Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
B1205
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-11

Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-20 16:11

Hoi lieve bokkers!

Ik heb sinds een jaartje mijn eigen pensionstalletje met 13 paarden aan huis. Ik doe nu alles alleen, wat me prima af gaat, ware het niet dat ik nu 3 maanden zwanger ben (enigszins ongepland maar wel welkom natuurlijk!). In de zomer is het aanzienlijk minder werk dan in de winter, omdat de meeste paarden buiten in de wei slapen. In de winter slapen ze op stal en lopen ze heel de dag in de paddock met een slowfeeder. Ik ben uitgerekend begin februari, midden in de winter en dus ook midden in het meeste werk.

Uiteraard is het wel een zeven dagen in de week baan, en een meerdere keren per dag baan, wat een vervanger zoeken wel lastig maakt. Zijn er bokkers met ervaring hier mee? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes uit Rockanje :)
Laatst bijgewerkt door B1205 op 20-08-20 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt


Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:15

Ik kreeg hulp de eerste dagen en daarna ben ik weer mee gaan doen. Je bent wel snel moe maar je kan al best iets doen. Eerste drie dagen mocht ik niks, alleen van de bank naar het bed en onder de douche, meer niet. Daarna toch voorzichtig wat gaat doen buiten, eerst kort, daarna iets langer.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:17

Suzanne F. schreef:
Ik kreeg hulp de eerste dagen en daarna ben ik weer mee gaan doen. Je bent wel snel moe maar je kan al best iets doen. Eerste drie dagen mocht ik niks, alleen van de bank naar het bed en onder de douche, meer niet. Daarna toch voorzichtig wat gaat doen buiten, eerst kort, daarna iets langer.


Niet dat jij iets anders beweert he, maar ik zou er als TS niet van uitgaan dat je zwangerschap zo vlot verloopt. Er zijn een hoop vrouwen die de maanden ervoor en erna echt niet zomaar aan de arbeid kunnen. Zal heel erg afhangen van het verloop van de zwangersschap, je bevalling en je revalidatie achteraf.

Maar je zal vast nog wel meer ervaringen krijgen hier.

Is het een optie met je stalklanten een plan te overleggen? Eventueel mensen die zich willen inzetten voor korting of klanten die het een tijdje zelf willen doen?

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:32

Ik zou het ook dicht bij huis zoeken en dus je pensionklanten eens vragen. Misschien kun je eens een lijst van werkzaamheden/tijden maken die je dagelijks doet en kijken of je dat in een rooster kunt gieten. In ruil voor korting op stalgeld bijvoorbeeld, wellicht zijn mensen daar best toe bereid.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

B1205
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-20 16:32

Zeker, de meeste klanten zijn bereid om te helpen, bijvoorbeeld 's middags de paarden te voeren en naar binnen te halen, alleen de meesten zitten natuurlijk wel gebonden aan hun eigen baan en daar kun je dan niet echt een permanent beroep op doen. De bekkenfysio zei vandaag dat je eigenlijk rekening moet houden met 6 weken na de bevalling herstellen voor je intensief werk gaat doen, ook om complicaties later te voorkomen natuurlijk.

Muga

Berichten: 2054
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:35

Ik ben 11 weken geleden bevallen van m'n tweede kindje. Bij beide werd het helaas geen natuurlijke bevalling maar een keizersnede. Ik kreeg met 8 weken groen licht om weer te gaan sporten en zwaarder te tillen. Toen was de wond goed dicht en waren m'n buikspieren weer gesloten.

Uiteraard gun ik je een voorspoedige natuurlijke bevalling met vlot herstel. Dan zul je snel weer redelijk wat kunnen. Maar ik wil je mijn ervaring meegeven als iets om rekening mee te houden.
Je hebt het helaas niet altijd voor het kiezen...

So much <3

Myfairytale
Berichten: 5368
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:36

Gefeliciteerd TS!

Ik weet niet waar je zit, maar wellicht zijn er bokkers die tegen een gereduceerd tarief je een tijdje willen helpen? Ik zou zoiets best leuk vinden en heb de tijd ervoor. :)

Verder kan ik je niet helpen aan tips/tricks, aangezien ik de ervaring nog niet heb mbt een zwangerschap.

ins_vanbree

Berichten: 80
Geregistreerd: 03-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:38

6 weken is best lang, ik zat bij mijn eerste en 2e na 4 weken weer op het paard, mijn beste vriendin kampt nog steeds met bekkeninstabiliteit en de kleine is nu 8,5 maand :( iedereen heeft zijn eigen beloop... kan je partner ook niet meehelpen? en anders mss advertentie voor een scholier die er een jaartje tussenuit is? suc6 en een goede zwangerschap :) :)

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:40

Je kan een oproepje doen op facebook. Vacatures in de dierenbranche is een goeie bijvoorbeeld. Daar zitten best wat jonge mensen op die een (part-time) baan in de dieren zoeken. Ding is wel dat zij dit meestal wit willen, waardoor je ook meer financiele rompslomp krijgt, en meer kosten hebt. Maar er zijn er vast ook wel die het 'minder wit' willen doen.
Wij hebben op stal stagaires, maar die moeten wel begeleiding krijgen natuurlijk, maar anders kan dat misschien een optie zijn?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:44

Hier geen stal met pensionklanten maar wel paarden aan huis bij mijn moeder. Je mag ook gedurende de zwangerschap niet te zwaar tillen dus dan zit je met uitmesten en zakken voer tillen. Bij onze dochter heb ik me heel lang goed gevoeld en kon ik best veel aan. Maar je zit inderdaad met een aantal weken herstel daarna. Te snel weer vanalles gaan doen kan echt nadelig uitpakken.

Ik ben nu zwanger van ons tweede kindje en kan eigenlijk sinds het tweede trimester niet meer mijn steentje bijdragen wegens bekkenklachten. Dus ik zou idd aan je klanten vragen om te helpen en extra hulp regelen voor de fysiek zwaardere klussen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:47

Ik heb doorgewerkt tot 1 week voor mijn bevalling. Twee weken erna was ik al terug aan het werk. Gedurende die drie weken heeft mijn toenmalige echtgenoot het werk van de paarden gedaan.
Dit is allemaal te doen als je een goede zwangerschap en goede bevalling hebt, wat bij mij wel zo was. Zelfs tot op het einde deed ik alles zelf : met voer en water slepen, mesten, strooien,...
Wij hebben ook een 15-tal paarden aan huis. Wel allemaal onze eigen paarden, dus geen pensionklanten.

Born to slide, forced to work


Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:47

Ben je zelfstandige? Of heb je het pension als bedrijf? Dan heb je recht op een uitkering. Van dat geld kun je wellicht ook iemand betalen van buitenaf die dagelijks komt helpen?

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:48

Ik weet niet of je met je stal ingeschreven staat? Maar tegenwoordig krijg je als zzp ook een uitkering, die zou je dan kunnen gebruiken om iemand te betalen om de gaten op te vullen. Ik ben zelf ook in feb uitgerekend, maar ik heb maar een kleine stal en een partner. En de meiden die hier staan hebben al aangegeven bij te springen.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:52

Of vervanger in dienst nemen of iets met de klamten regelen. En dan nig iets achter de hand hebben als er toch oneenigheid ontstaat heb je probleem.

Ik Ken een die met 4 maand al niks meer kon en een andere tot vlak voor die tijd.

Erna je kan van alles hebben. Vele hechtingen tot keizersnee.. bekken probleem. Of je bent zo weer zo weer op de been.

Vergeet ook niet dat je dan kind hebt wat bepaalde tijden eten moet ook s nachts voeding.. vooral borstvoeding hakt erin s nachts

The end

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 16:53

Ik zou idd kijken of er pensionklant(en) is die geen werk heeft en die je een paar weken wil ondersteunen. Mogelijk heeft iemand een tiener die wel wat wil bijverdienen.

Nu kijken of je het werk in de winter met hulpmiddelen/aanpassingen makkelijker kan maken.

Hier kon ik behoorlijk lang tot de bevalling met de paarden bezig zijn en ook snel na de bevalling weer, maar dat weet je nooit van te voren.

[o]

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:02

Al veel goede tips zie ik, wat mij zo te binnen schoot is of het geen optie is te kijken naar de mogelijkheden voor het aanbieden van een stageplaats? Niet om de stagiaire dan de verantwoordelijkheid te geven uiteraard maar bijvoorbeeld na de eerste week/twee weken zeker als je zelf wel weer wat kan doen maar beter nog niet alles zou je misschien wel iemand kunnen begeleiden, diegene kan veel leren over het runnen van het bedrijf (zeker als je daar veel tijd in kan en wil steken, op die manier is het voor jullie beiden leuk en ben je zelf nog steeds heel betrokken bij alles) en op die manier ontlast worden in de dagelijkse werkzaamheden bijvoorbeeld. Via de sbb zou zoiets denk ik wel kunnen.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:54

