minivarken bij paarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 20:43

Ik heb rondom mijn rijbak en paddock eikenbomen ( niet van mij maar hangen behoorlijk over van de buren)
Daardoor dus ontzettend veel eikels op mijn perceel. Mijn zoon is gek van varkentjes en nu speelt het idee om 2 varkentjes bij de paarden te plaatsen.
Er komt een eigen stalletje met stro voor hun maar de bedoeling is wel dat ze ook in de paddock en rijbak ( gen drainage, gewoon zand) lopen ( 1500m2 ) er kan natuurlijk wel een stukje afgezet worde waar alleen de varkentjes kunnen kopen en waar een modderplekje kan komen ( bv draad spannen zodat de paarden niet door kunnen ) maar ik wil ze niet continu op het

Wie heeft ervaring met varkentjes en kan mij verder helpen of juist afraden om dit te doen

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 20:58

Hou er rekening mee dat ze de boel om zullen wroeten! En ze hebben echt wel een goede omheining nodig, stevig, ik heb op een (zorg)boerderij gewerkt waar er eentje ontsnapt is (en aangereden, niet overleefd) door met zijn neus het hek omhoog te duwen. En er onderdoor te wurmen. Zijn vriendinnetjes waren mee op pad maar hebben het wel overleefd, die waren ook tammer en konden meelopen aan een tuigje.

Ze zijn super leuk en schattig en slim overigens.

Paarden zullen eraan wennen, veel paarden vinden ze van nature eng ;)

Wat betreft aanraden of afraden, op dezelfde grond als paarden zou ik niet doen, ze zullen vermoedelijk niet enkel de eikels eten en je wilt waarschijnlijk niet dat ze je gras om zeep helpen. Maar op een separaat stuk zijn ze echt fantastisch!

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 21:43

Op het gras kunnen ze niet komen, alleen paddock en bak. Wroeten ze ooka lle om als ze zoveel ruimte hebben?

Omhening is rondom stroom, laagste draad op 15 cm, voor en achterkant van het perceel zijn gaaspanelen, rondom is grotendeels harmonicagaas met daarvoor dus 3 rijen stroom met een behoorlijke klap, is dat voldoende ?
Het totale perceel is te klein om ze volledig apart te houden en dan is is ook 1 van de redenen om ze te houden weg, namelijk die bladeren en eikels opvreten

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 21:51

Ik zag laatst een restant van een wei... in de hoek lagen de varkens.. een grote omgeploegde heuvelige zandbende. Dit waren geen mini's

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:28

Lynn_Nikita schreef:
Op het gras kunnen ze niet komen, alleen paddock en bak. Wroeten ze ooka lle om als ze zoveel ruimte hebben?

Omhening is rondom stroom, laagste draad op 15 cm, voor en achterkant van het perceel zijn gaaspanelen, rondom is grotendeels harmonicagaas met daarvoor dus 3 rijen stroom met een behoorlijke klap, is dat voldoende ?
Het totale perceel is te klein om ze volledig apart te houden en dan is is ook 1 van de redenen om ze te houden weg, namelijk die bladeren en eikels opvreten


Mijn ervaring, ja, ook met veel ruime wroeten ze. Dat is namelijk hun manier van tijdbesteding en eten zoeken enz enz :)
Ik vrees dat een stroomdraad (ook met flinke klap stroom) ze niet binnen gaat houden, ze hebben een behoorlijk dikke huid en als je snel genoeg rent... Tsja :D

Dat wordt toch eikels harken vrees ik :Y)

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:46

Ze wroeten ook met veel ruimte. We hebben er momenteel twee die op meer dan één hectare lopen en ook daar zijn hele gedeeltes vakkundig van omgeploegd. := Zeker niet alles maar je ziet wel duidelijk dat er varkens lopen. Ik zou er zelf niet voor kiezen om op die weide paarden te laten lopen.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:03

Hoe goed ben je op de hoogte van het wel en wee en de verzorging en wat kan en mag met varkens?
Ook voor varkens zijn eikels immers schadelijk hoor ;(
Ze kunnen grotere hoeveelheden aan maar als het over gevallen eikels rondom gaat, dan zal ook die hoeveelheid te groot zijn.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 22:12

Little_Gift schreef:
Hoe goed ben je op de hoogte van het wel en wee en de verzorging en wat kan en mag met varkens?
Ook voor varkens zijn eikels immers schadelijk hoor ;(
Ze kunnen grotere hoeveelheden aan maar als het over gevallen eikels rondom gaat, dan zal ook die hoeveelheid te groot zijn.


