koivijver en droogte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 17:13

Er gaan diverse berichten de ronde dat er niet meer gesproeid mag worden met deze weersomstandigheden.
Nu hebben wij een koivijver. Vanuit hier geven we de planten water en vullen we weer aan met leidingwater. Dit is nodig om ook de waterkwaliteit voor de vissen op peil te houden.

We gaan verder zuinig om met water, douchewater vangen we op, keukenwater vangen we op, wc spoelen we met het opgevangen water. Waterton aan de afvoer (haha, geintje, dit is voor hooguit een dag aan water voor de planten)

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Geen water vervangen is geen optie, dit zal resulteren tot sterfte van de vissen. Ik schat dat er zo'n 1000 ltr per week aan water naar de vijver gaat.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:16

Je geeft zelf je antwoord al.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:18

Ik laat mijn planten en vissen er echt om doodgaan.. Als je snachts de kraan aanzet scheelt het flink

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:41

Gewoon je vijver vullen met wat er nodig is.. Misschien kan je een keer proberen om het in 2x te doen ipv 1x per week bijv.

Jolliegirl

Berichten: 32966
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 17:46

troi schreef:
Ik laat mijn planten en vissen er echt om doodgaan.. Als je snachts de kraan aanzet scheelt het flink


Dit is een grapje neem ik aan...
Je hebt een dier dus hoor je daarvoor te zorgen. Weet niet of je weet dat een gemiddelde koi evenveel kost als een leuk ponietje!?


Gewoon vullen :)
Doe het evt later oo de avond voor betere waterdruk. Maar zou me daar zelfs niet heel druk om maken.
Je doet heel veel aan besparen zo te lezen!

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:04

Jolliegirl schreef:
troi schreef:
Ik laat mijn planten en vissen er echt om doodgaan.. Als je snachts de kraan aanzet scheelt het flink


Dit is een grapje neem ik aan...
Je hebt een dier dus hoor je daarvoor te zorgen. Weet niet of je weet dat een gemiddelde koi evenveel kost als een leuk ponietje!?


Gewoon vullen :)
Doe het evt later oo de avond voor betere waterdruk. Maar zou me daar zelfs niet heel druk om maken.
Je doet heel veel aan besparen zo te lezen!


Ik denk dat ze het woordje ‘niet’ is vergeten

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:13

Wij vullen de vijver aan vanuit de ondergrondse regenwaterput :) met dit weer vul ik elke dag wel met 10 emmers bij.

In jouw geval zou ik de vijver gewoon aanvullen met leidingwater hoor, je kan moeilijk je vissen laten doodgaan. En evt een regenwaterput overwegen voor de toekomst? Deze droge zomers zullen wel blijven vrees ik.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 20:10

Solleke, Daar zitten we wel aan te denken, moeten maar eens gaan uitzoeken hoe we dit zouden kunnen realiseren.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:18

Water opvangen voor het douchen als het water nog warm moet worden of als je een afwasje gaat doen scheelt al iets.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:28

Veel regenwater is toch ook niet goed? Meen ik ooit ergens gelezen te hebben.
Wij hebben ook een koivijver en ik weet dat je eigenlijk elke week 10% moet verversen maar wij hebben dit nooit gedaan en ook geen zieke vissen gehad.
Ik vul alleen aan wat er verdampt.
Heb er wel een filter op zitten die dubbel zoveel liters aan kan en flink wat planten.

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:36

Ik vind dat je al heel goed je best doet en heb dan ook verder geen tips.
Ben stiekem wel benieuwd naar je vijver en vissen, vind Koi’s echt prachtig!

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:48

Ballard_L schreef:
troi schreef:
Ik laat mijn planten en vissen er echt om doodgaan.. Als je snachts de kraan aanzet scheelt het flink

Dit is een grapje neem ik aan...
Je hebt een dier dus hoor je daarvoor te zorgen. Weet niet of je weet dat een gemiddelde koi evenveel kost als een leuk ponietje!?


Gewoon vullen :)
Doe het evt later oo de avond voor betere waterdruk. Maar zou me daar zelfs niet heel druk om maken.
Je doet heel veel aan besparen zo te lezen!


Ik denk dat ze het woordje ‘niet’ is vergeten


Uh idd! Iets te snel gepost :o

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 20:59

Hier ook een koi vijver van zo een 30kuub. Metvdeze warmte is het voor de levens van de koi belangrijk te verversen. Wij doen dit dan ook. Het zijn dieren en daar moet je goed voor zorgen.

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:16

Ik doe mijn koi vijver gewoon verversen. Moet wel voor gezondheid vissen.
Afval water uit vijver doe ik dan wel mijn planten in de tuin mee, zodat ik niet dubbel water nodig heb in droge periode..

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:28

Hoe zit het met je filtersysteem. Wij hebben jaren Koi gehad maar uit ervaring is een goed filtersysteem onmisbaar. Wij hadden een erg grote 5 kamer filter met vortex. Beluchting, uv kolom, planten filter. Ik had geen water verversing nodig. Buiten dit systeem zijn er talloze andere systemen voor koi vijvers. Wij hadden een vijver met 80.000 liter dus je snapt dat water verversen niet aan de orde was.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 22:05

We hebben een 12 kub vijver met een behoorlijk filter waar ook nog een grote vortex voor staat. Het filter draait ook goed, maar we ontkomen er niet aan om water te verversen.

Wat we voor de planten nodig hebben halen we uit de vijver en dit vullen we dan met leidingwater weer aan.

Douchewater tot het warm is gaat ook naar de planten en de rest waar schuim in zit, gaat naar de wc. Het werkt prima, we hebben naar mijn idee ook geen hoog waterverbruik.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 22:06

Afbeelding

een paar van onze visjes

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:14

Hier onze koi

Afbeelding


Afbeelding

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: koivijver en droogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 21:24

Gaaf, die ruiten, mooie grote vijver ook! Daar hebben we helaas de ruimte niet voor.

Het regent nu een beetje. Vanavond de planten weer uit de vijver gegeven en deels leidingwater terug gedaan. Nu even afwachten hoe lang/veel het regent en dan alsnog verder aanvullen met leidingwater.

't is voor nu wel weer te weinig om de regenton te vullen. Onweer is alweer voorbij.