3e paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 22:29

Lieve Bokkers,

Ik zit met iets in mijn maag.
Sinds een week heb ik een pony in training die ik deels in opdracht mag verkopen. De merrie gaat daar weg omdat ze te stug is (bokken, geen respect voor ruimte, gewoon eem kop erop). Ik heb haar nu een week en ja in het begin was ze stug maar ze is in deze ene week tijd volledig veranderd in een hele lieve zachte merrie. Alles in mij roept:je moet haar houden. Ik zou het zo verschrikkelijk erg vinden als ze naar een plek gaat waar ze weer verzuurt.

Nu is het zo dat het financieel uit zou kunnen, maar ik heb al 2 paarden. Een shetlander en een lusitano. Wat voegt ze toe? Ze is een fell pony van 13, 145 cm... Als ik dan een derde paard wil, zou ik een groot sportpaard willen. Alles wat zij kan, kan mijn lusi ook... Daarnaast ben ik tweedejaars student...

Maar toch.... Alles knaagt. Dit paard roept iets in mij op. Dat ze bij me hoort. Misschien klinkt het vaag, maar zo voelt het gewoon. Financieel en qua tijd zou het dus uit kunnen,maar is het in dit geval slim om naar mijn gevoel te luisteren? Ze lijkt in niks op een paard wat ik zou kopen en voegt bruut gezegd, weinig toe...

Wat is wijsheid?

Veel liefs.
Laatst bijgewerkt door BrechtCarlos op 15-08-20 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:36

Als het financieel kan dan zou ik het doen, zelf goed bevestigen en dan een passend huisje zoeken. Dat geeft jou meer tijd en je hoeft je eigen droom niet op te geven.
Het is natuurlijk ook niet gezegd dat ze bij iemand anders meteen weer verzuurd, er zijn een boel mensen die heel goed met paarden kunnen omgaan hè, maar misschien geeft het je meer rust als je t.z.t. zelf een goed huis voor haar kunt vinden?
En misschien wil je haar toch voor altijd houden en verdwijnt je droom van een groot sportpaard.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:57

Op basis van zo'n gevoel heb ik mijn huidige pony gekocht, hoewel zij niet was wat ik zocht. :')
Ik heb haar gekocht met de gedachte dat ik er meer spijt van zou gaan krijgen als ik het niet deed, en bordje 'te koop' kan er altijd weer om.

Tot nu toe staat ze niet te koop, en vind ik haar steeds leuker :j

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:22

Ik ga mee met justkid. Volg in eerste instantie je gevoel. Zelfs al blijf je haar niet houden, ben je misschien wel de 'tussen'-eigenaar die de pony net wat beter kan helpen aan een geschikt huisje. :)

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 23:41

justkid schreef:
Als het financieel kan dan zou ik het doen, zelf goed bevestigen en dan een passend huisje zoeken. Dat geeft jou meer tijd en je hoeft je eigen droom niet op te geven.
Het is natuurlijk ook niet gezegd dat ze bij iemand anders meteen weer verzuurd, er zijn een boel mensen die heel goed met paarden kunnen omgaan hè, maar misschien geeft het je meer rust als je t.z.t. zelf een goed huis voor haar kunt vinden?
En misschien wil je haar toch voor altijd houden en verdwijnt je droom van een groot sportpaard.


Daar heb je helemaal gelijk in. Vind het zo belangrijk om eventueel een goed plekje te vinden maar via mp en fb heb ik zelf geen top ervaringen

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 01:00

Paarden koop je in mijn optiek puur op gevoel en nooit uit 'wijsheid' want dan moet je helemaal uit de buurt blijven van de paardenwereld.
Je kunt haar toch gewoon houden? Wat zijn de nadelen? Kost het je heel veel extra? Kun je erop rijden?

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 01:22

Hutcherson schreef:
Paarden koop je in mijn optiek puur op gevoel en nooit uit 'wijsheid' want dan moet je helemaal uit de buurt blijven van de paardenwereld.
Je kunt haar toch gewoon houden? Wat zijn de nadelen? Kost het je heel veel extra? Kun je erop rijden?


Nou een beetje ratio is best handig. Anders had ik er al 20 lopen... Haha. Extra kosten is stalling en natuurlijk hoefsmid en bij pech DA... Ik kan het betalen, heb ook een spaarpot voor DA maar het is natuurlijk niet optimaal als tweede jaars student. Qua tijd kom ik er wel. Studeren gaat me makkelijk af en anders een groot netwerk waaruit mensen bij kunnen springen. Kan op haar rijden. Pony is 145 en ik 177. Twijfel dus ook heel erg over haar grootte... Hier een foto van ons eerste ritje samen.