Daar ben ik mij nu aan in het verdiepen, vandaar ook o.a.dit topic
Hoeveel eikels is teveel? Het zijn geen honderd bomen maar ik denk en stuk of 8 eiken die ook nu eikels laten vallen en er zouden dan 2 varkentjes komen ( broer (borg) en zus

Online lees ik dat groene eikels giftig zijn voor runderen en paarden maar juist niet voor varkens. Zou wel balen zijn als dat wel zo is, dan houdt het sowieso al op om ze te plaatsen

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:34

Ik heb varkentjes en pony's. ze kunnen wel samen, dat is het problem niet. En varkens hebben geen dikke huid en zijn juist erg gevoelig voor stroom. Ze zien niet heel goed dus even een draad verzetten werkt iets minder. Mijn varkentjes hadden er een stuk bij gekregen, het duurde weken voor ze daar durfden komen... eerst stond er toch een stroomdraad? Maar ja, ze blijven wroeten en gaten graven, dat doen varkens nou eenmaal. Dus in de paddock lijkt me niet handig, in een eigen stuk wel. Vroeger werden varkens in de herfst vooral met (rijpe) eikels gevoerd...

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:59

Ik weet ook niet beter dan dat varkens heilig ontzag hebben voor stroom, dus dat houdt ze wel binnen.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:34

Varkens worden wel gevoerd met eikels dus daar kunnen ze prima tegen. En als je ze in de weide wilt, moeten ze echt een kram in de neus, anders houd je inderdaad geen weiland over.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 00:46

Wij hebben 2 zeugen; een Kune kune en een Gottinger. Deze leefde al samen, dus niet door ons gekoppeld.

Zij hebben een eigen hok met uitloop die we 's ochtends om 6 uur openzetten en dan lopen ze de hele dag tussen de paarden (5) op een paddock paradise.
4 van de 5 paarden waren al 2 mini's gewend en de varkens waren paarden gewend. Verder zijn de varkens niet onder de indruk en zeker de kune kune kan goed voor haar zelf opkomen. De Gottinger is iets slimmer, afstandelijker en bedachtzamer.

Ze hebben enorm veel respect voor stroom, maar dan moet je onderste wel redelijk laag hangen. Wij hebben rondom gaas en waar ze dat weg konden duwen zit een heel laag draadje voor. Rest is dicht gegroeid en komen ze niet door.

Overigens hebben ze bij hun uitloop planken met gaas en daar blijven ze ook achter zonder stroom.

Hier gaan ze 's avonds echt zelf naar bed en dan sluiten we ze wel op rond 22/23uur. Uiteraard met een dik strobed, hooi, water.

Onze weitjes is onderste draad op shet maat net iets te hoog, maar ze gaan er vanwege stroom niet onderdoor. Alleen via de bak kunnen ze daarin komen. Dat gaan we nog wel aanpassen.

Ze wroeten iets, maar in principe zouden kune's niet abnormaal veel wroeten.

Wij hebben een heuvel waar ze graag tussen de kruidenplanten in eten.

Ze wroeten vooral voor hun hok, op de heuvel en op 1 plek op het pad om er vervolgens lekker koel te liggen. We hebben ook ene poel, maar ze gaan er niet echt in. De kleine ligt wel graag aan de kant.

Er vallen al kleine, groene eikeltjes en de kune kune eet er wat van, maar feitelijk is hier veel teveel te eten.

Je hebt hier 1 dorp verder wel akkervarken. Dat is een bedrijf die varkens uitzet/verhuurt voor landbouw en daar hebben ze juist graag de eikels. Ze betalen er zelfs per kilo voor.

Wij geven ze wel groente en fruit afval, maar geen etensresten. ( dat waren ze wel gewend, maar vind ik niks ) Ze krijgen daarnaast een varkens korrel.

De kune kune is wel luidruchtig. Ze knort de hele dag gezellig en dat is prima, maar rond etenstijd lijkt het alsof ze vermoord wordt. Je wordt er wel snel van zeg maar...........Het heeft ook vast met gewenning en opvoeding te maken, maar ze zijn hier volwassen gekomen en zij is ietsjes brutaal.

De Gottinger was afstandelijk, maar is nu vreselijk aanhankelijk. Die luistert ook echt goed en wil alleen maar geaaid, geaaid en nog meer geaaid. Ze ploffen neer en willen dan aaien.

