Koekenpan zonder teflon?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 18:03

Mijn koekenpannen zijn af. De anti-aanbaklaag is ook zo’n beetje opgegeten.

Nu las ik dat dat helemaal niet zo gezond is, zo’n teflon laag!

Mijn doel is nu een nwe koekenpan te scoren, zonder teflon, maar wel 1 die in de vaatwasser kan. Ik haat afwassen en vind het eigenlijk ook smerig omdat je zo’n koekenpan nooit echt schoon krijgt onder de kraan.

Tips en ervaringen worden zeer gewaardeerd!


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:11

Je zou kunnen kijken naar een keramische koekenpan, bijvoorbeeld van BK of WMF. Het is alleen niet aan te raden om deze pannen in de vaatwasser te stoppen, dan blijven ze minder lang mooi en kan de pan beschadigen. Het schoonmaken van keramische pannen is echt een peulenschil, dus persoonlijk zou ik ze daarom niet afschrijven.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:13



tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:31

Anti-aanbak laag die je er zelf opzet via verhitten met olie is inderdaad niet schoon te schrobben, want afwasmiddel ontvet = weg anti-aanbaklaag.
Stukje gebruiksaanwijzing smeedijzeren pannen die ik nog moet inbranden :
Corrosiebescherming afwassen met sop en heet water, afdrogen.
Inbranden met hoogverhitbaar vet als kokosolie of boterolie (ghee dus, geen roomboter) 2 cm dikke rauwe aardappelschijven daar op en royaal zout er over strooien. op hoog vuur bakken & blijven omscheppen tot bodem donker begint te worden. Daarna aardappelen in de juiste vuilbak en pan uitvegen met keukenpapier.

Reininging : na inbranden geen zeep/afwasmiddel gebruiken, maar enkel keukenpapier en eventueel weken heet water en spons of grof zout om aangebakken resten weg te schrobben. Je wil altijd een vetlaagje behouden bij dit soort pannen. Na schrobben nawrijven met keukenpapiertje met beetje eetbare olie/vet. Dat vet is zowel je antiaanbaklaag als antiroest.

Qua hygiene doet het verhitten van de pan om er in te bakken het werk bij zowel teflon als ingebakken olie als anti aanbak. Zowel eventuele bacterien op je vlees als wat er nog in de pan zou zitten gaan door de hitte dood, anders zijn beide opties niet veilig om voedsel mee te bereiden.
Laatst bijgewerkt door tamary op 15-08-20 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:31


Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:41

Greenpan,Sola etc hebben goede pannen.

meniekske

Berichten: 818
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: Nieuw en st Joosland, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 18:44

Ik ben 2 weken geleden overgestapt van koken op gas naar koken op inductie, en jah ik moest ook nieuwe pannen kopen. Ik heb gekozen voor koekenpannen van GreenPan. Ik heb er uit de serie GreenPan Cambridge Keramische Koekenpannenset. Tot nu toe bevallen ze me heel erg. Ik heb ze gekocht tijdens een 1+1 gratis aanbieding.

Groetjes Monique.

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:06

Ik heb er sinds kort eentje uit de Classic serie van Scanpan. <3

https://www.scanpan.eu/shop-2/20cmfrypan-classic/28cm

Gemaakt van gerecycled aluminium en geen teflon/PFOA/PFO in de anti-aanbaklaag, je kunt er zelfs met metalen voorwerpen in en mag ook in de vaatwasser. Ik ga er niet in met metalen voorwerpen en ik heb geen vaatwasser dus sowieso met de hand. Alleen dit specifieke model is niet geschikt voor inductie. Ze hebben wel pannen in het assortiment die wel op inductie kunnen. Je hebt ook amper boter/olie nodig. Je kunt namelijk zelfs zonder boter/olie bakken. :D

It's not how good you are, but how good you want to be!

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:21

Ik heb zo’n witte van BK. Dat is echt een fijne. Ik weet niet wat voor laag daar in zit maar er bakt niks aan.

Edit: opgezocht. Het is de blue label ceramic.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 15-08-20 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:27

Ik heb ook een wokpan van BK met zo een grijze keramische laag. Die is inmiddels wel versleten. Ik ga eens zoeken of Scanpan ook dit formaatje wokpan heeft. :)

It's not how good you are, but how good you want to be!

