Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 10:06

De afgelopen weken was de hitte niet te doen.. Zeker met temperaturen boven de 35 graden ging ik meerdere keren per dag even naar buiten om mijn paard af te spuiten, even afkoelen..

Ik weet dat ze in koeienstallen ook wel mistmachines/vernevelaars gebruiken om de dieren af te koelen. Maar voor paarden ken ik dit eigenlijk helemaal niet.
Met de stijgende temperaturen en de langere hittegolven elk jaar en daarbij de extreme vliegenplaag die we hier momenteel hebben lijkt me dit toch ideaal.

Mijn plan; ik wil er zelf een gaan maken. Mijn vriend is werktuigbouwer en kan hier vast iets heel moois van maken.
Het idee is een soort doorgang te maken, met sensor, die mist produceert zodra een paard er stil gaat staan.
Een simpel maar stevig systeem dat je de rest van het jaar makkelijk kan opbergen.

Maar misschien bestaat zoiets al? En ben ik opnieuw het wiel aan het uitvinden?

Ook ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit interessant zouden vinden, en we het wellicht verder kunnen uitwerken voor de verkoop als het lijkt te werken.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:12


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 10:16

Zoiets is het idee inderdaad :j De nippels kun je los kopen en kun je ook bv monteren op een koperen/rvs buis, dus dat wil ik eens gaan proberen. En dan op sensor om waterverspilling te voorkomen.

Werkte het bij je kennis goed, en gingen de paarden er ook graag onder staan?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:20


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:22

Bij kennissen van mij is er ook een vernevelaar opgehangen voor de paarden, die er dankbaar gebruik van maken.
Volgens mij ook deels zelf in elkaar geknutseld.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

liberia
Berichten: 523
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:55

Zat afgelopen vrijdag op een terras en daar hadden ze hangen wat jij zoekt. Om de halve minuut verspreide hij een halve minuut nevel over het terras. De leiding was aan de gevel gemonteerd met om de meter een vernevelaar.

Misschien dat een firma welke koeienstallen inricht je meer kan vertellen en zelfs onderdelen kan leveren.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:57

Ik zag laatst hier op bokt iemand met een paddock paradise, die over 1 van de paden zelf een "vernevelaar" heeft gemaakt.
Kan het alleen niet direct terug vinden.

Edit::: gevonden!!

Op pagina 6
[VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 18-08-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 10:58

Wat goed te horen dat het werkt en ze het zo fijn vinden!

Op de facebook pagina zie ik wel een foto staan. Ideale plek voor zo'n vernevelaar!

Op een timer lijkt me dan wat minder fijn, ik zoek echt een systeem dat alleen aan gaat en aan blijft als er een paard staat.
Was het wel fijn, de nevel op dat terras? Merk je echt dat het koeler is?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:32

Een snelle zoektocht leert mij dat er dierverjagers zijn die werken met een bewegingssensor en sproeier. Wellicht kan je zoiets aanpassen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Catfish

Berichten: 108
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:38

Houd bij zelf knutselen rekening met het beperken van het risico op legionella (constante doorstroom, zo min mogelijk rubber gebruiken, goed schoon te houden). Ook wil je niet dat het water in het systeem stilstaat op kan warmen in de zon. Kan erg heet worden.

Wuzanna

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:49

Catfish schreef:
Houd bij zelf knutselen rekening met het beperken van het risico op legionella (constante doorstroom, zo min mogelijk rubber gebruiken, goed schoon te houden). Ook wil je niet dat het water in het systeem stilstaat op kan warmen in de zon. Kan erg heet worden.

Voor legionella moet het water langere tijd stil staan, dus een paar dagen geen doorstroom is geen probleem.
Doordat het verneveld wordt koelt het water heel snel af.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 13:56

Catfish schreef:
Ook wil je niet dat het water in het systeem stilstaat op kan warmen in de zon. Kan erg heet worden.

