Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 23:18

equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: FEI


Op het internet doen schokkende beelden uit Italië de ronde van een koetspaard dat overleed nadat het gedwongen werd om toeristen rond te rijden onder een zengende zon. Italiaans parlementslid en voormalig toerismeminister onder Silvio Berlusconi, Michela Vittoria Brambilla, spreekt van een “nationale schande”.

Het dier moest een koets vol bezoekers rondrijden in het park van het Koninklijk Paleis van Caserta in Zuid-Italië. Dat meldt de krant La Repubblica. Tijdens een van die toeristische tochtjes zakte het paard plots ineen. De combinatie van vermoeidheid en het warme weer leidde uiteindelijk tot zijn dood. De buitentemperatuur in de schaduw liep die dag op tot maar liefst 36 graden.

Een rit in een paardenkoets door het park van het Koninklijk Paleis is een van de favoriete attracties voor wie een bezoek brengt aan de Italiaanse stad Caserta, nabij Napels. In de koets kunnen maximaal vijf personen plaatsnemen, inclusief de koetsier.

Het incident veroorzaakte heel wat opschudding in Italië. Milieuactivisten dringen erop aan dat dieren niet langer worden gebruikt om toeristen rond te rijden, vooral bij extreme temperaturen.Volgens Italiaanse media was het overleden paard niet geschikt om te werken voor het bewuste paardentransportbedrijf. Gisteren heeft het parket van Santa Maria Capua Vetere dan ook een onderzoek geopend naar de exacte doodsoorzaak van het dier. Een autopsie volgt, bericht La Repubblica. De verkozen milieuactivist Francesco Borrelli kondigde eerder al aan dat zijn partij Europa Verde de eigenaar van de koets gerechtelijk zal vervolgen.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:39

Zodra ze dood neervallen komen ze in actie !!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:41

Sjonge, dat toeristen dan echt niet verder kunnen nadenken dat in die hitte het voor paarden (elk dier in deze situatie) niet te doen is!!
Ik zou voor geen goud instappen.

Arm besie....zo trouw aan zijn baas en kan dat met de dood bekopen.
Dat dit soort toeristische attracties nog steeds niet verboden worden |o

Anoniem

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 06:02

Verschrikkelijk ;( Ik snap niet dat mensen instappen. Laatst zo'n zelfde verhaal in de Filipijnen. Zo sneu allemaal.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:36

Verschrikkelijk en ik hoop dat die toeristen nog een hele tijd nachtmerries hebben aan dit gebeuren.
Omdat die met hun luie reet geen zin hebben in te lopen mag het arme dier het doen in die hitte.
En de eigenaar mag een gigantische boete krijgen.
En tijd voor regels, maar helaas temperatuur word zo weinig in acht genomen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:52

dito schreef:
Sjonge, dat toeristen dan echt niet verder kunnen nadenken dat in die hitte het voor paarden (elk dier in deze situatie) niet te doen is!!
Ik zou voor geen goud instappen.

Arm besie....zo trouw aan zijn baas en kan dat met de dood bekopen.
Dat dit soort toeristische attracties nog steeds niet verboden worden |o

Hoop mensen zien dat gewoon niet. In Brugge liep een paard katskreupel en nog moest het door werken. De mensen die instapten zagen echt niet dat er wat mis was met het dier

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:24

Volgens mij moeten er goede regels komen voor zulke attracties. Op zich is er weinig mis mee om koetsen met paarden ervoor te gebruiken om toeristen te vervoeren. Helaas lijkt niemand zich echt om de dieren te bekommeren. Veel van de toeristen houden nauwelijks rekening met gezondheid en welzijn van de dieren. Misschien hebben ze er te weinig kijk of, of misschien denken ze er niet bij na, geen idee wat er in de mensen om gaat. En de eigenaar/koetsier van de paarden heeft het geld te hard nodig of heeft ook heel weinig kijk op gezondheid/welzijn van zijn dieren. Dus dan moet de regering er maar strenge regels voor maken en die ook strikt handhaven. Keer op keer blijkt dat dat nodig is, want voorvallen als dit blijven steeds maar in het nieuws komen.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:32

De meeste toeristen hebben meestal geen enkele kennis over paarden. Die zien alleen het romantische plaatje.
Een paar jaar geleden was ik in Spanje met een vriendin. daar rijden ook die koetsjes rond. en met 1 paard had ik echt super medelijden... de voeten waren in zo'n slechte staat dat het niet anders kon of hij had constant pijn. Ik zag het in 1 oogopslag. Mijn vriendin zag alleen het mooie, lieve paard. Ik moest haar uitleggen wat er mis mee was.

Het zijn echt de eigenaren/koetsiers die aangesproken moeten worden. En de wet kan best goede regels hiervoor opleggen. bijv. dat een paard niet meer dan x aantal uur voor de koets mag staan, en bij hogere temperaturen nog minder uur. En misschien kost dat wat administratie, maar op dit soort regels kan makkelijk gecontroleerd en gehandhaafd worden.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:43

Die toeristen doen net zo hard mee. Was paar jaar terug op Rhodos en daar had je zo dorpje met helemaal boven op een kasteel/kerk en daar kon je je laten vervoeren door een ezel. Ook al was het 40 graden en was de toch naar boven zwaar, dan nog kwam het niet in me op om op een ezel naar boven te gaan, maar genoeg die dat deden..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:17

Toeristen die geen verstand van paarden hebben, die staan daar niet bij stil.

Er was vorig jaar toch ergens een verbod op paardenkoetsjes gesteld gedurende de hittegolf? Was dat niet in Brugge? Zoiets moet idd vanuit de overheid geregeld worden, toeristen zien een koets enkel als attractie.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:22

Tja, vorige week kwamen hier bij 30gr ook aan volle huifkar met twee zijnatte paarden ervoor, voorbij.... gebeurt niet alleen daar.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:26

Ik meen ook te herinneren dat er vanaf een bepaalde temperatuur een verbod is op deze koetsritten. Dit zal dan alleen in bepaalde landen/gebieden gelden..

Het zou van mij ook niet helemaal verboden moeten worden, maar wel mits de paarden goed verzorgd zijn, voldoende water, max aantal uren 'dienst', tot een max temp. etc..

De reactie's met negatieve, bijna scheldende woorden richten de toeristen vind ik erg ongepast. Wij paardenmensen zien dit, een leek in paarden heeft dit niet door. Ik vind dat ook niet dat de toeristen maar de eigenaar/aanbieder van deze ritjes beter zou moeten weten !

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:35

De koetsiers/eigenaars van de paarden zijn de schuldige. Bij een dier als een paard zijn toeristen zich er geen kwaad van bewust dat het om uitbuiting zou kunnen gaan.
Laten we het schuldvingertje dus mooi de juiste richting uitwijzen.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:36

Triest bericht dit... Maar dit signaal is natuurlijk breder. Ook hier in de omgeving zie je paarden evenementen gewoon doorgaan bij hoge temperaturen. Laat de paardensport nu eens het goede voorbeeld geven en ook daar mee stoppen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:36

Maar als het heet is kun je dan als toerist niet denken dat paard heeft het ook heet?

Dat ze slechte hoeven niet herkennen of slecht tuig en dat soort dingen begrijp ik wel.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:38

Nee, als complete nitwit ga je ervan uit dat het wel kan. Die paarden wonen hier, doen dit dagelijks, die kunnen er wel tegen.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:57

Ze hadden dit 3 jaar terug al in de ban moeten doen, dit is een paard dat 3 jaar terug bezweek voor een koets. Gelukkig dat ze in Brugge er wel wat aan hebben gedaan vanuit de gemeente zelf. De overheid in Italië of gemeente of wie er ook maar in het bestuur daar zit zou hier protocollen voor moeten maken en er zou op moeten worden gecontroleerd. Dit is een oud artikel in Italië waarin ook een paard bezwijkt voor de koets(let op schokkende beelden): https://www.thesun.co.uk/news/4474306/h ... ill-italy/

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:15

vreselijk, maar laten we ook naar ons eigen land kijken; hier werd ook een 3* eventing met 35 graden gewoon gereden, waarbij een paard overleden is. En ja officieel is die overleden door een ongelukkige val, maar grote kans dat dit paard zo ongelukkig gevallen is omdat die een topprestatie moest leveren met 35 graden.

Vorige jaar met die hittegolf, oke was ietsje koeler, maar kwam ik terwijl ik van mn werk terug fietste op het heetste moment van de dag ( toch nog 33 graden op dat moment) ook zo'n toeristenkar tegen met 10 mensen erin en 2 paarden, waarvan ik zelfs op grote afstand al kon zien dat ze zeiknat waren van het zweet. Dat die 2 friezen niet bezweken vond ik ook een godswonder.

Helaas is het zo dat zodra er geld mee verdient wordt, welzijn niet op de eerste plaats komt....en vaak zelfs niet op de tweede plaats ( zoals met de paarden die toeristen moeten vermaken). Niet alleen in warme landen ( of toeristenlanden), maar helaas ook nog gewoon in Nederland.


ontopic; triest dat dit gebeurt is en gebrek aan kennis van paarden is geen excuus. Zelf doe je ook het liefst zo min mogelijk met zulke extreme temperaturen en je huishond of kat is met zulke dagen ook niet in beweging te krijgen....net als ieder ander dier die te observeren zijn ( de vogels bvb zie je dan ook niet druk hun ding doen zoals normaal), dus is vrij makkelijk te bedenken dat dit ook voor paarden geldt. Die toeristen zijn dan idd imo gewoon medeverantwoordelijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:18

xxCYNNxx gaan we die discussie nu hier verder voeren? Paard is niet overleden door een val maar verstapte zich in een wending. Bovendien was de temperatuur nog geen 35 graden op het moment van het noodlottige ongeval. Buiten dat, het is niet te vergelijken met de trieste omstandigheden waarop de koetspaarden in de grote steden dagelijks moeten werken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:18

Niet-paardenmensen leggen de link niet omdat het om transport gaat.
Dus nee, toeristen die er gebruik van maken acht ik niet verantwoordelijk. Er zou gewoon een hitteprotocol moeten zijn waarbij boven de 30 graden geen koetsritjes gemaakt mogen worden. Ze kunnen mee bewegen en 'n vroege vogel tocht aanbieden tot 10 uur 's ochtends en na zonsondergang een avondtourtje. Maar gedurende de middag gewoon niet.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:26

SusanH schreef:
xxCYNNxx gaan we die discussie nu hier verder voeren? Paard is niet overleden door een val maar verstapte zich in een wending. Bovendien was de temperatuur nog geen 35 graden op het moment van het noodlottige ongeval. Buiten dat, het is niet te vergelijken met de trieste omstandigheden waarop de koetspaarden in de grote steden dagelijks moeten werken.


Je weet wat een voorbeeld is toch? Ik noemde het dus als voorbeeld, niet om puur over dat paard verder te discussiëren.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:28

xxCYNNxx schreef:
ontopic; triest dat dit gebeurt is en gebrek aan kennis van paarden is geen excuus. Zelf doe je ook het liefst zo min mogelijk met zulke extreme temperaturen en je huishond of kat is met zulke dagen ook niet in beweging te krijgen....net als ieder ander dier die te observeren zijn ( de vogels bvb zie je dan ook niet druk hun ding doen zoals normaal), dus is vrij makkelijk te bedenken dat dit ook voor paarden geldt. Die toeristen zijn dan idd imo gewoon medeverantwoordelijk.


Nee, dat vind ik niet. De paardenwereld is te goed om de medeschuld altijd bij iets of iemand anders te leggen om zelf maar niet ten volle verantwoordelijk gehouden te worden voor hun eigen dieren. Dit paard is dood omdat de koetsier geld belangrijker achtte dan paardenwelzijn. Punt. We moeten als paardenwereld echt gaan stoppen met wriemelen en "ja, maar die" en "ja, maar dat". Toeristen die nog nooit een paard van dichtbij gezien hebben weten dat niet. Zelfs paardenmensen kruipen bij 35+ temperaturen nog op hun paard, wat ga je dan van leken verwachten?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:31

Gini schreef:
xxCYNNxx schreef:
ontopic; triest dat dit gebeurt is en gebrek aan kennis van paarden is geen excuus. Zelf doe je ook het liefst zo min mogelijk met zulke extreme temperaturen en je huishond of kat is met zulke dagen ook niet in beweging te krijgen....net als ieder ander dier die te observeren zijn ( de vogels bvb zie je dan ook niet druk hun ding doen zoals normaal), dus is vrij makkelijk te bedenken dat dit ook voor paarden geldt. Die toeristen zijn dan idd imo gewoon medeverantwoordelijk.


Nee, dat vind ik niet. De paardenwereld is te goed om de medeschuld altijd bij iets of iemand anders te leggen om zelf maar niet ten volle verantwoordelijk gehouden te worden voor hun eigen dieren. Dit paard is dood omdat de koetsier geld belangrijker achtte dan paardenwelzijn. Punt. We moeten als paardenwereld echt gaan stoppen met wriemelen en "ja, maar die" en "ja, maar dat". Toeristen die nog nooit een paard van dichtbij gezien hebben weten dat niet. Zelfs paardenmensen kruipen bij 35+ temperaturen nog op hun paard, wat ga je dan van leken verwachten?



Ja dat sowieso ja. Die heeft sowieso de volle verantwoordelijkheid. Ik heb ook nergens gezegd dat die daarom minder verantwoordelijk zou zijn, want dat is diegene zeer zeker niet.
Maar dat neemt niet weg dat mensen die er gebruik van maken, en daarmee deze wanpraktijken in stand houden, ook eens hun gezonde verstand moeten gebruiken. Want als je een beetje nadenkt dan begrijp je dat je dat tripje maar even moet uitstellen tot er betere temperaturen zijn....of gewoon helemaal niet als het gedurende je verblijf zo heet blijft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:35

xxCYNNxx schreef:
SusanH schreef:
xxCYNNxx gaan we die discussie nu hier verder voeren? Paard is niet overleden door een val maar verstapte zich in een wending. Bovendien was de temperatuur nog geen 35 graden op het moment van het noodlottige ongeval. Buiten dat, het is niet te vergelijken met de trieste omstandigheden waarop de koetspaarden in de grote steden dagelijks moeten werken.


Je weet wat een voorbeeld is toch? Ik noemde het dus als voorbeeld, niet om puur over dat paard verder te discussiëren.


Ja ik weet wat een voorbeeld is. Als je een voorbeeld gebruikt is het wel handig om kloppende feiten te gebruiken.

Verder ben ik het wel met je eens. Mensen die er gebruik van maken zijn evengoed schuldig. Als je je een beetje verdiept in dierenwelzijn als toerist snap je dat je beter geen gebruik kunt maken van ezeltjes, koetsen met paarden, olifanten of kamelen voor een ritje.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:40

Ik had er toch gewoon bij gemeld wat de officiële doodsoorzaak is; een val. Het was ino vrij duidelijk dat ik van mening ben dat die val veroorzaakt KAN zijn ( vandaar mijn omschrijving; grote kans, ik heb niet gezegd; zeker weten dat het door de hitte kwam) door de extreme temperaturen.
Dus nee; ik had niet de feiten weg gelaten..


maar goed; laten we erover ophouden of in pb als je er nog wat over wil zeggen, want dit topic gaat tenslotte niet om dat specifieke paard. Ik stelde het gewoon als voorbeeld dat ook in Nederland met extreme temperaturen topprestaties wordt verwacht van een dier.