Een dikkere Billy Allen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Een dikkere Billy Allen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-20 14:42

Nu vinden sommige paarden een Myler bit te los, en daarvoor zou je dan een Billy Allen kunnen gebruiken. Maar helaas zijn deze bitten veelal erg dun (Mylers ook overigens). Waar vind je een Billy Alllen trens met een dikte van minimaal 15mm? Liever 18 mm nog.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een dikkere Billy Allen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:09

Ik heb ze nooit gemeten, maar ik vind een BA niet dun. En ik vind het ook geen fijne bitten. Maar ik vond de Myler bitten ook helemaal niet zo geweldig.

Als het er niet is, zou ik kijken naar welk probleem je hebt, wat je wil oplossen en dan iets zoeken samen met je trainer. Veel trainers hebben zelf diverse hoofdstellen met bitten waar je dan tijdens de les en evt tussendoor een tijdje mee kan rijden.

Te dik is ook echt niet fijn. Als je iemand met kennis van paarden en zaken in de omgeving hebt, laat dan ook even in de mond kijken.


germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-20 17:16

superpony schreef:
Ik heb ze nooit gemeten, maar ik vind een BA niet dun. En ik vind het ook geen fijne bitten. Maar ik vond de Myler bitten ook helemaal niet zo geweldig.

Als het er niet is, zou ik kijken naar welk probleem je hebt, wat je wil oplossen en dan iets zoeken samen met je trainer. Veel trainers hebben zelf diverse hoofdstellen met bitten waar je dan tijdens de les en evt tussendoor een tijdje mee kan rijden.

Te dik is ook echt niet fijn. Als je iemand met kennis van paarden en zaken in de omgeving hebt, laat dan ook even in de mond kijken.

Dit gaat echt om een paard wat een dik bit nodig heeft. Paard wordt het liefst bitloos gereden, maar voor bepaalde klassen is een bit helaas vereist. Kennis van monden en bitten heb ik zelf gelukkig, ik train ook zelf paarden, heb daarom ook een hele wirwar aan bitten liggen, maar helaas dus geen dikkere Billy Allen. Een ongebroken bit wat toch iets flexibel is zoals een Billy Allen wordt in beginsel goed aangenomen, maar is eigenlijk te dun voor de mondhoeken. Er is bij dit paard ook ruimte voor een dikker bit.

De Qualcraft van Kramer is een compleet ander bit. Dat is gewoon een ongebroken bustrens en totaal niet meer flexibel, alleen de bitringen kunnen zeg maar draaien omdat het middenstukje draait. Maar het bit doet niets meer dan een gewone ongebroken bustrens. Deze is reeds geprobeerd. Zo ook hetzelfde bit, maar dan in dunnere versie van Busse.

Een 12mm billy Allen lijkt dus op het eerste gezicht goed, maar is dus eigenlijk te dun. Vandaar ook de vraag.
Trust heeft ook een bit wat als een 'Danger' bit werkt, die is nog niet geprobeerd, dat zou eventueel later nog kunnen. Maar er lijkt gewoon geen dikkere versie van de Billy Allen te zijn?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:35

Heb je al eens een bit van leer geprobeerd? Dat wordt door veel gevoelige paarden goed geaccepteerd. Ik reed mijn vorige pony vooral bitloos of op neckrope maar als ik dan toch een bitje pakte dan was het er 1 van leer.

MarliesR

Berichten: 3286
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:43

Ik heb zelf een namaak myler op maat laten maken bij RBC/ruitersportbenjamins.nl. Ik had namelijk een maat 17,5 nodig voor mijn Fuchs.

Ik wilde juist graag een dunne, maar in overleg is er volgens mij heel erg veel mogelijk bij hun. De prijs was ook ontzettend netjes (weet het even niet meer precies uit mijn hoofd, maar geloof zo rond de €40). De levertijd was wel een aantal weken, ook mede vanwege het Corona gebeuren.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:48


lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 02:28

germie schreef:
Dit gaat echt om een paard wat een dik bit nodig heeft. Paard wordt het liefst bitloos gereden, maar voor bepaalde klassen is een bit helaas vereist. Kennis van monden en bitten heb ik zelf gelukkig, ik train ook zelf paarden, heb daarom ook een hele wirwar aan bitten liggen, maar helaas dus geen dikkere Billy Allen. Een ongebroken bit wat toch iets flexibel is zoals een Billy Allen wordt in beginsel goed aangenomen, maar is eigenlijk te dun voor de mondhoeken. Er is bij dit paard ook ruimte voor een dikker bit.