Wij hebben 2 hondjes en de ene heeft er vreselijk veel moeite mee en dat wil ook niet veel beter worden helaas. Iedereen is verbaasd dat ze zo tussen de paarden rondlopen en dan zijn het juist de honden waar het niet samen mee gaat. Maar dat komt dus echt vanuit de honden.

Er zijn officiele regels en er zijn div verenigingen, fb groepen etc etc. Het lastigste is wel of je veearts er een beetje verstand van heeft en bijv een hoefjes/klauw verzorger. Ze horen te slijten, maar dat gaat niet altijd op en dan kan je het beter van jongs af aan leren en ook zelf doen, want voor een vreemde kan dat best lastig zijn en met erg veel kabaal gaan :)

Je moet een beetje consequent zijn. Was hier met de kune kune wel wat nodig en die weet nu wel echt wat nee is. Boos worden heeft echt geen zin, dus echt consequent en liefst van jongs af aan alles goed aanpakken.

Ze schuren ook heel graag, dus ze hebben hier mazzel dat het voor de shet al laag hangt en we ene schuur boom hebben etc.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 00:48

josien_m_ schreef:
Ik heb varkentjes en pony's. ze kunnen wel samen, dat is het problem niet. En varkens hebben geen dikke huid en zijn juist erg gevoelig voor stroom. Ze zien niet heel goed dus even een draad verzetten werkt iets minder. Mijn varkentjes hadden er een stuk bij gekregen, het duurde weken voor ze daar durfden komen... eerst stond er toch een stroomdraad? Maar ja, ze blijven wroeten en gaten graven, dat doen varkens nou eenmaal. Dus in de paddock lijkt me niet handig, in een eigen stuk wel. Vroeger werden varkens in de herfst vooral met (rijpe) eikels gevoerd...


Welk soort?

Hier liepen ze vanaf dag 1 over de hele pp en gebruiken echt hun neus super goed om te ontdekken waar stroom is. Ze wilden gaas wegdrukken, dus daar op 2 plekken een laag stroomdraad gespannen. Die hadden ze meteen door.

Wij hebben nergens plekken van ze die gevaarlijk zouden zijn voor de paarden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 00:52

Lynn_Nikita schreef:
Little_Gift schreef:
Hoe goed ben je op de hoogte van het wel en wee en de verzorging en wat kan en mag met varkens?
Ook voor varkens zijn eikels immers schadelijk hoor ;(
Ze kunnen grotere hoeveelheden aan maar als het over gevallen eikels rondom gaat, dan zal ook die hoeveelheid te groot zijn.


Daar ben ik mij nu aan in het verdiepen, vandaar ook o.a.dit topic
Hoeveel eikels is teveel? Het zijn geen honderd bomen maar ik denk en stuk of 8 eiken die ook nu eikels laten vallen en er zouden dan 2 varkentjes komen ( broer (borg) en zus

Online lees ik dat groene eikels giftig zijn voor runderen en paarden maar juist niet voor varkens. Zou wel balen zijn als dat wel zo is, dan houdt het sowieso al op om ze te plaatsen


Dat was trouwens onze insteek ook.

4 hadden al met varkens gelopen en op onze huurplek vielen veel groene eikels. Ik kon ze opruimen, maar niet 24/7. Toen afgezet, maar gezegd; we nemen varkens.

Na verhuizing te druk, maar hele rij eiken aan bosrand, dus dacht er weer aan. Verder gaan kijken, informeren en dit stel overgenomen.
Van de mensen die ik weet; houden ze ook wel de kantjes goed bij en het onkruid weg, maar hier zijn ze al iets selectief. Er is teveel te eten, dus hebben ze wel duidelijk hun voorkeuren wat ze wel of niet eten.

Je zou met een stroom draadje ze ook een paar uur kunnen neerzetten bij een stukje met eikels en dan weer rond laten lopen bijv.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:07

Hier kune kune varkens bij de paarden en wat een fantastische beestjes zijn dat!

Kune kunetjes wroeten dus niet, hier alvast echt niets, ze houden de weide proper en eten bv perfect het hoge gras op waar de paarden niet eten, en zolang ze gras hebben, moeten ze ook helemaal niets extra hebben.

Hier lopen ze op 7000m2 en krijgen ze behalve wat groenten en fruitresten en wat restanten oud brood, nooit iets bij, en doen het meer dan prima. Luidruchtig vind ik ze nu niet. Enkel als ze naar je toe lopen of als het ongeveer het uur is dat ze de resten krijgen, knorren ze wat.

Hier ook gewoon achter een extra laag stroomdraadje.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 09:11

Wat fijn o ook positieve ervarings verhalen te lezen, het ras waar ik mee "bezig "ben zijn 2 gottingers, broer en zus
De varkentjes zijn kinderen en honden gewend en staan apart van paarden maar wel op een pensionstal. Of mijn paarden ze leuk vinden? Geen idee maar denk dat dat een kwestie van wennen is.
Hoe groot is het stalletje van diegene die varkens hebben? Zou een kinderspeelhuis van 1.30 x 130 kunnen of is dat te klein?
En hoe is hun geur, overheerst dat of valt ook dat reuze mee?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:22

Alles valt of staat met wat ze gewend zijn, hoe ze geleefd hebben etc.

Bij ons liepen 2 Gottingers en de zeug was echt heel lief. Het mannetje was nog een beer en die was lief, maar sneller wat heftiger. Die stonk heel erg en wilde alleen de hele dag overal op rijden. Waren niet van ons zelf.

Nu onze Gottinger, een zeug van 4 is wat afstandelijk en ik denk dat ze van kinderen zou weglopen. Ze wil geaaid, maar rustig benadert worden. Dat valt echt wel te wennen.

De Gottinger is veel stiller en stinkt helemaal niet. Zij eet niet alles.

De kune kune staat bekend om het hoge knuffelgehalte en niet wroeten. Maar die van ons, 3jr zeug, wroet ietsjes en is heel opdringerig. Dat wordt al minder en is echt wel weer om te buigen. Zij gebruikte eerste haar tandjes, maar gebeurt ook niet meer.
Zij stinkt wel iets.

Ik heb diverse eigenaren en fokkers gesproken voor we ze namen en iedereen raadt het aan om wel een volledig varkens brok te geven.
Varkens houden lijkt makkelijk en soms worden ze gebruikt als kliko, maar ze kunnen toch echt ook problemen krijgen.

Wij geven dus nooit etensresten. Ze kunnen grazen, pakken onkruid en wat kruidenplanten en wij geven echt alleen vers snijafval van groente en fruit. Soms een kapje brood.

Hok moet ik even opmeten. Is belangrijk dat ze tochtvrij kunnen liggen en echt een dik pak stronen of zaagsel. Ze graven zichzelf een beetje in zeg maar. Maken een eigen bed.

Die van ons zijn wel zindelijk. Aan hok zit een uitloopje waar ze kunnen wroeten en eten en drinken krijgen. Daar doen ze niet hun behoefte's.
Het gaat wel 's avonds laat dicht en vroeg open. Dan komen ze er meteen uit voor een plas en een drol.

Leuk; Dat van de Gottinger is niet op te pakken bijna met een vlasvork waar ik de track mee uitmest. Dat van de kune kune is net als van een grote hond en pak je wel zo op.

Onze paarden reageerden even, maar 4 waren het dus gewend.
Onze buur paarden die helemaal niks gewend zijn en overal van over de zeik gaan, zijn wel dagen bezig geweest met wennen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 11:38

Wij zijn net gaan kijken en ze gaan verhuizen naar ons huis. je rook ze niet en er werd amper gewroet, alleen op de modderplekken. Nu nog een stukje afzetten en een hokje maken en dan kunnen ze verhuizen. Ze hadden vaste mestplekken dus ook met schoonhouden makkelijk

Nu wil mijn man de ren rondom met stroom afzetten, ik wil gaaspanelen. Nog even discussie hoe dat nu gemaakt gaat worden

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:48

Lynn_Nikita schreef:
Wat fijn o ook positieve ervarings verhalen te lezen, het ras waar ik mee "bezig "ben zijn 2 gottingers, broer en zus
De varkentjes zijn kinderen en honden gewend en staan apart van paarden maar wel op een pensionstal. Of mijn paarden ze leuk vinden? Geen idee maar denk dat dat een kwestie van wennen is.
Hoe groot is het stalletje van diegene die varkens hebben? Zou een kinderspeelhuis van 1.30 x 130 kunnen of is dat te klein?
En hoe is hun geur, overheerst dat of valt ook dat reuze mee?


Mijn fjord vind varkens heeeeellllll interessant net als ezels...alsof het buitenaardse wezens zijn.

Hij had het ook met alpaca's maar he meer je er langs gaat hoe beter het gaat. Dus ik denk ook kwestie van gewenning. Tot die keer dat de alpaca's sex hadden :')

Elin_

Berichten: 9633
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:19

Ik lees mee:zo leuk al die varkentjes verhalen.
Succes tS!

Nikkay

Berichten: 506
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Rhenen

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:30

Wij hebben hier ook varkens en pony's, wij hebben 3 varkentjes waarvan 1 Kune Kune. Die gaat het beste met de pony's, maar hier zou ik het eigenlijk afraden. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar die andere twee mini's kunnen van ons echt niet bij de pony's. Zodra ze de kans krijgen hangen ze bij elkaar in de benen en geloof mij, varkentjes kunnen aardig bijten. Stroomdraad zijn ze heel erg gevoelig op en ze wroeten alles om, ook als er veel ruimte is.

De Kune daarentegen laat de pony's gewoon met rust, en wroet ook de grond niet om. Varkens hebben ook wel echt een aparte verzorging nodig, het is niet echt 'ik gooi ze er bij' en het komt wel goed. Hun hoefjes moeten geknipt of gevijld worden, de slagtanden moeten bijgehouden worden en ze moeten ook gecontroleerd worden door de dierenarts als dat nodig is. Wij doen de hoeven zelf, de slagtanden worden door de dierenarts gedaan.

Bij ons valt de geur echt wel mee, maar het scheelt dat ze hier niet op straat lopen, maar echt gewoon een aparte weiden hebben. Wij hebben 3 huisjes voor 3 varkens, dus echt een redelijk groot nachthok waar ze ook in de winter in kunnen. Dan moet het huisje wel goed geïsoleerd zijn, voldoende stro hebben en flappen voor de deur, want varkens kunnen niet geweldig goed tegen kou, ook niet tegen warmte.

De varkens krijgen bij ons echt varkensbrok en muesli, omdat ze anders tekorten op kunnen bouwen of ergens te veel van krijgen. Varkens kunnen ontzettend slecht tegen zout, dus bij ons krijgen ze amper etensresten en alleen groente zonder kruiden bijvoorbeeld. Ook worden varkens snel te zwaar, dus is het voor het dier beter om echt goed afgewogen voer te geven, anders krijgen ze allemaal gezondheidsproblemen.

Varkens zijn ontzettend slimme dieren, dus ze kunnen ook erg goed ontsnappen. Daar tegenover staat wel dat je ze ook veel kunt leren. Ze zijn echt erg leuk!

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:31

Lynn_Nikita schreef:
Wat fijn o ook positieve ervarings verhalen te lezen, het ras waar ik mee "bezig "ben zijn 2 gottingers, broer en zus
De varkentjes zijn kinderen en honden gewend en staan apart van paarden maar wel op een pensionstal. Of mijn paarden ze leuk vinden? Geen idee maar denk dat dat een kwestie van wennen is.
Hoe groot is het stalletje van diegene die varkens hebben? Zou een kinderspeelhuis van 1.30 x 130 kunnen of is dat te klein?
En hoe is hun geur, overheerst dat of valt ook dat reuze mee?


Varkens hebben niet een gek groot hok nodig. Als ze goed met elkaar kunnen denk ik dat ze toch bovenop elkaar liggen. Als ze lekker languit kunnen liggen en ruim rechtop kunnen staan is het goed. De geur valt ook wel mee denk ik. Voordeel is dat je ze zindelijk kunt maken (of dat al zijn) en je in het hok dus weinig werk hebt.
Ander voordeel, wat wij altijd deden, was bijna al het groenafval naar de varkens. Van fruit, boterhammen, groente ect. ze eten vrijwel alles. Zelfs vlees kun je er kwijt.

Wij hebben vroeger 3 hangbuikjes gehad. Liepen niet bij de paarden

Hier kun je vanalles lezen over de huisvesting
https://www.licg.nl/weidedieren/varken/#huisvesting

Nikkay

Berichten: 506
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Rhenen

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:35

Dat ze niet een groot hok nodig hebben is wel echt zo als je varkens hebt die al aan elkaar gewend zijn en zelfs hier liggen de drie varkens niet altijd bij elkaar, maar soms ook echt in hun eigen hok. Als je varkens aan elkaar laat wennen, reken er maar op dat je dan wel veel ruimte nodig hebt. Ze hebben dat echt nodig om uit elkaar te gaan, anders vechten ze echt tot bloedens aan toe.

Ik raad je ook aan om een kijkje te nemen op de Facebookpagina van de minivarken vereniging en om het boek dat Ragnhild Diepens geschreven heeft aan te schaffen. Daar staat alles in wat je moet weten, over huisvesting voeding, medische problemen, echt alles.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:33

Nikkay, ik zie dat hier totaal anders.

De Gottinger laat de paarden juist meer met rust en zal nooit haar tanden gebruiken. Ze is gek op mn ene ruin en wil daar graag mee neuzen.

De kune kune heeft echt maling aan de paarden en zal eerder even in een been bijten, maar zonder te beschadigen. Zij is ook luidruchtiger. Ik kan toch meerdere foto's plaatsen hoe ze hier zij aan zij leven. vd week nog; de kune kune ligt onder een hooinet en 2 paarden staan er gewoon boven te eten. Dag ervoor deed mn andere ruin dat ook.

De Gottinger loopt heel erg mee in het treintje als ik de paarden roep. maar die luistert echt al heel goed en is vreselijk aanhankelijk naar ons.

Ze hebben hun eigen, niet zo grote hok mee en liggen vrijwel altijd samen. Eerst hadden ze al het stro naar buiten getrokken en nestelde zich echt in en lagen echt tegen elkaar aan. En zij zijn 3 en 4. De Gottinger heeft bij vorige baas eerst een Gottinger vriendin gehad en nu 2jaar met de kune kune samen geleefd.

Ze mopperen weleens tegen elkaar, maar dat is het. Ik ken aardig wat mensen met varkens, zowel de kune kune als de Gottinger, heb Gottingers meegemaakt en nooit heftige ruzies gehoord of gezien. Bij onze plek werd de beer weleens opgejaagd door een hengstje, maar dat was het. Waren niet van ons, dus kon er niks aan veranderen.


Lynn_Nikita schreef:
Wij zijn net gaan kijken en ze gaan verhuizen naar ons huis. je rook ze niet en er werd amper gewroet, alleen op de modderplekken. Nu nog een stukje afzetten en een hokje maken en dan kunnen ze verhuizen. Ze hadden vaste mestplekken dus ook met schoonhouden makkelijk

Nu wil mijn man de ren rondom met stroom afzetten, ik wil gaaspanelen. Nog even discussie hoe dat nu gemaakt gaat worden


Wat leuk!
Wij hebben hun stukje voor hun hok afgezet met gaas. Daar gingen ze wel doorheen, dus onder en boven een plank gemaakt en nu blijven ze daar zonder stroom gewoon achter.

Rondom het gehele terrein hebben wij tuingaas en dat is bijna 100% dichtgegroeid met bramen. Op een enkel open stuk hebben we op iets van 20cm een draad met stroom. Bovenop loopt overal stroom, dus pak daar dan een stuk af.

De kune kune was 1x ontsnapt en liep naast het huis omdat mijn ruin de schuur deur open deed en dan kan ze door de schuur naar de tuin en het huis. Dat kan nu niet meer.

De Gottinger heeft 1x het gaas bij de aanbouw omhoog gedrukt en liep toen ook naast het huis. Dat gaas is tijdelijk en heb daar ook een laag draad en ze ontsnappen verder nooit.

Maar ze mogen dus over de hele pp lopen en hebben veel teveel afleiding en dingen te doen.

De eerste dagen zullen je paarden reageren. Ik had de paarden even in de bak en liet de varkens rondlopen. Toen 's avonds naar hun eigen plek en de volgende dag samen. Maar onze paarden kende al varkens en hebben midden in het bos tussen de zwijnen gestaan.

Ze zijn er echt vaak van geschrokken toen, maar dit is eigen, kunnen ze zien en aan ruiken en is wel goed zo.

Ik heb wel na het ophalen de trailer echt met reinigings middel schoongemaakt en er hebben alweer paarden in gestaan. Het wil weleens dat paarden er niet meer in gaan als er varkens lucht hangt. Ook als ze niet stinken, is het voor paarden toch een varkens lucht.

Nwktje

Berichten: 821
Geregistreerd: 09-12-10

Re: minivarken bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:13

Op mijn werk hebben een tijd lang varkens tussen de paarden gelopen, op een gegeven moment hebben we dat niet meer gedaan omdat de varkens al het eten van de paarden op aten. (Paarden werden gevoerd uit emmers die op de grond staan. Op een gegeven moment werden de varkens erg brutaal en duwde gewoon de emmers omver en stonden naast de paarden te eten.
Verder ging het altijd wel goed.