Bitloos of met bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Blaze333
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-12-19

Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-20 14:25

Hey!

Er zijn best veel verschillende meningen over het rijden met of zonder bit, en dus leek het mij interessant hier een discussie topic over te maken. Persoonlijk vind ik het beide prima, zolang je weet waar je mee bezig bent.

Maar wat vinden jullie? :)


nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:23


tamary

Berichten: 29153
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:30

Wat het best werkt voor de combinatie. Al zou ik liever geen bit hangen in een paard onder de 5 jaar ivm wisselen gebit en daarmee snelle veranderingen in de mond die samen interactie met bit voor communicatieproblemen kunnen zorgen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:37

Een bit is een onnodig en pijnlijk ding op de zeer gevoelige lagen in de mond van het paard.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!


Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:10

Jetta schreef:
Een bit is een onnodig en pijnlijk ding op de zeer gevoelige lagen in de mond van het paard.


Wat een dooddoener. Zolang niemand aan dat bit komt, doet het echt geen pijn hoor (mits passend).
Bij bitloos wordt er vaak druk uitgeoefend op het neusbeen, ook een zeer gevoelige plek.

Het blijft dus altijd een kwestie van hoe de ruiter er mee omgaat.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:36

Niet elk bit raakt bovendien de lagen. De tong en de lippen zijn dikke spieren die het erboven kunnen houden als je bv een ongebroken bit hebt.
Niet elk bit is hetzelfde, niet elk bit heeft dezelfde werking, niet elk bit is van metaal.
Andersom is een bitlooshoofdstel niet automatisch pijnvrij.
Ze werken niet allemaal hetzelfde, kunnen op verschillende plekken pijnprikkels geven en in de handen van een ruwe ruiter is ELK middel pijnlijk.

Ik heb paarden die een grotere hekel aan een neusriem en kinriem hebben dan aan een bit, dus die rijdt ik juist níet bitloos om ze een plezier te doen. Hoewel ik ze er wel probeer te laten wennen.

Neusriemen over het algemeen kunnen voor nogal wat ongemak zorgen waar niet iedereen bij stil staat.
ik zou het fijn vinden als op wedstrijden boven de klasse B, de neusriem verboden was. Want dan zie je pas echt hoe goed een paard is opgeleid en hoe prettig de handen van de ruiterzijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-08-20 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:37

Jetta schreef:
Een bit is een onnodig en pijnlijk ding op de zeer gevoelige lagen in de mond van het paard.


Er zijn testen gedaan waarbij het paard, terwijl hij aan de bijzet stond, gelokt werd naar voer. Zowel met een trens (niet extreem dik of dun) als met verschillende bitloze opstellingen. De druk die de paarden opzochten was bij de meeste optomingen vergelijkbaar, maar de (touw)sidepull kwam er negatiever uit (dan dus het bit). Daar wilde de paarden minder druk opzoeken, oftewel: ze vertoonden eerder drukonwijkend gedrag bij dezelfde motiverende prikkel. Hij voelde voor hen scherper aan.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Jenara

Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:39

Mizora schreef:
Jetta schreef:
Een bit is een onnodig en pijnlijk ding op de zeer gevoelige lagen in de mond van het paard.


Er zijn testen gedaan waarbij het paard, terwijl hij aan de bijzet stond, gelokt werd naar voer. Zowel met een trens (niet extreem dik of dun) als met verschillende bitloze opstellingen. De druk die de paarden opzochten was bij de meeste optomingen vergelijkbaar, maar de (touw)sidepull kwam er negatiever uit (dan dus het bit). Daar wilde de paarden minder druk opzoeken, oftewel: ze vertoonden eerder drukonwijkend gedrag bij dezelfde motiverende prikkel. Hij voelde voor hen scherper aan.


Heb je eventueel een link naar die studie of een artikel? Dat vind ik wel heel interessant. Ik heb vaak discussies met mensen in mijn omgeving die mij vragen waarom ik nog met bit rijd en zou het wel fijn vinden als ik mijn bevindingen kan staven met een onderzoek :)

Mizora

Berichten: 18086
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:04

Jenara schreef:
Mizora schreef:

Er zijn testen gedaan waarbij het paard, terwijl hij aan de bijzet stond, gelokt werd naar voer. Zowel met een trens (niet extreem dik of dun) als met verschillende bitloze opstellingen. De druk die de paarden opzochten was bij de meeste optomingen vergelijkbaar, maar de (touw)sidepull kwam er negatiever uit (dan dus het bit). Daar wilde de paarden minder druk opzoeken, oftewel: ze vertoonden eerder drukonwijkend gedrag bij dezelfde motiverende prikkel. Hij voelde voor hen scherper aan.


