Opbouwen (en behouden) van conditie en spieren na rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Opbouwen (en behouden) van conditie en spieren na rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 19:17

Hoi,

Mijn paard staat stil sinds eind april / begin mei vanwege een blessure en behandeling.

Inmiddels zijn we een beetje aan het opbouwen, maar ik loop tegen een aantal dingen aan. Ik heb al wel contact gehad met mijn dierenarts, maar wil ook graag hier jullie meningen en vooral ervaringen horen.

We mogen geen bochtjes meer lopen, niet erop en niet ernaast, rijden in de bak en longeren valt af! Het is wel belangrijk om te blijven bewegen, want rust roest.

Ik rij dus alleen buitenritten. Daarvoor moet ik met de trailer weg, dat lukt me maximaal 2x per week, soms 1 keer. We doen daarnaast nog vrijheidsdressuur en ik zou graag aan de hand willen gaan werken.

Voor de buitenritten zou ik graag de conditie meer op pijl willen brengen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk om de spiermassa te behouden.

Wat we nu doen: 2x per week buitenrit (lukt nu omdat het lang licht is en mooi weer). We stappen dan tussen 1 a 2 uren.

Mijn vragen:
Advies over het opbouwen op buitenrit. Hoe kan ik draf erbij betrekken? Hoeveel minuten etc.

Welke dressuur oefeningen zou ik op buitenrit nog kunnen doen om spieren te trainen?

Welke andere soorten training zouden helpen om kracht of eventueel conditie op te bouwen?

Zou een supplement voor spieropbouw kunnen zorgen of spieren kunnen helpen behouden?

Nog even over het paard: het is een ruin, altijd een flinke conditie gehad, staat 24/7 buiten (altijd gestaan afgelopen periode), staat op gras waardoor wel iets te dik op dit moment.


Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Opbouwen (en behouden) van conditie en spieren na rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 19:38

Rijtechnisch gesproken: alle dressuur is gymnastiek - vergeet de sprookjes 'dat de neus naar binnen goed voor de rug zou zijn'.

Zowel aan de hand als op buitenritten kun je dingen doen als wijken, schouderbinnenwaarts en travers. Over wijken zijn de meningen verdeeld: waarschijnlijk rekt de oefening wel de psoas van je dier: een van de 'buik'spieren die jouw dier nodig heeft om jou te dragen. Dat SB en T jouw dier helpen jou te dragen is onomstreden (uiteraard gaat het wel over een correcte uitvoering, dat kan ingewikkeld zijn op buitenrit).

Verder zijn er voorzieningen zoals trainen op de loopband en aquatraining.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 56 bezoekers