Afbeelding

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 05:52

Geen optie om je shetlander te verkopen? Als die als weidemaatje dient zou ik die eerder verkopen denk ik. Weet niet wat voor band je daarmee hebt :) Ik zou hem kopen. Verkopen kan altijd elk moment en anders ga je er spijt van krijgen denk ik!

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 06:51

Ik zou het niet doen. Twee rijpaarden is veel en de pony voegt niks toe aan je huidige paard zeg je.
Als je hem toch houdt zou ik hem ipv de shet nemen, dus als weidemaatje. Dan voel je ook minder verplicht om er veel mee te doen als je het drukker krijgt. Met twee paarden wordt het namelijk al snel “moeten”

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 07:44

Ik zou het niet doen, want eenmaal bij mij gaat een dier nooit meer weg. Een keuze voor het leven dus.

Maar als jij daar wel makkelijker in bent dan zou je een tussenoplossing kunnen zijn voor dit paard.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:19

Kun jij voor jezelf zeggen, als ik haar koop kan ik haar ook weer verkopen?
Het is mooi gezegd als tussenpersoon zodat ze meer bevestigd is en dat zou een hele mooie oplossing zijn.
Maar kun je dat? of ben je snel gehecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:59

Amado7 schreef:
Geen optie om je shetlander te verkopen? Als die als weidemaatje dient zou ik die eerder verkopen denk ik. Weet niet wat voor band je daarmee hebt :) Ik zou hem kopen. Verkopen kan altijd elk moment en anders ga je er spijt van krijgen denk ik!

Dat vind ik zielig voor die shet :=
De merrie die je omschrijft, ts, heeft genoeg kans om gewoon een fijn huis te vinden. Bij het juiste baasje kan ze juist nog verder opknappen en uitbloeien tot een fijn paard, toch?
Een shet verkopen zou ik veel spannender vinden. Die zijn toch vaker (tijdelijke) grasmaaiers/gezelschapsdieren of een cadeautje voor een kind.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 09:19

Nee mijn shetlander gaat echt nooit weg. Die redt zich niet zo snel ergens anders. Ik zou nog eerder mijn lusitano weg doen. Maar zeker noet inruilen voor deze pony. Gek, want ik ben wel vaker tussenpersoon en ik ga wel van de dieren houden, maar ik breng ze ook met eem goed gevoel naar een nieuw huisje. Bij deze pony roept iets in me dat ze bij me hoort... Lekker zweverig maar in de 1.5 week dat ze nu bij me is, is ze zo veranderd. Ze volgt me overal waar ik ga en ik zie hoe lief ze eigenlijk is waar ze altijd bekend stond als boze merrie zegmaar.

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:22

Volg je hart!
Niks ergers dan ergens spijt van hebben.

amazaballss

Berichten: 134
Geregistreerd: 05-04-20
Woonplaats: Zaanstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:28

Als je zo’n sterk gevoel over deze merrie hebt denk ik dat je je antwoord op je vraag al gevonden hebt. Als alles financieel en wat betreft tijd mogelijk is, zou ik er denk ik gewoon voor gaan. En wat meerdere hier zeggen, ik denk dat je er meer spijt van krijgt als je het niet doet dan wanneer je het wel doet. Je zou altijd nog als tusseneigenaar kunnen functioneren, maar dan heb je in ieder geval ook wat meer tijd. Luister naar je gevoel zou ik zeggen, wie weet bloeit ze wel op als Totilas 2.0; de kleur heeft ze iid al meezitten :Y)

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:32

Gewoon doen, fell pony’s zijn sterke dieren dus je kunt er met jouw lengte prima op rijden . Afhankelijk van de vraagprijs , meestal zijn ze niet goedkoop, gewoon doorpakken.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:16

Met je laatste post zou ik zeggen: koop hem. Je gaat er anders spijt van krijgen. En als je tijd en de financiën hebt waarom niet? Als je zegt dat je pony s altijd weer prima kan verkopen :)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:31

Ik zou niet een paard kopen omdat ik daar toevallig verliefd op ben geworden. Maar dan zou ik even verder nadenken over hoe en wat. Je hebt haar nu een week en je hebt er zelf voor gezorgd dat ze "beter" geworden is. Ik snap dat dat voor kriebels in de buik zorgt.
Bedenk wat je langetermijndoelen in de paarden zijn? Hoe ziet je toekomst eruit (afstuderen, job zoeken,...)? Kan je het financieel blijven onderhouden?

