Hengt + ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Belgiƫ

Hengt + ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 17:41

HoiHoi,

Ik zou jullie op wat raad willen vragen;

Ik heb zelf 4 paarden,
Merrie (5j) staat met shetlander ruin (14j)
Paint hengst (3j) staat met Arabische ruin (9j).


Vooral over deze laatste 2 gaat de situatie:

Mijn hengst heeft tot zijn 1jaar en half bij mijn merrie en shet gestaan zonder problemen, maar omdat hij dan toch probeerde te dekken is hij op zijn 1j en half mijn ruin gaan vergezellen op de weide. Dit gaat doorgaans zonder echte problemen. Mijn ruin is vrij dominant van karakter en tot nu toe altijd wel baas geweest. Mijn hengst is dan weer werkelijk van niets onder de indruk en het deert hem ook niet dat hij af en toe een beet of stampje krijgt (hij lokt dit zelf wel steeds uit! :Y) ). Deze 2 samen zijn echter wel een stabiel duo.

(Belangrijke kantnota: In de buurt staan steeds merries)

Volgend jaar had ik graag een dek gedaan met mijn eigen hengst en merrie. Naar de toekomst toe zou ik dit ook voor mezelf vaker willen doen en hem misschien ook als dekhengst voor beperkt publiek willen inzetten. Met deze reden is hij aanvankelijk ook aangekocht.

Ik hoor echter tal van verhalen waarbij de hengst de ruin tot moes slaat en aanvalt.
Ik ben zelf iemand die mijn paarden een waardig bestaan wil geven en het dus echt nodig vind dat mijn paarden ook aan hun sociale interactie kunnen voldoen.


Zijn hier mensen die soortgelijke situatie al hebben meegemaakt waarbij hun dekhengst samen met een ruin blijft staan of net niet?


Welke raad hebben jullie voor een hengstenhouder - beginner zoals mij? :o


Afbeelding


Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:14

Het ligt echt aan de hengst, dat kan je op voorhand niet zeggen. Mijn vorige fjord Toot groeide als veulen op met mijn fjorden ruin. Toch ging dit niet meer vanaf zijn 4de jaar...

Mijn hengst Gio, heeft ook als veulen af aan bij mijn fjorden ruin gestaan. En dat ging prima. Hij is nu een 10 jarige ggk dekhengst. Hij staat nu in kudde verband met merrie s en veulens.

In de winter stond hij wel is met ruinen in de paddock. Dat ging ook. Maar zo zie je maar, dat verschilt.

Wel merk je dat in voorjaar als de hormonen beginnen dat ze meer mannetje worden. Er moet sowieso geen dominante ruin/ hengst bij, wel 1 die goed vind dat mijn Gio de baas is.


Mijn tip is wel, zorg dat er geen merrie s in de buurt zijn. Dan krijg je toch sneller 'competitie gedrag


Hier met drachtige merrie en jaarling hengst
Afbeelding


Hier met shetlander ruin van 10
Afbeelding

Merrie s en veulens
Afbeelding

Denk dat vooral proberen is, maar blijf er wel bij. Zorg dat er geen prikkels van buitenaf zijn en genoeg eten (*in het begin)

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:12

Ik heb deze afweging ook gemaakt en her en der advies in gewonnen. Ik heb een hengst en een ruin en wilde wel graag nog een veulen van mn hengst.
Er werd mij verteld dat je van te voren niet kan inschatten hoe de hengst zal reageren als hij eenmaal gedekt heeft. Mijn hengst is ook een sul, maar dat kan zomaar ineens veranderen als hij weet wat zijn hengst zijn echt inhoudt. Het kan ook zijn dat hij daarna geen vrienden meer kan zijn met mijn ruin.
Ik heb daarom ook maar besloten om het niet te doen. Zou het eeuwig zonde vinden als mijn hengst niet meer met andere paarden zou kunnen staan. En alleen houden vind ik niet paardwaardig. Ik zou het risico zelf niet willen nemen..

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:10

Ik heb een 5 jarige welsh a hengst die sinds vorig jaar meerdere merries heeft gedekt. Hij staat zonder problemen in de wei samen met mijn 2 ruinen en merrie. Als er een merrie komt om te dekken staat hij met de gastmerrie apart in de wei er naast. Hij wordt net als mijn andere 3 ponys aangespannen en onder het zadel gereden en staat 24/7 buiten met schuilstal. In en uit de wei halen is geen probleem voor mij niet en voor de ruitertjes niet.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hengt + ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:57

Het is zo verschillend per hengst, maar ook per periode.
Wanneer ze echt dekken is de kans groter dat het gedrag veranderd met de verandering van de 'lekkere' luchtjes in de lucht.
Maar kan daarbij heb je hengsten die keurig en stabiel zijn en altijd gewoon in een koppel of groepje kunnen staan.

Maar ik ken ook hengsten die daarvoor heel sociaal waren, prima samen konden of in een groep, maar na dekdiensten in het voorjaar echt bijna moordlustig werden. Hormonen doen nou eenmaal veel met een paard. Maar als je je eigen hengst goed kent en het op een stal staat met veel toezicht zou je het kunnen proberen.
Persoonlijk zou ik een hengst nooit laten dekken wanneer het geen meerwaarde heeft (geen GGK hengst is).
Maar ik zou ook de meeste hengsten ruinen zodat ik ze meer sociaal contact kan bieden... dus ben sowieso geen bal-fan :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


BarbaraNova

Berichten: 4199
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hengt + ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:28

Ik heb een Arabische hengst van nu 21 jaar. Die stond vroeger ook altijd met andere ruinen en jonge hengsten. Op een bepaalde leeftijd ging dit niet meer. Nu staat hij wel gewoon op de wei maar wel met een stroomdraadje naast mijn ruinen. Hij heeft 1 keer zo heftig mijn ruin te pakken gehad, echt letterlijk de vellen er af gescheurd. Dus ik kijk wel uit. Lekker draadje er tussen zodat iedereen veilig blijft...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers