Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 20:50

Oké, ik heb het voor het eerst gedaan...

Ik heb me uitgesproken...

Een ex-collega plaatste dit plaatje op FB, en ik hoop dat deze link binnen afzienbare tijd is verdwenen...

Ik heb gereageerd dat ik het walgelijk vind, het echt niet vind kunnen en het absurd is dat men zich nog afvraagt waarom er over racisme wordt gesproken.

Uiteraard krijg ik de nodige tegenberichten van vrienden van de ex-collega. Ik vind het zó schokkend!

Ik ben benieuwd wat jullie doen... Ik was altijd erg gesteld op deze ex-collega in onze tijd van samenwerken, maar ik verafschuw zijn denken hierin. Ik ben geneigd om hem te verwijderen... Wat doen jullie in zulke gevallen?

Kijk, pro-zwarte piet kan ik nog wel handelen hoor, ik ben niet zo pro-zwarte piet... Maar voor die gedachten heb ik nog enigszins begrip. Maar dit... :brr:

Help me :')


mariettek

Berichten: 1685
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:58

Oef, wat een stom plaatje. Bah.
Knap dat je je hebt uitgesproken! +:)+

Zelf heb ik geen Facebook, dus ik kan ook niemand aanspreken, maar ik vind het wel belangrijk om te doen (als je wel Facebook hebt).

Pas als we dit allemaal hardop niet meer accepteren, dan kan racisme hopelijk echt verdwijnen.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:12

Maar dan de hamvraag, spreek je je ook uit over racisme face to face of loop je dan stilletjes door?


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:12

heel verhaal getikt, toch besloten het korter neer te zetten. Ik ben het gezeik rondom er helemaal klaar mee. Ik spreek niemand erop aan. Ben meer dan eens om minder heftige meningsverschillen al bedreigd. Ik heb geen doodswens (en dat is een verwijt naar beide kampen)
Laatst bijgewerkt door chamion op 15-08-20 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

Doedatje
Berichten: 621
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:13

Ik vind het dapper dat je er wat over durft te zeggen. Ik zou het zelf niet durven te zeggen, maar zou me wel verbazen over dat iemand zich hier op zo'n manier over uitlaat.

Paletti-Anouk-Hugo-Bente

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 21:20

KimD schreef:
Maar dan de hamvraag, spreek je je ook uit over racisme face to face of loop je dan stilletjes door?


Is afhankelijk van de setting natuurlijk...

Als het gaat om mensen die ik ken (die de racistische uitspraken doen), zeker... Maar doorgaans is dit face to face en weet ik dat het mensen betreft waar ik een discussie mee aan kan gaan.
Maar zo heftig als dit, heb ik het nog nooit iemand zien of horen zeggen die ik goed ken, zoals bijvoorbeeld deze collega...

Maar ik moet wel zeggen, ik heb de moed nog niet gevonden om mijn vreemdelingenhatende neef te vertellen dat ik me doodschaam voor zijn uitspraken op FB.

chamion schreef:
heel verhaal getikt, toch besloten het korter neer te zetten. Ik ben het gezeik rondom er helemaal klaar mee. Ik spreek niemand erop aan. Ben meer dan eens om minder heftige meningsverschillen al bedreigd. Ik heb geen doodswens (en dat is een verwijt naar beide kampen)


Ik heb er ook eerst ongeveer 8 keer over nagedacht... Maar ik voel me steeds een beetje verantwoordelijker om die ellende uit de wereld te helpen.
Ik wéét dat ik doorgaans niets kan met die tokkie-argumenten, van die mensen kan je niet verwachten dat ze naar je argumenten luisteren.
Maar ik begrijp absoluut je gedachte om maar liever niks te zeggen... Het tekent wel een beetje voor de optie 'vriend verwijderen'.

8nnemiek

Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:21

Goed dat je er iets over hebt gezegd!
Ik probeer me ook wel eens uit te spreken op een nette manier, of bijvoorbeeld bij de BLM berichten waar veel ‘all lives matter’ reacties zijn, plaats ik een plaatje of meme waarin duidelijk het verschil wordt uitgelegd.. Maar ik gebruik mijn facebook vooral voor mijn bedrijf, dus probeer niet al te heftig er tegenin te gaan :=
Overigens heb ik geen problemen met zwarte piet, maar in die topics komen ook heel wat echt racistische berichten voorbij helaas.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Femke_Tweety

Berichten: 11973
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:24

Ja, ik spreek me uit.

Zowel hier op bokt als op faecesbook als face to face.

Wel enigszins afhankelijk van de situatie en de context. Maar ik doe het zeker, en regelmatig. Maar ik sta dan ook wel een beetje bekend om mijn duidelijke mening hier en daar.

Overigens ben ik pro zwarte piet, maar niet actief uitdragend.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 15-08-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:24

KimD schreef:
Maar dan de hamvraag, spreek je je ook uit over racisme face to face of loop je dan stilletjes door?

Ik kom face to face (gelukkig) nauwelijks racisme tegen. Heb ook zo het gevoel dat deze mensen vooral op internet stoer willen doen..

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:29

Oeh, die had van mij de volle laag gekregen, die had ik uit mijn vriendenlijst gesmeten en contact verbroken irl. Iemand die zó denkt, is, doet, daarvoor heb ik geen plaats in mijn leven. Asshole.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:30

KimD schreef:
Maar dan de hamvraag, spreek je je ook uit over racisme face to face of loop je dan stilletjes door?


Dit doe ik eerder dan de discussie op Facebook aangaan. Al enkele keren gedaan ook. Wordt je vaak niet in dank afgenomen door racisten want dan ben je ineens een rassenverader :')

Mijn ervaring is dat zo'n discussie aangaan met iemand op Facebook vrijwel nooit "goed" afloopt. Je spreekt iemand aan waar iedereen dat kan zien en dan schiet die ander als snel enorm in de verdediging. Als ik echt om iemand geef ga ik liever privé zo'n gesprek aan.

Your stairway lies on the whispering wind

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:36

Ik spreek me uit ik het zie of hoor. Ik heb menig familie feest al zogezegd verpest om er fel tegen in te gaan. Vooral mijn oma kon er wat van. Ik ben ook niet meer sarcastisch gewoon pissig als ik weer dingen voorbij zie komen van wilders, baudet of zwarte Piet en waarom die niet aangepast kan worden. Al die vooroordelen over buitenlanders en vluchtelingen en dat gewhite wash van alles.

Mijn tante heeft eens een maand niet met me willen praten omdat ik haar een hypocriete racist noemde in een restaurant :')

Al moet ik ook zeggen dat ik al menig doodsbedreiging heb gehad via Facebook en mijn app, zelfs van verre familieleden :=. Maar ik hou mijn mond niet meer.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 21:37

Princess_ schreef:
KimD schreef:
Maar dan de hamvraag, spreek je je ook uit over racisme face to face of loop je dan stilletjes door?


Dit doe ik eerder dan de discussie op Facebook aangaan. Al enkele keren gedaan ook. Wordt je vaak niet in dank afgenomen door racisten want dan ben je ineens een rassenverader :')

Mijn ervaring is dat zo'n discussie aangaan met iemand op Facebook vrijwel nooit "goed" afloopt. Je spreekt iemand aan waar iedereen dat kan zien en dan schiet die ander als snel enorm in de verdediging. Als ik echt om iemand geef ga ik liever privé zo'n gesprek aan.


Haha dit inderdaad wel een beetje...

Het is dat die persoon dit deelde, discussies op dumpert e.d. zou ik inderdaad ook nooit aan gaan... :n

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:40

Goh nee dit vind ik ook not done.. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het overdreven gedoe wel kotsmoe ben aan het worden.

Zwarte piet vind ik er een mooi voorbeeld van en het niet meer blank mogen zeggen maar wit en wat is het wel niet allemaal. Ik zat in een groep voor krullend haar en daar mag je volgens bepaalde mensen als blank meisje geen vlechten hebben want dat is van de donkere mensen??? Het gaat TE ver. Wat vroeger was, was vroeger en dat is allemaal heel erg! Maar we leven nu in 2020 en om dan nu nog daarover bezig te blijven vind ik absurd. Ook snap ik niet waarom er over niks gesproken mag worden of bepaalde figuren van eten en dergelijke moeten worden gehaald, zo maak je toch net een verdeling of denk ik echt helemaal verkeerd?? Maak dingen normaal en bespreekbaar en steek het niet in de doofpot zoals ze imo nu wel doen.

Ik spreek mijn vrienden er overigens wel op aan als ik racisme hoor en dit doe ik ook op straat bij vreemde mensen al kom ik het in mijn omgeving weinig tegen, gelukkig!

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:41

Ik zou 'm geliked hebben.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:41

En ik word schijtziek van die (facebook) censuur!

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:41

elnienjo schreef:
Ik zou 'm geliked hebben.


Dat verbaast niemand.

Your stairway lies on the whispering wind

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:43

Face to face? Ja. Op Bokt? Ja. Op Facebook? Soms, hangt ervan af waar en welke situatie. Soms heeft het geen nut en kom je er toch niet doorheen.


elnienjo schreef:
Ik zou 'm geliked hebben.

Joh. What else is new? :')


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:46

Ik zit verder niet op social media en in mijn nabije omgeving ben ik zoiets nog niet tegengekomen.

Maar kwam ik dit wel tegen, ik wil gewoon niet met mensen omgaan die dit soort waanzin verspreiden. Of goedkeuren.

Censuur, hou toch op! Het grote goed vrijheid van meningsuiting wordt zo grenzeloos gekaapt en misbruikt tegenwoordig.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:48

Afschuwelijk plaatje. Bij mij zijn er om minder ontvriend. Toch blijft het voor mij steeds weer een schok dat mensen die me aardig leken opeens zulke dingen delen. Ik kan daar echt ontdaan van zijn.

Dus :knuffel: voor jou.

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:55

Face to face spreek ik me uit, op sociale media reageer ik meestal niet omdat het meestal ontaard in moddergooien.

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:55

Ik vind die afbeelding totaal niet kunnen en de ene keer zou ik er wat van zeggen of schrijven op een nette manier, de andere keer ga ik er snel voorbij, geen zin om er aandacht aan te geven.

Maar het is niet anders dan bij niet bruine mensen, als iets niet netjes is en er een gelegenheid voor is, zeg en of schrijf ik dat.

Een mens is een mens en mocht het "nodig" zijn en het is veilig genoeg, kan je je mening geven.


Janine1990 schreef:
Ik wéét dat ik doorgaans niets kan met die tokkie-argumenten, van die mensen kan je niet verwachten dat ze naar je argumenten luisteren.


:r
Ik ben zo allergisch voor zulke opmerkingen. Vind ik ook compleet niet kunnen.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 21:55

safina schreef:
Afschuwelijk plaatje. Bij mij zijn er om minder ontvriend. Toch blijft het voor mij steeds weer een schok dat mensen die me aardig leken opeens zulke dingen delen. Ik kan daar echt ontdaan van zijn.

Dus :knuffel: voor jou.


Dit zat ik me ook net te realiseren...

Ik ga hem inderdaad verwijderen, lijkt me goed :)

Brainless

Berichten: 29718
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:58

elnienjo schreef:
Ik zou 'm geliked hebben.

Waarom?

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:09

Dit soort Social media drama's laat ik zo veel mogelijk aan me voorbij gaan, al is het alleen maar voor mijn eigen gezondheid want ik vind het zo enorm deprimerend hoe mensen massaal elkaar neer kunnen halen.

Mocht ik in persoon dit soort acties of uitspraken zien reageer ik er wel op.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gaby, Janneke2, MiekeFS, Sizzle, xxCYNNxx en 83 bezoekers