EK Dressuur Jeugd: Robin Heiden zit de Duitsers op de hielen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

EK Dressuur Jeugd: Robin Heiden zit de Duitsers op de hielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 15:07

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Foto: Richard Juilliart /FEI


Op het Europees kampioenschap in Hongarije is Robin Heiden in de kür op muziek op de vierde plaats geëindigd. De amazone uit Alphen aan de Maas reed 75,58% bij elkaar, net niet voldoende om het nu volledig Duitse podium, dat werd aangevoerd door Valentina Pistner, te betreden. De uit Abbenbroek afkomstige Sanne van der Pols kwam tot 73,38% en de elfde positie in deze kürfinale.

“Robin reed een prachtige proef”, stelt bondscoach Monique Peutz. “Misschien niet de kür met de hoogste moeilijkheidsgraad, maar wel één die uitblinkt in harmonie en souplesse. Het was een spannende middag waarin we met alle teamleden hebben genoten van de sport.”

Onvergetelijke week
Voor Robin Heiden was het een onvergetelijke week. “Ik ging hier naar toe met weinig ervaring. Het is mijn eerste jaar bij de Junioren en ik wist niet zo goed hoe de internationale jury’s mij zouden beoordelen. Mijn paard Gasmonkey heeft alle verwachtingen overtroffen en ik ben hartstikke trots op die vierde plaats, daar had ik vooraf voor getekend.”

Familiepaard
Gasmonkey (v. Tuschinski) werd door Robins familie gefokt en het is haar moeder die de opleiding van de ruin voor haar rekening nam. “Het is zelfs de kür van mijn moeder”, lacht Robin. “Zij heeft deze kür, met best wel stoere Bryan Adams-muziek, ooit laten maken voor de regiokampioenschappen. Gasmonkey ging heel energiek lopen van deze muziek. De draf- en de galoponderdelen waren heel goed, alleen voor het halthouden en groeten had hij net wat teveel energie. Dat kan normaal beter.”

Van der Pols neemt risico
Sanne van der Pols maakte indruk met haar kür op de klanken van Abba. “Deze muziek past heel goed bij een vrolijke, jonge amazone”, meldt Peutz. “Sanne reed een kür met gevarieerde lijnen, waarbij vooral de harmonieuze opbouw opvallend is. Het klopte allemaal precies. In haar laatste lijn nam ze risico door met één hand wissels op de middellijn te willen doen. De eerste wissel lukte goed, maar daarna sprong Cuvanck PP een paar eners. Dat kostte veel punten.”

Drie weken kampioenschap
Het Europees kampioenschap in Pilisjászfalu, in de omgeving van Boedapest, was afgelopen week het strijdveld voor de Children en de Junioren. Volgende week verschijnen de Young Riders en de GP-U25-deelnemers in de baan. De laatste week van het evenement staat in dienst van de ponyruiters.

Uitslag Kür op Muziek Junioren
Goud Valenthina Pistner (Dui) - Flamboyant OLD, 79.285%
Zilver Anna Middelberg (Dui) - Blickfang HC, 78.480%
Brons Jana Lang (Dui) - Baron 321, 77.040%
4. Robin Heiden (Alphen aan de Maas) - Gasmonkey, 75.580%
11. Sanne van der Pols (Abbenbroek) - Cuvanck PP, 73.385%