Heb je eventueel een link naar die studie of een artikel? Dat vind ik wel heel interessant. Ik heb vaak discussies met mensen in mijn omgeving die mij vragen waarom ik nog met bit rijd en zou het wel fijn vinden als ik mijn bevindingen kan staven met een onderzoek :)


https://www.dehoefslag.nl/tag/teugeldruk

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:07

Naar mijn mening zou elk paard bitloos moeten kunnen rijden, kan dit niet mist er iets in de basis (paard is bv niet gewend om op zit gereden te worden). Natuurlijk is dit wel stellig gezegd en bestaat er gelukkig in deze wereld een flink grijs gebied, met paarden met trauma's, verschillende opleidingsniveaus en verschillende voorkeuren.

Natuurlijk is de optoming even sterk als de ruiterhand, maar het feit is dat je met een stuk metaal makkelijker over de pijnprikkel heen kan gaan dan met een stuk leer op de neus (hierbij ga ik uit van een simpel trens bit en een leren sidepull over vergelijkbare opties).

Zelf heb ik ervoor gekozen om mijn paard bitloos op te leiden, nu ik merk dat hij (en ik stiekem ook) langzaam steeds minder steun nodig heeft van de teugels wil ik hem ook rustig laten wennen aan een bit. Puur zodat hij dit kent en om te kijken hoe hij zich daarmee voelt.
Laatst bijgewerkt door Cera_D op 18-08-20 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:11

Mizora schreef:
Heb je eventueel een link naar die studie of een artikel? Dat vind ik wel heel interessant. Ik heb vaak discussies met mensen in mijn omgeving die mij vragen waarom ik nog met bit rijd en zou het wel fijn vinden als ik mijn bevindingen kan staven met een onderzoek :)


https://www.dehoefslag.nl/tag/teugeldruk[/quote]

Jammer dat ze dan als foto boven de tekst een van de meest onvriendelijke bitloze opties hebben gekozen :')
Ook jammer dat de resultaten een beetje karig zijn in dat artikel, ik meen namelijk ooit ergens een vergelijkbaar onderzoek te hebben gelezen, echter werden daar andere resultaten behaald. Ik durf alleen echt niet te zeggen waar dit vandaan kwam, ik zal kijken of ik daar nog een spoor van kan vinden.

Jenara

Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:13

Cera_D schreef:
Mizora schreef:
Heb je eventueel een link naar die studie of een artikel? Dat vind ik wel heel interessant. Ik heb vaak discussies met mensen in mijn omgeving die mij vragen waarom ik nog met bit rijd en zou het wel fijn vinden als ik mijn bevindingen kan staven met een onderzoek :)


https://www.dehoefslag.nl/tag/teugeldruk


Jammer dat ze dan als foto boven de tekst een van de meest onvriendelijke bitloze opties hebben gekozen :')
Ook jammer dat de resultaten een beetje karig zijn in dat artikel, ik meen namelijk ooit ergens een vergelijkbaar onderzoek te hebben gelezen, echter werden daar andere resultaten behaald. Ik durf alleen echt niet te zeggen waar dit vandaan kwam, ik zal kijken of ik daar nog een spoor van kan vinden.[/quote]

Ander onderzoek is altijd welkom! Vind het altijd interessant om te lezen :)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:32

Dit is een compilatie van rondgaande 'fabels' over bitloos rijden die studenten van Hidden Brook Farm onderzocht hebben.
https://phssaddlery.com/wp-content/uplo ... sChart.pdf

Deze gaat over hetzelfde onderzoek als die eerder gedeeld was via de hoefslag, wat ik hieraan lastig vind is dat dit puur gaat over de stil staande voedsel motivatie en het feit dat de optomingen die ze gebruikt hebben nou niet heel compleet zijn. De onderzochte bitloze hoofdstellen zijn een hackamore, een kaakgekruisd hoofstel, eentje die ik moest googlen maar waar ik ook niet heel blij van werd, een touwhalster en een sidepull met dunne stijver neusstuk. Jammer dat ze niet een simpele sidepull met een dikke leren band hebben hebben onderzocht.
https://www.eurodressage.com/2018/01/06 ... affle-bits

