Paard kreupel na bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:42

Mijn 19 jarige ruin staat al een paar jaar in de zomer stokkreupel. Tot hiertoe dachten we iedere keer dat hij hoefbevangen stond. Hij is al verschillende keren getest op IR en PIDD, maar test altijd negatief. Ook uit uitgebreide bloedonderzoeken komt niets uit. Paard staat op beperkt 2de en 3de sneede hooi, krijgt sinds juni Brandon XL op aanraden van een voedingsconsulente en komt max 1 keer per week, tijdens de nacht (op aanraden van mijn herboriste) op gras. Woensdag is de hoefsmid geweest en sinds donderdag loopt mijn paard terug onzuiver. Toen hij eind juni bekapt geweest is, liep hij ook stokkreupel de dag nadien. Hij is toen behandeld geweest voor hoefbevangenheid. Omdat hij nu opnieuw kreupel staat de dag na het bekappen en dit een steeds terug kerend probleem is in de zomer, rijst het vermoeden dat zijn platvoeten in combinatie met de harde en droge grond de oorzaak is van zijn kreupelheid. Daarnaast vermoed mijn dierenarts dat mijn paard te dunne voetzolen heeft. Als hij na het weekend nog niet rad loopt, worden er foto's genomen.

Zijn de zolen te dun, moet er een ijzer of een zooltje onder. Dit zie ik om 2 reden niet zitten. Mijn paard trapt zijn ijzers af en hij heeft artrose in zijn schouder waardoor het voor hem moeilijk is om lang zijn voet omhoog te houden bij de hoefsmid. Dus vraag ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met paarden die dunne zolen hebben en weten of er nog andere oplossingen zijn. Zijn die er niet, gaan er uiteraard wel ijzers of zooltjes onder voor zijn comfort.

Alvast bedankt voor de tips.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:45

Hoefschoenen misschien?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:48

Doe eens wat foto's van z'n voeten.
Laatst bijgewerkt door ikke op 15-08-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 09:48

Ik vind het heel apart dat hij na het bekappen zo stokkreupel is, dat hoort echt niet. Kan je er niet een keer door een echt goede bekapper naar laten kijken? Misschien kan er iets gedaan worden met hoefschoenen ook?
Ijzers met zooltjes en de hele rattaplan kan een paard goed door laten lopen als al het andere niet meer haalbaar is, maar het is lang niet ideaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:00

Missschien heeft hij ook wel artrose in zijn voeten? Dus sowieso even foto's laten maken.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:06

Kan ook door de smid komen. Mijn vorige pony liep moeizaam over de weg als ze net door hem was bekapt. Hij kwam al 3 jaar maar toen was ze nog niet beleerd en liep ze alleen op t land, pas toen ik met haar het harde op ging toen ze beleerd was bleek dat deze hoefsmid wat te fanatiek was. Ik ben geswitcht en ze heeft daarna nooit meer ergens last van gehad. Soms helpt het ook om eens een andere smid te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:06

Ik heb een hele goede hoefsmid die zich continu bij schoolt. Hij komt hier nu 3 jaar en het is pas nu dat er een duidelijke link is, omdat er nu 2 keer na mekaar een probleem is. De vorige jaren was het telkens in het midden van de zomer prijs, waardoor we toen altijd aan hoefbevangenheid dachten. Paard heeft wel al zeker 6 jaar problemen bij de smid (dus ook bij de vorige) in die zin dat hij vooraan zijn voet niet meteen neer zet als de smid klaar is, maar hem even laat zweven. Was ook de reden dat er toen foto's genomen zijn en de artrose in zijn schouder ontdekt is.

Daarnaast heeft hij ook al heel de tijd dat hij van mij is (nu 15 jaar) slechte voeten. Als ze langer worden, worden ze heel breed en gaan ze barsten. Deze hoefsmid is de eerste die zijn barsten onder controle heeft. Doordat zijn hoeven breed worden tijdens het groeien, weet ik niet of hoefschoenen zin hebben, maar we hebben er zeker al aan gedacht.

@Ikke: ik zal zodadelijk bij het voeren foto's nemen en hier plaatsen.

Moet ook wel zeggen dat hij op een zandbodem redelijk loopt, verharde stukken vermijdt hij nu uit zichzelf. Normaal eet hij op stal, nu weigert hij om binnen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:08

Mindim schreef:
Missschien heeft hij ook wel artrose in zijn voeten? Dus sowieso even foto's laten maken.


Is idd ook een beetje mijn angst, net omdat hij al jaren zijn voeten moeizaam neer zet tijdens een bekapbeurd.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:11

Sorry... maar een smid die heel kundig is en na het derde jaar pas opmerkt dat het mogelijk dunne zolen zijn?

Is een ijzertje met een zooltje wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:16

SVRL schreef:
Ik heb een hele goede hoefsmid die zich continu bij schoolt. Hij komt hier nu 3 jaar en het is pas nu dat er een duidelijke link is, omdat er nu 2 keer na mekaar een probleem is. De vorige jaren was het telkens in het midden van de zomer prijs, waardoor we toen altijd aan hoefbevangenheid dachten. Paard heeft wel al zeker 6 jaar problemen bij de smid (dus ook bij de vorige) in die zin dat hij vooraan zijn voet niet meteen neer zet als de smid klaar is, maar hem even laat zweven. Was ook de reden dat er toen foto's genomen zijn en de artrose in zijn schouder ontdekt is.

Daarnaast heeft hij ook al heel de tijd dat hij van mij is (nu 15 jaar) slechte voeten. Als ze langer worden, worden ze heel breed en gaan ze barsten. Deze hoefsmid is de eerste die zijn barsten onder controle heeft. Doordat zijn hoeven breed worden tijdens het groeien, weet ik niet of hoefschoenen zin hebben, maar we hebben er zeker al aan gedacht.

@Ikke: ik zal zodadelijk bij het voeren foto's nemen en hier plaatsen.

Moet ook wel zeggen dat hij op een zandbodem redelijk loopt, verharde stukken vermijdt hij nu uit zichzelf. Normaal eet hij op stal, nu weigert hij om binnen te komen.


Het klinkt als artrose. Die van mij heeft het ook. Het werd getriggerd doordat hij een hekel heeft om zijn voet op het bokje te zetten, hij trok zijn voet dan terug en mijn hoefsmid hield dan vast. Nu gebruiken we iig het bokje niet meer. Maar goed, die gaf hetzelfde beeld. Daar werd ook verbening van het hoefbeen genoemd, gelukkig had hij dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:18

Mijn merrie was ook vaak wat kreupel na het bekappen (de smid kwam om de 8 á 9 weken). Ik heb mijn smid gevraagd om wat minder weg te halen en elke 7 weken een nieuwe afspraak te plannen. Dus minder weghalen en wat vaker de smid laten komen was voor ons wel de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:31

Knert schreef:
Sorry... maar een smid die heel kundig is en na het derde jaar pas opmerkt dat het mogelijk dunne zolen zijn?

Is een ijzertje met een zooltje wat?


Smid heeft niets gezegd over dunne zolen, mijn dierenarts heeft dat vermoeden, het enige wat iedere hoefsmid aangeeft, is dat mijn paard platvoeten heeft.

IJzer met zool als er geen andere optie is, komt er zeker. Maar enkel als het echt niet anders kan, aangezien hij zijn ijzers altijd af trapte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:33

Inxs schreef:
Mijn merrie was ook vaak wat kreupel na het bekappen (de smid kwam om de 8 á 9 weken). Ik heb mijn smid gevraagd om wat minder weg te halen en elke 7 weken een nieuwe afspraak te plannen. Dus minder weghalen en wat vaker de smid laten komen was voor ons wel de oplossing.



Is zeker ook een optie, mijn shet wordt alle 6 weken gedaan. We lieten tot hiertoe mijn ruin wat langer staan, omdat door zijn artrose hij het lastig heeft bij de smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:37

Mindim schreef:
SVRL schreef:
Ik heb een hele goede hoefsmid die zich continu bij schoolt. Hij komt hier nu 3 jaar en het is pas nu dat er een duidelijke link is, omdat er nu 2 keer na mekaar een probleem is. De vorige jaren was het telkens in het midden van de zomer prijs, waardoor we toen altijd aan hoefbevangenheid dachten. Paard heeft wel al zeker 6 jaar problemen bij de smid (dus ook bij de vorige) in die zin dat hij vooraan zijn voet niet meteen neer zet als de smid klaar is, maar hem even laat zweven. Was ook de reden dat er toen foto's genomen zijn en de artrose in zijn schouder ontdekt is.

Daarnaast heeft hij ook al heel de tijd dat hij van mij is (nu 15 jaar) slechte voeten. Als ze langer worden, worden ze heel breed en gaan ze barsten. Deze hoefsmid is de eerste die zijn barsten onder controle heeft. Doordat zijn hoeven breed worden tijdens het groeien, weet ik niet of hoefschoenen zin hebben, maar we hebben er zeker al aan gedacht.

@Ikke: ik zal zodadelijk bij het voeren foto's nemen en hier plaatsen.

Moet ook wel zeggen dat hij op een zandbodem redelijk loopt, verharde stukken vermijdt hij nu uit zichzelf. Normaal eet hij op stal, nu weigert hij om binnen te komen.


Het klinkt als artrose. Die van mij heeft het ook. Het werd getriggerd doordat hij een hekel heeft om zijn voet op het bokje te zetten, hij trok zijn voet dan terug en mijn hoefsmid hield dan vast. Nu gebruiken we iig het bokje niet meer. Maar goed, die gaf hetzelfde beeld. Daar werd ook verbening van het hoefbeen genoemd, gelukkig had hij dat niet.


Je hebt echt wel een punt. Het viel mij net bij het voeren op dat hij op zand heel goed door stapt en amper onregelmatig is. Vandaag wilde hij wel op stal komen en zodra hij op de harde kwam, liep hij stokkreupel. Tijdens het eten tilde hij continu links voor op, de kant waar ook de artrose in zijn schouder zit. Maandag toch maar een afspraak plannen om foto's te nemen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:42

Haalt je smid veel van de losse zool weg tijdens het bekappen? En veel van de wand?

Vaker bekappen zodat er minder groot verschil is, en bij droge voeten de voeten natter houden. Dit kan je doen door zelf te bevochtigen (afsluiten, waterhoefschoen etc) of te zorgen dat rond de waterbak altijd de bodem wat vochtig is.

Maar misschien is het verstandig sowieso foto’s te maken om direct antwoord te hebben op de vraag of ie dunne zolen heeft of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:43

OK Ikke, ik heb foto's genomen. De witte voet is rechts voor, de artrose kant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Links
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:54

RianneH schreef:
Haalt je smid veel van de losse zool weg tijdens het bekappen? En veel van de wand?

Vaker bekappen zodat er minder groot verschil is, en bij droge voeten de voeten natter houden. Dit kan je doen door zelf te bevochtigen (afsluiten, waterhoefschoen etc) of te zorgen dat rond de waterbak altijd de bodem wat vochtig is.

Maar misschien is het verstandig sowieso foto’s te maken om direct antwoord te hebben op de vraag of ie dunne zolen heeft of niet.


Van de zool wordt er niets afgehaald bij dit paard, enkel de zijkant. De hoefsmid kwam tot juni alle 4 weken hier (shet is IR en zwaar hoefbevangen geweest met gekantelde hoefbenen, wat we nu onder controle hebben, waardoor de smid nu alle 6 weken komt). Ik vraag sowieso om alle paarden even te bekijken. Ik wil gerust Bacardi iets langer laten staan, maar dan heb ik het risico dat zijn hoeven barsten. Heb al vanalles geprobeerd om ze soepel te houden, met weinig resultaat. Ook tijdens vochtige winters loopt hij barsten, omdat zijn hoeven in de breedte lijken te groeien ipv in de lengte. Toen ik nog met hem reed, liep hij zichzelf ook continu hoefzweren. Heb hem nu 15 jaar en heb al altijd problemen gehad om zijn voeten in orde te houden. :(

En ja, ik ga een afspraak maken om foto's te nemen. Moet sowieso controle foto's laten maken van mijn shet.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:55

ik ben wel benieuwd, vind de voet wel wat kort en steil staan.
die scheurtjes er in zijn inderdaad ook wat apart, net alsof er teveel druk op de voorkant staat.
ik lees even mee, zou zeker foto’s laten maken :j

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:57

Dat had ik verwacht, 4x gebroken voetas omdat er te weinig van de toon gehaald wordt. Maar platvoeten zijn dit niet. De wand heeft te weinig steun waardoor ie naar buiten flairt.

Hoe lang is het geleden dat de smid geweest is?

Zo vanaf foto (wat niet hetzelfde is als wanneer je ernaast staat) zou ik de toon iets korter willen zien zodat de gebroken voetas opgelost wordt. Van de zolen moet ie wellicht eens afblijven en dan de gehele wand iets korter.

Nee, niet in een keer corrigeren, dan weet je zeker dat ie een maand kreupel loopt.
Maar ik had ze rampzaliger verwacht, eerlijk gezegd. Dit is niet goed maar wereldrampen zijn het echter niet.

Heb je foto's van de onderkant?

Enne, bedenk ook dat het een het ander niet uitsluit. Het feit dat de voeten niet top bekapt zijn kan kreupelheid veroorzaken maar dan kan er nog steeds artrose bij zitten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:03

Verkeerd gekapte platvoeten kunnen ze wel echt stokkreupel van worden. :)Sowieso, verkeerd kappen kan ze echt flink dwars zitten. :(:) Hier eentje die voor op ijzers staat omdat hij platvoeten heeft en een erg gevoelige zool. Heb tot nu toe ook maar één smid gevonden die hem fatsoenlijk gekapt krijgt. :(:) Vaak willen ze de voet te klein maken en dan loopt de mijne dus weken stokkreupel. :(:)

Vaker bekappen doet mijn smid juist niet. Sam zijn voeten groeien ook erg traag en smid laat hem liever wat langer wachten dan te vroeg er aan te zitten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-08-20 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:04

hoe zie je die gebroken voetas, kun je dat uit leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:05

ellepel schreef:
ik ben wel benieuwd, vind de voet wel wat kort en steil staan.
die scheurtjes er in zijn inderdaad ook wat apart, net alsof er teveel druk op de voorkant staat.
ik lees even mee, zou zeker foto’s laten maken :j


Zijn witte achterhoef heeft net hetzelfde. Die barst ook helemaal zodra ze wat langer worden, waardoor er soms hele happen uit zijn. Alleen als hij goed kort staat, houdt het barsten even op. Ik heb hem gekocht toen hij 4 was, altijd lelijke barsten gehad tot aan de kroonrand. Moet zeggen dat deze smid de eerste is waarbij het aantal barsten verminderd is. Mijn 1ste smid was de fokker van dit paard en heeft de problemen altijd weggewuifd. Volgens hem heeft Bacardi super goede voeten. Denk niet dat iemand die barsten er ooit nog gaat uit krijgen. Voor mij is het nu het voornaamste om hem pijnvrij te hebben en te voorkomen dat hij kreupel loopt na bekappen.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:06

Ik zal eerlijk zeggen dat ik er zelf nog niet zoveel ervaring mee heb, maar ik hoor goede verhalen over natuurlijk bekappen.

Voor ondersteuning van hoeven en pezen hebben we wel goede ervaringen met Hoef en pees van Ecostyle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:16

ikke schreef:
Dat had ik verwacht, 4x gebroken voetas omdat er te weinig van de toon gehaald wordt. Maar platvoeten zijn dit niet. De wand heeft te weinig steun waardoor ie naar buiten flairt.

Hoe lang is het geleden dat de smid geweest is?

Zo vanaf foto (wat niet hetzelfde is als wanneer je ernaast staat) zou ik de toon iets korter willen zien zodat de gebroken voetas opgelost wordt. Van de zolen moet ie wellicht eens afblijven en dan de gehele wand iets korter.

Nee, niet in een keer corrigeren, dan weet je zeker dat ie een maand kreupel loopt.
Maar ik had ze rampzaliger verwacht, eerlijk gezegd. Dit is niet goed maar wereldrampen zijn het echter niet.

Heb je foto's van de onderkant?

Enne, bedenk ook dat het een het ander niet uitsluit. Het feit dat de voeten niet top bekapt zijn kan kreupelheid veroorzaken maar dan kan er nog steeds artrose bij zitten.


Smid is vorige woensdag geweest. Deze smid haalt overigens niets van zijn zool, enkel van de zijkanten. Als ik je goed begrijp, wordt mijn paard dus al heel zijn leven en door 3 verschillende smeden verkeerd bekapt. Vind het dan wel gek dat zowel mijn shet als mijn jonkie geen problemen hebben. Nu, de voeten van mijn shet zijn vervormd doordat hij hoefbevangen is geweest, maar mijn smid heeft ze toch echt wel terug mooi in vorm gekregen.

Onderkant van zijn voet? Dat gaat een uitdaging worden! Voetjes geven is een dingetje door die artrose in zijn schouder, maar ik onderneem in de loop van de dag zeker een poging.

Fijn dat iedereen hier zo mee denkt en Ikke, bedankt voor de kritische blik. Vraag me eigenlijk ook wel af hoe hij aan gebroken voetassen komt. Aangezien zijn voeten er al 15 jaar zo uit zien, loopt hij er al zo bij van voor ik hem kocht. Hoe komt een 4 jarige aan gebroken voetassen?

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:17

SVRL schreef:
Knert schreef:
Sorry... maar een smid die heel kundig is en na het derde jaar pas opmerkt dat het mogelijk dunne zolen zijn?

Is een ijzertje met een zooltje wat?


Smid heeft niets gezegd over dunne zolen, mijn dierenarts heeft dat vermoeden, het enige wat iedere hoefsmid aangeeft, is dat mijn paard platvoeten heeft.

IJzer met zool als er geen andere optie is, komt er zeker. Maar enkel als het echt niet anders kan, aangezien hij zijn ijzers altijd af trapte.


Nog erger. En bovendien zijn dit geen platvoeten. Ik zelf vind deze hoeven niet de beste hoeven.. en zou zeker naar een andere smid gaan.