Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 11:57

Geïnspireerd door het "tegengestelde" topic dat al een tijdje loopt, wil ik hier uiting geven aan mijn gevoel dat paardensport heel veel ethisch verantwoorde kantjes heeft.

Maar was is "ethisch verantwoord"?

Ik vond volgende definitie:
---Ethisch: BETEKENIS & DEFINITIE

Ethisch is het gebied van de praktische filosofie die handelt over wat goed en kwaad is. Het betekent of iets moreel verantwoord is.

Ouders geven aan kinderen hun waarden en normen mee waarvan zij denken dat die goed voor hun zijn. Het is zo dat de ouders hun kind meegeven op welke manier zij in het leven staan. Dit wil niet zeggen dat dit dan allemaal goed is. Bij beslissingen heeft ieder mens weer zijn eigen argumenten en beoordelingen. Wanneer het nodig is grijpt iemand terug naar zijn uitgangspunten en ethische waarden. 

Haha, daar is de koe dus gebonden, onze uitgangspunten kunnen dus verschillen.
Wat zijn mijn uitgangspunten? In deze volgorde.
1 ik stel de mens als belangrijker dan de dieren. Dit houdt ook in dat hij er voor moet zorgen.
2 ik zorg eerst voor mijn naasten en dan pas voor wie veraf staat.
3 ik probeer gezondheid en harmonie te bewerkstelligen. Iets waardevols opbouwen is belangrijk.
4 het lange termijn heeft voorrang op het korte termijn. Om iets goeds te bereiken mag het ook wel eens "pijn" doen. Maar opgelet niet overdrijven, het doel heiligt de middelen lang niet altijd.
5 de natuur is knap, als je twijfelt tussen 2 oplossingen, kies dan de meest natuurlijke. Maar opgelet de natuur is soms ook wreed.

Het valt me op hoe sterk mijn waarden beïnvloed zijn door mijn christelijke opvoeding, hoewel ik mijn geloof in "de almachtige" al lang achter me gelaten heb.
Toch nog iets wijs uit de bijbel. Daar staat "en God zag dat het goed was" er staat niet "perfect".
Goed is waardevol, perfect is onmenselijk.
We moeten paardensport niet weggooien omdat het niet perfect is, goed is prima.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:59

Ik vind niet dat paardensport veel etisch verantwoorde kantjes heeft.In veel gevallen vind ik het pure dierenmishandeling.Maar dat is mijn mening,ook maar een mening

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:04

Oké, maar ik mis de punten waarom je wel paardrijdt? Keur je de paardensport in z'n geheel goed? Of juist niet?
Ik mis de link met de paarden :)

Anoniem

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:05

Oke, wat maakt de mens belangrijker dan dieren?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:09

Hier ga je toch dezelfde discussie krijgen met hetzelfde voor en tegen.

Lopen er dadelijk 2 topics over toch hetzelfde al is het uitgangspunt anders.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:10

Aangezien er in het andere topic goed wordt gediscussieerd en daar ook zeker mensen in aanwezig zijn die beargumenteren waarom ze wel rijden ontgaat mij even de meerwaarde van dit topic?
De post als in hierboven kan toch ook in het oorspronkelijke topic worden geplaatst?

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:23


koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 12:31

Iets concreter nu. Waarom blijf ik na 40 jaar nog áltijd verder rijden?

Het is gezond voor mij en mijn paarden. Daardoor zijn we fitter, gespierder, minder vet. Het geeft jammergenoeg ook wel slijtage op langere termijn. Mijn benen zijn krom, mijn onderrug begint te verslijten, maar bij niet-ruiters zie ik minstens evenveel gezondheidsproblemen. Mijn paard heeft enkele drukknobbeltjes op zijn rug. Nu met een nieuw zadel en de nodige zalfjes, lijkt het in orde te komen.

Het geeft zin aan mijn leven. ik heb het gevoel dat ik iets kan wat niet iedereen kan en blijf ook nu nog bijleren. Ik kan me sportief nog meten met veel jongeren. Het geeft me dus het gevoel dat ik nog niet afgeschreven ben. Ik heb altijd een doel.

De paardenwereld laat mij toe om eens te ontsnappen uit de stress of de saaiheid van het "normale" leven. Het houdt me psychisch op de rails.

