Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 15:12

...als je vegan bent.
Ik zie dit dus steeds vaker terug komen in discussies zowel op bokt als daarbuiten. Er komt een filmpje/nieuwsbericht of iets dergelijks voorbij mbt dierenleed niet gerelateerd aan de vlees of zuivelindustrie. Neem als voorbeeld de manier waarop in China wasberen gefokt en gedood worden voor hun bont. Mensen spreken massaal hun schok, walging, boosheid uit en ergens komt iemand met het argument ‘jullie zijn zeker ook allemaal vegans want anders is boosheid hierover echt hypocriet’.

En echt, ik vind dit zo’n kul argument :o Nu ben ik zelf vegetariër maar waarom zou ik me niet kunnen/mogen inzetten voor dierenwelzijn?
Als letterlijk elke niet-vegan die actief is voor goede doelen, dierenambulances, asiels, etc etc deze de rug zou toe keren is dat dan iets positiefs?
Of zou je inzet voor dierenwelzijn ook wat minder zwart wit kunnen zien? Een vleeseter die een paar uur per week vrijwilligerswerk doet voor een asiel of stichting tegen proefdieren is toch alsnog beter dan een vleeseter die dat niet doet?

Hetzelfde geldt voor vegetariërs en flexitariers. Íets doen voor dieren en tegen dierenleed terwijl je daarnaast ook vlees en/of zuivel eet is toch beter dan deze zaken eten en je ook nog af keren van dierenleed op ander gebied omdat je anders een ‘hypocriet’ zou zijn volgens de gatekeeper vegans?

Ik ben benieuws hoe bokt dit ziet en of er nog mensen zijn die grijs kunnen zien in plaats van alleen zwart en wit.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu


SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:15

Ik ben het deels wel met je eens hoor Mars!

MAARRR ik vind het dan wel weer hypocriet als mensen zeggen: "Ik kan het echt geen dood of verwaarloosd dier zien, ik klik die foto's weg" en dan bedoel al dan niet foto's uit de vleesindustrie.

Dat vind ik dan weer wel kwalijk omdat het gewone pure ontkenning is van het probleem en het leed.

Verder gewoon met je eens hoor. Het is niet omdat er elders nog een ander probleem is, dat je van het probleem voor je neus niets mag vinden.

edit; Wij eten trouwens maar 2 à 3 dagen per week vlees en letten ook op welke eieren we nemen en dergelijke... we doen dus ook ons best, maar ik zie helemaal vegetarisch/vegan (nog) niet zitten.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 18-08-20 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:21

Mijn moeder is ook zo... :') zij is vegetariër en ik niet. Ik ben (denk ik?) flexitariër.
Ik eet niet elke dag vlees en koop het wanneer ik dat kan bij bijv. koopeenkoe. Maar volgens haar is al mijn boosheid over dierenleed inderdaad hypocriet. Zij vind mij absoluut geen dierenvriend. Want dat kan niet als je vlees eet.

Ik ben het daar niet mee eens, ik doe binnen wat ik wil (vlees eten) en mijn mogelijkheden (budget) wat ik kan om bewuster met vlees om te gaan. Dat lijkt mij inderdaad altijd nog beter dan voor de kiloknallers gaan.

Dat vind ik ook wat waard :j en ik vind ook niet dat zo'n agressieve en soms denigrerende houding van een deel van vegans het heel aantrekkelijk maakt om je bij deze 'beweging' te voegen.

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:33

Je mag overal iets van vinden. Ik persoonlijk vind het ook niet hypocriet om én van dieren te houden én vlees te eten. Wij (als maatschappij van vlees eters) kijken anders tegen gezelschapsdieren aan dan tegen de dieren die wij eten, waardoor we het allebei kunnen. Daarnaast kan je als vleeseter volgens mij ook de betere keuzes maken, bijvoorbeeld omdat je om dieren geeft of omdat je om het milieu geeft (duurzaam vlees, minderen met vlees).

