Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 20:31

Voor degene die dit hele verhaal wilt lezen, alvast bedankt.

Het betreft mijn merrie van nu 13 jaar. Zij is al 12 jaar in mijn bezit en heb haar zelf beleerd.
Zij is altijd een hele sensitieve merrie geweest en niet de makkelijkste qua rijden, maar ruim vier jaar geleden is het echte staken begonnen.

Van de één op andere dag besloot zij om voornamelijk linksom niet meer langs C te willen een de daarop volgende lange zijde. Hoofd in de lucht en voor ik het wist stond ik terug bij E rechtsom. Bokkend, springend,180 graden draaiingen, steigerend heb ik de bak van dichtbij bekeken.
Daarop heb ik ze geheel na laten kijken door de veearts, tandarts, osteopaat, zadelmaker en bitfitter. Niemand kon iets vinden. Ook heb ik er nog een homeopaat bij gehad, waarop we haar op druppels hebben gezet.

Tijdens het longeren heeft zij nooit iets laten merken, iig heeft ze daar nog nooit moeilijk bij gedaan.
Eenmaal nagekeken te zijn besloten om door te rijden. Dit heeft tot gevolg gehad dat ik er ben afgevallen, want ja je geluk houdt een keer op.
Vier zwaar gekneusde ruggenwervels en een zwaar gekneusde heup met een behoorlijke deuk in m'n onbevangenheid en vertrouwen.

Daarop heb ik hulp gezocht mbt problematiek tijdens het rijden. Op een gegeven moment hebben we haar er doorheen kunnen rijden en reed ik zelf ook weer.

Vorig jaar hebben we ook zo'n periode gehad, maar daarna gewoon weer lekker kunnen rijden.
Maar nu zijn we weer terug bij af. Het is weer zover...
Steigeren, staken noem het maar op, maar enkel onder het zadel. Ook weer niet met longeren oid.

Ondertussen weer de osteopaat erbij gehad, maar kan niets vinden wat op lichamelijk ongemak lijkt.
Zodra mijn veearts terug is van vakantie gaat ze op de foto.

Maar ik kan dit niet verklaren qua pijn. Negen maanden is er niets aan de hand en echt van de één op andere dag begint ze. Vervolgens gaat het weer 10 mnd goed en beginnen we weer van voor af aan.

Ik raak echt op en ik weet gewoon niet wat ik nog meer kan doen.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:34

Ik denk dat je er goed aan doet om de rug en hals op de foto te zetten. Je hoort wel vaker dat zoiets wisselend is. Wellicht is het verschil dat je zadel een periode net wat beter ligt, of jij wat beter in je vel zit waardoor je meer ontspannen bent. Soms zijn het maar kleine dingen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:00

Ik vind het best moeilijk om hier iets over te zeggen zonder beeldmateriaal. Door een scherm heen is het lastig om te zien of jij bijvoorbeeld, (onbewust) anticipeert op wat komen gaat bij de C. Daarom zou ik het niet per se in de medische hoek zoeken, maar eerst eens met een instructeur erbij bekijken. En dan niet een van de 'rij hem erdoorheen' overtuiging, maar iemand die jou kan helpen zoeken naar de rijtechnische oorzaak.
Puur op basis van jouw verhaal, TS, zou ik voorlopig eens alleen bij A rijden en uitstappen richting C (op eigen initiatief van je paard, niks forceren). Als je paard denkt, "verdorie, hier bij A moet ik aan het werk, misschien is dat bij C wel niet zo", kan het gedrag vrij snel over zijn. En dat werkt echt. Bij ons is juist de A eng, dat is het uiteinde van de lange buitenbak die al half in het bos is en dus vooral 's avonds nog wel eens erg spannend kan zijn. Ik heb bovenstaand truukje toegepast, en of je het gelooft of niet, mijn paard geeft nu de voorkeur aan de A-kant. En dat allemaal zonder dwang. (overigens is mijn paard ook door de molen heen geweest wat neerkwam op een flinke hap uit mijn budget om te leren dat hij volstrekt gezond is)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:11

Ik zou het zeker wel eerst in de medische hoek zoeken. Eerst lichamelijke problemen uitsluiten en dan verder gaan zoeken. Ik zou zeker rug en halsfotos laten maken. Als je naar een goede kliniek gaat denken ze ook echt met je mee. Soms bekijken ze het paard ook zelfs onder het zadel.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:14

Snap ik helemaal, dat je zonder beeld er moeilijk een oordeel over kan hebben.
Nu is het trouwens niet meer bij de C hoor. Maar zij verplaatst het.

Eerst waren het de bosjes, toen was het de C en nu is het de in-uitgang van de bak.
Het is echt een zoeker zeg maar.

Maar nu begint ze het gedrag ook weer op buitenrit te laten zien. Twee jaar niets aan de hand en nu staken, dreigen, steigeren en omdraaien, terwijl we notabene één boerderij voor stal zijn.

Ook het feit dat ze nu ineens als een debiel de wei en stal in vliegt. Heeft ze in die twee jaar nog nooit laten zien.

Wat mij wel opvalt is dat het steeds rond dezelfde periode begint. Zo rond juli/augustus.
Die foto's komen er sowieso, maar mijn logica zegt iets anders...

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:33

Is er iets verandert in het voer? Is een verband met de hengstigheid? Eventueel een dagboek bijhouden waarin je alle details opschrijft.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 22:28

Nee ook niet.
Geen verandering van voer en qua haar hengstigheid kan ik ook niet zeggen. Ze heeft een normale cyclus en het gedrag toont ze ook als ze niet hengstig is.

Op deze stal staat ze nu twee jaar. Super rustig, altijd regelmaat.
Komt zomer en winter buiten.

Krijgt qua rijden genoeg variatie, enkel zit dat er op dit moment niet in. Want wil niet verongelukken.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 23:07

De veearts is dus geweest, maar waar heeft die dan al naar gekeken? Alleen gevoeld en gekeken? Of ook een kreupelheidsonderzoek, röntgenfoto's etc?

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 23:20

Bowo schreef:
De veearts is dus geweest, maar waar heeft die dan al naar gekeken? Alleen gevoeld en gekeken? Of ook een kreupelheidsonderzoek, röntgenfoto's etc?


Er heeft een klinisch onderzoek plaatsgevonden. Kreupelheidsonderzoek is gedaan, kwam niets uit.
Foto's worden gemaakt als ze terug is van vakantie, zie mijn openingsbericht.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 00:19

Heel goed dat je foto's laat maken, want dit kan wel degelijk kissing spines oid zijn. Bij een lichte vorm kan een paard maanden goed lopen wanneer het paard goed over de rug gereden wordt en ontspannen is, omdat het paard dan de rug bol maakt en de buikspieren aanspant en de werveluitseeksels elkaar niet raken. Op een moment van spanning en de rug wegdrukken (of het hoofd omhoog doet omdat het paard bv iets spannends ziet) raken de werveluitsteeksels elkaar en dit doet heel erg pijn en dat geeft hele heftige reacties (als je erop zit dus, vandaar geen reactie bij longeren).

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 07:51

Wat is de noodzaak om te rijden in deze periode. Als er zo'n duidelijk patroon in zit en het slechts een maand duurt en daarna is ze weer zichzelf, dan kan je er ook voor kiezen om die maand alleen te longeren of ander werk met haar te doen.
Kunnen het dazen zijn?

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 10:04

ChristaMoor schreef:
Wat is de noodzaak om te rijden in deze periode. Als er zo'n duidelijk patroon in zit en het slechts een maand duurt en daarna is ze weer zichzelf, dan kan je er ook voor kiezen om die maand alleen te longeren of ander werk met haar te doen.
Kunnen het dazen zijn?


We rijden nu ook niet. Ze loopt enkel aan de longe op dit moment, totdat de foto's gemaakt zijn en we weten wat er precies aan de hand is.
Dazen zijn het absoluut niet.

VanHuisUit

Berichten: 6676
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:12

Je schrijft dat ze heel gevoelig is. Juli/augustus zijn vakantiemaanden waarin veel vastigheden veranderen, wellicht ook bijv samenstelling van de groep waarin ze loopt. Sommige paarden zijn daar super gevoelig voor en kunnen veranderen van prima dieren in complete nuthouses.
Daarnaast is een cyclus niet alleen de hormonale cyclus van het hengstig worden etc maar ook bijv de jaarcyclus van verharen, etc.wellicht dat daar ook iets zit.

Heb zelf paar jaar terug een geweldig paard gehad wat aan de hand helemaal top was echter met rijden vergelijkbare issues als jij beschrijft. Ben er nooit achter gekomen wat nu werkelijk de oorzaak was. Dier is echt compleet binnenste buiten gekeerd zowel in het reguliere als alternatieve traject. Was officieel kerngezond (had ook nooit wat) maar in haar koppie was er iets wat maar niet matchte, bij tijden.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:15

Ik ben benieuwd wat er uit de foto komt.
Heb jij haar al die tijd zelf gereden of heeft iemand anders (jouw instructrice bijvoorbeeld) haar ook eens gereden?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 10:21

Kan ook zijn dat ze in die maanden meer in de wei loopt en meer graast? Dus andere houding?
Het kan aan heel veel dingen liggen maar zo aan de klachten te horen zou ik het zeker eerst in de bovenlijn zoeken.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 10:49

VanHuisUit schreef:
Je schrijft dat ze heel gevoelig is. Juli/augustus zijn vakantiemaanden waarin veel vastigheden veranderen, wellicht ook bijv samenstelling van de groep waarin ze loopt. Sommige paarden zijn daar super gevoelig voor en kunnen veranderen van prima dieren in complete nuthouses.
Daarnaast is een cyclus niet alleen de hormonale cyclus van het hengstig worden etc maar ook bijv de jaarcyclus van verharen, etc.wellicht dat daar ook iets zit.

Heb zelf paar jaar terug een geweldig paard gehad wat aan de hand helemaal top was echter met rijden vergelijkbare issues als jij beschrijft. Ben er nooit achter gekomen wat nu werkelijk de oorzaak was. Dier is echt compleet binnenste buiten gekeerd zowel in het reguliere als alternatieve traject. Was officieel kerngezond (had ook nooit wat) maar in haar koppie was er iets wat maar niet matchte, bij tijden.


Nee er is echt niets veranderd, ook niet mbt vakantie of dergelijke.
Ik sta particulier en ben de enige pensionklant. Daar heb ik ook al over nagedacht qua veranderingen, maar dat is het ook niet.

Aan de hand is zij ook top.
En inderdaad wat jij zegt, ik heb ook het idee dat ze bij tijden af en toe kortsluiting maakt.
Ik wacht de foto's eerst maar eens af en daarna kijk ik wel verder.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 10:53

Zonnebloem92 schreef:
Ik ben benieuwd wat er uit de foto komt.
Heb jij haar al die tijd zelf gereden of heeft iemand anders (jouw instructrice bijvoorbeeld) haar ook eens gereden?


Ik heb haar altijd zelf gereden. De laatste twee jaar een bijrijder, maar die is ermee gestopt. Die is echt ontzettend bang geworden.

De enige die er op gereden heeft toen ik er vanaf was gevallen is iemand geweest die gekwalificeerd was om problemen tijdens het rijden op te lossen. Alles zonder dwang.

M'n instructrice is er nooit opgestapt. Ik heb het meerdere malen gevraagd toen ze zo moeilijk was, maar kreeg enkel als antwoord daar stap ik niet op.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 10:58

Suzanne F. schreef:
Kan ook zijn dat ze in die maanden meer in de wei loopt en meer graast? Dus andere houding?
Het kan aan heel veel dingen liggen maar zo aan de klachten te horen zou ik het zeker eerst in de bovenlijn zoeken.


Ze lopen zowel zomer als winter buiten. In de winter misschien iets minder lang, maar toch zeker minstens 5/6 uur per dag afhankelijk van het weer uiteraard.

Eerst maar eens afwachten wat eruit de foto's gaat komen, voordat we weer verder kunnen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:14

Suzanne F. schreef:
Ik zou het zeker wel eerst in de medische hoek zoeken. Eerst lichamelijke problemen uitsluiten en dan verder gaan zoeken. Ik zou zeker rug en halsfotos laten maken. Als je naar een goede kliniek gaat denken ze ook echt met je mee. Soms bekijken ze het paard ook zelfs onder het zadel.

Sorry, ik was onder de indruk dat dit al gebeurd was maar lees nu dat er alleen klinisch onderzoek is gedaan.
Daarnaast blijf ik wel achter mijn 'zoek het in de rijtechnische richting' staan, want alleen onder het zadel, en alleen op bepaalde plekken, suggereert voor mij niet per se iets medisch. Ik ben dus ook heel benieuwd of er iets uit de foto's komt.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 11:23

nessinator schreef:
Sorry, ik was onder de indruk dat dit al gebeurd was maar lees nu dat er alleen klinisch onderzoek is gedaan.
Daarnaast blijf ik wel achter mijn 'zoek het in de rijtechnische richting' staan, want alleen onder het zadel, en alleen op bepaalde plekken, suggereert voor mij niet per se iets medisch. Ik ben dus ook heel benieuwd of er iets uit de foto's komt.


Ik zal jullie ook zeker op de hoogte houden. Want mocht er niets uit de foto's komen dan zal ik nog wel andere vragen hebben ;)

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:25

Ga naar een goede kliniek waar ze ook naar het hele paard kijken. Waar je ook zou kunnen rijden bijvoorbeeld zodat ze de bewegingsafloop en het lichaamsgebruik kunnen zien onder het zadel.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:28

Als iemand met een paard met een beginnende vorm van kissing spines, raad ik zéker aan de rug en hals op de foto te zetten als dit nog niet gebeurd is. Dit klinkt echt echt echt als lichamelijk ongemak.

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 16:43

zou het iets hormonaals kunnen zijn? sterke iig..

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 18:40

Aanstaande donderdag wordt ze op de foto gezet en hormonaal onderzocht.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:09

Spannend, ik ben benieuwd of er iets uit komt. Succes donderdag!