De Qualcraft van Kramer is een compleet ander bit. Dat is gewoon een ongebroken bustrens en totaal niet meer flexibel, alleen de bitringen kunnen zeg maar draaien omdat het middenstukje draait. Maar het bit doet niets meer dan een gewone ongebroken bustrens. Deze is reeds geprobeerd. Zo ook hetzelfde bit, maar dan in dunnere versie van Busse.

Een 12mm billy Allen lijkt dus op het eerste gezicht goed, maar is dus eigenlijk te dun. Vandaar ook de vraag.
Trust heeft ook een bit wat als een 'Danger' bit werkt, die is nog niet geprobeerd, dat zou eventueel later nog kunnen. Maar er lijkt gewoon geen dikkere versie van de Billy Allen te zijn?


Oke, kan, maar die ervaring deel ik niet. Ik weet meerdere paarden die er juist totaal niet fijn op reageren. Mijn ene ruin al zeker niet.

Ik vind een BA al behoorlijk dik en dik is echt niet altijd fijner en zeker niet altijd vriendelijker.

Op fb in de western groepen er eentje 2e hands op de kop tikken. Kan je hem laten liggen of zo weer verkopen als het niet bevalt.

En anders langs de shops gaan of ze bellen? Mede trainers vragen? Als je in het wereldje zit, vind je er zo eentje.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-20 07:56

Sas_Mon schreef:
Harry's horse heeft deze, is 14 mm. Dikker ben ik nog niet tegen gekomen. https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .41101011/

Dat is dan weer een watertrens en lijkt mij meer op een Myler qua werking. Bij een watertrens moet je gaan werken met bitringen bij dit paard. Het kan, maar wegens bitringen dus een voorkeur voor een bustrens of dtrens. Dit is een bitje wat je eens zou moeten lenen om te kijken wat het doet. Ik moet dan eens rondvragen wie deze heeft liggen in de juiste maat.

Ik weet dat in de westernsport vaker met dunnere bitten gereden wordt. Engels en western begint wel wat meer bij elkaar te komen, zo is zeg maar 23mm nu vaak 16-18 geworden. Maar 12 blijft nog wel aan de dunne kant. Mij maakt het niet uit of een bit dik of dun is, het gaat mij er om of het paard er fijn op loopt. In mijn eigen bittenverzameling zitten nu zo'n 50 bitten, over 25 jaar ofzo verdeeld. Ik koop ook wel eens wat gebruikt e.d. Er zitten dus bijvoorbeeld ook de bitten van KK bij, maar dan tref je een paard die niet over Aurigan kan. Dan tref je een paard wat niet over een watertrens kan, enz. Het aantal verschillende paarden wat ik hobbymatig rij is inmiddels wel sterk afgenomen tot eigenlijk vooral mijn eigen paard en hooguit af en toe nog een ander zoals nu. Maar afscheid nemen van mijn bittenverzameling doe ik nog niet. En zelfs dan kom je soms nog iets te kort om uit te proberen, zoals dat je eigenlijk een dikkere Billy Alllen zou willen hebben.

Sweet iron vind ik op zich vaak wel fijn. Goedkoop, simpel, sterk, en paarden lopen er vaak ook prima op.

Leer als bit mag weer niet in de wedstrijdsport, dus daar schiet je ook niets mee op (net zoals je dus niet bitloos mag starten in een cross of in de Z dressuur). Ik zit eventueel te denken aan een latex bandage om de Billy Allen, want dat mag dan weer wel. Dan wordt het bit ook ietsjes dikker immers.

En verder hebben jullie westernruiters soms erg gave hoofdstellen. Ik gebruik mijn showhoofdstel uit Amerika af en toe, heb er een neusriem bij zodat ie knhs 'approved' is. Maar heb er nog niet mee durven starten omdat mensen het 'lelijk' vinden. :+ Misschien moet ik nog eens de overstap maken, mijn eigen paard mag graag wat lager ingesteld over de rug lopen, die zou het denk ik best nog wel fijn kunnen leren ook al is het een springpaard. :Y)

Navragen bij wat westernshops zit ik wel aan te denken ja.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Een dikkere Billy Allen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:41

laten maken.
Tom Balding, Donut Bits and Spurs en Siering Bits kunnen dit voor je maken. Denk dat je het bij Bill Freeman ook wel kan bestellen.

Born to slide, forced to work

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:03

Ze zijn er. Ik heb er ooit eens een gehad. Goedkoop bitje, via internet besteld om te proberen. Maar deze was voor mijn haflinger veel te dik. Die ging wel naar de 16mm. Breedte was 12,5cm.
Maar ik kan nergens meer vinden waar vandaan. Het was een stalen, met koperen ribbels. Volgens mij heb ik 'm weg gegeven. Maar ook dat weet ik niet zeker. Zal vanavond of morgen eens in de schuur kijken in de doos met bitten of hij daar toevallig nog in ligt.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 23 bezoekers