Legionella ben ik niet zo bang voor omdat het inderdaad geen dagen lang stil staat, maar het opwarmen is wel iets om rekening mee te houden :j Wat isolatie en een witte behuizing maakt waarschijnlijk al veel verschil. Goede tip!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:59

Ik heb een slang liggen naar mijn planten voor in de tuin met een gewone zwenksproeier er aan.
Zelfs met die hitte van vorige weken was het water niet giga heet als ik hem aanzette.
Het is warm, maar je verbrand je er niet aan (anders waren de planten ook allang dood geweest).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:00

Ik had bij mijn vorige huis in de paddock een tuinslang heel hoog tussen 2 bomen gehangen en daar tussen allemaal gaatjes in de slang gemaakt met een schroefje.
Op deze manier kreeg ik ook een soort mist/dunne straaltjes.
Paarden vonden het helemaal niks :')
Mijn paard ging er met een grote boog omheen, alleen de mini rende er af en toe een keer onderdoor _O-


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 14:17

Brainless schreef:
Ik heb een slang liggen naar mijn planten voor in de tuin met een gewone zwenksproeier er aan.
Zelfs met die hitte van vorige weken was het water niet giga heet als ik hem aanzette.
Het is warm, maar je verbrand je er niet aan (anders waren de planten ook allang dood geweest).

Het zal inderdaad wel mee vallen :j Maar ach, als ik toch aan het knutselen ben dan kan ik de buis ook meteen wit maken, ziet ook nog mooi uit!

ClaudiaHS schreef:
Ik had bij mijn vorige huis in de paddock een tuinslang heel hoog tussen 2 bomen gehangen en daar tussen allemaal gaatjes in de slang gemaakt met een schroefje.
Op deze manier kreeg ik ook een soort mist/dunne straaltjes.
Paarden vonden het helemaal niks :')
Mijn paard ging er met een grote boog omheen, alleen de mini rende er af en toe een keer onderdoor _O-

Ik denk dat er voor paarden best een verschil zit tussen een sproeier/dikke druppels of mist. Mist lijkt me een stuk fijner om onder te staan. Maar dat gaan we zien, ik ben heel benieuwd hoe mijn paard er op gaat reageren!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:23

Mooi idee :j

Paard hier in de buurt daar zetten ze altijd een wei sproeier aan en daar gaat hij onder staan.
Die van mij durven dat niet maar die straal is natuurlijk ook minder zacht.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:36

Uit mijn slang kwam mist hoor en af en toe wat druppeltjes.
Ze wilden er niet onder, ook al was het bloedheet.
Tinker deed ik dan maar gewoon afspuiten met die tuinslang, dat vond ie wel fijn.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:31

Ik heb die vernevelaar van bol.com alleen dan 10 meter. Hij hangt boven de stal en ging op heetste moment van de dag aan afgelopen week. De pony ging er wel echt onder staan, de grote niet. Het koelde wel de stal flink af en ik stond er zelf graag onder.
Je kunt per sproeiertje het ook beetje instellen, de laatste 2 had ik uit zodat een van de vier deuren 'mist-vrij' was.

sanowa

Berichten: 899
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:45

Wat ik gedaan heb is een tuinslang opgehangen en allemaal gaatjes ingeprikt, en dan de kraan een klein beetje open, krijg je hetzelfde als een vernevelaar.
Dit was evn een noodoplossing maar het werkte goed

Mijn blonde toppertjes!
Endurance klasse 3 + 3
1120 wedstrijd kilometers op de teller <3

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:14

Wij hebben een simpele tuinvernevelaar hangen van boom tot boom, maar de paarden gaan er écht niet onder :')

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

liberia
Berichten: 523
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:25

[quote="8nnemiek" Was het wel fijn, de nevel op dat terras? Merk je echt dat het koeler is?[/quote]

Ja, het was veel koeler, echt lekker!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:33

Ik heb er voor 20 euro 1 besteld op ali express, als hij er is laat ik je horen hoe hij bevalt. :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koelsysteem voor paarden; vernevelaar in de paddock/wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:36

Ik zou iets nemen wat je elders kan hergebruiken.

Wij hebben echt een ruime schuilstal en veel schaduw, maar hier stonden ze steeds vol in de zon. Had zelfs exyra schduw doek opgehangen waaronder echt een zacht briesje te voelen was.

Ze zijn absoluut niet bang voor wapperende dingen, water etc etc. Maar ik heb de moed opgegeven en ze zoeken het maar uit.

PascalB

Berichten: 1788
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:37

Bij de vernevelaars moet je meestal een pomp gebruiken om de druk op te hogen.
Zonder werkt het wel maar de druppels zijn groter (meer lekken)
De nevel moet zo fijn mogelijk zijn om de warmte zoveel mogelijk uit de lucht te halen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:40

Je moet toch oppassen met legionella als je 'm een paar dagen niet gebruikt.

Maar ik volg want ik hou van dit soort creatieve ideeën.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Doedatje, tengeltje11 en 37 bezoekers