Heb je al eerder paarden in training gehad? Want als je dit vaker wilt doen, besef dan ook dat je vaker dit gevoel gaat krijgen. Een paard komt bij jou omdat de eigenaar iets niet lukt en door jou lukt dat dan wel en verbetert het paard ten goede. Dat doet wat met je emotioneel en je wilt niet dat je harde werk teniet gedaan wordt. Maar als je van trainen je bijverdienste wilt maken, moet je dit ook deels van je af kunnen zetten, anders ben je straks alles op aan het kopen. :D

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 11:34

Gini schreef:
Ik zou niet een paard kopen omdat ik daar toevallig verliefd op ben geworden. Maar dan zou ik even verder nadenken over hoe en wat. Je hebt haar nu een week en je hebt er zelf voor gezorgd dat ze "beter" geworden is. Ik snap dat dat voor kriebels in de buik zorgt.
Bedenk wat je langetermijndoelen in de paarden zijn? Hoe ziet je toekomst eruit (afstuderen, job zoeken,...)? Kan je het financieel blijven onderhouden?

Heb je al eerder paarden in training gehad? Want als je dit vaker wilt doen, besef dan ook dat je vaker dit gevoel gaat krijgen. Een paard komt bij jou omdat de eigenaar iets niet lukt en door jou lukt dat dan wel en verbetert het paard ten goede. Dat doet wat met je emotioneel en je wilt niet dat je harde werk teniet gedaan wordt. Maar als je van trainen je bijverdienste wilt maken, moet je dit ook deels van je af kunnen zetten, anders ben je straks alles op aan het kopen. :D



Haha, daar heb je gelijk in. Maar gelukkig kon ik van andere paarden prima afstand nemen, ook als ze echt veranderd waren bij me.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:23

Zolang je genoeg tijd en geld hebt voor 3, zou ik het gewoon doen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 15:32

Over je foto en of je erop past. Ik vind van wel. Het is mode of een trend om op steeds grotere paarden te rijden en dat is dus wat je ook veel ziet.
Ik rij western en daar zijn de paarden meestal rond de 1,50 en je hoort bijna niemand over te groot voor het paard zijn. Mijn merrietje tikt de 1.45 denk ik niet eens aan. Ik ben zelf 1.72 en ik vind het een ideale maat. Quarters zijn ook meestal robuuste paarden net als deze Fell pony. Ze is prachtig. <3

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 17:25

justkid schreef:
Over je foto en of je erop past. Ik vind van wel. Het is mode of een trend om op steeds grotere paarden te rijden en dat is dus wat je ook veel ziet.
Ik rij western en daar zijn de paarden meestal rond de 1,50 en je hoort bijna niemand over te groot voor het paard zijn. Mijn merrietje tikt de 1.45 denk ik niet eens aan. Ik ben zelf 1.72 en ik vind het een ideale maat. Quarters zijn ook meestal robuuste paarden net als deze Fell pony. Ze is prachtig. <3



Ah tof om te horen. Ja is zo... Mijn lusi is een luso arabe en ook maar 150 en ik ga stiekem een beetje mee in de hype dat ik perse een sportpaard van 170 moet straks... Maar paarden is meer dan sport alleen.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:42

Vroeger zou ik gezegd hebben, och, niet doen. Er zijn meerdere paarden met wie het klikt, een klik groeit enzovoort. Ik geloofde wel deels in die klik maar vond het "gezond verstand" eigenlijk wel belangrijker.
Dat gezond verstand vond ook dat ik beter zou verminderen in paarden en pony's omdat het qua tijd, werk en kosten toch wel interessanter zou zijn er minder te hebben. Vorig jaar was er dus 1 merrie verhuisd naar een goeie thuis, twee andere paarden zijn al erg oud, dus ik zat "op koers".

Half mei van dit jaar brachten we 1 van mijn pony's naar een vriendin, pony was licht hoefbevangen en kon daar op een paddock staan met andere pony's. Daar aangekomen zagen we een ouder Arabiertje dat het moeilijker had om in de kudde op gewicht te blijven. Wij hadden op dat moment gras te veel dus ging het diertje tijdelijk bij ons komen staan.
Sja, al op dag 1 kroop ze in mijn hart en dat is niet veranderd. De klik met haar gaat ongelooflijk diep, heel vreemd gevoel is dat. En ja, in plaats van te verminderen of op zijn minst een plekje vrij te houden voor een toekomstig rijpaard, is mijn kudde nu weer uitgebreid met een 22-jarige wondermooie Arabische merrie die een deel tanden mist en waar ik nu drie keer per dag kuipjes met "pap" moet aan voeren.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:11

Dat ze het bij jou nu beter doet dan bij de eigenaar wil niet zeggen dat ze bij een ander weer verzuurd. Het kan heel goed dat de huidige eigenaar niet past, maar een volgende wel. Ik zou er een passende baas voor zoeken. Je geeft zelf aan liever een groter sportpaard te willen, en na een week is de band nog niet echt heel dik lijkt me. Er zijn veel paarden waar je zomaar een klik mee heb en voor je het weet heb je een land vol.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: 3e paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 17:36

Bedankt allen voor jullie reacties!