Ik heb er veel van geleerd. Paarden houden je dikwijls een spiegel voor. Ook een kudde heeft veel van een vereenvoudigde mensenmaatschappij.

De pony's waren een belangrijk element in de opvoeding van onze kinderen. Respect, verantwoordelijkheid, liefde geven en krijgen, doorzetten als het pijn doet, betrouwbaar leider zijn, werkzaam zijn, jezelf durven toevertrouwen aan iemand die je niet 100 % kan controleren, ervoor gaan ...

Paarden houden is ook liefde geven en liefde krijgen, fysieke affectie.
Nu mijn kinderen het huis uit zijn, heb ik nog altijd mijn paarden om voor te zorgen. Ik heb ook mijn eigen stukje tuin-natuur geschapen en ik heb ook kippen en een kat, maar met mijn paarden heb ik toch een diepere relatie.

Het opleiden en rijden zijn intense momenten in die relatie. Het brengt ons beslist veel nader tot elkaar. We zijn liever, beter afgestemd, gedisciplineerder, aandachtiger en ook rustiger/ met meervertrouwen.


Als dat niet ethisch is?
Jawel, ik heb al mijn geduld verloren, jawel mijn ruin heeft al gebeten, jawel ik heb al wel eens teveel gevraagd, jawel ik heb al eens gereageerd op een manier waarop ik niet trots ben, en mijn merrie heeft ook al eens geslagen ...

Volgens mij is het totale plaatje ethisch goed, niet perfect, maar goed genoeg.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 12:33

brokjes schreef:
Oke, wat maakt de mens belangrijker dan dieren?


Dat ik een mens ben.
Ik heb er ook geen moeite mee dat een paard een ander paard belangrijker vindt dan een mens.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:34


rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:34

Ik rijd omdat ik daar vreselijk veel plezier aan beleef en ontspanning in vind. Rijden, verzorgen de hele mikmak.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:34


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:39

koend schreef:
Geïnspireerd door het "tegengestelde" topic dat al een tijdje loopt, wil ik hier uiting geven aan mijn gevoel dat paardensport heel veel ethisch verantwoorde kantjes heeft.

Maar was is "ethisch verantwoord"?

Ik vond volgende definitie:
---Ethisch: BETEKENIS & DEFINITIE

Ethisch is het gebied van de praktische filosofie die handelt over wat goed en kwaad is. Het betekent of iets moreel verantwoord is.

Ouders geven aan kinderen hun waarden en normen mee waarvan zij denken dat die goed voor hun zijn. Het is zo dat de ouders hun kind meegeven op welke manier zij in het leven staan. Dit wil niet zeggen dat dit dan allemaal goed is. Bij beslissingen heeft ieder mens weer zijn eigen argumenten en beoordelingen. Wanneer het nodig is grijpt iemand terug naar zijn uitgangspunten en ethische waarden. 

Haha, daar is de koe dus gebonden, onze uitgangspunten kunnen dus verschillen.
Wat zijn mijn uitgangspunten? In deze volgorde.
1 ik stel de mens als belangrijker dan de dieren. Dit houdt ook in dat hij er voor moet zorgen.
2 ik zorg eerst voor mijn naasten en dan pas voor wie veraf staat.
3 ik probeer gezondheid en harmonie te bewerkstelligen. Iets waardevols opbouwen is belangrijk.
4 het lange termijn heeft voorrang op het korte termijn. Om iets goeds te bereiken mag het ook wel eens "pijn" doen. Maar opgelet niet overdrijven, het doel heiligt de middelen lang niet altijd.
5 de natuur is knap, als je twijfelt tussen 2 oplossingen, kies dan de meest natuurlijke. Maar opgelet de natuur is soms ook wreed.

Het valt me op hoe sterk mijn waarden beïnvloed zijn door mijn christelijke opvoeding, hoewel ik mijn geloof in "de almachtige" al lang achter me gelaten heb.
Toch nog iets wijs uit de bijbel. Daar staat "en God zag dat het goed was" er staat niet "perfect".
Goed is waardevol, perfect is onmenselijk.
We moeten paardensport niet weggooien omdat het niet perfect is, goed is prima.


Ik vind het wel een interessant topic en punten die je aanhaalt.
Ben het eigenlijk al gelijk niet met je eens...ik stel de mens namelijk NIET als belangrijker dan dieren. Heb ook altijd geleerd, eerst het paard en dan jezelf.

Daarnaast vind ik hun welzijn belangrijk, mag iets "pijn" doen vind ik discutabel? een corrigerende tik: Ja, een aframmeling: Nee!
De hele tijd pijn in de mond of pijn de rug: Nee!

Het doel heiligt de middelen niet, het doel zou moeten zijn een blij, gezond en pijnvrij paard wat met plezier samen met de mens samenwerkt.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:48

Elisa2 schreef:
koend schreef:
Geïnspireerd door het "tegengestelde" topic dat al een tijdje loopt, wil ik hier uiting geven aan mijn gevoel dat paardensport heel veel ethisch verantwoorde kantjes heeft.

Maar was is "ethisch verantwoord"?

Ik vond volgende definitie:
---Ethisch: BETEKENIS & DEFINITIE

Ethisch is het gebied van de praktische filosofie die handelt over wat goed en kwaad is. Het betekent of iets moreel verantwoord is.

Ouders geven aan kinderen hun waarden en normen mee waarvan zij denken dat die goed voor hun zijn. Het is zo dat de ouders hun kind meegeven op welke manier zij in het leven staan. Dit wil niet zeggen dat dit dan allemaal goed is. Bij beslissingen heeft ieder mens weer zijn eigen argumenten en beoordelingen. Wanneer het nodig is grijpt iemand terug naar zijn uitgangspunten en ethische waarden. 

Haha, daar is de koe dus gebonden, onze uitgangspunten kunnen dus verschillen.
Wat zijn mijn uitgangspunten? In deze volgorde.
1 ik stel de mens als belangrijker dan de dieren. Dit houdt ook in dat hij er voor moet zorgen.
2 ik zorg eerst voor mijn naasten en dan pas voor wie veraf staat.
3 ik probeer gezondheid en harmonie te bewerkstelligen. Iets waardevols opbouwen is belangrijk.
4 het lange termijn heeft voorrang op het korte termijn. Om iets goeds te bereiken mag het ook wel eens "pijn" doen. Maar opgelet niet overdrijven, het doel heiligt de middelen lang niet altijd.
5 de natuur is knap, als je twijfelt tussen 2 oplossingen, kies dan de meest natuurlijke. Maar opgelet de natuur is soms ook wreed.

Het valt me op hoe sterk mijn waarden beïnvloed zijn door mijn christelijke opvoeding, hoewel ik mijn geloof in "de almachtige" al lang achter me gelaten heb.
Toch nog iets wijs uit de bijbel. Daar staat "en God zag dat het goed was" er staat niet "perfect".
Goed is waardevol, perfect is onmenselijk.
We moeten paardensport niet weggooien omdat het niet perfect is, goed is prima.


Ik vind het wel een interessant topic en punten die je aanhaalt.
Ben het eigenlijk al gelijk niet met je eens...ik stel de mens namelijk NIET als belangrijker dan dieren. Heb ook altijd geleerd, eerst het paard en dan jezelf.

Daarnaast vind ik hun welzijn belangrijk, mag iets "pijn" doen vind ik discutabel? een corrigerende tik: Ja, een aframmeling: Nee!
De hele tijd pijn in de mond of pijn de rug: Nee!

Het doel heiligt de middelen niet, het doel zou moeten zijn een blij, gezond en pijnvrij paard wat met plezier samen met de mens samenwerkt.

Dat heeft niets met elkaar te maken; sterker nog, het een is een voorwaarde voor het andere.

Omdat ik kennis vergaard heb, kunde opgebouwd, inzicht gekregen heb en veel ervaring opgedaan, kan ik ervoor zorgen dat het paard het goed heeft bij mij.
Ik weet waar ik mee bezig ben, waar mijn kennis ophoudt en waar ik naar toe moet gaan op het moment dat mijn kennis, kunde, inzicht en ervaring te kort schieten. Dat levert vervolgens ook weer nieuwe kennis, kunde, inzicht en ervaring.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 12:57

Runa schreef:
Oké, maar ik mis de punten waarom je wel paardrijdt? Keur je de paardensport in z'n geheel goed? Of juist niet?
Ik mis de link met de paarden :)


De link met de paarden heb ik ondertussen gegeven.

Het gehele plaatje keur ik goed, ja.
Maar er is natuurlijk ruimte voor verbetering. Allemaal samen moeten we verder evolueren, niet stoppen zoals de titel van het andere topic suggereert. Net dat stootte me tegen de borst.

Persoonlijk heb ik vragen bij topsport, zowel bij mens als dier. Enerzijds kijken we ernaar op, het trekt ons in beweging, we leren er veel goeds van. Anderzijds is het te veel " het doel heiligt de middelen." Kijk maar eens naar de recente commotie in de turnwereld.
Hierbij vind ik het een flauw argument dat de mens ervoor kiest. Die turnertjes kiezen daar niet voor. De wielrenners vragen niet naar levensgevaarlijke parcours ...

Er blijven natuurlijk ook nog wel andere dingen waarin wij verder moeten evolueren: fysieke en mentale gezondheid, natuurlijkheid tegenover menselijkheid, hoe leiderschap "krijgen" bij paarden, vragen tgo afdwingen, opleiding tgo. Natuurlijke omgang ...
Vele opties hangen hierin ook af van individuen en persoonlijke situaties. Ook hierin wil ik niet te snel oordelen.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:59

Ikke: als het ene een voorwaarde is voor het andere, dan heeft het toch juist WEL met elkaar te maken?

Het klinkt heel mooi wat je schrijft, vaak komen frustraties voort uit onkunde/ onmacht etc en op die manier kun je je blijven ontwikkelen inderdaad. Maar de frustraties mogen niet af gereageerd worden op het paard. Dat gebeurd imo nog wel teveel, daar in zou de wedstrijdsport van mij ook mogen veranderen.

Ik geloof ook niet dat stoppen met rijden het antwoord is, maar verbeteringen doorvoeren.

Overigens rijdt ik zelf al enkele jaren (ongewild) niet meer, maar train nog wel graag op andere manieren.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:07

koend schreef:
Persoonlijk heb ik vragen bij topsport, zowel bij mens als dier. Enerzijds kijken we ernaar op, het trekt ons in beweging, we leren er veel goeds van. Anderzijds is het te veel " het doel heiligt de middelen." Kijk maar eens naar de recente commotie in de turnwereld.
Hierbij vind ik het een flauw argument dat de mens ervoor kiest. Die turnertjes kiezen daar niet voor. De wielrenners vragen niet naar levensgevaarlijke parcours ...

Dat is het verschil tussen prestige en prestatie.


Elisa2 schreef:
Ikke: als het ene een voorwaarde is voor het andere, dan heeft het toch juist WEL met elkaar te maken?

Het klinkt heel mooi wat je schrijft, vaak komen frustraties voort uit onkunde/ onmacht etc en op die manier kun je je blijven ontwikkelen inderdaad. Maar de frustraties mogen niet af gereageerd worden op het paard. Dat gebeurd imo nog wel teveel, daar in zou de wedstrijdsport van mij ook mogen veranderen.

Ik geloof ook niet dat stoppen met rijden het antwoord is, maar verbeteringen doorvoeren.

Overigens rijdt ik zelf al enkele jaren (ongewild) niet meer, maar train nog wel graag op andere manieren.

Als je als mens jezelf boven de dieren plaatst EN de bijbehorende verantwoordelijkheid neemt, kun je voor dat dier zorgen.
Dat heeft niks te maken met dat je eerst je paard verzorgt en daarna pas jezelf. Dat is deels ook flauwekul; je kunt prima tegelijk voor je paard en jezelf zorgen.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:11

Ik rijd omdat ik daar plezier en ontspanning uit haal. Er is onkunde over hoe dieren gehouden moeten worden en ja daar moet wat aan gedaan worden, maar de oplossing is voor mij niet om daarom te stoppen met paardrijden.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:24

koend schreef:
Iets concreter nu. Waarom blijf ik na 40 jaar nog áltijd verder rijden?

Het is gezond voor mij en mijn paarden. Daardoor zijn we fitter, gespierder, minder vet. Het geeft jammergenoeg ook wel slijtage op langere termijn. Mijn benen zijn krom, mijn onderrug begint te verslijten, maar bij niet-ruiters zie ik minstens evenveel gezondheidsproblemen. Mijn paard heeft enkele drukknobbeltjes op zijn rug. Nu met een nieuw zadel en de nodige zalfjes, lijkt het in orde te komen.

Het geeft zin aan mijn leven. ik heb het gevoel dat ik iets kan wat niet iedereen kan en blijf ook nu nog bijleren. Ik kan me sportief nog meten met veel jongeren. Het geeft me dus het gevoel dat ik nog niet afgeschreven ben. Ik heb altijd een doel.

De paardenwereld laat mij toe om eens te ontsnappen uit de stress of de saaiheid van het "normale" leven. Het houdt me psychisch op de rails.

Ik heb er veel van geleerd. Paarden houden je dikwijls een spiegel voor. Ook een kudde heeft veel van een vereenvoudigde mensenmaatschappij.

De pony's waren een belangrijk element in de opvoeding van onze kinderen. Respect, verantwoordelijkheid, liefde geven en krijgen, doorzetten als het pijn doet, betrouwbaar leider zijn, werkzaam zijn, jezelf durven toevertrouwen aan iemand die je niet 100 % kan controleren, ervoor gaan ...

Paarden houden is ook liefde geven en liefde krijgen, fysieke affectie.
Nu mijn kinderen het huis uit zijn, heb ik nog altijd mijn paarden om voor te zorgen. Ik heb ook mijn eigen stukje tuin-natuur geschapen en ik heb ook kippen en een kat, maar met mijn paarden heb ik toch een diepere relatie.

Het opleiden en rijden zijn intense momenten in die relatie. Het brengt ons beslist veel nader tot elkaar. We zijn liever, beter afgestemd, gedisciplineerder, aandachtiger en ook rustiger/ met meervertrouwen.


Als dat niet ethisch is?
Jawel, ik heb al mijn geduld verloren, jawel mijn ruin heeft al gebeten, jawel ik heb al wel eens teveel gevraagd, jawel ik heb al eens gereageerd op een manier waarop ik niet trots ben, en mijn merrie heeft ook al eens geslagen ...

Volgens mij is het totale plaatje ethisch goed, niet perfect, maar goed genoeg.
Maar je benoemd heel veel dingen waarbij rijden dus niet hoeft..

Paarden houden = liefde zeg je. Maar paarden houden kan zonder op hun rug plaats te nemen.

Pony's waren belangrijk voor de opvoeidng van je kinderen, ook dat kan zonder rijden. Het stuk verantwoordelijkheid gevoel en zorgen voor, heeft dat effect.

Veel van paarden leren / paarden spiegelen is ook iets wat je hebt met grondwerk.

Ik lees vooral veel dingen die niet relevant zijn aan rijden, maar aan paarden houden.

Ik denk dat de enige reden om een paard te rijden is voor je plezier. Een dier fit houden kan ook vanaf de grond. Samen in t bos genieten kan - net zoals met een hond - te voet of te fiets.

Rijden is voor een paard geen noodzaak. Net zoals hertjes, koeien en lama's het prima doen zonder hun dressuurtraining etc. Met goed rijden hou je je paard fysiek sterker, wat weer nodig is voor het rijden. Zo voorkom je grote blessures of vroegtijdige slijtage. Maar goed, dat is mijn mening :j

Ik train met de clicker en autonomie voor mn paard. Ik rij alleen als hij zichzelf inparkeert. Dat is ons startsignaal, en als hij geen zin heeft doet hij dit gerust niet. Zonder verdere consequenties. Ik stap weer af als hij een stopsignaal geeft. Zo voelt het voor mij oké.

En waarom ik er soms op ga zitten? Het is voor mij duidelijk. Ik vind het magisch om soms door hem gedragen te worden.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 13:35

@ freedorun

Ja, inderdaad is paarden houden heel belangrijkvoor me. Manegeruiter zou ik niet kunnen worden, wat niet wil zeggen dat ik neerkijk op hen.

Elk mag zijn weg zoeken. Voor mij zijn opleiden en rijden belangrijke momenten van intensief ciontact.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:35

brokjes schreef:
Oke, wat maakt de mens belangrijker dan dieren?

Voor mij persoonlijk zijn mensen niet belangrijker dan dieren.Het gaat mij om de persoon. Mijn eigen dieren zijn voor mij veel belangrijker dan mensen waar ik niets mee heb.Mensen waar ik wel een fijne relatie mee heb staan weer wel op de lijst van belangrijk.Maar niet boven mijn dieren,die ik zie als een soort kinderen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:40

freetorun schreef:
Maar je benoemd heel veel dingen waarbij rijden dus niet hoeft..

Paarden houden = liefde zeg je. Maar paarden houden kan zonder op hun rug plaats te nemen.

Pony's waren belangrijk voor de opvoeidng van je kinderen, ook dat kan zonder rijden. Het stuk verantwoordelijkheid gevoel en zorgen voor, heeft dat effect.

Veel van paarden leren / paarden spiegelen is ook iets wat je hebt met grondwerk.

Ik lees vooral veel dingen die niet relevant zijn aan rijden, maar aan paarden houden.

Ik denk dat de enige reden om een paard te rijden is voor je plezier. Een dier fit houden kan ook vanaf de grond. Samen in t bos genieten kan - net zoals met een hond - te voet of te fiets.

Rijden is voor een paard geen noodzaak. Net zoals hertjes, koeien en lama's het prima doen zonder hun dressuurtraining etc. Met goed rijden hou je je paard fysiek sterker, wat weer nodig is voor het rijden. Zo voorkom je grote blessures of vroegtijdige slijtage. Maar goed, dat is mijn mening :j

Ik train met de clicker en autonomie voor mn paard. Ik rij alleen als hij zichzelf inparkeert. Dat is ons startsignaal, en als hij geen zin heeft doet hij dit gerust niet. Zonder verdere consequenties. Ik stap weer af als hij een stopsignaal geeft. Zo voelt het voor mij oké.

En waarom ik er soms op ga zitten? Het is voor mij duidelijk. Ik vind het magisch om soms door hem gedragen te worden.

Dit dus.

Wil je jouw werkwijze niet klakkeloos op elk paard projecteren!

Als dit is waar jij en jouw paard gelukkig van worden, prima, maar probeer het niet aan een ander op te dringen.

Ik zit al vier maanden met een chagrijnig paard omdat er niet gereden wordt (door een tijdelijk fysiek probleem bij mij).

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:58

ikke schreef:
koend schreef:
Persoonlijk heb ik vragen bij topsport, zowel bij mens als dier. Enerzijds kijken we ernaar op, het trekt ons in beweging, we leren er veel goeds van. Anderzijds is het te veel " het doel heiligt de middelen." Kijk maar eens naar de recente commotie in de turnwereld.
Hierbij vind ik het een flauw argument dat de mens ervoor kiest. Die turnertjes kiezen daar niet voor. De wielrenners vragen niet naar levensgevaarlijke parcours ...

Dat is het verschil tussen prestige en prestatie.


Elisa2 schreef:
Ikke: als het ene een voorwaarde is voor het andere, dan heeft het toch juist WEL met elkaar te maken?

Het klinkt heel mooi wat je schrijft, vaak komen frustraties voort uit onkunde/ onmacht etc en op die manier kun je je blijven ontwikkelen inderdaad. Maar de frustraties mogen niet af gereageerd worden op het paard. Dat gebeurd imo nog wel teveel, daar in zou de wedstrijdsport van mij ook mogen veranderen.

Ik geloof ook niet dat stoppen met rijden het antwoord is, maar verbeteringen doorvoeren.

Overigens rijdt ik zelf al enkele jaren (ongewild) niet meer, maar train nog wel graag op andere manieren.

Als je als mens jezelf boven de dieren plaatst EN de bijbehorende verantwoordelijkheid neemt, kun je voor dat dier zorgen.
Dat heeft niks te maken met dat je eerst je paard verzorgt en daarna pas jezelf. Dat is deels ook flauwekul; je kunt prima tegelijk voor je paard en jezelf zorgen.


Nou "vroeger" toen ik nog met paarden werkte was het toch echt..eerst de paarden en dan jezelf. Is dat een gezonde houding? Nee, wel een waar je hard van wordt. In theorie zou het prima naast elkaar kunnen bestaan.
Het maakt ook niet uit wat voor een naam je het beestje geeft denk ik..zolang je het paard niet onder je plaatst. Gelijkwaardigheid in hoeverre het kan is belangrijk denk ik.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Ethiek en paardensport, waarom ik rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:01

Mij ben je bij punt 1 al kwijt, bijzonder dat mensen nog steeds zo denken.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:05

Ailill schreef:
Mij ben je bij punt 1 al kwijt, bijzonder dat mensen nog steeds zo denken.

Jammer dat je niet verder leest en daarmee de boel weer uit z'n verband rukt ten eigen voordele.....