Bijen ten dode opgeschreven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 18:33

Hoi,

Mijn Bernagie (komkommerkruid) wordt deze dagen druk bezocht door allerlei bijen. Dat is leuk, want daarvoor heb ik ze ook gezaaid.

Nu hadden we hier zojuist een vrij pittige regenbui en ik ontdekte net twee beestjes die op dezelfde bloem zitten. En allebei lijken ze uitgeteld te zijn. Hun vleugeltjes zien er niet meer goed uit en ze zitten voor pampus. Terwijl een wesp er net eentje vrij bruut opzij duwde.

Zitten zij te wachten op de dood, of gewoon te drogen na de regen?

Weet iemand trouwens wat de langwerpige voor een soort bij/wesp/insect is?

Ik wil de bijen graag helpen, en heb al eens uitgeputte bijen geholpen, maar gezien de vleugeltjes is het wellicht wachten op een pimpelmeesje die ze komt opsnoepen? :(

Hun collega's werken inmiddels weer hard en komen weer in groten getale op de bloemen af, zo zien ze er normaal uit hier (laatste foto met veel langere vleugels)

Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding




Afbeelding

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:39

Ik heb geen verstand van bijen, maar een paar jaar terug lagen hier vlakbij ook veel dode bijen na een regenbui.
Wat mijn toen verteld was, dat de dode bijen verdronken/weggespoeld zijn, ze zitten blijkbaar vaak in holletjes onder de grond en met zo'n hoosbui worden ze weggespoeld.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:42

Of ik zie het verkeerd, maar de pluizige zijn toch hommels, en de langwerpige is een honingbij?
Ik weet overigens niet hoe je ze kan helpen, behalve proberen suikerwater te geven.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:47

Ze wachten op de zon. Enige wat je kunt doen ter ondersteuning is idd een druppeltje suikerwater.
Ik had er pas ook twee in een bloem hangen. Zijn zelfstandig weer vertrokken.

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 18:47

Century schreef:
Of ik zie het verkeerd, maar de pluizige zijn toch hommels, en de langwerpige is een honingbij?
Ik weet overigens niet hoe je ze kan helpen, behalve proberen suikerwater te geven.


Nee, de pluizige zijn minder groot dan ze lijken op de foto. De hommels zijn nog groter.

Ja hier dacht ik eerst ook aan. Maar de langwerpige zit nu zelf nectar te drinken. Ik denk dat de vleugeltjes teveel beschadigd zijn eigenlijk. Degene bovenop is met moeite op zijn plekje gekomen en wacht alleen maar Y;(

Tja, het is de natuur, maar toch niet leuk om dit te zien... Dan zie ik nog liever dat een vogel ze opeet.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:47

Een bij en een hommel inderdaad. De vleugels zien er normaal uit volgens mij. Ik denk dat ze gewoon zitten te wachten tot het droog is. Een lepeltje honing of suikerwater geven kan nooit kwaad.

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 18:48

Astorga schreef:
Ze wachten op de zon. Enige wat je kunt doen ter ondersteuning is idd een druppeltje suikerwater.
Ik had er pas ook twee in een bloem hangen. Zijn zelfstandig weer vertrokken.


Ik ben benieuwd. Hoop natuurlijk dat ze nog kunnen vliegen. Het lijkt nu even droog te blijven, dus afwachten

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 18:50

8nnemiek schreef:
Een bij en een hommel inderdaad. De vleugels zien er normaal uit volgens mij. Ik denk dat ze gewoon zitten te wachten tot het droog is. Een lepeltje honing of suikerwater geven kan nooit kwaad.


Ik ga het eens proberen. Zijn het echt hommels? Ik dacht gewoon bijen. Hier zitten echt hommels die groter zijn en veel donkerder met feller geel en een wit kontje

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:52

Er zijn veel verschillende soorten hommels in allerlei maten, en de dikke wollige is ook zeker een hommel. Ik weet alleen niet welke soort.
De smalle is een bij, ook daar zijn heel veel verschillende soorten van. Het is geen normale honingbij, waarschijnlijk een wilde soort.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 18:56

Met kapotte vleugels komen ze de lucht niet meer in, zeker niet als ze zwaar zijn van het water.
als de nesten dichtbij zitten hebben ze nog een (zeer kleine) overlevingskans als ze opgedroogd zijn.
Je kunt ze een klein beetje suikerwater geven (nooit honing!) om ze aan te laten sterken, maar ze kunnen vrij goed van bloem naar bloem kruipen voor nectar, dus het is niet per se nodig.
Overigens nadert wel een beetje het einde van het seizoen, dus ook het einde van het leven van veel solitaire bijen. Veel zijn dus afgevlogen en zullen binnenkort toch dood gaan.

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 19:11

Dankje voor de tips!

De langwerpige was nectar aan het drinken dus heb eerst de kleinste wat poedersuiker in water opgelost gegeven. Die ging op zijn achterste pootjes staan en wilde niet.

Toen kwam er alweer een brutale wesp die ze begon aan te vallen en die heb ik weggejaagd.

De langwerpige wilde wel wat suikerwater, maar hing ondersteboven, dus die heeft zich in een rare bocht gewrongen om wat te drinken. Daardoor nam de kleinere zijn kans om snel de plek van de ander in te nemen bij de bloem en nectar te drinken.

Toen nam ook de kleine nog wat suikerwater van mijn lepel en plotseling vlogen ze weer. Ik dacht echt dat de vleugels dat niet meer aan zouden kunnen, zijn zelfs wat gescheurd. Heel lang zullen ze dus waarschijnlijk niet meer meegaan.

Leuk, de kleine bleef nog een paar rondjes boven mijn hoofd vliegen en vertrok toen.

Wat een mooie dieren zijn het toch, ik was vroeger bang voor alle wespen en bijen, maar wanneer ze zo voorzichtig uit je lepeltje komen drinken, merk je goed het verschil met de wesp.

Missie geslaagd dus en ook de zon schijnt weer, dus ze kunnen even verder met werken :)

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:13

Een warme kruik maken, keukenpapiertje erop.
Bij/hommel erop en warm suikerwater op een lepeltje aanbieden.

Enige wat ze nodig hebben is warmte.. Dat krijgen ze vanavond niet meer.
Dus je kunt ze enkel nog helpen.

Je kunt ze ook op je hand laten opwarmen, maar zelf durf ik dit niet dus maak een warme kruik.



Edit: super gedaan!!!
Ik help int hoogseizoen er wekelijks zo'n 10... Veel overleven het ook niet helaas.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:17

Is het ook niet het einde van hun levenscyclus?
Ik vind hier de laatste weken ook erg veel stervende bijen. Er staat nu standaard al suikerwater en daarmee komen ze soms gelukkig toch weer weg. Maar het is wel opvallend dat er veel dode bijen op ons terras liggen :\

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 19:18

Deze vleugels deden het dus nog wel :)
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:19

Zitten er nou parasieten op de rug of lijkt dat maar zo?
Die witte dingetjes?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:21

Lijken wel eitjes.

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 19:23

Ik hoop natgeregende stuifmeelpollen...

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:20

Cayenne schreef:
Is het ook niet het einde van hun levenscyclus?
Ik vind hier de laatste weken ook erg veel stervende bijen. Er staat nu standaard al suikerwater en daarmee komen ze soms gelukkig toch weer weg. Maar het is wel opvallend dat er veel dode bijen op ons terras liggen :


Sorry, hier wil ik toch even op reageren.
je kunt beter niet standaard suikerwater neerzetten. Suikerwater is erg goed voor het individuele vermoeide bijtje om ze even op krachten te laten komen, maar de niet vermoeide bijen zijn ook erg blij met de snelle energie. Echter zullen ze dan minder moeite doen voor nectar bij bloemen en dan geen pollen meekrijgen die zij en hun nest nodig hebben voor eiwitten.
overigens trekt het ook wespen aan die de meeste mensen liever niet in hun tuin zien.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8294
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:38

Volgens mij is die lange bij een dar maar dat is lastig te zien zonder werksters er naast. Die andere zou inderdaad een hommel kunnen zijn.

Bijen werken in de zomer zo hard dat de vleugels 'op' raken voordat de bij zelf op is. Daardoor gaan ze uiteindelijk ook dood omdat ze niet meer kunnen vliegen. In drukke weken kunnen ze na 7 dagen al versleten zijn.

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 21:01

Arme bijen. Nog belangrijker dat we er heel veel blijven zien dus. Ik las ook ergens dat veel bijenhotels schade aan de vleugels aanrichten, omdat de holletjes te ruw zijn van binnen.

Gelukkig waren de hommels helemaal niet geïnteresseerd in mijn lepeltje suikerwater. De bloemen waren veel interessanter.

De wesp daarentegen.... Ik zet hier dus niets neer. Wespen en mieren wil ik liever niet lokken.

Is niet ook vaak de kritiek op imkers dat ze de bijen suikerwater geven en hun honing afnemen, terwijl eigen honing veel voedzamer voor ze is?

Ik heb eens aan het eind van een seizoen libellen gefotografeerd, ook vele exemplaren daarbij met gescheurde vleugels. Deze viel nog mee


Afbeelding


Afbeelding

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:35

Een goede imker laat de bijen genoeg honing na voor hunzelf. Bijen maak veel meer honing dan ze nodig hebben :)

Bootsiebob

Berichten: 5543
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Bijen ten dode opgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 21:44

Ah oké. Ik weet er niet zo heel veel van, maar vind het erg interessant.
En weet de goede imkers ook te vinden.

Ik hoorde dat vooral de wilde bijen, dus niet slechts de honingbij, bedreigd zijn en heb daarvoor ook een speciale zadenmix.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:51

honing is gewoon vloeibare suiker, en dus vergelijkbaar met suikerwater. (honing bevat meerdere soorten suikers, suikerwater in principe alleen sucrose)
de eiwitten en voedingsstoffen halen ze uit pollen (stuifmeel)
en inderdaad wat Century zegt, de meeste imkers laten genoeg honing in de kast zitten voor de bijen. (soms word er nog wel suikerwater of deeg bijgevoerd voor de winter aan of in de lente als de bijen sneller door de honingvoorraad gaan dan gedacht)

goed dat je zadenmixen hebt voor de wilde bijen! zouden meer mensen moeten doen *\o/*