfde karakter als je huidige hond, klopt dat?

Als je openstaat voor een herplaatser zou je ook op Verhuisdieren.nl kunnen kijken. Dan kun je specifiek zoeken op karakter en bepaalde eigenschappen ( bv formaat ), waardoor de kans om een hond te vinden met precies het karakter wat jij zoekt veel groter is. Dezelfde kruising nemen geeft helaas geen garantie voor hetzelde gedrag.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Fokkers jack russel x shih tzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 07:47

@TS kun je de karaktereigenschappen duiden die jouw hondje zo tof maken? Misschien weet iemand anders hier dan een hondenras dat qua eigenschappen heel goed in de buurt komt van wat jij omschrijft? Moet het formaat ook in de richting zijn van jouw huidige kruising, zeg maar een klein hondje van - ik schat - zo tussen de 4 en 8 kg? Als iemand een ras weet dat hier goed bij aansluit, is de kans dat je die eigenschappen terugvindt groter dan bij een kruising.