Wel of niet laten keuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-20 17:07

Hoi,

Ik heb een 2,5 jarige heb hem sinds ie 10 maanden oud is toen had ik hem ook laten keuren. Hij werd toen niet gekeurd hoe het bij een volwassen paard ging aantal dingen dingen werden natuurlijk geschrapt zoals volte en buig proef. Maar toen werd ie goed gekeurd.
Nou zit ik te twijfelen zal ik hem nog een keer laten keuren of op de foto zetten voor dat ik er op ga.
Zijn er meerderen die dat hebben gedaan?
Want als ik hem op de foto laat zetten wil ik ook hals en rug dan laten goed denk ik.
En wat hebben jullie ongeveer voor betaald?


Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:12

Tja dat hangt er vanaf. Je kan er ook rustig mee beginnen als hij zover is. Als je hem wilt verkopen in de toekomst zou ik hem wel laten keuren voordat je er al je tijd en geld in gaat stoppen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:19

Ik heb dit voorjaar mijn zelfgefokte 3-jarige wel op de foto laten zetten. Maar dat was (ook) voor het PROK-predikaat (KWPN merrie).
Ik wil voordat ik er mee aan werk ga gewoon weten of het dier goed is. Ik ga er tijd, geld en emotie instoppen. Dat moet wel de moeite waard zijn.
Hals en rug heb ik (nog) niet laten doen. Daar is op dit moment ook geen aanleiding voor. Ik heb wel het gebit laten controleren.

Ik weet zo niet meer wat ik betaald heb. Was een kliniek die aan huis kwam. En we hadden een stuk of 10 jonge paarden uit de omgeving verzameld en daardoor gereduceerd tarief.

Ik zou wel even foto's laten maken. Het beenwerk kan nog zo veranderen tussen 10 maanden en volwassenheid. Zowel positief als negatief. En er kan ook een trauma ontstaan zijn gedurende de opfok.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-20 17:24

De bedoeling is dat hij gewoon tot zijn dood bij mij blijft.
Maar onze toekomst ziet er toch wel naar uit om ook de sport in te gaan.
Hij heeft nooit in de opfok gestaan.
Gebit word volgende week gecontroleerd.
We zijn wel rustig sinds deze week begonnen aan de longeerlijn en freestyle.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:29

Als je hem niet wilt verkopen zou ik het niet doen, of er moeten aanwijzingen zijn dat je denkt, dit of dat heeft hij als veulen mee gemaakt daar wil ik nu toch zekerheid in hebben.

Anders zou ik gewoon beginnen met zadelmak maken, lopen er dan dingen raar kun je nog foto's maken.

Voor verkoop kan het wel handig zijn voor ook een prijsbepaling.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*


Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:51

Ik zou er gewoon lekker mee beginnen. Mocht hij ooit echt klachten krijgen dan kan je altijd nog fotos laten maken.
Kijk als je vandaag fotos maakt en hij is goedgekeurd... En volgende week krijgt ie een trap/verstapt zich/stoot zijn knie gruwelijk hard kan het hele beeld anders zijn. Fotos zijn een moment opname en bij wijze van voordat jij met de trailer wegrijdt kan de situatie alweer anders zijn.

Anoniem

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:17

Ja ik zou het je zeker aanraden! Je gaat het paard belasten met het inrijden en als er al iets fout zit in zijn lichaam krijg je daar gegarandeerd problemen mee. Nu kan je het voor zijn en alvast op inspelen voordat je erop gaat. Dat is duurzamer dan achteraf een blessure of probleem verhelpen.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:17

_Penotti schreef:
Als je hem niet wilt verkopen zou ik het niet doen, of er moeten aanwijzingen zijn dat je denkt, dit of dat heeft hij als veulen mee gemaakt daar wil ik nu toch zekerheid in hebben.

Anders zou ik gewoon beginnen met zadelmak maken, lopen er dan dingen raar kun je nog foto's maken.

Voor verkoop kan het wel handig zijn voor ook een prijsbepaling.

Mee eens. Jij wilt hem gewoon zelf houden en hij is altijd bij jou geweest,waarom dan foto's maken? Tenzij je meent dat er iets niet goed zit bij hem uiteraard.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-20 18:27

anjali schreef:
_Penotti schreef:
Als je hem niet wilt verkopen zou ik het niet doen, of er moeten aanwijzingen zijn dat je denkt, dit of dat heeft hij als veulen mee gemaakt daar wil ik nu toch zekerheid in hebben.

Anders zou ik gewoon beginnen met zadelmak maken, lopen er dan dingen raar kun je nog foto's maken.

Voor verkoop kan het wel handig zijn voor ook een prijsbepaling.

Mee eens. Jij wilt hem gewoon zelf houden en hij is altijd bij jou geweest,waarom dan foto's maken? Tenzij je meent dat er iets niet goed zit bij hem uiteraard.


Hij heeft vorig jaar vast gezeten in een hek en met hek en al naar in een andere paddock terecht gekomen. Daar had ie geen wondjes ofzo hij had echt een engeltje op zijn schouder. En begin dit jaar liep ie wou ie op een geven moment niet echt lopen geen idee of dat met de groei te maken had na een pijnstilling van de da was het ook gewoon weer weg. Daarom mijn vraag tekens van moet ik het wel of niet laten doen. Hij doet nog eigenlijk alles lekker bokken en crossen door de wei enzo.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:30

Ik heb net gans de hals op foto laten zetten, was €450 kwijt.

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:28

trysteffy schreef:
Hij heeft vorig jaar vast gezeten in een hek en met hek en al naar in een andere paddock terecht gekomen. Daar had ie geen wondjes ofzo hij had echt een engeltje op zijn schouder. En begin dit jaar liep ie wou ie op een geven moment niet echt lopen geen idee of dat met de groei te maken had na een pijnstilling van de da was het ook gewoon weer weg. Daarom mijn vraag tekens van moet ik het wel of niet laten doen. Hij doet nog eigenlijk alles lekker bokken en crossen door de wei enzo.

Dan zou ik hem zeker even laten controleren. Geen wondjes zegt niet dat er niet dieper iets stuk kan zijn gegaan/geweest. En dat hij lekker in de wei crosst en bokt zegt helemaal niets. Ik heb afgekeurde paarden en paarden met behoorlijke artrose dat ook nog zien doen. Ze kunnen dan zelf bepalen hoe ze hun lichaam gebruiken. En als jij erop gaat zitten krijgt hij niet alleen jouw gewicht erbij, maar ga jij ook bepalen hoe hij zijn lichaam moet gaan gebruiken.

En met "opfokken" bedoel ik ook thuis op laten groeien. Die van mij is ook niet van huis geweest. Wel altijd in de groep gestaan. Ook thuis kunnen ze een tik krijgen van een ander paard of over de kop gaan tijdens een ren-/glijpartij.
Ik vind het gewoon fijn om te weten dat ik met een gezond dier begin. Maar goed, dat is ieder zijn eigen keuze uiteraard.

Je kan ook overwegen een klinische keuring te doen en op grond daarvan in overleg met de dierenarts foto's laten maken als er twijfels zijn.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:30

Dan zou ik hem ook op de foto willen, ook omdat hij ineens daarna niet meer wilde lopen.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:31

Ik heb er nog nooit overna gedacht om een paard voordat je 'm beleerd op de foto laat zetten, maar ik vind dit echt een fantastisch idee _/-\o_ +:)+

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-20 09:42

_Penotti schreef:
Dan zou ik hem ook op de foto willen, ook omdat hij ineens daarna niet meer wilde lopen.


Dat in eens niet willen lopen of ieder geval heel moeilijk zijn box uit willen was wel een paar maanden tussen. Begin oktober zat ie vast en januari had ie klachten in de achterhand.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 09:59

Maar een jong paard dat ineens moeilijk zijn box uit kan is natuurlijk ook wel vreemd gedrag :)

Laat anders eerst eens een goede klinische keuring doen, vertel het hek verhaal en moeilijk lopen verhaal er bij, zodat daar toch aandacht op ligt.
En kijk dan of de da een keuring met foto's waardevol vind aan de hand van het klinische beeld.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:11

Marije112 schreef:
Ik heb er nog nooit overna gedacht om een paard voordat je 'm beleerd op de foto laat zetten, maar ik vind dit echt een fantastisch idee _/-\o_ +:)+

Dit inderdaad, zelf nooit bij stil gestaan maar helemaal niks mis mee.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:18

Houd er rekening mee dat hij nog lang niet is uitgegroeid en er dus nog veel kan veranderen.
Er zijn jonge paarden die een trauma op lopen en daar letterlijk uit groeien.

Zelf zou ik er eerder voor kiezen om rond het 4e of 5e levensjaar in ieder geval rug en nek op de foto's te laten zetten.
Het kan namelijk zo zijn dat het door zijn ongeluk op dit moment er niet goed uit ziet, maar dat de tijd dit hersteld. (Volgens mij is hier op bokt ook iemand met een jonge haflinger die een zwaar trauma had opgelopen en daar overheen is gegroeid)

Voor nu, zou ik nog lekker minimaal 1.5 jaar aan de hand blijven werken, en hem sterker gaan maken.
En als je er dan op wilt gaan zitten, de foto's uiteindelijk maken.

Het is helemaal geen gekke gedachte om dit te doen. Als je een ouder paard koopt gaan ze ook vaak op de foto. We willen immers weten of we ze kunnen belasten zonder hinder.
Je weet nooit wat er binnen in het liefje gebeurt, ook als ze altijd in ik jouw eigendom zijn geweest.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:23

Met de historie van het akkefietje van het hek, zou ik hem klinisch laten keuren.
De DA kan je dan prima adviseren of je iets en zo ja, wat je dan op de foto moet zetten.
Als er nu verder geen klachten zijn, zou ik zeker niet zonder meer foto's laten maken.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:29

Hier heb ik 2 jonge merries en wil beide op foto zetten en zegmaar APK doen voordat ik ze ga beleren. Weet je toch wat voor een paard je in de kuip hebt en mocht er dan wat mis zijn kan er misschien eerder wat aan worden gedaan/ dan kun je beleren misschien anders aanpakken. Mocht er wat zijn kun je het in ieder geval aanpakken en ben je er van op de hoogte, zelf al is het paard voor eigen gebruik. Mijn merries ga ik denk ik nooit verkopen (zover ik nu kan zeggen) maar toch fijn om te weten of er problemen zijn. Als ik gewoon zou beginnen met rijden en er dan pijnlijke ervaringen zijn voor paard want iets was eerder niet gezien, heb je toch een negatieve ervaring voor je paard. Als je eerst even laat nakijken kan dit mogelijk vermeden worden.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:16

Als ik het beleren zelf of onder mijn supervisie zou doen dan zou ik het niet nodig vinden om hem vantevoren op de foto te zetten. Omdat ik het dan toch meteen zou zien als hij iets niet zou kunnen. Als ik van plan zou zijn om hem elders te plaatsen voor het beleren,dan zou ik wel willen weten of hij normaal belastbaar zou zijn.Om te voorkomen dat hij door een onwetende trainer geforceerd zou worden.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:20

Op welke leeftijd wil je hem gaan beleren? Rug is zeker nog niet volgroeid voor 5 jaar, dus ik denk dat foto's echt een momentopname zijn. Ik weet niet of je op foto kan zien in hoeverre alles al volgroeid is, in dat geval kan het wel een prima indicatie zijn om te zien of ie al mag belast worden.

Ik zou eerder zorgen dat je het voorbereidend werk op een gezonde manier gaat doen, zonder dwang en hulpmiddelen. Als je paard alle oefeningen netjes en zonder verzet uitvoert, dan is de kans groot dat er niks aan de hand is. Krijg je verzet, dan is het zeker niet slecht om na te zien of er een fysieke reden voor is.

Padoertje
Berichten: 1516
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:23

Al te vaak gehad dat ze ondanks een super karakter onwijs maf konden doen en je in het zand beland. Echt al veel dieren gezien met kissing spines op 3 jarige leeftijd dat inslapen de enige optie was, chips in benen op locaties die echt irritatie geven en zelfs oude breuken op foto's gezien die ze hadden opgelopen in de opfok. Sinds die tijd wil ik weten waar ik op ga zitten en niet meer voor verrassingen kom te staan. Nu maak ik al jaren niets meer zadelmak, maar onze jaarling gaat tzt ook naar de bezichtiging en keuren voor die tijd is dan sowieso slim.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.
Binnenkort weer twee fijne 3 jarigen klaar om iemand heel gelukkig mee te maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 13:29

hwn schreef:
Op welke leeftijd wil je hem gaan beleren? Rug is zeker nog niet volgroeid voor 5 jaar, dus ik denk dat foto's echt een momentopname zijn. Ik weet niet of je op foto kan zien in hoeverre alles al volgroeid is, in dat geval kan het wel een prima indicatie zijn om te zien of ie al mag belast worden.

Ik zou eerder zorgen dat je het voorbereidend werk op een gezonde manier gaat doen, zonder dwang en hulpmiddelen. Als je paard alle oefeningen netjes en zonder verzet uitvoert, dan is de kans groot dat er niks aan de hand is. Krijg je verzet, dan is het zeker niet slecht om na te zien of er een fysieke reden voor is.

Als je verzet ziet ben je vaak al te laat.
Dus erop vertrouwen dat je het wel merkt als er iets is, kan gewoon niet. Niemand kan kan in zijn paard kijken.
En inderdaad, momentopname en het geeft nog geen 100% garantie, maar je weet wel veel meer dan als je het niet doet.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 16:29

@Brokjes, ik bedoel verzet voor je erop gaat zitten, denk niet dat je zo snel een rug kapotmaakt met longewerk als je niet gaat klooien met bijzets en allerlei hulpmiddelen. En ik bedoel ook geen zwaar verzet, maar bijv. paard dat niet ontspannen over de rug kan lopen, maar gaat sterrekijken en zo (is normaal in beginfase natuurlijk, maar moet verbetering in komen met juiste training)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Wel of niet laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-20 16:41

Oefh waneer ik er op ga dat durf ik echt niet te zeggen dat ligt aan hem hoe die zich ontwikkeld. Hij word in maart 3. Ben sinds deze week begonnen met longeren dat wil ik 2 keer in de week doen en als afwisseling in het freestylen. Hij pakt het longeren enorm goed op 2e keer ging ie al iets met zijn hoofd zakken plaats van sterren kijken.
Ik heb vandaag wat klinieken gemaild over de prijzen jeetje dat verschilt ook per kliniek de goedkoopste was 613,- en de duurste 912 euro. En dan heb ik het over klinisch keuring met rontgenolische met hals en rug.
Want als ik hem op de foto wil zetten wil ik zeker weten de rug laten doen van wat jullie zeggen kissing spines.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, GoogleAdsense, kiki1976, Maliboe, Melzazu, Noor17 en 117 bezoekers