SinneJ schreef:
MAARRR ik vind het dan wel weer hypocriet als mensen zeggen: "Ik kan het echt geen dood of verwaarloosd dier zien, ik klik die foto's weg" en dan bedoel al dan niet foto's uit de vleesindustrie.


Dat is inderdaad ontkenning, maar niet hypocriet. Een keurig schoongemaakt stukje vlees is toch niet te vergelijken met een mishandeld varken in een te kleine stal?

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:37

Doubtless schreef:
Je mag overal iets van vinden. Ik persoonlijk vind het ook niet hypocriet om én van dieren te houden én vlees te eten. Wij (als maatschappij van vlees eters) kijken anders tegen gezelschapsdieren aan dan tegen de dieren die wij eten, waardoor we het allebei kunnen. Daarnaast kan je als vleeseter volgens mij ook de betere keuzes maken, bijvoorbeeld omdat je om dieren geeft of omdat je om het milieu geeft (duurzaam vlees, minderen met vlees).

SinneJ schreef:
MAARRR ik vind het dan wel weer hypocriet als mensen zeggen: "Ik kan het echt geen dood of verwaarloosd dier zien, ik klik die foto's weg" en dan bedoel al dan niet foto's uit de vleesindustrie.


Dat is inderdaad ontkenning, maar niet hypocriet. Een keurig schoongemaakt stukje vlees is toch niet te vergelijken met een mishandeld varken in een te kleine stal?



Ja ik ga er niet zelf iets van zeggen hoor, maar ik vind het voor mij persoonlijk niet fair als ik wegkijk bij zo'n foto's en vervolgens een stuk vlees eet. Ik probeer wel te beseffen dat die dieren het meestal niet goed hebben gehad op bv transport en dat daar weldegelijk iets aan moet veranderen. Alleen geloof ik niet dat de enige oplossing is dat we allemaal niets dierlijk meer eten. Ik denk dat als we allemaal veel minder eten, het ook al diervriendelijker kan.

Maar je hebt een topic lopen van mensen die zelfs vervelend doen over een ingeslapen paard waar men afscheid van neemt en dan denk ik in mezelf echt wel eens "Ik hoop dat die persoon geen vlees eet".
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 18-08-20 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:39

Ik vind het niet hypocriet, alles wat iemand doet om dierenleed te verminderen vind ik goed :)

Maar als je geen vlees eet omdat je het zielig vind voor de dieren, zou je eigenlijk wel moeten stoppen met zuivel en eieren. En ja óók biologische eieren. Zover ik weet worden nogsteeds de haantjes afgevoerd op bio bedrijven bijvoorbeeld.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:41

Ik zie zo'n reacties ook wel eens voorbij komen.. en dan denk ik, sja het is waar, het is hypocriet.. en het is ook niet gek dat mensen er verdrietig van worden als, om een voorbeeld te noemen, honden bijna als mensen worden behandeld terwijl varkens die veel intelligenter zijn als producten worden behandeld.
Maar dan denk ik aan de andere kant, vliegen vang je met stroop, niet met azijn. Mensen kunnen het ook op een positieve manier brengen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:42

Tsja ik ben een echte vlees eter, maar eet alleen koe.
Maar varken en kip krijg ik met geen mogelijkheid weg, vraag me niet waarom.

Toch ben ik wel tegen dierenleed. Fokken voor vlees prima, maar zorg dat ze leven zonder te lijden en waneer ze lijden ze meteen worden afgemaakt op een nette manier.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:45

Leven en laten leven. :) Ik vind dat mensen zich soms teveel bezig houden met anderen. Prima als je vegan bent, ook prima als je het niet bent. Het zegt imo niets over je liefde voor dieren, want iedereen geeft daar een andere invulling aan.


Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:46

brokjes schreef:
Ik vind het niet hypocriet, alles wat iemand doet om dierenleed te verminderen vind ik goed :)

Maar als je geen vlees eet omdat je het zielig vind voor de dieren, zou je eigenlijk wel moeten stoppen met zuivel en eieren. En ja óók biologische eieren. Zover ik weet worden nogsteeds de haantjes afgevoerd op bio bedrijven bijvoorbeeld.


Waarom moet dat? Wie bepaalt dat? :)

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:49

SinneJ schreef:
Ja ik ga er niet zelf iets van zeggen hoor, maar ik vind het voor mij persoonlijk niet fair als ik wegkijk bij zo'n foto's en vervolgens een stuk vlees eet. Ik probeer wel te beseffen dat die dieren het meestal niet goed hebben gehad op bv transport en dat daar weldegelijk iets aan moet veranderen.


Ik snap wat je bedoeld, maar hypocriet is daar dus niet het juiste woord voor ;-) Oneerlijk of in ontkenning past daar beter...

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

KimD

Berichten: 20409
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:50

*\o/*


Het werkt beide kanten op. Vegans die insta-vegan zijn kan ik héél slecht hebben. Zeker als ze dan ook nog een beroep hebben op een Alpaca farm en met Alpaca's gaan wandelen en High-Tea'en met 35 graden. 8)7 Of bijvoorbeeld hun hond ook Vegan voeren etc.

Aan de andere kant, vleeseters die met opzet vlees bestellen en het dan laten liggen om bijvoorbeeld de Vegan aan tafel te stangen vind ik ook te ver gaan. :n


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

mvdende

Berichten: 5684
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:51

Ik eet vlees, ik koop kiloknallers en tóch vind ik iets van dierenleed.

Want een Mechelse Herder aan het nekvel optillen waarbij de hond schreeuwt van pijn vind ik dierenmishandeling.

Honden met 36°c in een tent in de volle zon opsluiten, ondanks ventilator vind ik dierenmishandeling.

Een pup van nog geen 16 weken met een slipper een tik geven, vind ik ook niet echt houden van dieren.

Dus omdat ik vlees eet, zou ik deze voorbeelden hierboven geen dierenmishandeling mogen noemen?

(Trouwens de politie gebeld toen de hondjes met die hitte in de tent opgesloten zaten, maar vanwege de ventilator kon de politie niets doen. Dat het ondanks ventilator alsnog bloed heet moet zijn geweest in die tent, deden ze niets mee)

In heb stage gelopen op een schapen bedrijf. Gelijk de 1e dag gingen we een trailer lammeren naar de slacht brengen. Daar het hele proces gezien, van levend lam naar
Ingesealde lamskotelet. Dat was heftig, maar ik eet vlees, dus ik vind ook dat ik niet weg mag kijken op zn moment.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:53

Cinderella schreef:
brokjes schreef:
Ik vind het niet hypocriet, alles wat iemand doet om dierenleed te verminderen vind ik goed :)

Maar als je geen vlees eet omdat je het zielig vind voor de dieren, zou je eigenlijk wel moeten stoppen met zuivel en eieren. En ja óók biologische eieren. Zover ik weet worden nogsteeds de haantjes afgevoerd op bio bedrijven bijvoorbeeld.


Waarom moet dat? Wie bepaalt dat? :)

Dat zijn gek genoeg juist vaak de reacties die ik van vleeseters lees. Als je geen vlees eet dan doe je het eigenlijk nooit goed, want dan mag je ook geen zuivel en eieren, geen leer, geen soja want het oerwoud.., geen groentes want daar zitten bestrijdingsmiddelen op en daar gaan insecten van dood, eigenlijk het liefst ook niet meer ademen want ook dat is slecht voor de planeet :+

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:53

Cinderella schreef:
brokjes schreef:
Ik vind het niet hypocriet, alles wat iemand doet om dierenleed te verminderen vind ik goed :)

Maar als je geen vlees eet omdat je het zielig vind voor de dieren, zou je eigenlijk wel moeten stoppen met zuivel en eieren. En ja óók biologische eieren. Zover ik weet worden nogsteeds de haantjes afgevoerd op bio bedrijven bijvoorbeeld.


Waarom moet dat? Wie bepaalt dat? :)

Als je wilt dat er geen dierenleed aan je eten vooraf is gegaan, zou het wel 'moeten' helaas. Er is geen andere optie.
Misschien als je alles zelf kunt produceren op een stukje grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:57

8nnemiek schreef:
Dat zijn gek genoeg juist vaak de reacties die ik van vleeseters lees. Als je geen vlees eet dan doe je het eigenlijk nooit goed, want dan mag je ook geen zuivel en eieren, geen leer, geen soja want het oerwoud.., geen groentes want daar zitten bestrijdingsmiddelen op en daar gaan insecten van dood, eigenlijk het liefst ook niet meer ademen want ook dat is slecht voor de planeet :+

Oh hahah, dat wordt wel lastig zo ja!
Over soja en het oerwoud, ik heb een moestuin waar sojabonen super goed groeien. Ik snap daarom ook niet waarom er oerwouden voor moeten wijken?
Stukje bestrijdingsmiddelen is zeker ook waar, zo veel mogelijk bio kan het streven zijn :)
Denk dat je vooral in je persoonlijke situatie zou kunnen kijken wat je wel of niet kunt doen. Alle beetjes helpen en sommige veranderingen zijn zo groot nog niet.

KimD

Berichten: 20409
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:57

mvdende schreef:
Ik eet vlees, ik koop kiloknallers en tóch vind ik iets van dierenleed.

Want een Mechelse Herder aan het nekvel optillen waarbij de hond schreeuwt van pijn vind ik dierenmishandeling.

Honden met 36°c in een tent in de volle zon opsluiten, ondanks ventilator vind ik dierenmishandeling.

Een pup van nog geen 16 weken met een slipper een tik geven, vind ik ook niet echt houden van dieren.

Dus omdat ik vlees eet, zou ik deze voorbeelden hierboven geen dierenmishandeling mogen noemen?

(Trouwens de politie gebeld toen de hondjes met die hitte in de tent opgesloten zaten, maar vanwege de ventilator kon de politie niets doen. Dat het ondanks ventilator alsnog bloed heet moet zijn geweest in die tent, deden ze niets mee)

In heb stage gelopen op een schapen bedrijf. Gelijk de 1e dag gingen we een trailer lammeren naar de slacht brengen. Daar het hele proces gezien, van levend lam naar
Ingesealde lamskotelet. Dat was heftig, maar ik eet vlees, dus ik vind ook dat ik niet weg mag kijken op zn moment.


Maar je eigen hond wel een E-collar omdoen en die misbruiken. := Iets met een pot en een ketel. ;)


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:57

Cinderella schreef:
Leven en laten leven. :) Ik vind dat mensen zich soms teveel bezig houden met anderen. Prima als je vegan bent, ook prima als je het niet bent. Het zegt imo niets over je liefde voor dieren, want iedereen geeft daar een andere invulling aan.

Mooi gezegd, sluit ik me bij aan :j

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:03

Leven en laten leven klinkt wel wat ironisch wanneer het ook om dieren gaat die gedood en/of mishandeld worden. :+

Ik sluit me volledig aan bij de OP. Zo'n dooddoeners kan ik echt niet hebben.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:04

Euuh ja, daar heb je wel een punt :P :+

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

mvdende

Berichten: 5684
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:04

KimD schreef:
mvdende schreef:
Ik eet vlees, ik koop kiloknallers en tóch vind ik iets van dierenleed.

Want een Mechelse Herder aan het nekvel optillen waarbij de hond schreeuwt van pijn vind ik dierenmishandeling.

Honden met 36°c in een tent in de volle zon opsluiten, ondanks ventilator vind ik dierenmishandeling.

Een pup van nog geen 16 weken met een slipper een tik geven, vind ik ook niet echt houden van dieren.

Dus omdat ik vlees eet, zou ik deze voorbeelden hierboven geen dierenmishandeling mogen noemen?

(Trouwens de politie gebeld toen de hondjes met die hitte in de tent opgesloten zaten, maar vanwege de ventilator kon de politie niets doen. Dat het ondanks ventilator alsnog bloed heet moet zijn geweest in die tent, deden ze niets mee)

In heb stage gelopen op een schapen bedrijf. Gelijk de 1e dag gingen we een trailer lammeren naar de slacht brengen. Daar het hele proces gezien, van levend lam naar
Ingesealde lamskotelet. Dat was heftig, maar ik eet vlees, dus ik vind ook dat ik niet weg mag kijken op zn moment.


Maar je eigen hond wel een E-collar omdoen en die misbruiken. := Iets met een pot en een ketel. ;)


Lekkere belediging!

Dat het één keer goed mis is gegaan met de e collar geef ik je gelijk in.

Maar daar ben ik wél van geschrokken en sindsdien gebruik ik dat ding nauwelijks.

Afgelopen vakantie in België mijn hond geleerd op het piepje van de collar hier te komen. Heb één keer de trilling moeten gebruiken, daarna direct aangelijnd zodat ik de e collar niet nog eens nodig zou hebben.


Lekker met opzet dieren blootstellen aan levensgevaarlijke situaties of hoogstens een keer een klap alsof een paard wat tegen schrikdraad aan loopt....

Daarnaast komt mijn hond op een normale vrolijke manier aanlopen als ik hem roep, niet net als die Mechel met de staart tussen de poten van angst voor de volgende klap....

En ook als ik met de e collar aan kom, zie ik niets van angst in Skip.. in tegenstelling tot alle 4 de honden van die 2 gezinnen, die alle 4 angst vertoonde zodra de eigenaren in de buurt kwamen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 18-08-20 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:05

mvdende schreef:
Ik eet vlees, ik koop kiloknallers en tóch vind ik iets van dierenleed.

Want een Mechelse Herder aan het nekvel optillen waarbij de hond schreeuwt van pijn vind ik dierenmishandeling.

Honden met 36°c in een tent in de volle zon opsluiten, ondanks ventilator vind ik dierenmishandeling.

Een pup van nog geen 16 weken met een slipper een tik geven, vind ik ook niet echt houden van dieren.

Dus omdat ik vlees eet, zou ik deze voorbeelden hierboven geen dierenmishandeling mogen noemen?

(Trouwens de politie gebeld toen de hondjes met die hitte in de tent opgesloten zaten, maar vanwege de ventilator kon de politie niets doen. Dat het ondanks ventilator alsnog bloed heet moet zijn geweest in die tent, deden ze niets mee)

In heb stage gelopen op een schapen bedrijf. Gelijk de 1e dag gingen we een trailer lammeren naar de slacht brengen. Daar het hele proces gezien, van levend lam naar
Ingesealde lamskotelet. Dat was heftig, maar ik eet vlees, dus ik vind ook dat ik niet weg mag kijken op zn moment.

Je mag zeker iets van dierenleed vinden, graag zelfs!
Wat mensen hierin tegen het zere been zal stoten is dat je het ene leed afkeurt terwijl je het andere goedkeurt. En dan bedoel ik zeker niet dat de hele vleessector vol zwaar dierenleed zit, maar als je bv (kiloknaller) varkensvlees koopt dan wéét je dat die dieren waarschijnlijk met CO2 verdoofd zijn.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-08-20 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:06

DezeNaam schreef:
Leven en laten leven klinkt wel wat ironisch wanneer het ook om dieren gaat die gedood en/of mishandeld worden. :+

Ik sluit me volledig aan bij de OP. Zo'n dooddoeners kan ik echt niet hebben.


De context lijkt me wel duidelijk en ziet toe op mensen, niet op dieren. Mensen hoeven zich niet altijd met elkaar te bemoeien. :)

Mizora

Berichten: 18088
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:08

brokjes schreef:
Ik vind het niet hypocriet, alles wat iemand doet om dierenleed te verminderen vind ik goed :)

Maar als je geen vlees eet omdat je het zielig vind voor de dieren, zou je eigenlijk wel moeten stoppen met zuivel en eieren. En ja óók biologische eieren. Zover ik weet worden nogsteeds de haantjes afgevoerd op bio bedrijven bijvoorbeeld.