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:32

Hier een RVS koekenpan zonder anti-aanbaklaag od (merk Christel). Wok ook RVS zonder anti-aanbaklaag van het merk Demeyere. Bevalt prima, bakt niks aan en kan na gebruik in de vaatwasser! Enige minpuntje van de mijne is dat ze niet goedkoop waren. Maar er zijn ook wel goedkopere RVS pannen zonder anti-aanbaklaag te krijgen. Pluspunt: Gaan echt jaren en jaren en jaren mee. IJzersterke dingen, niet stuk te krijgen. Dus de prijs wel waard in mijn ogen!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:38


amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:48

Ik heb een De Buyer koekenpan. Heel fijn ding! Behalve als je snel last hebt van je polsen, want ze zijn wel zwaar ;)

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:53

Bagheera_206 schreef:
Ik heb er sinds kort eentje uit de Classic serie van Scanpan. <3

https://www.scanpan.eu/shop-2/20cmfrypan-classic/28cm

Gemaakt van gerecycled aluminium en geen teflon/PFOA/PFO in de anti-aanbaklaag, je kunt er zelfs met metalen voorwerpen in en mag ook in de vaatwasser. Ik ga er niet in met metalen voorwerpen en ik heb geen vaatwasser dus sowieso met de hand. Alleen dit specifieke model is niet geschikt voor inductie. Ze hebben wel pannen in het assortiment die wel op inductie kunnen. Je hebt ook amper boter/olie nodig. Je kunt namelijk zelfs zonder boter/olie bakken. :D


Oeh, dit spreekt mij wel aan!

Zijn het een beetje zware pannen in het algemeen? Ik heb inductie, en kort geleden gehoord dat lichte pannen de plaat kunnen oververhitten omdat het zo moeilijk contact maken is.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:39


Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:59

Janine1990 schreef:
Bagheera_206 schreef:
Ik heb er sinds kort eentje uit de Classic serie van Scanpan. <3

https://www.scanpan.eu/shop-2/20cmfrypan-classic/28cm

Gemaakt van gerecycled aluminium en geen teflon/PFOA/PFO in de anti-aanbaklaag, je kunt er zelfs met metalen voorwerpen in en mag ook in de vaatwasser. Ik ga er niet in met metalen voorwerpen en ik heb geen vaatwasser dus sowieso met de hand. Alleen dit specifieke model is niet geschikt voor inductie. Ze hebben wel pannen in het assortiment die wel op inductie kunnen. Je hebt ook amper boter/olie nodig. Je kunt namelijk zelfs zonder boter/olie bakken. :D


Oeh, dit spreekt mij wel aan!

Zijn het een beetje zware pannen in het algemeen? Ik heb inductie, en kort geleden gehoord dat lichte pannen de plaat kunnen oververhitten omdat het zo moeilijk contact maken is.


Aluminium is juist licht. Je moet wel de versie hebben die ook geschikt is voor inductie, want puur aluminium is niet geschikt voor inductie. :=

Deze Scanpan is wel geschikt voor inductie, maar ben bang dat het in de papieren gaat lopen. :=

https://www.scanpan.eu/shop-2/20cmfrypan-iq/28cm

It's not how good you are, but how good you want to be!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 15:13

Dank voor de tips!

Ik ga de genoemde opties opzoeken! Ik wil trouwens best wat meer betalen, Zolang het in de vaatwasser kan en duurzaam is

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:31


LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:36

Ik gebruik voornamelijk mijn Le Creuset en een simpele pan van Ikea zonder laagje. Zal van die laatste eens zoeken welke dat is. Dat was voor mij een goede budget optie en nu een jaar laten nog als nieuw.

IK BEN REINIER!

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:38

Ik zweer ook bij BK pannen. Zoveel pannen al weg kunnen gooien en BK blijft gewoon goed. Eenmalige investering waar je (volgens mij) levenslang plezier van hebt!

Edit: hier gaan ze ook gewoon in de vaatwasser. Nooit problemen mee gehad!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:33

Hier ook een BK fan. Eindelijk pannen die goed blijven.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:34

Voor mij ook reden om naar wat anders te kijken, elke paar jaar pan vervangen is vervelend.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:55

Mijn gewone pannenset is ook van BK. :D Denk de Conical serie. De koekenpan met anti-aanbak was versleten dus vervangen door die Scanpan. <3 En mijn BK wokpan met versleten grijze keramische anti-aanbaklaag staat op de nominatie om vervangen te worden. :=

It's not how good you are, but how good you want to be!

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Koekenpan zonder teflon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:07

Die pannen met keramische laag krijgen net als die vieze teflon pannen toch weer krasjes en dan kan je ze weer weggooien...ik wil eigenlijk alleen nog maar vol metalen pannen. Staal / RVS / gietijzer enzo. Dat zijn tenminste pannen voor het leven :j

Bagheera_206

Berichten: 25883
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:16

pmarena schreef:
Die pannen met keramische laag krijgen net als die vieze teflon pannen toch weer krasjes en dan kan je ze weer weggooien...ik wil eigenlijk alleen nog maar vol metalen pannen. Staal / RVS / gietijzer enzo. Dat zijn tenminste pannen voor het leven :j


Of koper. <3

It's not how good you are, but how good you want to be!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariskadeJ, Miekie74, Wescha en 59 bezoekers