Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 08:20

*De Hoefslag
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo


Een Ierse amazone wiens wereld “op zijn kop stond” toen haar paard stierf na het eten van vers gemaaid gras in zijn wei, wil het bewustzijn vergroten in de hoop dat zijn dood een ander paard kan redden.

Zoe Mannion’s 13-jarige Ierse trek- / volbloedruin Frank, “een paard met een gouden hart”, stierf op 2 augustus ondanks de inspanningen van dierenartsen. “Het is absoluut verschrikkelijk geweest,” vertelde zijn amazone aan Horse & Hound.

Lees het hele artikel op De Hoefslag

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:42

Verschrikkelijk.
Dat is nog steeds mijn grootste angst voor de weides die bij mij aan de straatkant liggen... mensen die beginnen voeren of gemaaid gras beginnen overgooien als het paardenstuk kaal is gegeten.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:44

Jemig zeg, ik weet inderdaad dat een paard geen vers gemaaid gras mag eten. Maar heb nooit gehoord dat ze overlijden. Heel sneu

Anoniem

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:47

Die van mij krijgt zo nu en dan wel wat, (echt zo nu en dan hoor) maar alle paarden daar hebben nergens last van.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:07

Levensgevaarlijk inderdaad. Door de omzetting van nitraat in nitriet kan het vreselijk misgaan. Nitraat kan een dier, in bepaalde mate nog omzetten, nitriet is gewoon giftig zeker als het in te grote hoeveelheden wordt opgenomen. Daarom dus nooit net gemaaid gras voeren; het is ook een van de redenen dat hooi moet besterven, liefst 6 weken! Dit gaat weliswaar over koeien maar legt wel uit hoe het zit https://www.stockmanship.eu/2018/08/11/ ... w-ruwvoer/

En dat het een paar keer goed gaat; dan heb je dus gewoon geluk gehad.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:07

Marije_1997 schreef:
Die van mij krijgt zo nu en dan wel wat, (echt zo nu en dan hoor) maar alle paarden daar hebben nergens last van.

Er zijn ook mensen die zo nu en dan wat GHB nemen en nergens last van hebben...
kortom, dat het niet meteen schadelijke effecten laat zien, wil niet zeggen dat het goed/veilig is om te voeren. Waarom zou je het risico willen nemen?

Tieneke

Berichten: 21677
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:09

Marije_1997 schreef:
Die van mij krijgt zo nu en dan wel wat, (echt zo nu en dan hoor) maar alle paarden daar hebben nergens last van.


Waarom zou je dat in godsnaam doen?

Het is niet omdat je niet ziet dat een paard last heeft dat dat 1) niet wel zo is en 2) dat niet nog kan komen.

Genoeg alternatieven om je paard te laten snacken.

Vreselijk voor deze eigenares.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:10

Joh, dit wist ik helemaal niet! :oo wat heftig zeg. Even voor de duidelijkheid, gaat het hier dan om het gras wat dan "in stukjes" is, of ook het gras wat nog aan de grond groeit, zeg maar?

Tieneke

Berichten: 21677
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:13

Het afgemaaide, dus de stukjes ("een berg...").

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:15

Goed te weten, dankjewel! :j

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:18

A post-mortem showed Frank had a “gutful” of grass cuttings, and that the gas from its fermentation had caused displacement of his intestines.

paard is dus overleden aan koliek.
ik heb altijd gekeerd dat lang gemaaid gras met een zeis wel kan, maar het korte inderdaad beter niet.
sneu dit, koliek is sowieso naar

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:21

Ik heb dit vroeger wel altijd geleerd van gras dat met een grasmaaier is gemaaid. En dus erg kort is.
Maar met een zeis of tegenwoordig bosmaaier en dus lang is dat het wel kan. Mits snel opgegeten en niet broeit.
Maar dat is dan ook gevaarlijk?

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:28

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord. Dus als je gras maait kan je het niet aan je paard geven? Pas als het 6 weken heeft gedroogd? En geldt dit bv ook voor rietstengels?

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:29

Ik maai vaak met de zeis een kruiwagen gras voor mijn paard, dit krijgt ze dan ook vers. Nooit ergens last van, en dat is ook helemaal niet gevaarlijk. Als ze het gewoon grazen krijgen ze het net zo goed vers binnen. Als dit geval echt aan het gras gelegen heeft is de kans groot dat het om met de gazonmaaier gemaaid spul ging. Als ze daar een berg van eten is het wel link. maar dan meer vanwege kans op verstopping. Ik vind het een raar verhaal waardoor een hoop mensen weer paniekerig gaan doen, zoals hierboven al te lezen is.
Laatst bijgewerkt door pillow op 14-08-20 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:31

Ik heb altijd geleerd dat je de grasbak van je tuinmaaier niet mag legen in de paardenwei. Dat gras is veel te kort hoeft niet meer gekauwd en vormt proppen in de darmen waardoor koliek ontstaat.

Dus tuinmaaisel altijd in de kliko, is voor elk beest gevaarlijk.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:38

Te kort gras kan verstoppingen veroorzaken omdat ze het te snel en niet genoeg kapot kauwen voor ze het doorslikken. Maar omdat het speeksel er dus ook niet goed doorheen gemengd wordt kan ik me wel zeker voorstellen dat er gassen kunnen gaan ontstaan omdat de enzymen in het speeksel dat niet af hebben kunnen breken.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:39

Mindim schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je de grasbak van je tuinmaaier niet mag legen in de paardenwei. Dat gras is veel te kort hoeft niet meer gekauwd en vormt proppen in de darmen waardoor koliek ontstaat.

Dus tuinmaaisel altijd in de kliko, is voor elk beest gevaarlijk.



Dit idd.
Gewoon lang gras, geplukt, gezeisd, gebosmaaierd, etc. Direct gevoerd is hetzelfde als paard laten grazen.

Die regel van 6 weken drogen is omdat bijna alle giftige planten (JKK uitzondering) hun gif binnen 6 weken verliezen en heeft niets met koliek te maken.

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:40

En het gras dat men als gazon heeft in de tuin is niet hetzelfde als weidegras. Er zijn veel soorten gras en niet elk soort is geschikt voor dieren.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:35

Gemaaid gras is enorm gevaarlijk. Wij hebben dit ook eens gehad met onze pony, pensionhouder had de lange stukken even kort gemaakt terwijl ze buiten stonden zonder ons medeweten. Pony heeft op het randje gehangen door koliek en het maar net gehaald. Echt, neem het risico niet. Het was een lijdensweg.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:36

ElCid schreef:
Levensgevaarlijk inderdaad. Door de omzetting van nitraat in nitriet kan het vreselijk misgaan. Nitraat kan een dier, in bepaalde mate nog omzetten, nitriet is gewoon giftig zeker als het in te grote hoeveelheden wordt opgenomen. Daarom dus nooit net gemaaid gras voeren; het is ook een van de redenen dat hooi moet besterven, liefst 6 weken! Dit gaat weliswaar over koeien maar legt wel uit hoe het zit https://www.stockmanship.eu/2018/08/11/ ... w-ruwvoer/

En dat het een paar keer goed gaat; dan heb je dus gewoon geluk gehad.

Dit is toch dikke onzin. Boeren maaien ook gewoon gras om dit direct op stal te voeren

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:38

Shalimar schreef:
Gemaaid gras is enorm gevaarlijk. Wij hebben dit ook eens gehad met onze pony, pensionhouder had de lange stukken even kort gemaakt terwijl ze buiten stonden zonder ons medeweten. Pony heeft op het randje gehangen door koliek en het maar net gehaald. Echt, neem het risico niet. Het was een lijdensweg.

En hoe en waarmee was dit gras gemaaid.?

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:56

Zou het in dit geval niet het probleem kunnen zijn geweest dat de hoop gras al was gaan broeien, waardoor/doordat er het fermentatie-proces al aan de gang was in het gras toen het werd opgegeten door het paard?

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:58

Ik gaf het ook elke week na het maaien van de tuin.Ze stonden al bij het hek te wachten.Altijd gelukkig goed gegaan.Tot ik dus hoorde dat het levensgevaarlijk was en ben natuurlijk gestopt.Ik had wel een paar weken 2 teleurgestelde paarden en geitjes bij het hek staan.

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:07

pillow schreef:
ElCid schreef:
Levensgevaarlijk inderdaad. Door de omzetting van nitraat in nitriet kan het vreselijk misgaan. Nitraat kan een dier, in bepaalde mate nog omzetten, nitriet is gewoon giftig zeker als het in te grote hoeveelheden wordt opgenomen. Daarom dus nooit net gemaaid gras voeren; het is ook een van de redenen dat hooi moet besterven, liefst 6 weken! Dit gaat weliswaar over koeien maar legt wel uit hoe het zit https://www.stockmanship.eu/2018/08/11/ ... w-ruwvoer/

En dat het een paar keer goed gaat; dan heb je dus gewoon geluk gehad.

Dit is toch dikke onzin. Boeren maaien ook gewoon gras om dit direct op stal te voeren


Inderdaad, zomerstalvoeren heet dat voor de geïnteresseerden

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:27

Ik weet dat bij ponypark City de ponys ook altijd een berg vers gras kregen zodra ze in de avond naar de loopstal gingen.

Ponys kregen dagelijks vers gras, en hebben het jaren daarop gedaan.

Hoe het nu gaat, weet ik niet.