Tja, 1 leghen produceert zo'n 350-400 eieren (60-70 weken productie). Dat levert het leven van 1 leghen, 1 eendagskuiken en 0.3% legouderdier op (inclusief haan waarbij de hen van die lijn afgevoerd is en afgevoerde haan van de ouderleghen). Iedere dag 1 ei eten, en veel mensen die bewust geen vlees eten vanwege de dierwelzijnsproblemen, kost 2 dieren per jaar het leven. In plaats van de 20-40 dieren die vlees eten zou kosten. Melkconsumptie is zelfs 1 koe en 2.5 kalf op een heel leven bij 1L melk per dag (Ze krijgen 3.5 kalf, maar 1 kalf vervangt de koe, dus telt niet mee als je de koe al mee telt).

Beperk je de melk- en eierinname, dan zit je zelfs maar op een half dier per jaar voor eieren en 1 rund voor melk op een leven. Dus totaal andere verhoudingen ten opzichte van vleeseters. En als je besluit ieder jaar 2 hennen van red een legkip neemt en deze tot hun dood houdt, komt het dus echt slechts neer op 1 dier op een heel leven. Die hennen leveren de boer namelijk niets extra's op via r.e.l. nadat de administratiekosten eraf zijn (Ze krijgen normaal 1-1.5 euro bij de slacht, nu 2-2.5 euro).

Wat ik zelf heel hypocriet vind is de scheiding huisdier-productiedier en de scheiding vleesdier-bontdier. Als het welzijn van een bontdier gelijk is met een vleesdier, is bont niet zieliger dan vlees. En als het voor een huisdier onacceptabel is om op 700cm2 gehuisvest te worden, is dat voor een vergelijkbaar productiedier ook.

Een cavia eten is niet zieliger dan een konijn of kip eten.

Hypocriet vind ik ook de tekst: ik eet geen kalf of lam want dat zijn baby's. Een kip is een vleeskuiken van 6-12 weken oud (gangbaar tot biologisch), pas met 18-22 weken zijn ze op puberleeftijd. Een konijn is een laprei van 13 weken, pas met 16 weken zijn de voedsters vruchtbaar, dus pubertijd. Een lam is met 6 maanden nog net niet vruchtbaar, maar met 8 maanden wel. Een vleeskalf is met 8 maanden vaak gewoon al tochtig, dus vruchtbaar. Ook een varken zit rond die leeftijd, 8 maanden en net aan berig.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:09

Cinderella schreef:
brokjes schreef:
Ik vind het niet hypocriet, alles wat iemand doet om dierenleed te verminderen vind ik goed :)

Maar als je geen vlees eet omdat je het zielig vind voor de dieren, zou je eigenlijk wel moeten stoppen met zuivel en eieren. En ja óók biologische eieren. Zover ik weet worden nogsteeds de haantjes afgevoerd op bio bedrijven bijvoorbeeld.


Waarom moet dat? Wie bepaalt dat? :)

Omdat in het geval van zuivel, kalfjes moeten worden geboren die 'overbodig' zijn (vooral de stiertjes) waardoor je door zuivelconsumptie toch bijdraagt aan het doden van runderen en dat geldt ook weer als hypocriet.
Om bovenstaande reden heb ik juist besloten wél, beperkt, vlees te blijven eten.

Maar ontopic: ik word ook erg moe van de 'je doet het nooit goed genoeg'-mentaliteit van sommige radicale (veganisten). Zelfs nagenoeg vegan is voor hen niet goed genoeg, en door die instelling krijgen ze alleen maar minder mensen over de streep.

Zelf probeer ik ook Cinderella's methode aan te houden, leef en laat leven, maar ondertussen zo goed mogelijk mijn best te doen om de wereld voor iedereen zo leuk mogelijk te houden, en ik heb het idee dat de meeste mensen zo goed mogelijk hun best doen. Alle kleine beetjes helpen, of je nou helemaal geen dieren 'gebruikt', of 1x per week je (niet-bio) vlees laat staan.