Schaapdrijvende bokkers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 10:03

Nu het paardentijdperk voor mij vrijwel definitief voorbij lijkt te zijn, wil ik op zoek naar wat anders. Een ander tijdverdrijf, waar ik met beesten bezig kan zijn.

Nu was ik laatst ergens en daar stond een kudde schapen en daar was iemand met zijn hond aan het trainen. En toen dacht ik... misschien is dat iets voor mij!

Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar bokkers die dit doen of gedaan hebben? Puur hobbymatig dan natuurlijk. Is het leuk? Wat zijn de minder leuke aspecten? Is het allemaal goed te regelen? Zou je het aanraden?

Side note is wel: ik heb nu 1 kleine pincher, 1 Jack hussel met slechte poten en een kruising flatcoat-Ierse setter met het concentratievermogen van een stoeptegel. Dus zeker geen honden in dit mee te gaan doen.
Mocht ik dit het einde vinden zal er in de toekomst een hond voor bij genomen worden.

Dat is dus ook een dingetje, ik kan niet zomaar een les gaan volgen om te kijken of het iets voor me is. Ik wil wel lessen gaan bijwonen, gewoon kijken hoe en wat en of het me wat lijkt. Maar een eigen hond voor dit soort dingen zit er nu even nog niet in, en wordt ook zeer zeker niet impulsief gekocht omdat ik dit nu bedacht heb :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:51

Uiteraard drijven wij onze schapen ook regelmatig met de honden (1 die begint het spel net wat beter te snappen en de andere moet alles nog leren).

Bedenk vooral als je een jonge hond koopt, je ongeveer 2 jaar bezig bent met de opleiding van de hond, van 0 naar een hond die je op pad kunt sturen om de schapen aan de andere kant van de wei te gaan halen bijvoorbeeld. Uiteraard is dit erg afhankelijk van de aanleg en karakter van de hond.

Verder kan het heel leuk zijn als alles gaat zoals moet en het kan heel frustrerend zijn als de hond van alles doet behalve het goede waardoor de schapen overal en nergens rondrennen

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:46

Pluttersput schreef:
Side note is wel: ik heb nu 1 kleine pincher, 1 Jack hussel met slechte poten en een kruising flatcoat-Ierse setter met het concentratievermogen van een stoeptegel.

Ik moest hier heel erg om lachen :')

Bokker Kaus doet schapendrijven met haar kelpie :)
zal haar t topic even sturen

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:03

Kiwi had me al verraden dus ik zal maar even braaf komen opdraven _O-

Ik drijf inderdaad met een tweejarige working kelpie :D Ik ben ooit verliefd geworden op het schapendrijven met de border collie maar voordat ik toe kwam aan het kopen van een eigen hond werd ik verliefd op de cattle dog. Die kwam er eerst. Daarmee drijven beviel niet erg dus heb ik een kelpie gekocht. En toen viel alles op zn plek :))

Ik heb eerst getraind bij JJ Ranch maar daar uiteindelijk weggaan (reden kan via pb). Toen over gegaan naar Jaap Kremer van Tynyronnen en daar zijn we met sprongen vooruit gegaan. Hij stelde voor om eens te solliciteren bij een herder om te kijken of we daar aan het werk konden dus dat heb ik gedaan en met succes :D We werken nu 2-3 dagen per week op een kudde en als er de ruimte voor is ga ik dagelijks even trainen. Daarnaast train ik nog steeds bij Jaap Kremer als ik ergens tegen aanloop.

Ik ben bezig met het huren van een landje om zelf wat schapen op te zetten om mee te trainen. Of je het echt tijdverdrijf kan noemen met een eigen clubje trainingsschapen weet ik niet... Trainen met één hond en 15 schapen is heel wat anders dan de hele dag op de heide lopen met een kudde van 600 schapen en meerdere honden. Het is zowel voor de schapen als voor de honden veel intensiever. Je gaat met een paard ook geen uren trainen als tijdverdrijf.

Wat zijn de minder leuke aspecten? Training is reteduur. Ik betaal nu 35€ per uur en dat zijn redelijk gemiddelde prijzen. Je kan een hond treffen die het drijven niet ligt (risico als je een pup koopt, met een volwassen hond kan je dat beter inschatten), tja je doet zo'n hond niet zomaar weg maar om nou hond na hond te kopen totdat je de juiste vindt... Het is een risico. Mijn kelpie is gelukkig een relatief makkelijke hond, ik heb ze weleens anders gezien := Daarnaast moet je bedenken dat dit over het algemeen niet iets is wat je leuk even wekelijks of twee wekelijks doet. Dan zul je met een slakkentempo vooruit komen en mening hond kan zich niet beheersen op de schapen na ze een tijdje niet gezien te hebben.

Bedenk dus wel voor jezelf dat dit anders is dan wekelijks even een rondje behendigheid doen. En daarnaast zul je dus inderdaad wel een nieuwe hond moeten aanschaffen want met je huidige rassen gaat het 'm niet worden :))

Afbeelding

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:15

Yup, hier nog iemand. Ik werk met border collies aan de schapen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:41

Kaus schreef:
Kiwi had me al verraden dus ik zal maar even braaf komen opdraven _O-

Ik drijf inderdaad met een tweejarige working kelpie :D Ik ben ooit verliefd geworden op het schapendrijven met de border collie maar voordat ik toe kwam aan het kopen van een eigen hond werd ik verliefd op de cattle dog. Die kwam er eerst. Daarmee drijven beviel niet erg dus heb ik een kelpie gekocht. En toen viel alles op zn plek :))

Ik heb eerst getraind bij JJ Ranch maar daar uiteindelijk weggaan (reden kan via pb). Toen over gegaan naar Jaap Kremer van Tynyronnen en daar zijn we met sprongen vooruit gegaan. Hij stelde voor om eens te solliciteren bij een herder om te kijken of we daar aan het werk konden dus dat heb ik gedaan en met succes :D We werken nu 2-3 dagen per week op een kudde en als er de ruimte voor is ga ik dagelijks even trainen. Daarnaast train ik nog steeds bij Jaap Kremer als ik ergens tegen aanloop.

Ik ben bezig met het huren van een landje om zelf wat schapen op te zetten om mee te trainen. Of je het echt tijdverdrijf kan noemen met een eigen clubje trainingsschapen weet ik niet... Trainen met één hond en 15 schapen is heel wat anders dan de hele dag op de heide lopen met een kudde van 600 schapen en meerdere honden. Het is zowel voor de schapen als voor de honden veel intensiever. Je gaat met een paard ook geen uren trainen als tijdverdrijf.

Wat zijn de minder leuke aspecten? Training is reteduur. Ik betaal nu 35€ per uur en dat zijn redelijk gemiddelde prijzen. Je kan een hond treffen die het drijven niet ligt (risico als je een pup koopt, met een volwassen hond kan je dat beter inschatten), tja je doet zo'n hond niet zomaar weg maar om nou hond na hond te kopen totdat je de juiste vindt... Het is een risico. Mijn kelpie is gelukkig een relatief makkelijke hond, ik heb ze weleens anders gezien := Daarnaast moet je bedenken dat dit over het algemeen niet iets is wat je leuk even wekelijks of twee wekelijks doet. Dan zul je met een slakkentempo vooruit komen en mening hond kan zich niet beheersen op de schapen na ze een tijdje niet gezien te hebben.

Bedenk dus wel voor jezelf dat dit anders is dan wekelijks even een rondje behendigheid doen. En daarnaast zul je dus inderdaad wel een nieuwe hond moeten aanschaffen want met je huidige rassen gaat het 'm niet worden :))

[ [url=m/0IUhHc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik voel me behoorlijk op mijn p.ik getrapt. ;) Dat slaat natuurlijk als een tang op een varken.

TS, je kunt schapendrijven ook uitproberen. Er zijn verenigingen waarbij je een ervaren hond kunt lenen en een kunt ervaren hoe het is.

Ook zijn er verschillende workshops te volgen, niet alles hoeft met eigen hond.

Áls je besluit een hond hierop aan te schaffen kijken goed naar welk ras je zou willen en welke lijnen daarin passen.

Wij hebben drie border collies waarvan er twee (bewezen) niet drijven zoals het hoort, deze komen beide namelijk uit sportlijnen en zijn dus vooral gefokt om optimaal ingezet te kunnen worden in de behendigheid.

Onze derde hond is discutabel en gaat terug naar de fokker om eens te proberen / testen. Zij fokken een combinatie sport/werklijn en fokken over het algemeen goede werkhonden. Alleen ons debieltje is een beetje hyperactief en wij niet thuis in het (wedstrijd) drijven dus die combinatie is gewoon prut.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 13:44

Wat leuk alle reacties!

Palousa_boy, ik heb gelukkig tijd. Ik ga dit ook niet doen om er zeg maar echt iets mee te gaan doen. Maar meer om te kunnen als ik zou willen, om een hobby te hebben buiten huis om. Dus als het langer duurt is dat helemaal prima, ik heb nergens haast mee. Ik doe het puur voor mezelf.

Kaus, dankjewel voor je reactie! Bordercollie zou het voor mij sowieso niet worden, is niet mijn type hond. Mijn keus zou inderdaad gaan tussen een cattledog en een kelpie, waarbij ik al jaren een zwak heb voor de cattledog. Waarom was dat voor jou niet de hond voor het schapendrijven? Ik las eens ergens dat het nog wel eens problemen kon geven omdat ze van oorsprong voor de koeien zijn en dus wat te hard konden zijn ofzo?
En wat heerlijk dat je zo aan het werk kan er mee! Dat lijkt me een ideaal plaatje.. maar waarschijnlijk alleen voor het plaatje, in mijn daadwerkelijke leven zou dat niet passen denk ik. Het streven zou dan zijn om 1 tot 2 keer in de week iets te doen. Maar wie weet waar je in rolt op een gegeven moment.

KimD, wat leuk die workshops! Dat is wat ik moet gaan zoeken, want ik wil het echt voor mezelf proberen en kijken of het echt iets voor me is, ook in de winter zeg maar..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:49

Ik drijf sinds kort. We hebben een herplaatsing bordercollie en ze heeft een super stamboom waardoor ze uit zichzelf al kan waar een andere hond twintig lessen voor nodig heeft.

Over twee weken starten de lessen weer ik kan vast wel regelen dat je kunt komen kijken. Ik vind het wel lollig, maar doe het vooral om de hond te plezieren. Het heeft wel hetzelfde als met paarden, lekker buiten met beestjes. Met wind en regen op het open veld enzo :+

Een koeien hond is lastig bij schapen drijven want ze houden te weinig afstand. Er zijn ook normale borders hoor. Ik dacht ook dat ze allemaal ADHD waren maar valt mee

I_Nicky_I

Berichten: 523
Geregistreerd: 27-03-08
Woonplaats: Aalten

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:00

Yes wij hebben 7 border collies en drijven hiermee (wedstrijden en praktijk) wij hebben zelf een kleine kudde meestal tussen 10-30 schapen.
Waarom geen border collie :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:03

Pluttersput schreef:
Nu ben ik dus eigenlijk op zoek naar bokkers die dit doen of gedaan hebben? Puur hobbymatig dan natuurlijk. Is het leuk? Wat zijn de minder leuke aspecten? Is het allemaal goed te regelen? Zou je het aanraden?

Ik doe het al vrij lang. Wij houden schapen die hier in IJsland over de zomer free range in de bergen lopen. Goede drijfhonden zijn van onschatbare waarde die weer thuis te krijgen in de herfst.

Ik heb momenteel één volgetrainde border collie, en een jongere "in opleiding" (over die laatste heb ik een topic geopend hier op BB, [BB] Onverwacht "project".... )

Mijn situatie is natuurlijk behoorlijk verschillend van die van jou. Ik begon hiermee vanwege de schapen. En ontdekte dat het fantastisch is om te doen met je hond(en).

Maar ik sta wat ambivalent tegenover puur hobbymatig drijven, met name als je zelf geen schapen hebt. Verschillende redenen, waar ik wel wat dieper op in wil gaan als je daar in geïnteresseerd bent.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:04

Ik kom hier even meelezen, vind schapen drijven altijd super interessant om te zien :j (nul ervaring mee overigens, vandaar 'meelezen' dus ;) )

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:10

Pluttersput schreef:
Wat leuk alle reacties!

Palousa_boy, ik heb gelukkig tijd. Ik ga dit ook niet doen om er zeg maar echt iets mee te gaan doen. Maar meer om te kunnen als ik zou willen, om een hobby te hebben buiten huis om. Dus als het langer duurt is dat helemaal prima, ik heb nergens haast mee. Ik doe het puur voor mezelf.

Kaus, dankjewel voor je reactie! Bordercollie zou het voor mij sowieso niet worden, is niet mijn type hond. Mijn keus zou inderdaad gaan tussen een cattledog en een kelpie, waarbij ik al jaren een zwak heb voor de cattledog. Waarom was dat voor jou niet de hond voor het schapendrijven? Ik las eens ergens dat het nog wel eens problemen kon geven omdat ze van oorsprong voor de koeien zijn en dus wat te hard konden zijn ofzo?
En wat heerlijk dat je zo aan het werk kan er mee! Dat lijkt me een ideaal plaatje.. maar waarschijnlijk alleen voor het plaatje, in mijn daadwerkelijke leven zou dat niet passen denk ik. Het streven zou dan zijn om 1 tot 2 keer in de week iets te doen. Maar wie weet waar je in rolt op een gegeven moment.

KimD, wat leuk die workshops! Dat is wat ik moet gaan zoeken, want ik wil het echt voor mezelf proberen en kijken of het echt iets voor me is, ook in de winter zeg maar..


Een cattledog is niet ideaal voor bij de schapen, dan moet je eerder uitwijken naar grootvee zoals koeien. Dat is weer een hele andere tak van sport.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:14

KimD schreef:
Een cattledog is niet ideaal voor bij de schapen, dan moet je eerder uitwijken naar grootvee zoals koeien. Dat is weer een hele andere tak van sport.


Yep, en koeien zou ik dan absoluut niet aanraden om mee te beginnen. Als je hond daar een rake klap van krijgt, kan je ze begraven.

Ik had al even een linkje naar je gestuurd via pb maar zal 'm hier ook even delen. Ik vind dit een mooie docu over het verschil tussen borders en cattles. Omdat toch maar weinig mensen weten dat er echt wel verschil zitten tussen dat soort honden en niet elke drijver/hoeder met elkaar te vergelijken zijn. Je kan cattles en borders eigenlijk niet eens in dezelfde rasgroep plaatsen qua stijl.


Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:14

Arabesk schreef:
Ik drijf sinds kort. We hebben een herplaatsing bordercollie en ze heeft een super stamboom waardoor ze uit zichzelf al kan waar een andere hond twintig lessen voor nodig heeft.



Als het zo makkelijk was kocht iedereen hond met goed papier en dan kun je gaan drijven :P papier is geen garantie voor aanleg

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:33

Nynkster schreef:
Arabesk schreef:
Ik drijf sinds kort. We hebben een herplaatsing bordercollie en ze heeft een super stamboom waardoor ze uit zichzelf al kan waar een andere hond twintig lessen voor nodig heeft.



Als het zo makkelijk was kocht iedereen hond met goed papier en dan kun je gaan drijven :P papier is geen garantie voor aanleg


Maar BC worden toch gewoon getraind en opgevoed geboren. Dat weet toch iedereen! :+

@Arabesk, ik ben uiteraard nu wel benieuwd maar de stamboomnaam van je hond. Mag ook in PB als je hem niet openbaar wilt delen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:36

KimD schreef:
Maar BC worden toch gewoon getraind en opgevoed geboren. Dat weet toch iedereen! :+


oliebol, zit ik toch in de verkeerde rasgroep dan :') _O-

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:39

Kaus schreef:
KimD schreef:
Een cattledog is niet ideaal voor bij de schapen, dan moet je eerder uitwijken naar grootvee zoals koeien. Dat is weer een hele andere tak van sport.


Yep, en koeien zou ik dan absoluut niet aanraden om mee te beginnen. Als je hond daar een rake klap van krijgt, kan je ze begraven.

Ik had al even een linkje naar je gestuurd via pb maar zal 'm hier ook even delen. Ik vind dit een mooie docu over het verschil tussen borders en cattles. Omdat toch maar weinig mensen weten dat er echt wel verschil zitten tussen dat soort honden en niet elke drijver/hoeder met elkaar te vergelijken zijn. Je kan cattles en borders eigenlijk niet eens in dezelfde rasgroep plaatsen qua stijl.

[ Video ]


Ik vind koeien drijven waanzinnig gaaf maar ook waanzinnig intensief en uitputtend voor de handler.

Je moet inderdaad goed sturen en commando's geven om de hond te beschermen. Zeker die cattles die in hun dive down vallen is heel heftig.

Ik vind dit een van de gaafste foto's uit maar het laat wel duidelijk zien hoe ze werken en waarom ze voor hobby schapen niet geschikt zijn.

Zeker niet aan te raden om zelf als beginner mee te starten.

Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:41

Zo'n foto verklaart ook meteen waarom ze heelers heten. Stomme hielenbijters _O-

Kort gezegd, als je wil beginnen met schapendrijven, geen cattle dog.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:46

Kaus schreef:
Zo'n foto verklaart ook meteen waarom ze heelers heten. Stomme hielenbijters _O-

Kort gezegd, als je wil beginnen met schapendrijven, geen cattle dog.


Als puppy doen ze dat al. :Y)

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:49

Kijk ook eens wat rond of je in de buurt ergens kan gaan trainen, zeker als je je op een cattle dog of kelpie wil richten. Op veel plaatsen (ook wedstrijden) ben je namelijk enkel welkom met een border collie....

Wij hebben onze kelpie één keer bij de schapen gehad, bij de fokker van waar we ze gekocht hebben. Heerlijk om te zien wat een aanleg daar in zit (in tegenstelling tot een aantal borders die daar rond liepen :')). Om het in de woorden van de fokker te zeggen "daar moet alleen nog een stuur en remmen op gezet worden, al de rest zit er al in". Nu is dat helaas 130km énkele rit voor ons, dus behalve eens sporadisch zit daar voor ons geen toekomst in.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:30

Onze schapen gaan ook weleens tegen de hond in (een paar bloedlijnen die wat eigenwijs zijn). En dan is het weleens lastig om de hond, ook een border, gedoseerd wat harder in te zetten. Deze hond hebben we bij de boerderij overgenomen maar hij was niet echt goed ingezet dus dat proberen we al een jaar recht te zetten.

Op commando pakt hij dus idd ook gewoon een pootje om de schapen door te laten lopen.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:21

Ts heb je nu wel schapen dan? Of moet je die dan ook aanschaffen. Ik heb 8 schapen en die hoef ik niet te drijven want die lopen gewoon achter me aan. Maar ik ben ook wel eens bezig met de hond een Stabij en die doet het best wel leuk. Alleen het probleem is dat de schapen het spelletje zo door hebben en dus maar alvast in de kooi gaan. En als ze geen zin hebben blijven ze gewoon op hun plaats want ze kennen de hond te goed. De uitdaging is er thuis dus al snel af.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 16:24

Ik heb zelf geen schapen, en ook niet de intentie om die aan te schaffen :)
Als ik dit al wil gaan doen moet ik echt hier in de buurt eens goed op onderzoek gaan hoe en wat :) maar daarom ook geen impuls, puur onderzoek doen naar :D

Edit: knullig kort reactie-tje van mij zeg!

I_nicky_I, een border is gewoon niet mijn type hond. Ik kan je niet zeggen waarom niet, Maar ze spreken me niet aan :)

Cattledog valt dan dus al af. Ik vind ze waanzinnig, maar als ik ooit een vergelijkbare hond neem wil ik er wel ook echt mee aan het werk. En koeiendrijven spreekt me dan weer totaal niet aan. Ik las op internet working kelpie en Australian kelpie, voorkeur gaat dan natuurlijk uit naar de Australiër. Want hij zou ook gewoon in huis rust moeten kunnen vinden.

Kaus, ik ga je filmpje sowieso kijken en ook nog even straks op je pb reageren!

Arabesk, waar volg jij trainingen? Ik woon in het zuiden van Limburg en wil ook best even reizen. Maar het moet wel leuk blijven :D

Florenc, dat is inderdaad ook een goeie.. even kijken of je hier in de buurt met anders dan border mag trainen. Had ik nog niet over na gedacht!

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:53

:
Pluttersput schreef:
Ik las op internet working kelpie en Australian kelpie, voorkeur gaat dan natuurlijk uit naar de Australiër. Want hij zou ook gewoon in huis rust moeten kunnen vinden


Bekijk dan wel goed op voorhand wat je met de hond echt wil gaan doen. Een Australian kelpie is vaak niet meer gefokt op het werk bij de schapen. Een enkeling zal het misschien wel goed doen, maar ze zullen je daar zeker geen garanties op geven. Een Working kelpie is nog volledig gefokt op het werken met schapen en zal wél nog die natuurlijke aanleg hebben.

En verder ligt mijn working kelpie ook al gewoon sinds vanmiddag volledig KO in de zetel, na een training van mss een half uurtje :D (waarmee ik niet wil zeggen dat het een geschikt huis/tuin/keukenras is om niets mee te doen, maar overdrijven op internet is natuurlijk ook een vak)

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:54

Pluttersput schreef:
Ik heb zelf geen schapen, en ook niet de intentie om die aan te schaffen :)
Als ik dit al wil gaan doen moet ik echt hier in de buurt eens goed op onderzoek gaan hoe en wat :) maar daarom ook geen impuls, puur onderzoek doen naar :D

Edit: knullig kort reactie-tje van mij zeg!

I_nicky_I, een border is gewoon niet mijn type hond. Ik kan je niet zeggen waarom niet, Maar ze spreken me niet aan :)

Cattledog valt dan dus al af. Ik vind ze waanzinnig, maar als ik ooit een vergelijkbare hond neem wil ik er wel ook echt mee aan het werk. En koeiendrijven spreekt me dan weer totaal niet aan. Ik las op internet working kelpie en Australian kelpie, voorkeur gaat dan natuurlijk uit naar de Australiër. Want hij zou ook gewoon in huis rust moeten kunnen vinden.

Kaus, ik ga je filmpje sowieso kijken en ook nog even straks op je pb reageren!

Arabesk, waar volg jij trainingen? Ik woon in het zuiden van Limburg en wil ook best even reizen. Maar het moet wel leuk blijven :D

Florenc, dat is inderdaad ook een goeie.. even kijken of je hier in de buurt met anders dan border mag trainen. Had ik nog niet over na gedacht!


Wat is het zuiden? En wat is 'best even reizen', want dan heb ik een absoluut adresje voor je.