paard bokt tijdens longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

paard bokt tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 17:31

hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje een probleem met "mijn" paard (lease hem 1 dag in de week, al twee jaar lang).
Als ik een poging doe hem te longeren, gaat hij gericht naar mij bokken. Zodra ik in het midden van de cirkel ga staan gaat hij gelijk rennen. Reageren op comando's heeft hij dan ineens nog nooit van gehoord. Hij gaat er gelijk in volle galop vandoor en rent vlak langs me en bokt dan ook. Gelukkig nog nooit geraakt maar ik vind dit wel vervelend en het is gewoon gevaarlijk. :(

Nou heeft hij artrose dus ik dacht misschien heeft hij pijn tijdens het longeren, Maar in de bak op een volte vertoond hij helemaal geen raar gedrag (als ik erop zit). :\

Een andere optie, wat ik denk dat het geval is, is dat ik niet duidelijk genoeg ben of iets dergelijks. Hij is in zijn kudde ook 1 van de "leiders" dus hij heeft zeker ook zijn eigen willetje. :o

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand tips?

ik zou het graag horen :D

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: paard bokt tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:43

Wat gebeurt er op de andere dagen met het paard? Doet hij dan ook zo? Persoonlijk denk ik dat het ligt aan de leiding die je neemt.

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 18:18

Lindor92 schreef:
Wat gebeurt er op de andere dagen met het paard? Doet hij dan ook zo? Persoonlijk denk ik dat het ligt aan de leiding die je neemt.


Er word eigenlijk niet echt gesproken met elkaar :\ , maar in principe rijd de rest hem gewoon.

Ik dacht inderdaad ook al dat het aan mij lag aangezien hij anders nooit zulk gedrag vertoond. Ik zou het eigenlijk eens moeten filmen, om te kijken hoe ik erbij sta. :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:41

90% van de gevallen ligt dit aan opvoeding en/of de persoon die in het midden van de ring staat.
Zéker omdat hij dit vanaf seconde 1 al doet, en niet pas op een bepaald punt als het moeilijk word.

Het belangrijkste is dat je de "afspraak" met je paard hebt dat hij niet naar je mag bokken.
Gekdoen mag(vind ik) met longeren, maar je blijft uit mijn space. Bokken met je achterbeentjes bij mij vandaan en steigeren zonder gedoe met aan de lijn trekken of in de lijn draaien.

Meestal is "omdat het kan" de reden dat het paard het ook doet. Als je gewoon een longeercirkel hebt zou ik in eerste instantie zonder longeerlijn eraan longeren, zodat je alleen bezig hoeft te zijn met het duidelijk maken dat hij NIET in jouw ruimte mag komen, en dat jij degene bent die tempo en richting bepaald.

Les/hulp is wel een grote aanrader. Weet niet in welke regio je zit, maar vind dit altijd wel "leuke" casussen.

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 18:47

siskeh schreef:
90% van de gevallen ligt dit aan opvoeding en/of de persoon die in het midden van de ring staat.
Zéker omdat hij dit vanaf seconde 1 al doet, en niet pas op een bepaald punt als het moeilijk word.

Het belangrijkste is dat je de "afspraak" met je paard hebt dat hij niet naar je mag bokken.
Gekdoen mag(vind ik) met longeren, maar je blijft uit mijn space. Bokken met je achterbeentjes bij mij vandaan en steigeren zonder gedoe met aan de lijn trekken of in de lijn draaien.

Meestal is "omdat het kan" de reden dat het paard het ook doet. Als je gewoon een longeercirkel hebt zou ik in eerste instantie zonder longeerlijn eraan longeren, zodat je alleen bezig hoeft te zijn met het duidelijk maken dat hij NIET in jouw ruimte mag komen, en dat jij degene bent die tempo en richting bepaald.

Les/hulp is wel een grote aanrader. Weet niet in welke regio je zit, maar vind dit altijd wel "leuke" casussen.


Ik doe het eigenlijk altijd helemaal zonder tuig. Dus ik wilde juist eens proberen wat hij doet als ik een hoofdstel om doe en de lijn eraan. Les is inderdaad waar ik over na zat te denken. gelukkig geeft zijn eigenaresse les dus dat is lekker makkelijk. :D

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: paard bokt tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:28

Wat krijgt dit paard voor vrije beweging (weide/paddock?) Heeft hij niet gewoon veel energie of blijft het ook na een tijdje zo?

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: paard bokt tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:32

Ik zou idd vragen of je een les in longeren kan krijgen. Kan goed zijn dat je onbewust de verkeerde signalen met je lichaam geeft of verkeerd reageert op zijn signalen.

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 22:00

crazycactus schreef:
Wat krijgt dit paard voor vrije beweging (weide/paddock?) Heeft hij niet gewoon veel energie of blijft het ook na een tijdje zo?


In de zomer staat hij 24/7 op de weide en in de winter op stal en staat hij als het goed is (ik kan het helaas niet checken) iedere dag een uurtje in de paddock.

Ik heb hem wel eens een tijdje door laten gaan maar er zat niet echt verbetering in. En door zijn artrose is het niet goed voor hem om zonder goed ingestapt/gedraafd te zijn, zo te keer te gaan.

cobiie schreef:
Ik zou idd vragen of je een les in longeren kan krijgen. Kan goed zijn dat je onbewust de verkeerde signalen met je lichaam geeft of verkeerd reageert op zijn signalen.


Ik ben inderdaad van plan om ergens een lesje in te plannen. Hij heeft nu 2 maanden stilgestaan op de wei i.v.m een quarantaine door droes, dus moeten we het rustig opbouwen. :o Dus voorlopig vooral vrijheidsdressuur en lekker stappen. :D

Ineke2

Berichten: 33116
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 07:14

Citaat:
Ik heb hem wel eens een tijdje door laten gaan maar er zat niet echt verbetering in. En door zijn artrose is het niet goed voor hem om zonder goed ingestapt/gedraafd te zijn, zo te keer te gaan.

Dát kun je voorkomen door eerst minimaal 10 minuten aan de hand te wandelen voor je de ruimte ingaat waar je gaat longeren.

Jeetje 1 uur per dag naar buiten in de winter, wat vreselijk weinig... Dat is ook echt niet bevorderlijk voor zijn artrose hoor.

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 08:56

Ineke2 schreef:
Citaat:

Dát kun je voorkomen door eerst minimaal 10 minuten aan de hand te wandelen voor je de ruimte ingaat waar je gaat longeren.

Jeetje 1 uur per dag naar buiten in de winter, wat vreselijk weinig... Dat is ook echt niet bevorderlijk voor zijn artrose hoor.


Super bedank voor de tip! Ik loop vaak ook eerst even buiten de cirkel om hem inderdaad even warm te stappen maar in de cirkel is ook een goed idee! :D

Ja het is helaas wel weinig en ik kan het ook niet controleren. :( Misschien gaat hij op sommige dagen wel helemaal niet naar buiten. ;(

edit: hij staat trouwens sinds eind vorige winter gelukkig wel in een uitloop stal. :D Dat is onwijs fijn.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:02

Doet hij dit sinds hij meer op stal staat?

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 16:09

Kookaburra schreef:
Doet hij dit sinds hij meer op stal staat?


Nee niet echt. Het verschilt niet veel...

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: paard bokt tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:55

Het lijkt er gewoon op dat je paard hier een gewoonte van heeft gemaakt. Even helemaal back to basic met deze activiteit is vaak een prima oplossing. Als je zelf niet goed weet hoe dat moet is het slim om hulp te vragen

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 19:07

Qimm schreef:
Het lijkt er gewoon op dat je paard hier een gewoonte van heeft gemaakt. Even helemaal back to basic met deze activiteit is vaak een prima oplossing. Als je zelf niet goed weet hoe dat moet is het slim om hulp te vragen


Goed idee! dank je wel voor de tip. :)

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: paard bokt tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:50

Ik zie uit jou verhaal verschillende punten.
paard heeft artrose - juist dan moeten ze elke dag en beetje bewegen (dan doet t minder pijn).
Geen hoofdstel aan met longeren - elk paard hoort met hoofdstel gelongeerd te worden, hoe wil je aan een halster ? controle over je paard houden.
En of hij nu leider is vd groep of niet die paar minuten heeft hij naar jou te luisteren, de rest vd dag kan hij leider spelen.
Kom op jij bent baas op dat moment, lief zijn is top, maar hij moet wel luisteren naar jou comando's dwz aan de longe normale dingen doen.

Bij ons worden ge jaarlingen soms aan t halster gelongeerd en die luisteren allemaal, maar zodra ze 3 jaar zijn gaat er een hoofdstel in.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:17

Je kan perfect longeren aan een (touw)halster maar paard moet het wel geleerd hebben natuurlijk. En dit paard heeft het duidelijk niet geleerd of hij speelt een spelletje met je. Maar ik vermoed eerder optie 1.

Longeren is ook maar je paard leiden eigenlijk, alleen van op afstand. Probeer in plaats van je paard op een grote cirkel te zetten eens om op 1m afstand te beginnen in stap. Gewoon lekker meestappen, halthouden, andere kant stappen. Zodat het niet meer 'longeren' is voor het paard, want hij heeft duidelijk een link gelegd, longeren is lopen en bokken. En vanuit die afstand kan je hem telkens iets verder van je weg laten gaan maar toch zijn aandacht behouden. Want nu ga jij in het midden staan, hij gaat op de cirkel, veel ruimte, aandacht weg.

