Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 23:43

Ik had een klein probleempje hierover met een bekende.
Niet echt heel erg, maar toch wel een beetje vervelend.
Het is ook wel weer onderling opgelost, maar toch vraag ik me af hoe dit zit.

Iemand koopt iets, bijvoorbeeld een kattenkrabpaal met een paar etages en leuke plekjes waar ze kunnen liggen.
Nieuwprijs 60,00 euro.
Het staat een dag, kat loopt er een keer overheen en bekijkt het eens loopt er verder met een boog omheen.
Daarna staat het artikel een week in de schuur, netjes op een plank.

Kennis wil het wel verkopen maar wel tegen de nieuwprijs.
Ik vroeg toen of dit wel gebruikelijk is, zodra een artikel de winkel uitgaat vermindert de waarde al.
Kennis was eigenlijk erg beledigd dat ik vroeg, en was het hier ook niet mee eens.
Zij was van mening dat ze wel de nieuwprijs kon vragen aangezien het niet gebruikt was, behalve er een keer overheen gelopen.


Ik dacht dat ik gelijk heb, wilde dit ook opzoeken (voor mezelf) op Google.
Maar ik kan nergens echt een antwoord vinden :\

Of heeft mijn kennis toch gelijk dat ze de nieuwprijs kon vragen aangezien het artikel nog vrijwel ongebruikt was?

Natuurlijk snap ik ook wel dat iedereen kan vragen wat hij wil, als hij wat verkoopt.
Maar hoe zit het dan als bv de kaartjes er dan nog aan zitten?
Ik dacht dat mijn vraag niet zo gek was eigenlijk?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:44

Vragen mag altijd. Of je het ook krijgt is een tweede. Met of zonder kaartje, dat maak niet uit. Vraag en aanbod.

Er wordt genoeg voor minder gekocht en vervolgens voor meer geld doorverkocht. Dat is handel. Voor bedrijven, maar soms ook voor particulieren.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 13-08-20 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:45

Als ze de nieuwprijs wil kan ze beter het bonnetje opzoeken en terugbrengen naar de winkel

Anoniem

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:52

Als iemand mij de nieuwprijs zou vragen voor een gebruikt artikel zou ik het mooi zelf nieuw in de winkel gaan halen.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:54

_lauraaa_ schreef:
Als iemand mij de nieuwprijs zou vragen voor een gebruikt artikel zou ik het mooi zelf nieuw in de winkel gaan halen.


Nou, dit dus. Als ik toch die prijs moet betalen, wil ik hem spik splinternieuw in de verpakking hebben.

Zo gauw je het uit de winkel haalt daalt de prijs. Simpel.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 23:54

Naar de winkel terug brengen kon niet, was zo'n facebook artikel dat uit het buitenland komt.

Van de handel en verkopen, dat snap ik ook nog allemaal wel.
Op marktplaats kun je altijd proberen iets voor een hoge prijs te verkopen.

Ik verkoop zelf ook wel eens iets aan vrienden/familie.
Ook wel nieuwe dingen die ik toch zelf nooit gebruikt heb.
Maar ondanks dat het nieuw is, bij familie/vrienden heb ik nog nooit de nieuwprijs gevraagd, maar een 'vriendenprijsje'.

Dan komt het vreemd over als een bekende dat niet doet, maar wel het volle bedrag wil.
Het is echt niet dat ik het nou heel erg vindt, of dat het me dwars zit.
Maar meer iets van, ben ik nou altijd zo gek geweest dat ik dat nooit heb gedaan?

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:55

ik zet spullen altijd voor een hogere prijs op internet te koop dan ik zelf in gedachten heb.
Mensen gaan altijd voor een achterlijk lage prijs bieden.
Dus stel je voor je koop iets voor een originele prijs van 120 het is in nieuwstaat en je zet het te koop voor 100 dan bied iemand alsnog 60 erop.
Ik ga dan echt niet lager dan 90 bv. Mensen zijn altijd gierig en proberen je uit te wringen ooal is het in perfecte staat

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 23:57

ik heb bv nu een headset bij m'n samsung s20 gekregen.
Nieuwwaarde 229.
Garantie van 3 jaar erbij.
Ga ik te koop aanbieden voor 200 euro
Ga ik niet voor minder verkopen.
Ligt niet in de weg wil je hem niet voor die prijs prima zoek je verder XD

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 00:03

Wat AfricanLady eigenlijk zegt is 'wat niet weet dat niet deert'. Als ze de verkoopprijs ervoor had willen hebben had ze het anders aan moeten pakken en je niet de koopprijs moeten vertellen maar een hogere prijs en vervolgens (een paar) tientje(s) er onder moeten gaan zitten. Desalniettemin vind ik niet dat je dat moet willen van een vriend/kennis. Al ist maar een tientje minder, het gaat om het idee, het is een gebaar, maar niet iedereen steekt zo in elkaar. Het zou mij ook niet helemaal lekker zitten, ookal zou de prijs geen probleem zijn. Niet eens zo zeer om wat ze vraagt, maar puur omdat er boos/geirriteerd gereageerd wordt of een redelijk standaard aanname.

imaudy
Berichten: 5014
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 00:13

Zij is vrij om te vragen wat ze wil en jij bent vrij om het wel of niet te kopen. Het ligt er ook aan of je precies die krabpaal wilde hebben. Is het helemaal naar wens dan zou je hem kunnen kopen. Zo niet, ergens anders kopen.

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 00:20

Xyris schreef:
Wat AfricanLady eigenlijk zegt is 'wat niet weet dat niet deert'. Als ze de verkoopprijs ervoor had willen hebben had ze het anders aan moeten pakken en je niet de koopprijs moeten vertellen maar een hogere prijs en vervolgens (een paar) tientje(s) er onder moeten gaan zitten. Desalniettemin vind ik niet dat je dat moet willen van een vriend/kennis. Al ist maar een tientje minder, het gaat om het idee, het is een gebaar, maar niet iedereen steekt zo in elkaar. Het zou mij ook niet helemaal lekker zitten, ookal zou de prijs geen probleem zijn. Niet eens zo zeer om wat ze vraagt, maar puur omdat er boos/geirriteerd gereageerd wordt of een redelijk standaard aanname.


Nee dat zeg ik niet.
Ik zeg dat je zelf altijd gewoon de winkelwaarde moet aanhouden omdag mensen altijd afdingen.
Als je onder de winkelwaarde zit dingen mensen alsnog af.
Zit je zwaar onder de winkel waarde dingen mensen ook alnsog af.
Vraag je de winkel waarde he je het minste verlies.
Als je perse de winkelwaaarde wil hebben en je product is gewoon goed waarom. Zou je dan het bedrag gaan aanpassen dan kopen mensen het toch gewoon in de winkel. Hun keus.

Mensen zijn gewoon gierig en willen alles zo goedkoop mogelijk hebben zelfs van mensen die ze kennen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 01:00

Sommige verkopen het zelfs voor meer dan de nieuweprijs. Aan jou om er niet in te trappen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 01:09

imaudy schreef:
Zij is vrij om te vragen wat ze wil en jij bent vrij om het wel of niet te kopen. Het ligt er ook aan of je precies die krabpaal wilde hebben. Is het helemaal naar wens dan zou je hem kunnen kopen. Zo niet, ergens anders kopen.


Precies dit. Het is aan iedereen vrij te vragen wat ze willen als ze iets willen verkopen. Al is het de nieuwprijs. Of jij dat wilt betalen is aan jezelf. Gebruikt of niet gebruikt staat daar helemaal los van. Dat is nou 1 keer handel. En er staat dus ook nergens dat je het dan maar voor minder zou moeten verkopen. Het tegengestelde kan zelfs. Er zijn artikelen die zo gewild zijn dat ze zelfs gebruikt voor meer verkopen dan de nieuwprijs is. Voorbeeld bepaalde dekjes die iedereen wil hebben. Daar zag en zie je ook dat de prijs gebruikt meer is dan nieuw, en dat alleen omdat iedereen precies dat dekje wil. Het is puur vraag en aanbod.

Het hoeft niet altijd en alleen maar antiek te zijn wat in waarde vermeerderd. Dat kunnen ook gewone dagelijkse objecten zijn.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 01:12

Proberen kan altijd. Zijn genoeg bedrijven die puur bestaan uit spullen uit China halen en hier voor 10x zoveel verkopen. Moet maar net een gek zijn die het wil kopen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 01:18

AfricanLady schreef:
[
Nee dat zeg ik niet.
Ik zeg dat je zelf altijd gewoon de winkelwaarde moet aanhouden omdag mensen altijd afdingen.
Als je onder de winkelwaarde zit dingen mensen alsnog af.
Zit je zwaar onder de winkel waarde dingen mensen ook alnsog af.
Vraag je de winkel waarde he je het minste verlies.
Als je perse de winkelwaaarde wil hebben en je product is gewoon goed waarom. Zou je dan het bedrag gaan aanpassen dan kopen mensen het toch gewoon in de winkel. Hun keus.

Mensen zijn gewoon gierig en willen alles zo goedkoop mogelijk hebben zelfs van mensen die ze kennen.

Onzin, je "moet" niks. Ook niet afdingen toelaten.
En als ik zie dat je een gebruikt artikel voor nieuwprijs probeert te slijten (alles is te googlen), dan reageer ik niet eens.
Je kunt óók proberen té slim te zijn...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 01:48

Vragen mag altijd natuurlijk. Zelf koop ik niet iets tweedehands als het nieuw een paar tientjes extra kost, maar dat bepaald ieder voor zich.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 05:58

Ik denk dat het ook van de omstandigheden afhangt. Stel dat het artikel slecht verkrijgbaar is of inderdaad een lange levertijd. Dan zou ik best bereid zijn om de nieuwprijs te betalen.
Of bv. als iets al gemonteerd is. Nog fijner, hoef ik dat niet meer te doen ;)
Dus vragen staat vrij en wie weet is iemand in de buurt die precies dat artikel nodig heeft.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 06:10

Als het een FB artikel uit het buitenland is, is de nieuwprijs sowieso 5x te hoog.
Via Ali koop je het dan waarschiinl8jk namelijk voor een fractie van die zogenaamde nieuwprijs die de dropshippers ervoor vragen

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 06:56

Ik hanteer ongeveer 50% van de nieuwprijs wat ik ergens voor wil betalen indien het echt nog zo goed als nieuw is.

Je hebt namelijk alleen garantie als je de originele aankoopbon hebt en vaak krijg je die er niet bij via marktplaats.

Dus bijvoorbeeld Afrikanlady zou ik nooit kopen voor €200. Eerder €125 max. Er zit namelijk geen garantie meer op en als ik €200 zou betalen voor 2e hands, dan wacht ik wel een aanbieding af.

Aan de andere kant verkoop ik ook echt nieuwe spullen, ik heb een webshop en al het materiaal wat ik verkoop heb ik direct uit de fabrieken geleverd gekregen.

Daar hanteer ik de formule 1.31 x de inkoopprijs. Dan zit je op ongeveer 30% korting van de adviesprijs.


Helaas zijn er een aantal grote webshops die standaard al 20% pf meer aan korting geven, dus mensen doen wel redelijk vaak moeilijk over mijn prijs.

Afhankelijk van wat voor artikel het is, doe ik soms de verzendkosten eraf halen, of ik blijf stijf aan mijn prijs vasthouden. Dan is het gewoon: prijs is vast...

Tot nu toe nog maar één keer iets verkocht onder mijn inkoopprijs, maar dat had ik zelf verkeerd ingekocht en was niet te verkopen voor een fatsoenlijke prijs (foto's laten soms de ware grootte lastig zien) dat ik het verkocht wist te krijgen heeft dan ook weer met de juiste foto's te maken gehad.

Of de koper deed alsof en heeft exact wat ze wilde, of de koper heeft spijt van wat ze gekregen heeft.

Edit: er zaten gewoon goede foto's bij hoor! Alleen geen foto met "vergelijkingsmateriaal" zoals je wel een ziet een pen naast een gum ofzo. En dan is het vanaf een foto erg lastig de ware grootte in te schatten.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:17

Ik denk blijkbaar anders.
De krabplank is nieuw. Net uit de verpakking en al in elkaar gezet voor je.
Als je hem bij haar koopt of in de winkel voor dezelfde prijs, is er geen enkel verschil. Met de aankoopbon neem je de 'garantie' over.

Ik vind het niet raar dat ze aankoopprijs vraagt. Als je hem zelf gekocht had bij het bedrijf een week geleden, had uit dezelfde partij een exemplaar gekregen. Had je hem zelf moeten uitpakken, afvalverpakking afvoeren en in elkaar zetten.

Dit is in mijn ogen nog gemakkelijker.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:23

Wat betreft in elkaar zetten.. Zo'n grote kattenkrabpaal moet waarschijnlijk toch weer voor een deel uit elkaar, dus daar zou ik juist minder voor willen geven. Er is altijd kans dat er ergens iets beschadigd is bij het in elkaar zetten of uit elkaar halen.

Levertijd of beschikbaarheid kan inderdaad weer reden zijn om een hogere prijs te vragen.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:51

_lauraaa_ schreef:
Als iemand mij de nieuwprijs zou vragen voor een gebruikt artikel zou ik het mooi zelf nieuw in de winkel gaan halen.

Dit dus! Ik kom het vaak genoeg tegen maar ga er nooit mee akkoord. Als ik dezelfde prijs moet betalen koop ik het gewoon In de winkel. Het zou voor mij toch wel 20% minimaal moeten schelen op de nieuwprijs.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:52

Kuggur schreef:
AfricanLady schreef:
[
Nee dat zeg ik niet.
Ik zeg dat je zelf altijd gewoon de winkelwaarde moet aanhouden omdag mensen altijd afdingen.
Als je onder de winkelwaarde zit dingen mensen alsnog af.
Zit je zwaar onder de winkel waarde dingen mensen ook alnsog af.
Vraag je de winkel waarde he je het minste verlies.
Als je perse de winkelwaaarde wil hebben en je product is gewoon goed waarom. Zou je dan het bedrag gaan aanpassen dan kopen mensen het toch gewoon in de winkel. Hun keus.

Mensen zijn gewoon gierig en willen alles zo goedkoop mogelijk hebben zelfs van mensen die ze kennen.

Onzin, je "moet" niks. Ook niet afdingen toelaten.
En als ik zie dat je een gebruikt artikel voor nieuwprijs probeert te slijten (alles is te googlen), dan reageer ik niet eens.
Je kunt óók proberen té slim te zijn...

Inderdaad. Als je fantasie prijzen vraagt is het logisch dat mensen flink afdingen of niet eens reageren. Ik verkoop bijna alles voor mijn vraagprijs, het enige wat er wel eens onderhandeld wordt zijn de verzendkosten en dat vind ik ook prima. Bij opbod verkoop ik regelmatig ver boven de prijs die ik wilde hebben.


Iets voor de winkelprijs proberen te verkopen is niet realistisch, tenzij het om een exclusief product gaat wat niet meer te krijgen is.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Zelf iets verkopen voor de nieuwprijs, is dat gebruikelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 07:59

Het is zo'n facebookding uit het buitenland zeg je, waarschijnlijk via een dropshipper gekocht dus. Dan is de prijs al 5x over de kop gegaan.

Maar nee, voor de nieuwprijs verkopen is erg gek. Ik sta aan jouw kant. Het is uit de verpakking, het is neergezet en het staat nu uit de verpakking in een schuur.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:07

Ik zie ook wel eens mensen op facebook de nieuwprijs of zelfs hoger vragen.
Die hebben het dan gekocht voor 100.
Verkopen het nu voor 80, maar ondertussen is het item nieuw ook gezakt.
Dan zie ik er alleen maar reacties onder staan, dat gaat je niet lukken want nieuw is het nu net zo duur.

In jou geval is de prijs dan gelijk gebleven, maar ook dan, al is het maar 1 keer gebruikt, is het toch een tweedehandse geworden.

Maar ik begrijp ook dat er op dat ding geen enkele garantie zit, jij wilt het graag en weet dat dit buitenlandse ding heel is. Dat is anders vaak ook nog maar de vraag van die Ali dingen, dus zou je ook kunnen zeggen ik betaal de prijs, weet nu dat het ding klopt. Bij nieuw bestellen weer een verrassing.