Conditie trainen shetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paelja
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-01-19

Conditie trainen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 16:53

Afbeelding
Hi!

Ik heb enkele dagen geleden mijn eerst shetlander gekocht! Super leuk natuurlijk!
Nu ze haar steeds meer op haar plekje voelt in de kudde wil ik graag met haar aan het werk.

Ze heeft bij de vorige eigenaar 3 jaar lang niks gedaan en is dus erg verwilderd en mega dik :') ook heeft ze dus geen conditie. Graag zou ik haar voor de sulky willen (dit heeft ze wel al eens gedaan in het verleden) maar voordat ik dit doe wil ik haar wat afslanken en natuurlijk haar conditie verbeteren!

Wellicht hebben jullie enkele tips om haar weer op een gezond gewicht te krijgen? Hiervoor zou ik graag tips willen over het aantal dagen i.d week, de soort training (naast de fiets, longeren) of wellicht haar voeding.

Alvast bedankt ❤️

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:18

Ik zou rustig aan beginnen met 5 tot 10 minuutjes longeren. Dat ze kan draven, je een beetje inschatting hebt van haar conditie en weet dat ze goed op je stem reageert. Daarna raad ik je echt aan om te gaan fietsen. Is héérlijk met een brave pony. Ik deed het afgelopen winter met mijn 4 jarige ontzettend veel.
Lekker km maken en je komt een stuk verder dan met wandelen.
Met de juiste voeding verhouding, 1x per week longeren en zo'n 3-4x fietsen stond ze er schitterend bij (Welshje) Soms een kwartiertje en soms anderhalf uur (stap draf galop)
Die van mij had echt een hekel aan longeren.

Je moet wel goed weten dat ze heel goed verkeersmak is en goed reageert op stem! Dat kan behoorlijk vervelende situaties voorkomen. En zorgen voor een lang touw/leadrope, zodat je toch wat speling hebt als ze schrikt.

Paelja
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 17:35

KittyDylan schreef:
Ik zou rustig aan beginnen met 5 tot 10 minuutjes longeren. Dat ze kan draven, je een beetje inschatting hebt van haar conditie en weet dat ze goed op je stem reageert. Daarna raad ik je echt aan om te gaan fietsen. Is héérlijk met een brave pony. Ik deed het afgelopen winter met mijn 4 jarige ontzettend veel.
Lekker km maken en je komt een stuk verder dan met wandelen.
Met de juiste voeding verhouding, 1x per week longeren en zo'n 3-4x fietsen stond ze er schitterend bij (Welshje) Soms een kwartiertje en soms anderhalf uur (stap draf galop)
Die van mij had echt een hekel aan longeren.

Je moet wel goed weten dat ze heel goed verkeersmak is en goed reageert op stem! Dat kan behoorlijk vervelende situaties voorkomen. En zorgen voor een lang touw/leadrope, zodat je toch wat speling hebt als ze schrikt.


Heb inmiddels haar al naast de fiets gehad! In het begin snapte ze er niks van, maar uiteindelijk toch even heerlijk gelopen naast de fiets

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:41

Wat leuk!
Goed dat je aan de conditie gaat werken.
Veel rechtuit, dus wandelen en fietsen. En veel verschillende ondergronden. Zeker als je wilt gaan mennen is het goed de pezen te trainen, dat bouw je langzaan op en duurt lang (veel langer dan conditie opbouwen) maar is heel belangrijk om blessures te voorkomen.

En.... Ga alvast op menles! Een onervaren menner en een pony die het lang niet gedaan heeft is geen goed idee. Dus ga alvast lessen, dan kun je later met je eigen pony op pad aangespannen. Je leert ook hoe het tuig moet en waar je op moet letten daarbij
Net als je onder het zadel eerst les hebt gehad voor je zelfstandig ging rijden.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Conditie trainen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:46

Wat een leukerd! Hierboven is al het belangrijkste genoemd, en daarnaast is goede voeding van belang. Voldoende onberpakt hooi maar wel laag in suikers, en een klein handje vitaminebrok. Meer is niet nodig. Na jaren overgewicht niet te snel laten afvallen, maar er een paar maanden over doen. Niet op stal zetten, een shet moet bewegen. Lekker laten rondscharrelen op een paddock of paddock paradise zonder gras. Veel plezier met je pony.

Paelja
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-01-19

Re: Conditie trainen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-20 18:04

Bedankt voor alle tips! Ga er mee aan de slag!