Zo heb ik het aangepakt (met lesgever) bij mijn paard dat longeren niet kende en ook ging lopen op de cirkel.

Succes :)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:20

windsor14 schreef:
Ik zie uit jou verhaal verschillende punten.
paard heeft artrose - juist dan moeten ze elke dag en beetje bewegen (dan doet t minder pijn).
Geen hoofdstel aan met longeren - elk paard hoort met hoofdstel gelongeerd te worden, hoe wil je aan een halster ? controle over je paard houden.
En of hij nu leider is vd groep of niet die paar minuten heeft hij naar jou te luisteren, de rest vd dag kan hij leider spelen.
Kom op jij bent baas op dat moment, lief zijn is top, maar hij moet wel luisteren naar jou comando's dwz aan de longe normale dingen doen.

Bij ons worden ge jaarlingen soms aan t halster gelongeerd en die luisteren allemaal, maar zodra ze 3 jaar zijn gaat er een hoofdstel in.


Hoofdstel om te longeren??
Nee hoor... sowieso kan je ook "loswerken" zonder halster of touw.
Als grondwerkinstructeur is mijn optoming een stalhalster of een kaptoom.(hoofdstel word gebruikt voor werken aan de dubbele longe, aan de hand, of met de lange lijnen)
Jonge paarden altijd aan halster opstarten, maar ik vind dat mijn paarden een basisopvoeding moeten hebben en aan een stalhalster gelongeerd moeten kunnen worden.
Ik wil toch ook controle hebben als ik aan een stalhalster mijn paard naar de wei breng?
Een meer gerichtere dressuurmatige longeersessie doe ik dan wel aan kaptoom, maar ik pak ook graag een sessie aan een halster om te checken hoe het met mijn basis-gehoorzaamheid zit.


Paard uit laten razen doe ik nooit, zichzelf uiten vind ik prima. Maar ik bepaal de richting.
Als het paard ongecontroleerd door de baan gaat sjezen, en daarbij in jou space komt word deze onmiddelijk geblokt(zoals ze in de kudde ook een paard in een hoek zetten die zich niet gedraagd) tot het punt dat ze weer voor rede vatbaar zijn. (gemiddeld met 3x blokken)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:32

Hier worden de jonge paarden juist zonder hoofdstel gelongeerd. Om de 'ho' en 'go' er op te krijgen. Daarna met halster én hoofdstel, waarbij het longeertouw nog aan het halster zit. De volgende stap is het longeertouw aan het hoofdstel/bit. Dus zonder hoofdstel kan zeker ;)

Er lijken meerdere factoren te spelen, dus laat eens kenners van longeren met je meekijken, om daarna het 'probleem' op te lossen.

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 20:34

siskeh schreef:
windsor14 schreef:
Ik zie uit jou verhaal verschillende punten.
paard heeft artrose - juist dan moeten ze elke dag en beetje bewegen (dan doet t minder pijn).
Geen hoofdstel aan met longeren - elk paard hoort met hoofdstel gelongeerd te worden, hoe wil je aan een halster ? controle over je paard houden.
En of hij nu leider is vd groep of niet die paar minuten heeft hij naar jou te luisteren, de rest vd dag kan hij leider spelen.
Kom op jij bent baas op dat moment, lief zijn is top, maar hij moet wel luisteren naar jou comando's dwz aan de longe normale dingen doen.

Bij ons worden ge jaarlingen soms aan t halster gelongeerd en die luisteren allemaal, maar zodra ze 3 jaar zijn gaat er een hoofdstel in.


Hoofdstel om te longeren??
Nee hoor... sowieso kan je ook "loswerken" zonder halster of touw.
Als grondwerkinstructeur is mijn optoming een stalhalster of een kaptoom.(hoofdstel word gebruikt voor werken aan de dubbele longe, aan de hand, of met de lange lijnen)
Jonge paarden altijd aan halster opstarten, maar ik vind dat mijn paarden een basisopvoeding moeten hebben en aan een stalhalster gelongeerd moeten kunnen worden.
Ik wil toch ook controle hebben als ik aan een stalhalster mijn paard naar de wei breng?
Een meer gerichtere dressuurmatige longeersessie doe ik dan wel aan kaptoom, maar ik pak ook graag een sessie aan een halster om te checken hoe het met mijn basis-gehoorzaamheid zit.


Paard uit laten razen doe ik nooit, zichzelf uiten vind ik prima. Maar ik bepaal de richting.
Als het paard ongecontroleerd door de baan gaat sjezen, en daarbij in jou space komt word deze onmiddelijk geblokt(zoals ze in de kudde ook een paard in een hoek zetten die zich niet gedraagd) tot het punt dat ze weer voor rede vatbaar zijn. (gemiddeld met 3x blokken)


Ja voordat hij zo raar begon te doen kon ik hem wel gewoon normaal longeren en ik deed dat eigenlijk altijd zonder halster/hoofdstel en touw, wat altijd heel erg goed ging. Ik heb het waarschijnlijk gewoon heel erg verwaarloosd omdat ik het zeker een half jaar niet heb gedaan. Dat had ik gewoon niet moeten doen en nu moeten we gewoon opnieuw opstarten en inderdaad weer met kleine stapjes steeds verder uitbreiden. :)

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Re: paard bokt tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:24

Vooral nu ik het laatste stukje lees denk ik dat jij en het paard weer even moeten afstemmen wat jullie van elkaar verwachten. Dit kan door middel van loswerken (zonder halster), zelf houd ik wel altijd een lijn bij de hand al is het maar om een duidelijkere hulp te kunnen geven mocht het met mijn lichaam niet lukken. Paarden zijn een kei in het "lezen" van lichaamstaal en als jullie dit goed afgestemd hebben kan dit met hele kleine hulpen.
Even een keer weer duidelijk zijn wat je verwacht van hem.... jij controleert de gang en jij controleert de richting. Steigeren en bokken is mijn inziens niet toegestaan en vooral niet in je ruimte. Het in beweging zetten van het dier wil hiermee helpen en anders de lijn.

Sterkte!

Pixxelated
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-12-19
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:49

Dit kan aan zoveel liggen eerlijk gezegd, maar ik zou vooral proberen om misschien een aantal keer grondwerk/longeer les te nemen. Zodat iemand anders kan zien waar het fout gaat, en indien nodig kan corrigeren.

Doet hij dit enkel met jou of ook met de eigenaar?

Longeren is best wel belastend voor de gewrichten, omdat je paard constant op een cirkel dient te werken. Hier in Engeland zeggen ze wel eens dat 20 minuten longeren gelijkstaat aan 1 uur rijden, qua belasting. Hij kan het misschien daarom wel lastig vinden, zeker als je verder geen problemen ondervindt en hij nog niet is opgewarmd.

x_Jamila_sx

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 00:10

Pixxelated schreef:
Dit kan aan zoveel liggen eerlijk gezegd, maar ik zou vooral proberen om misschien een aantal keer grondwerk/longeer les te nemen. Zodat iemand anders kan zien waar het fout gaat, en indien nodig kan corrigeren.

Doet hij dit enkel met jou of ook met de eigenaar?

Longeren is best wel belastend voor de gewrichten, omdat je paard constant op een cirkel dient te werken. Hier in Engeland zeggen ze wel eens dat 20 minuten longeren gelijkstaat aan 1 uur rijden, qua belasting. Hij kan het misschien daarom wel lastig vinden, zeker als je verder geen problemen ondervindt en hij nog niet is opgewarmd.


Ja, ik ben altijd heel voorzichtig met het instappen. Minimaal 20 minuutjes, nou is dat natuurlijk wel lang dus werk ik ook niet altijd TE intensief met hem. Maar zijn beweging moet hij toch krijgen en hij kan het best. Ik denk dat het een combinatie is van dat ik de verkeerde signalen afgeef en hij zijn tweede jeugd herleefd. ;)

Longeren is inderdaad heel intensief en doe ik dat eigenlijk vrij weinig/kort. Ik ben altijd nogal voorzichtig met hem. :) Wat vaak onnodig is, maar dan komt de paarden mama in me omhoog, haha.

Ik ga lekker weer eens wat lesjes volgen bij zijn eigenaar en het liefst nog een andere. Die paarden bij ons op stal lijken wel andere beesten bij haar in de buurt. :P

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:44

Ik heb destijds longeerles genomen :j Mijn houding was nogal tegenstrijdig, zo bleek.
Met de ene schouder moet je open stellen, en die draaide bij mij vaak de andere kant op, wat dus tegenstrijdig overkwam op mijn paard. In de andere hand, de drijvende, heb ik een zweep vast, niet om mee te slaan, maar om mijn drijvende arm te verlengen en te verduidelijken. Eens bij mij het kwartje viel, ging het longeren zooo veel makkelijker!

Bokken = de zweep er achter bij mij. Ren je maar lekker moe, denk ik dan.

Ondertussen heb ik mijn paard bijna 10 jaar, en kent ze ook een aantal kunstjes. Maar dat bokken is zo goed afgeleerd, dat ze ook niet wilt steigeren als ik in dezelfde ruimte (piste/wei) sta. Ik moet achter het hek/de draad gaan staan voor ze dat wilt doen. Ze snapt het dus wel haha, en heeft zo veel respect dat ze het niet doet als ik aan haar kant van de omheining sta. Ik push daar dan ook niet in, ik wil haar dat respect vooral niet afleren.