Dit is wat ik zo snel op de late avond nog kon vinden, verder wel heel veel opinie stukken, maar daar heb je zo weinig aan :+
Verder viel me het wel op dat het onderzoek wat gedeeld is door de hoefslag en eurodressage heel veel naar boven kwam bij verschillende bladen uit 'dezelfde hoek' terwijl ik persoonlijk toch niet overtuigd ben door het onderzoek en hoe dit is uitgevoerd, maar dit kan ook een gevoels ding zijn ;)

Edit:
https://www.bitloospaardrijden.info/onderzoeken.php
Op deze pagina staan verschillende linkjes naar onderzoeken naar het effect van het bit in de mond van het paard (ik moet eerlijk zeggen dat ik ze zelf ook nog niet allemaal heb gelezen :') ).

Het lastige met dit topic is dat je nauwelijks zuiver objectieve onderzoeken hebt, een onderzoeker is altijd (onbewust) lid van 'kamp bitloos' of van 'kamp bit', en dit zal dus altijd doorschemeren in het onderzoek/de artikelen die hierover geschreven worden.
Laatst bijgewerkt door Cera_D op 18-08-20 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:32

Ook jammer dat je er vanuit gaat dat een bit van metaal moet zijn en dat elk bit vanzelf maar pijn zou kunnen veroorzaken. De tong en lippen zijn behoorlijk sterke spieren die vaak over het hoofd worden gezien als dempers en vasthouders van het bit.
Zo´n "safeguard" mist een bitlooshoofdstel dat direct op bot drukt en zenuwpunten. Geknoopte halsters met name hebben de knopen aan de zijkanten juist op drukpunten zitten voor controle.
En allemaal geven ze druk op de neus en meestal ook kaak of kin en soms ook op de nek. Sommige paarden ervaren dit als minder prettig als een vrije neus.

Je kunt tussen alle bitloze optomingen echt wel een heel aantal vinden die niet zo prettig zijn voor een paard, net zoals er tussen de bitten bepaalde zijn die minder prettig zijn voor een paard.

Elke losse vergelijking bit versus bitloos in het algemeen gaat gewoon niet op, je kunt alleen specifieke middelen met vergelijkbare specifieke middelen vergelijken en dan nog blijft staan dat een ruwe hand gewoon pijn veroorzaakt en een goede ruiterhand niet ongeacht het middel dat hen ter beschikking staat.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:36

Jetta schreef:
Een bit is een onnodig en pijnlijk ding op de zeer gevoelige lagen in de mond van het paard.


Dan kun je evengoed ook zeggen, dat een mens van gemiddeld 60 a 70 kilo een onnodig en pijnlijk gewicht is op de rug van een paard.
Als een paard kon kiezen had hij vast liever een bit in zijn mond, dan zo'n mens op zijn rug.


Maar goed, het is inderdaad een topic waar er al heel veel van zijn. :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:51

ik rij bitloos
waarom?
Mijn paard reed ik met bit maar ik merkte dat hij bij de minste druk (sluiten van de hand alleen al) het hoofd omhoog gooide. Als de teugels los zaten was er quasi niks aan de hand behalve dat hij met momenten enorm op het bit bezig was (knabbelen/met de tong spelen), nam je de teugels op licht contact begon het hoofd alweer omhoog te gaan en was de ontspanning zoek.
Mijn zus en weidegenoot met beide veel meer rijervaring hebben ditzelfde ook ondervonden en raadden mij ook aan om bitloos te blijven rijden omdat hierop het paard duidelijk rustiger te rijden is.

Bitloos rij ik tevens ook met losse teugels en weinig teugelcontact. Ik tracht dan ook om meer op zit te rijden. Zonder zadel lukt dit ook best goed, met zadel lijken de zithulpen nog niet zo goed door te komen.

sidenota; volgens paardentandarts heeft het betreffende paard ooit een slag tegen zijn gebit gehad als zijnde veulen/jaarling waardoor die ook een gebitsbeperking heeft (mist 2 definitieve snijtanden en 1 definitieve snijtand is onderontwikkeld, op d eplaats van de 2 missende snijtanden had hij nog gewoon melktanden zitten, die zijn getrokken en op RX was te zien dat de definitieve nergens te bespeuren zijn.). Of die slag iets te maken heeft met het niet accepteren van een bit en druk op de tong/lagen weet ik niet.
Heb tevens meerdere bitjes geprobeerd ook. Dunne, dikke, enkel gebroken dubbel gebroken, etc.

Leef en laat leven.

Anastasia24

Berichten: 2701
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 00:05

Het ligt vooral aan het paard, ruiter kan zich in mijn ogen aanpassen. De mijne beleer ik bitloos, als de tanden gewisseld zijn en hij nog een keertje extra naar de tandarts is geweest, zal ik rustig het bit laten wennen. Bedoeling is om hem met beide te rijden.

Neus is zover ik weet bijna net zo gevoelig als de mond, het ligt echt aan de hand van de ruiter. Maar als de ruiterhand hard is, zal het voor het paard niet ''beter'' zijn om zonder bit te rijden. Het word alleen minder duidelijk dat hij pijn\ongemak heeft omdat hij zijn mond niet hoeft te openen, geen bit namelijk. Terwijl die ongemak, van de hand van de ruiter op de neus, zeker wel aanwezig is.

Dus, voor mij geen beter of slechter, enkel de ruiter die fatsoenlijk moet kunnen rijden met zowel bit als zonder. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Jenara

Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:50

Cera_D schreef:
Het lastige met dit topic is dat je nauwelijks zuiver objectieve onderzoeken hebt, een onderzoeker is altijd (onbewust) lid van 'kamp bitloos' of van 'kamp bit', en dit zal dus altijd doorschemeren in het onderzoek/de artikelen die hierover geschreven worden.


Ik haal dit er even uit. Dat merk ik dus ook echt heel erg! En ik zou het zo fijn vinden om een objectieve studie en artikel te vinden om dan voor mezelf zaken af te wegen. Ik heb zowel bitloos als met bit gereden en bij het ene paard was bitloos fijner en bij het andere paard had ik net een iets fijnere communicatie met bit. Ik ben nu ook wat aan het bitloos aan het opbouwen met mijn eigen jonge merrie (die wel mét bit is opgeleerd), maar vind haar tot nu toe nog steeds een heel stuk fijner rijden met bit dan zonder (wat niet wil zeggen dat ik daarnaast niet meer bitloos ga verder werken ;) )

Maar je merkt dus inderdaad dat er veel studies gedaan worden die door de bitloze kant anders worden geïnterpreteerd dan door de bit-kant of die telkens heel erg in het eigen straatje worden gehouden en daardoor blijven de twee groepen ook zo tegenover elkaar staan heb ik de indruk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:02

Ik kan natuurlijk alleen maar spreken uit eigen ervaring, bij diverse paarden. Van Volbloed naar koudbloed.
En heb door de jaren heen van alles geprobeerd.

En dan merk ik dat een hackamore, gemiddelde schaar, breed en zacht neusstuk, en leren kinriem helemaal niet echt als streng ervaren werd. Ook niet bij een paard dat aan de hand met een halster weinig druk wil.
Het werd wel als duidelijk ervaren, want los is ook echt meteen los.

Dan heb ik enkele paarden met kaak gekruist gereden, allemaal reageerde ze hier fel op.
Vonden het duidelijk niet aangenaam. Daarnaast was er een duidelijke storing in dat los niet meteen los is.

Sidepull bij allemaal fijn te rijden.


Bitten, eigenlijk geen enkele die fijn loopt op een enkel gebroken.

Dubbel gebroken, verschillende reactie, wel de ervaring dat de 45 graden gedraaide ontwerpen zoals Sprenger kk prettiger ervaren werden.

Ongebroken, enkele paarden die daar geweldig op liepen en andere die het juist echt niet konden waarderen.
Dit heb ik geprobeerd in metaal, kunststof en soort van rubber (niet die ouderwetse dikke) en merkte daar dan weer niet zoveel verschil in.

Dus mijn conclusie, kijk per paard :)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:28

Mijn verzorgpaard reed ik bitloos, sidepull, reageerder daar prima op.

Nu heb ik een eigen paard waar ik ooit bitloos mee begonnen ben. Maar hij heeft een grote eigen wil en mening. In de bak rij ik veel op zit en been, maar met buitenritten wordt hij regelmatig toch wat te enthousiast. Buiten rij ik hem met een menbit, puur voor onze veiligheid. Hij is prima verkeersmak, maar op onze locatie rijden wij over landweggetjes en door dorpen, met genoeg overig verkeer. Een aantal jaar geleden zijn wij met een trens een hoofdweg op gerend en onderuit gegleden, gelukkig is dit met een hele grote sisser afgelopen. Voor mij wel de hoofd reden om met een menbit te rijden.
Wel uiteraard voornamelijk met een heel los teugel, maar ik heb nu wel de rem die ik met een trens (laat staan bitloos) niet heb.

Dus ik ben voor beiden, het ligt aan het paard. Daarbij geloof ik ook heilig in de zin, het bit (of bitloze optoming) is zo hard als de ruiters hand.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 10:43

Ik rijd mijn paard zo:

Afbeelding

Maar ook zo:

Afbeelding

En ook met gewoon bitje maar daar heb ik nu geen foto van.

Alle drie kan hij prima maar hij loopt het prettigste en ontspannenste met shank (scharenbitje) erin.

Tja, ieder dier verschilt denk ik! Kijk vooral naar je paard en de combinatie tussen paard en ruiter.

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:34

Wij zijn mijn paard aan het inrijden nu zonder bit, ik sluit niet uit dat we op bit overgaan met de tijd.Mijn moeder zegt altijd een optoming is zo vriendelijk als zijn ruiter.
Met mijn pony kon ik ook met beide rijden alleen mocht ik zonder bit niet alleen het bos in van mijn ouders.

Midnight summer of wel janus mijn eigen droom

Nairua
Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-20

Re: Bitloos of met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:06

Al jaren bitloos...

Blaze333
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 20:41

troi schreef:
Ik rijd mijn paard zo:

[ [url=m/x1jxkK.png]Afbeelding[/url] ]

Maar ook zo:

[ [url=m/uvHVf0.png]Afbeelding[/url] ]

En ook met gewoon bitje maar daar heb ik nu geen foto van.

Alle drie kan hij prima maar hij loopt het prettigste en ontspannenste met shank (scharenbitje) erin.

Tja, ieder dier verschilt denk ik! Kijk vooral naar je paard en de combinatie tussen paard en ruiter.

Hier ben ik het zeker mee eens, kijk per paard ernaar! :j
Heel knap trouwens dat het je lukt om zonder hoofdstel te rijden!


Nairua schreef:
Al jaren bitloos...

Waarom eigenlijk? (Gewoon een oprechte vraag)

iSuzz

Berichten: 93
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:55

troi schreef:
Tja, ieder dier verschilt denk ik! Kijk vooral naar je paard en de combinatie tussen paard en ruiter.
Deze mening deel ik ook.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan bitloos. We rijden altijd buiten, onderweg happen-stappen en knabbel-pauzes en dat lijkt mij fijner voor het paard zonder bit in de mond. We rijden daar waar mogelijk met losse teugel.
Merkte bij mijn super lieve, eigenzinnige, pittige en sterke fjorden-merrie veel protest / verzet en ruis in de teugelverbinding. Met dubbel gebroken bit maakte ze zich heel sterk en vaak tegen de hand (dat gaat me door merg en been) Bitloos Sidepull, touwhalster en kin- / keel-gekruist loopt ze faliekant door de hand. Gebit is in orde, ander zadel gaf ons beide al wat meer ontspanning, maar we waren er nog niet.

Recent kreeg ik een S-hackamore te leen (wat is dat ding zwaar). Eerst mee aan de hand gewandeld en daarna onder het zadel. Ik heb ineens een ander paard. De ruis is weg, er is rust, de signalen zijn duidelijk, we hebben verbinding, minder schrikkerig, de overprikkelde paniek reacties, waardoor ze door de hand loopt, zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Ze is in een paar weken tijd blijer, zachter en rustiger geworden, en heeft zelfs minder voernijd. Dat zoiets ook positieve veranderingen op ander vlak kon geven, maakte me blij verrast. Dit is de optoming die bij ons past, deze hackamore blijft. Paard blij dus ik ook (\_/) <3

NB: ik heb "Bit hobbles" aan de shanks gemaakt, een bandje tussen de shanks, die er voor zorgt dat ze dezelfde afstand van elkaar houden. Bij Fly komen hierdoor de signalen duidelijker over.
Afbeelding

(\_/) Zonnige groet, Suzz


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers