zomereczeem of andere oorzaak voor het schuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juliebliksem
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-05-20

zomereczeem of andere oorzaak voor het schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 18:22

Hoi allemaal! ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik heb een zwarte shetlander merrie van 4 jaar. Ik heb haar nu ongeveer 1,5 maand. Bij verkoop is gezegd dat ze geen eczeem had. Wel had ze daar een vliegendeken op omdat er daar heel veel dazen zaten. (toen we daar aan het kijken waren ben ik al 10 keer gestoken :() Nu ben ik 2 weken geleden op vakantie gegaan en toen ik terugkwam was de helft van haar manen weg! |( Ze had een redelijk volle bos manen waar nu echt een stuk uit is.. ik zat ook te denken dat het kon zijn dat een ander paard in haar manen gebeten had maar ik zie haar nu ook veel schuren. Nu eigenlijk mijn vraag, wanneer weet je dat het wel of niet eczeem is? wat zou een andere oorzaak kunnen zijn? ik zet haar liever niet met een deken maar ja als het beter is dan moet het maar. Dan nog een ander probleem dat er wel honderden cremes en sprays zijn tegen schuren en ik echt geen idee meer heb wat het beste is. Als jullie meer informatie nodig hebben zeg het maar.. Ik zal nog even kijken of ik een foto kan toevoegen van hoe het was en hoe het nu is.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:23

Wat krijgt je pony aan voer?

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: zomereczeem of andere oorzaak voor het schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:25

waarom geen eczeemdeken op?

Anoniem

Re: zomereczeem of andere oorzaak voor het schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:26

Waar komt ze vandaan er waar staat ze nu (regio)?
Ik zou wel een deken opdoen en kijken of dat werkt. Mocht het verminderen heb je meteen een antwoord.

juliebliksem
Berichten: 4
Geregistreerd: 11-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 18:58

Allereerst bedankt voor de snelle antwoorden. Ze staat op een paddock waar ook wel wat gras groeit en krijgt onbeperkt hooi. Ook mag ze af en toe grazen in het weiland en zijn er mineralen stenen in de paddock die ze heel lekker vind. Ze houd absoluut niet van de meeste paarden snoepjes maar heb ontdekt dat ze de healthy treats van pavo wel eet.. Die gebruik ik dan ook als we nieuwe dingen doen. (trailerladen oefenen, trucjes, longeren, schrik training etc) Ook krijgt ze circa elke 2 dagen een wortel of appeltje. Verder krijgt eigenlijk niks bij. Ik leer haar nu longeren en langelijnen en het doel is mennen. Als ze echt wat meer gaat werken ben ik wel van plan iets van een vitamine brok bij te gaan voeren. Ze ziet er zo eigenlijk perfect uit, mooie glanzende vacht en een klein beetje vet reserve die ze nu echt aan het overzetten is in spieren. Ik heb liever geen deken omdat ik het het fijnste vind om ze zo natuurlijk mogelijk te houden. (natuurlijk bekapper, 24/7 buiten met vriendjes etc) Ook staat ze met andere paarden waarvan 1 er een deken heeft en die is zowat elke week wel weer kapot.. Ik heb al wel 2 dekens gepast maar ze zit echt tussen de maat in.


edit, ik heb haar vandaan bij iemand uit boxtel en woon zelf in berkel-enschot (Noord-Brabant)

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:16

Ik zou stoppen met appel en wortel en de snoepjes en een merk vitamine brok proberen laag in suiker en eiwit arm. Het is nu in Brabant ook wel heel erg met vliegen op het moment hoor. Zou ook een keer wassen met teershampoo

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:20

Zelf gebruik ik sinds dit jaar fibra anti-itch voer en creme. Nadat mijn pony al jarenlang elke zomer met een eczeemdeken stond. Het is een wonder maar ze kan gewoon weer zonder deken naar buiten! Je moet wel elke dag de creme smeren, maar het is het zeker waard.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:21

Inderdaad, van appels en wortels en verkeerd (lees: suikerrijk) voer kunnen paarden ook jeuk krijgen. Mijn oudste heeft vorige week stiekem een hele zak appels naar binnen gewerkt die boef. Begin deze week stond hij op zijn kop tegen de borstels te schuren.
Helaas kan het zelf niet bedenken dat hij beter geen appels moet eten want daar krijgt hij jeuk van.
Vaak kun je eczeem wel zien hoor, in de staart (op de wortel) en in de manen. Vaak zitten er heel veel witte schilfers en paard reageert heftig als je daar gaat krabben. Vaak krabben ze het zelf ook liefst tor bloedens toe.

Dus eerst letten op voer en vliegen overlast. Daarna pas denken aan eczeem.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: zomereczeem of andere oorzaak voor het schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:27

ze zo natuurlijk mogelijk houden betekent ook dat je ze dus kapot moet laten bijten door de dazen want....natuurlijk.

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:28

Beter voorkomen dan genezen. Met een deken is het vaak goed te doen.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:29

Even controleren op mijt of luis.
En een handje vitaminekorrel (vitalbix, Marstall Force, Pavo vital) is prima. Maar vooral niet te veel extra's geven. Dat heeft een shet niet nodig.
Een plakje wortel als beloning bij trainen mag altijd.