Bij ons op stal zijn de werkzaamheden zoals binnen/buiten zetten en voeren opgepakt door stalgenoten. Uitmesten doet de vader van stalbaas.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:59

Ik wens iedereen een makkelijke zwangerschap zoals ik had, maar helaas is dat geen garantie. Ik heb ook 2 vrienden die al na 6 maanden plat moesten en niets meer mochten.
Daarnaast vergeef je het jezelf niet als je een vroeggeboorte krijgt omdat je toch nog perse zwaar werk deed voor het paard van een ander. Het ligt namelijk echt gevoelsmatig anders als je risico neemt voor je eigen dier of voor de hobby van een betalende klant.

VogeltjeM

Berichten: 3727
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:00

Ik zou erop voorbereiden dat je meer dan een paar weken uit de running bent. Je bent ruim op tijd nog, dus ik zou goede vervanging zoeken. Ik zou zelf eerder voor een goede medewerker gaan dan voor stalgenoten, en dan zorgen dat je je er zo weinig mogelijk mee hoeft te bemoeien. Houd er rekening mee dat je herstel niet alleen fysiek is, maar ook mentaal! Echt alles staat op zijn kop en zorgen voor een newborn is een 24/7- bezigheid. Niet uit te leggen. En het mogen hebben van een bubbel is superbelangrijk. Nu had ik zelf een zwaar herstel van mijn bevalling, maar was de eerste weken bij wijze van spreken zelfs vergeten dat ik paarden heb. En ik kon na 2 weken net van bed naar de bank schuifelen.

Instagram: lusitano_roux

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:02

Ik heb tot de dag van m'n bevalling zelf gevoerd maar ben na de bevalling door omstandigheden maanden uit de running geweest en heb uiteindelijk bijna alle dieren die ik had verkocht en de pony die ik gehouden heb in vol pension gezet.

Ik zou dus zeker op zoek gaan naar goede en betrouwbare back up

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:05

Iemand in huis nemen? Die dan een paard mag stallen zonder kosten en alle klussen overneemt?

koeien op de weg...

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:07

Volgens mij heb je als zelfstandige als je alles gewoon wit doet recht op zwangerschaps uitkering en dan kan je daarmee iemand inhuren.

Ik zou er niet te licht over denken, maar mijn zwangerschappen waren dan ook doffe ellende. Hopelijk heb je geluk :)

[o]

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Eigen stal en zwangerschapsverlof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 18:22

Ik zou je pensionklanten aanbieden om voor half geld een paar maanden zelf te mesten/binnen-buiten zetten/voeren.

Zo doe ik dat als ik voor een paar weken op vakantie ben.
Tijdens m’n laatste zwangerschap heeft m’n man alles gedaan op stal.

Two feet move your body. Four feet move your soul
B+11 (PR 197,5) / L1+11 (PR 188) L2+10 (PR 204)

Fortitude

Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:02

Gefeliciteerd ts! Ik zou inderdaad wel kijken naar een back-up plan, je weet van te voren nooit precies hoe het gaat lopen. Ik denk dat er al goede tips zijn gegeven! Als het dan wel goed gaat is het alleen maar mooi meegenomen!

Je kunt moeilijk van te voren zeggen hoe je zwangerschap gaat zijn. Ik zit nu op de 21 weken en wordt geplaagd door een erg lage bloeddruk en lichte bekkenklachten. Ik mag op zich niet klagen over m'n bekken want dat valt best mee, maar moet er niet aan denken om nu 13 stallen te gaan mesten! Terwijl ik normaal best actief/fit was.

[o]

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 19:09

B1205 schreef:
Zeker, de meeste klanten zijn bereid om te helpen, bijvoorbeeld 's middags de paarden te voeren en naar binnen te halen, alleen de meesten zitten natuurlijk wel gebonden aan hun eigen baan en daar kun je dan niet echt een permanent beroep op doen. De bekkenfysio zei vandaag dat je eigenlijk rekening moet houden met 6 weken na de bevalling herstellen voor je intensief werk gaat doen, ook om complicaties later te voorkomen natuurlijk.

Daar heeft die bekkenfysio helemaal gelijk in, en dat wil je ook echt met betrekking op baarmoederverzakking en incontinentie.
Vanaf ong. 26 weken zwangerschap kon ik al niet meer mesten. Kreeg echt bandenpijn en harde buiken daarvan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers