Hoe rijden als je paard buiten in galop niet houdt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Hoe rijden als je paard buiten in galop niet houdt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 18:05

Haay Haay!

Hier WEER even een vraagje van mij:
Wat doen jullie als je je paard buiten in de galop niet houdt?
Ik heb dit al een keerg geplaatst zoiets bij vraag-maar-raak
daar heb ik heel veel leuke goede reacties gehad ............
en ik ga voorlopig ook niet buiten galoperen voorlopig alleen
maar gewoon stappen en draven want dan hou ik hem wel Knipoog
Maar toch is mijn vraag nog een keer wat als je hem buiten
niet houdt in galop wat doe je en rij je hem dan nog met
hulpteugels of iets? Zo ja welke? Groetjes Ilona.

[edit]titel stond in hoofdletters[/edit]


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:11

goede vraag ilona. Ik denk dat ik bij paddy een slof aandoe als ik buiten ga rijden. Soms doet ze haar kop in de lucht en werkt de rem niet meer. Vandaar...
niet dat ik voorstander ben van slof, rij er normaliter nooit mee. maar ja, ik moet wat he. En een rem is erg belangrijk.

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:18

Mits je weet hoe je met een slof moet rijden, is een slof een prima uitkomst in jou geval. Het vergt weinig kracht van je op het punt dat een paard wil uitbreken.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 18:21

Ik heb nog nooit met slof gereden eigenlijk Geld, geld!
Leg is uit ....
Wat zijn de voor en nadelen ervan?
En hoe zit het bij het paard?
En wat voor inwerking geeft het?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:34

Ik rijd Codex buiten ook altijd met slof. Zonder ben ik namelijk heel snel weer thuis. In de galop krijg ik hem ook niet gehouden en dus galopperen we gewoon niet. Met een slof ben je een keer of drie zo sterk als met een gewone teugel, omdat hij inwerkt als een soort hefboom. Als ik ga uitrijden laat ik de slof in stap sowieso vrij lang (natuurlijk wel contact houden) dan is er geen inwerking. In de draf neem ik een klein beetje op. Maar laat ik de teugels nog steeds vrij lang. Ik gebruik de slof dus eigenlijk alleen in een noodgeval. Mocht hij er vandoor gaan, ben ik veel sterker, je trekt a.h.w. zijn hoofd tussen zijn benen.
De slof is heel fijn om een paard goed voorwaarts neerwaarts te laten lopen, ik heb de teugel dan dus bijna altijd lang. Ik merk aan Codex dat hij de dag erna heel erg los is, dus lijkt het mij dat het geen kwaad kan.
Verder is het belangrijkste bij een slof dat je blijft geven en niet gebruikt om je paard in de krul te trekken. Geef altijd iets meer dan normaal, omdat de slof door het bit heen loopt, maar dat merk je vanzelf. Dan kun je in de regel niks fout doen. Vraag gewoon of iemand met ervaring je de eerste keer helpt, dan heb je een steuntje in de rug.
Veel succes en plezier met buitenrijden.

Ps. let niet op reacties van ruiters die je buiten tegenkomt, die zijn meestal niet zo positief, maar jij bent de enige die jouw paard kent en weet hoe sterk hij is

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 18:36

het slechte van de slof is dat je paard vaak op de voorhand gaat lopen... en dus zijn rug en kont absoluut niet gebruikt.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 18:53

Tja iedereen zegt eigenlijk dat slof geen kwaad kan idd zolang ik
hem niet vraag nageefelijk te lopen! maar dat hoeft hij ook niet
van mij op een buitenrit! maar is het echt zo dat hij zijn kont en
rug niet gebruikt? want dat zou dan wel minder zijn toch?! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:05

Als ik weet dat ik hem niet hou, dan blijf ik stappen of draven.
Maar ik gooi er geen onzin aan.
Ergens zit de basis niet goed, en daar ga ik dan in de bak flink aan werken.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 19:08

Ja maar het probleem is in de bak doen ze gewoon alles
ECHT alles en dit is al een jaar aan de gang
en steed als ik het weer probeer na zo'n lange tijd de
galop buiten gaat het fout ik ga voorlopig ook niet
meer galoperen hoor maar toch wou ik wel is weten
wat uitkomst zou bieden zeg maar Knipoog

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:10

Met thiedeman rijden, en als hij er echt vandoor gaat..wat ik doe in noodgevallen(!) rechts links trekken, klinkt hard maar liever dat dan een ongeluk!! of aan de rechter teugel in de heg of tegen een muur
ver zal hij doen niet komen.
Succes

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:10

Ga eens met een ander rustig paard mee, waarvan je zeker weet dat die niet slaat.
Ga allebei galoperen en jij als achterste.
Op het moment dat hij er van tussen wil, paarkeer je hem op je voorganger.
probeer hem gewoon in te houden, lukt dit niet laat je je voorganger inhouden.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-02 19:18

Tja een ander rustig paard
Al eens geprobeerd maar die van mij sjeest
er gewoon langs Haha! jahjah lastig he die beestjuhs!
Nu krijg ik een reactie van met thiedeman rijden
en alle andere zeggen slof :S Haha! Groetjes Ilona

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:29

Ik weet niet waar jou paard het beste op reageert, als je thiedeman op het strakste hebt staan, en dat werkt goed voor jou zou je in principe geen sloft hoeven. tog zou ik het eerst met sloft proberen, voor de zekerheid

Boque | Bokai | Buka | Boksel

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:58

Misschien moet je (zoals je al schreef) eerst alleen stappen en draven tot je pony zo lekker aanvoelt dat je voorzichtig een of twee pasjes galop kunt doen.
Veel overgangen maken van draf naar stap en wat harder en zachter gaan in de draf. Dat doe ik ook als Isolda wat trekkerig is.


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:11

Ok, ovegangen dus.. nou dan zit je dus ff-tje in galop zodra je denk dat het goed gaat, neemt ie alsnog een sprintje.. hoe wou je dan overgangen maken?? Haha!

Ik zou het eerlijk gezegt net weten. Je zou bij als je de ruimte hebt voltes kunnen maken.
Wat ik trouwens ooit eens gelezen hebt is dat als het echt dringend noodzaak) is om je paard te stoppen dan kan ja gaan zagen.. maar dat ik niet mijn manier van oplossen.. tenzij dus niks helpt en er een vrachtwagen aan komt ofzo je pony is de weg op gecrosst ofzo.. maar dat zou iig niet mijn oplossing zijn.
In een blad heeft er trouwens ooit eens een artikel gestaan over remmen als je paard ervandoor gaat met je.. ik zal het wel ff opzoeken.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:26

Mmmm, die discussie heb ik buiten dus ook altijd met Cezanne Frusty Klein opdondertje van 1,36 met veels te veel peper in d'r gat als er een zandpad in zicht komt Haha!:D Wat ik meestal doe voordat ik met haar naar buiten ga is dat ik in de dagen ervoor minstens 1 keer met haar in de bak heb gereden en heel veel overgangen galop-stap en galop-halthouden maak. Dit om haar weer even duidelijk te maken dat ik bepaal wat we doen (ik rij niet zo vaak met haar). Dan als ik naar buiten ga ga ik altijd samen met iemand anders mee (die dan op Lowara rijd) en doe ik Cezanne altijd een martingaal om. Ow en mijn handschoenen aan Haha! Ik ga nooit alleen met haar naar buiten omdat madam dan nog vervelender kan doen dan alleen heel hard galopperen (overal van schrikken, omdraaien, niet meer voorwaarts willen, etc. etc. Extreme duivel ) en Lowara is gelukkig zo'n mak schaap dat ze nergens van schrikt en het ook niet erg vind dat Cezanne af en toe met haar neus in d'r kont zit Haha! Maar ik moet zeggen dat het de laatste tijd heel erg goed gaat met Cezanne buiten, zolang je je maar niet ergert aan dat gedribbel van haar Party!! Verbazingwekkend hoe goed ze buiten opeens kan wijken, schouder voor, en verzameld kan draven Schijnheilig Dat doet ze in de bak nou nooit }> Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 00:37

Mijn tijdelijke verzorgpaard wordt buiten gereden met een ander bit, namelijk een "grazing snaffle". Dat is een westernbit, een stang met een boogje over de tong en gebogen scharen waar de teugels aan vastzitten.

Jasper lijkt het zelf een fijn bit te vinden, hij neemt het graag aan, kauwt lekker, en hij loopt heerlijk nageeflijk zonder dat ik ook maar iets hoef te plukken of wat dan ook.

Je kunt zoiets alleen gebruiken als je rustig met je handen bent, want het werkt veel sterker in, maar bij Jasper werkt het echt perfekt. Ik hoef maar iets te gaan verzitten en meneer komt terug. Met een trensbit (dat ik buiten ook af en toe gebruik) loopt hij de hele tijd te trekken en te hangen en hij loopt gewoon door het bit en je zit heen als hij daar zin in heeft.

In het begin had ik ook zoiets van "moet dat nou?", maar nogmaals, als je "zachte handen" hebt is het een prima oplossing.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 10:27

Misschien is het slim om eens na te denken, WAAROM houd je hem niet?
Wat gebeurt er precies waardoor je hem niet meer houd? Is ie bang of wat kan de reden zijn??
Als je in de bak wil galoperen blijft ie wel goed bij je?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 11:33

ilona1987 schreef:
Ik heb nog nooit met slof gereden eigenlijk Geld, geld!
Leg is uit ....
Wat zijn de voor en nadelen ervan?
En hoe zit het bij het paard?
En wat voor inwerking geeft het?

Voordeel is dat je zijn kop omlaag kunt trekken. en dat is tevens een nadeel, grinnik. Maar je moet er in de bak niet mee rijden, want dat heb je immers niet nodig. Buiten heb je wel een beter werkende rem: een slof maakt de ruiter sterker.

Maar........ je mag niet met kracht rijden want dan wordt het paard wel sterker (op de verkeerde plaatsen) maar niet soepeler! Maar in dit geval gebruik je de slof daar niet voor, alleen maar voor de rem. Je kunt hem dus slap laten hangen zodat hij geen inwerking heeft. Gaat je paard er van door, dan haal je hem eens goed aan.
Overigns, als je paard te heftig op de slof reageert, dus te veel remt, of een beetje omhoog komt: moet je deze wel heel snel laten vieren. Anders gaat hij steigeren. En dat is het gevaar bij de slof .Je moet dus wel een beetje handig zijn.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 27-11-02 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

De hond is de betere mens

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:23

Simpel. Niet galoperen.
Je plaatst een grijns-smiley bij je bericht dat je paard er gewoon langs sjeest. Blijkbaar vind je het dus stiekum leuk?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:36

Desiree"]
[quote="ilona1987 schreef:
Ik heb nog nooit met slof gereden eigenlijk Geld, geld!
Leg is uit ....
Wat zijn de voor en nadelen ervan?
En hoe zit het bij het paard?
En wat voor inwerking geeft het?

Voordeel is dat je zijn kop omlaag kunt trekken. en dat is tevens een nadeel, grinnik. Maar je moet er in de bak niet mee rijden, want dat heb je immers niet nodig. Buiten heb je wel een beter werkende rem: een slof maakt de ruiter sterker.

Maar........ je mag niet met kracht rijden want dan wordt het paard wel sterker (op de verkeerde plaatsen) maar niet soepeler! Maar in dit geval gebruik je de slof daar niet voor, alleen maar voor de rem. Je kunt hem dus slap laten hangen zodat hij geen inwerking heeft. Gaat je paard er van door, dan haal je hem eens goed aan.
Overigns, als je paard te heftig op de slof reageert, dus te veel remt, of een beetje omhoog komt: moet je deze wel heel snel laten vieren. Anders gaat hij steigeren. En dat is het gevaar bij de slof .Je moet dus wel een beetje handig zijn.
[/quote]

Euhm... het lijkt mij handig om eerst een paar keer in de bak met slof te rijden voordat je er mee naar buiten gaat. Een slof is niet zo'n 'onschuldig' speeltje als een martingaal bijvoorbeeld is (alhoewel die ik ook niet geheel onschuldig is Cool ). Je moet echt leren omgaan met een slof en ik weet uit ervaring dat dat niet zo makkelijk is Haha! Dus voordat je naar buiten gaat met een slof eerst onder begeleiding in de bak met een slof 'klooien', kan jij wennen en kan je paardje aan de slof gewend raken. Dan kun je gelijk kijken of je paard het wat vind want anders krijg je van die 'leuke' taferelen zoals Desiree omschrijft.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:40

Ik sluit me bij Rom aan: niet galopperen buiten als het gewoon niet gaat.

Ik denk niet dat het verstandig is met een slof te gaan rijden als je niet weet hoe zo'n ding werkt. Ga gewoon lekker met hem draven en stappen en als hij zich niet weet te gedragen in galop dan heeft hij pech en wordt het draven. Mijn paard wordt ook erg jolig van buiten galopperen en wil ook graag racen maar dat sta ik hem niet toe en dan gaan we voor straf weer draven en dat vind hij helemaal niet leuk dus op een gegeven moment houdt hij vanzelf wel op met etteren. Galopperen vind ik niet erg maar we houden wel mijn tempo aan en niet dat van hem. Ik gebruik zelf momenteel een martingaal of thiedemann buiten omdat hij op dit moment heel erg fris is en ik ongelukken wil voorkomen.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:22

Ik heb hetzelfde probleem, helaas, helaas. Conclusie: er wordt dus niet gegaloppeerd!

Denk niet dat je hem met Thiedemann wel kunt houden, want dat is niet zo. Ik rijd altijd met Thiedemann buiten. In de draf gaat hij steeds stiekum ietsjes harder totdat hij in galop valt en dan is het knallen. Hier ben ik steeds heel erg op bedacht. Ik vind het jammer dat ik hem niet lekker kan laten gaan, maar ook met Thiedemann loopt hij er doorheen en laat zich niet meer sturen en springt soms ook opzij.

Het duurt wel even voor je hem tot stilstand hebt en dat vind ik te gevaarlijk. Met een ander paard heeft het ook geen zin, want dat ziet hij het als wedstrijdje die hij toch altijd wint. De versnelling die hij erop heeft zitten, is als het afvuren van een kanon. Ik vind het bloedlink, een paard dat je dan niet meer onder controle hebt. Je weet nooit wat je ineens tegen komt.

Ik heb heel wat kracht met mijn Thiedemann nodig om hem stil te krijgen, dus letterlijk omtrekken, hij loopt gewoon door de pijn heen en geeft dan ook nog een brok protest.

Vaak zat geprobeerd, maar hij is er gewoon te heet voor. Een slof is ook geen oplossing. Als je er geen ervaring mee hebt, wees gewoon voorzichtig. Ik althans heb geen zin om te verongelukken en dom te gaan doen met een paard dat niet voldoende gehoorzaam is en zijn eigen zin doordrijft.

Er komt het moment dat ik met een lekker handgalopje door de bossen kan gaan, maar nu nog niet.

Die van mij is al heel slim geworden om onder de druk van de Thiedemann uit te komen. Hij krult zich helemaal op en als reaktie op de ophouding gaat hij grommend nog sneller. Dus je bent gewaarschuwd.

Om even voor mijzelf te praten, bij mij is het gebrek aan rijtechnische ervaring en dat wordt misschien nog wel beter. Vnl. gehoorzaamheid en dat probeer ik met lessen te verbeteren. Misschien herken je iets in mijn verhaal.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 15:28

Ik rijd Faust altijd op een slof ... (ok, nu krijg ik hier reacties dat ik niet goed bij mn hoofd ben...) Maar ik gebruik hem juist en hij is nooit helemaal aangespannen. Als ik dat niet doe, loopt ie met z'n hoofd in de lucht. Met slof stribbelt ie in het begin tegen , maar daarna lopt ie heerlijk nageeflijk (dan kan ik de slof dus eigenlijk uitdoen , maar ik laat hem dan gewoon los hangen) Ik heb er tot hier toe geen problemen mee gehad.
Een nadeel is dat ze de neiging hebben op de voorhand te lopen (niet altijd hoor) .

ik ga nu iets heel raar zeggen , maar ik heb het eens geprobeerd en het hielp. Als ik voel dat mn pony wegschiet, ben ik hem voor door hem benen te geven. Hij galoppeert dus eigenlijk aan , maar dat heb ik hem zelf gevraagt. Daardoor krijg ik de pony sneller onder controle. Als ie wegschiet , heb ik er niets meer over te zeggen. Als ik hem eigenlijk "weg duw" , dan heb ik hem sneller terug. Dit is wel vrij gevaarlijk als de pony er niet op reageert en dus nog snelller gaat.
Greetz!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:44

heel vaak galoperen en steeds maar een paar pasjes, dan krijgt hij niet echt de kans om er tussen uit te gaan. dit breid je dan uit tot je lekker lang kan galoperen.
of gaat hij er al bij het aanspringen tussen uit?
ik zou sowiezo een slof eraan hangen, maar alleen gebruiken als het niet anders kan!
nog iets wat je kan proberen:
als je pony niet meer wilt stoppen, op geen 1 manier, trekt gewoon es hard aan de teugels. klinkt hard maar hij stopt wel! (of je moet een heel apart paard hebben)
je paard vind dit natuurlijk echt niet leuk, en de volgende keren zal hij het waarschijnlijk wel door hebben dat het hem alleen maar pijn doet als hij niet stopt.
maar je moet zeker niet in 1 keer doen! eerst op zo licht mogelijke hulpen terug pakken.
ik hoop voor je dat het lukt! bij mij is het tot nu toe wel gelukt igg.

suc6!

(ik heb juist het probleem andersom, 'mijn' paard is in de bak nauwelijks te houden en in het bos super goed! Haha!)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers