Welk dak voor konijnenren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Welk dak voor konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 18:59

Hoi :) ,

Ik ben van plan een nieuwe ren te bouwen voor de bunnies maar ben aan het twijfelen over wat voor dak ik erop wil. Het staat sowieso vast dat de volledige ren overdekt wordt. Voor het idee, het wordt een ren van 4,5x1x1,8m waarbij de laatste de hoogte is. Op de huidige ren heb ik doorzichtige golfplaten nu, en dat bevalt op zich prima, maar erg mooi is het natuurlijk niet. Ik wilde graag iets als op onderstaande foto voor het dak, maar de enige manier die ik kan bedenken om zoiets te krijgen is om er overal houten platen op te leggen waar die "pannetjes" dan op vastgemaakt kunnen worden, en voor zo'n oppervlakte zouden die platen een pak geld kosten. Ook de pannetjes zelf kosten best wel wat.

Afbeelding

Heb al uitgerekend wat de rest van materialen me gaat kosten en dat vind ik toch al wel aardig wat voor een konijnenren := . Daarnaast heb ik ook al daken gezien waar een soort moestuintje op gemaakt wordt, en zoiets groens lijkt me zeker ook leuk maar om te beginnen ben ik dan bang dat het water er onvoldoende af zal lopen en je kan het ook moeilijk laten "uitsteken" voor wat extra beschutting...

Graag zou ik dus een dak hebben dat mooi is, niet al te duur en wat de ren uiteraard ook geen serre maakt (maar dat zal wel meevallen denk ik vooral omdat de ren zo hoog is en omdat de zon er enkel in de voormiddag komt). Iemand met een briljant idee? *\o/*

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:50

Moet het echt waterdicht of overdekt voor de veiligheid? Ik heb gewoon gaas, als ze met regen droog willen zitten kunnen ze in het hok of de vierkante meter onder het hok. Het zijn panelen met scharnieren die ik op kan tillen. Ren is ook maar 90 cm hoog, ik kan de panelen allemaal open klappen en dan gewoon in de ren stappen. Scheelde best wat werk en materiaal en ik vind het nu ook wel fijn dat ik erover heen kan kijken.

Overigens vond ik voor het hok de platen voor het dak en shingles juist wel meevallen. Vooral de houten balken waren heel duur. Ik heb kastanje omdat ze daar niet aan knagen en het onbehandeld buiten kan.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk dak voor konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:56

Wij hebben rode bitumen platen op het dak. Wilde ook shingles maar dit is veel makkelijker om te leggen.

Afbeelding

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 19:58

Ook waterdicht want het zijn Teddy Dwergjes die niet per se binnen gaan zitten met regen en die beestjes hebben geen vacht die daarvoor gemaakt is :) .

Ik was van plan vurenhout te gebruiken en dat te behandelen met beits op waterbasis net zoals ik mijn vorige ren gedaan heb. Is kastanjehout veel duurder? Want klinkt wel handig dat je het niet moet behandelen.


Die bitumen ziet er wel handig uit idd! Bestaat dat ook in een andere kleur?

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Welk dak voor konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:04

Jahoor
Voor mijn kattenren heb ik zwarte bitumenplaten :)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 20:24

corientjuhh schreef:
Jahoor
Voor mijn kattenren heb ik zwarte bitumenplaten :)


En valt dat mee qua warmte, dat zwart?

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Welk dak voor konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 20:46


FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 21:02

MoppieFilou schreef:
Ik was van plan vurenhout te gebruiken en dat te behandelen met beits op waterbasis net zoals ik mijn vorige ren gedaan heb. Is kastanjehout veel duurder? Want klinkt wel handig dat je het niet moet behandelen.


Ligt denk ik heel erg waar je het koopt. In Douglas waren er ook flinke prijsverschillen. Ik was denk ik ruim 700 euro kwijt voor een hooiberg model hok van 1 bij 1 en een ren van 4 bij 1.20. wel inclusief opsluitbanden, martergaas 25 meter rol, hang en sluitwerk, betonplex bodem etc. Niet hoeven beitsen scheelt natuurlijk ook en het zou 10-15 jaar mee moeten gaan. Ik verwacht vooral dat ik ooit het gaas keer moet vervangen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 21:11

FleurVP schreef:
MoppieFilou schreef:
Ik was van plan vurenhout te gebruiken en dat te behandelen met beits op waterbasis net zoals ik mijn vorige ren gedaan heb. Is kastanjehout veel duurder? Want klinkt wel handig dat je het niet moet behandelen.


Ligt denk ik heel erg waar je het koopt. In Douglas waren er ook flinke prijsverschillen. Ik was denk ik ruim 700 euro kwijt voor een hooiberg model hok van 1 bij 1 en een ren van 4 bij 1.20. wel inclusief opsluitbanden, martergaas 25 meter rol, hang en sluitwerk, betonplex bodem etc. Niet hoeven beitsen scheelt natuurlijk ook en het zou 10-15 jaar mee moeten gaan. Ik verwacht vooral dat ik ooit het gaas keer moet vervangen.


Dat is toch ook wel een vrij groot bedrag. Ga nog eens wat opzoekwerk doen.


Amber_anne schreef:
Ik heb een topic gemaakt over mijn hok [BB] Diy buitenverblijf voor konijnen

De platen zijn er tevens ook in het groen


Ik ga eens kijken in je topic!

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:54

MoppieFilou schreef:
corientjuhh schreef:
Jahoor
Voor mijn kattenren heb ik zwarte bitumenplaten :)


En valt dat mee qua warmte, dat zwart?


Ja. De rest vd ren is open (ren van, zo uit mn hoofd, 4 bij 2.50 en 2meter hoog) van betongaas met gaten van 5cm. Nu met dit hete weer hebben we wel lakens aan de zonkanten hangen en t is heerlijk koel :)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 23:39

corientjuhh schreef:
MoppieFilou schreef:
En valt dat mee qua warmte, dat zwart?


Ja. De rest vd ren is open (ren van, zo uit mn hoofd, 4 bij 2.50 en 2meter hoog) van betongaas met gaten van 5cm. Nu met dit hete weer hebben we wel lakens aan de zonkanten hangen en t is heerlijk koel :)


Goed om te horen! :)

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Welk dak voor konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 23:49

Leuk om zo bezig te zijn hè, wij zijn ook voor de konijnen aan de knutsel. We hebben overkappingen met doorzichtige golfplaten en laten dat begroeien. Hopelijk krijgt het zo en mooi groen dak <3

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 04:12

Speirs schreef:
Leuk om zo bezig te zijn hè, wij zijn ook voor de konijnen aan de knutsel. We hebben overkappingen met doorzichtige golfplaten en laten dat begroeien. Hopelijk krijgt het zo en mooi groen dak <3


Oeh dat is echt een leuk idee!! <3

En ik vind het inderdaad heerlijk om lekker bezig te zijn om er een paradijsje van te maken voor ze!

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 11:22

Speirs schreef:
Leuk om zo bezig te zijn hè, wij zijn ook voor de konijnen aan de knutsel. We hebben overkappingen met doorzichtige golfplaten en laten dat begroeien. Hopelijk krijgt het zo en mooi groen dak <3


Wat voor planten had jij in gedachten om het te laten begroeien? Heb al even gezocht op internet maar zouden gewone klimplanten ook groeien op zo'n dak?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:29

Klimop groeit denk ik overal op haha, maar is wel giftig. Misschien wat grof gaas over de platen spannen spannen en dan een groenblijvende braam vanaf de zijkant erop laten groeien? Of niet groenblijvend maar wel mooi, snelgroeiend en lekker is een druif? Klimroos kan ook, konijnen hier zijn dol op rozenblaadjes en snoeiafval van de rozen.
Vind het wel een leuk idee, zo'n bladerdak zal ook veel hitte schelen op dagen als vandaag. Ik zou dan wellicht van 2 kanten af iets laten groeien om het snel dicht te krijgen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 11:39

FleurVP schreef:
Klimop groeit denk ik overal op haha, maar is wel giftig. Misschien wat grof gaas over de platen spannen spannen en dan een groenblijvende braam vanaf de zijkant erop laten groeien? Of niet groenblijvend maar wel mooi, snelgroeiend en lekker is een druif? Klimroos kan ook, konijnen hier zijn dol op rozenblaadjes en snoeiafval van de rozen.
Vind het wel een leuk idee, zo'n bladerdak zal ook veel hitte schelen op dagen als vandaag. Ik zou dan wellicht van 2 kanten af iets laten groeien om het snel dicht te krijgen.


Dat zijn leuke ideeën ja! :D En zou idd het handigst zijn als het ook eetbaar is voor de nijnen, dan hoef ik er niet steeds voor te zorgen dat ze er niet bij kunnen!

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:00

Ik lees ook mee! Ik ben mijn ren aan het uitbreiden, ik vind hem eigenlijk te krap. Nu heb ik een ren met gaas panelen en ook het dak is een paneel, maar als het groter wordt moet hier iets anders van gemaakt worden.
Liefst maak ik iets dat omhoog geklapt kan, de ren is namelijk niet hoog genoeg om in te staan (wordt 1m hoog zodat we er makkelijk overheen kijken de tuin in).

Ik ken iemand die een stuk (redelijk ondiepe) moestuin bovenop de ren had met o.a. kruidenplanten. Zag er ontzettend leuk uit, en ik heb eigenlijk geen slechte ervaring gehoord. Zoiets zou wel ontzettend leuk zijn en geeft meteen een stukje schaduw.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 12:53

NoeskaMoos schreef:
Ik lees ook mee! Ik ben mijn ren aan het uitbreiden, ik vind hem eigenlijk te krap. Nu heb ik een ren met gaas panelen en ook het dak is een paneel, maar als het groter wordt moet hier iets anders van gemaakt worden.
Liefst maak ik iets dat omhoog geklapt kan, de ren is namelijk niet hoog genoeg om in te staan (wordt 1m hoog zodat we er makkelijk overheen kijken de tuin in).

Ik ken iemand die een stuk (redelijk ondiepe) moestuin bovenop de ren had met o.a. kruidenplanten. Zag er ontzettend leuk uit, en ik heb eigenlijk geen slechte ervaring gehoord. Zoiets zou wel ontzettend leuk zijn en geeft meteen een stukje schaduw.


Dat heb ik ook al voorbij zien komen en vond ik een erg leuk idee, maar het lastige daaraan vind ik zoals in de OP vermeld dat je hem niet schuin kan leggen waardoor het water er misschien te erg in blijft staan, en dat je hem ook niet kan laten "uitsteken" waardoor je wat meer beschutting hebt tegen regen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 16:21

Ik zit met een dilemma :+ . Het idee van transparante golfplaten met daarover begroeiing vind ik echt superleuk! Alleen vind ik het moeilijk om een geschikte plantensoort te vinden. Druivelaar bijvoorbeeld vond ik erg leuk, maar die moet minstens 7 uren zon hebben en de ren staat uiteraard ergens waar zoveel mogelijk schaduw is -O- . De planten moeten dus om te beginnen al klimmen, daarnaast mogen ze niet giftig zijn voor konijnen, en ze moeten met weinig zon kunnen overleven. Als iemand tips heeft, zeker welkom! Daarnaast vind ik weinig spullen om kunststof golfplaten mee af te werken, zoals nokstukken of windveren. Degen die ik dan vond waren iets van €100 voor 3m 8)7 . Dus erg mooi afgewerkt en 100% waterdicht zal moeilijk worden vrees ik. De bitumen platen vind ik ook wel mooi in het zwart en die zijn op een goedkope manier mooi af te werken, maar lijkt me minder mooi om daar planten over te laten groeien en ik ben een beetje bang dat dat zwart toch erg warm wordt als ik er geen planten over zou laten groeien... Wat vinden jullie?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welk dak voor konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:38

Zolang je die druif niet in eerste instantie plant om er zoete handdruiven mee te kweken zou ik me om die zon niet zo druk maken.
Verder zal doorzichtig golfplaat
a) in de zon ondoorzichtig vuilgeel worden na verloop van tijd
en b) in de zon het effect van een broeikas geven er onder.

Zwart bitumen zal niet per se warmer zijn dus.

Dus ik zou nog even nadenken of je wel ondoorzichtige platen wilt.

Wat meestal gebruikt wordt voor een begroeid (plat of hellend) dak zijn Sedum en Sempervivum soorten.
Een kruidentuin is verder ook best mogelijk op een licht hellend dak. Hou er wel rekening mee dat natte grond zwaar is, en je dakconstructie dus een stuk steviger moet zijn dan zonder planten er op.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 16:43

Ibbel schreef:
Zolang je die druif niet in eerste instantie plant om er zoete handdruiven mee te kweken zou ik me om die zon niet zo druk maken.
Verder zal doorzichtig golfplaat
a) in de zon ondoorzichtig vuilgeel worden na verloop van tijd
en b) in de zon het effect van een broeikas geven er onder.

Zwart bitumen zal niet per se warmer zijn dus.

Dus ik zou nog even nadenken of je wel ondoorzichtige platen wilt.

Wat meestal gebruikt wordt voor een begroeid (plat of hellend) dak zijn Sedum en Sempervivum soorten.
Een kruidentuin is verder ook best mogelijk op een licht hellend dak. Hou er wel rekening mee dat natte grond zwaar is, en je dakconstructie dus een stuk steviger moet zijn dan zonder planten er op.


Bedankt voor je reactie! Wat dat vies worden van de platen betreft heb je wel helemaal gelijk idd! Dan moet ik misschien toch maar voor die bitumen gaan en dan nog steeds planten erop.

Mijn berekeningen voor de constructie waren aanvankelijk gebaseerd op een dak met houten platen waarop ik dan shingles wou bevestigen dus de constructie op zich zou normaal wel stevig moeten zijn.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:47

Je zult een dak moeten maken dat een druk van 100 kg/m2 aankan bij een laag van 10 cm grond. Voor iedere 10 cm grond meer komt er 100 kg bij. Verkijk je daar niet op! En 15 cm grond is eigenlijk wel het minimum wil je er echt planten op kweken.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 16:53

Ibbel schreef:
Je zult een dak moeten maken dat een druk van 100 kg/m2 aankan bij een laag van 10 cm grond. Voor iedere 10 cm grond meer komt er 100 kg bij. Verkijk je daar niet op! En 15 cm grond is eigenlijk wel het minimum wil je er echt planten op kweken.


De bedoeling was eigenlijk om de plant naast het hok in de grond te steken, en dan via het gaas aan de zijkant tot boven te laten klimmen. Ik ga dan nog wat gaas bevestigen op het dak zodat hij daar makkelijk verder kan klimmen. Dus de bedoeling was om op het dak zelf geen zand te leggen.

Aangezien jij veel van planten lijkt te kennen, zou jij voor mij in onderstaande lijst even willen kijken of hier planten tussen zitten die kunnen klimmen? :o Ik ken er helemaal niks van dus zou elk plantje moeten gaan opzoeken haha.

- Aardbeiplanten
- Zonnehoed/Echinacea
- Dille
- Salie
- Citroenmelisse
- Grassoorten
- Kamille
- Munt
- Goudsbloem
- Aubrieta
- Bosviolen
- Bosaardbei
- Bananenplant (Musa Tropicana)
- Citroenmelisse (werkt tegen muggen en vliegen)
- Campanula / klokjesbloem
- Goudsbloemen (wordt wel van gegeten maar komt meestal zo massaal op dat er ook genoeg over blijft)
- Madelief
- Phylliopsissprite
- Saxifraga
- Struikmargriet
- Vlinderstruik (Buddleja)
- Vergeet me niet- Hysop (werkt tegen luizen)
- Heide
- Vlijtig liesje
- Druivenstruik (onderste bladeren en vruchten worden gegeten)
- Bramenstruik (onderste bladeren en vruchten worden gegeten)
- Frambozenstruik (onderste bladeren en vruchten worden gegeten)
- Pachysandra terminalis
- Palm soorten (met uitzondering van de Cycas palm, dat is voor zo ver wij weten de enige soort die giftig is)
- Rozen
- Vrouwenmantel - Alchemilla mollis
- Hyssop
- Hosta's
- Zonnebloemsoorten – Helianthus
- Appelboom
- Perenboom
- Bamboe
- Rode bes (onderste bladeren en vruchten worden gegeten)
- Zwarte bes (onderste bladeren en vruchten worden gegeten)
- Berk
- Wilg
- Zonnebloemen
- Rozemarijn
- Meidoorn / Haagdoorn
- Kruiptijm
- Varens (Alle varensoorten zijn redelijk veilig voor konijnen, maar kunnen op termijn als ze er veel van eten vitamine B1 afbreken in het lichaam).
- Siergrassen zijn over het algemeen wel veilig. Met een paar uitzonderingen: Arrowgrass, graspalm, switchgrass, langzwenkgras en hoogzwenkgras, rietzwenkgras zijn giftig en/of kunnen flinke spijsverteringsproblemen geven. Die soorten kun je dus beter mijden!

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welk dak voor konijnenren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:00

Behalve druif, braam en klimrozen (niet iedere roos dus) klimt er niets in dit rijtje. En die moeten wel allemaal 'geholpen' worden met klimmen, ze doen het niet vanzelf. Kamperfoelie bv doet dit wel, maar die zal vermoedelijk giftig zijn als die niet in dit rijtje staat?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 17:43

Ibbel schreef:
Behalve druif, braam en klimrozen (niet iedere roos dus) klimt er niets in dit rijtje. En die moeten wel allemaal 'geholpen' worden met klimmen, ze doen het niet vanzelf. Kamperfoelie bv doet dit wel, maar die zal vermoedelijk giftig zijn als die niet in dit rijtje staat?


Kamperfoelie zal dan idd wel giftig zijn vrees ik. Wat bedoel je precies met helpen? Is gewoon roosters plaatsen voldoende of moet er nog iets anders gebeuren dan?