Stress op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nynke401
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-06-14

Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 10:51

Hallo allemaal,

Momenteel rijd ik bijna een jaar een 9 jarige Ierse ruin genaamd Tom. Hij is bij ons gekomen met een trauma en durfde niet aangeraakt te worden of te rijden. Nu gaat dit al enorm goed. Helaas is hij enorm eenkennig en durven wij er nog niemand anders op te zetten. Hij moet dus af en toe op stal als het andere paard waarmee hij staat weg gaat. In de wei alleen laten kan niet. Hij is bijna een keer over de omheining heen gesprongen en dit is vrij hoog. Wij zijn erg bang dat hij zich dan gaat bezeren. Wanneer het andere paard weg gaat en ik blijf bij hem wanneer hij staat in de wei, dan gaat het wel goed. Hij volgt me dan ook overal naartoe, omdat hij niet alleen wil zijn. Zodra ik weg ga begint de stress weer. Helaas kan ik niet 7x in de week naar hem toe. Een extra paard of iets in de wei is ook echt geen optie.

Nu moet hij dus op stal, maar hier wordt hij extreem gestresst als hij dan alleen is. We weten niet meer wat we moeten doen. Heeft iemand misschien tips? Dit hebben we al gedaan:
- Eten geven (brok en hooinet) wanneer hij op stal gaat en zijn vriend weg gaat
- Speelbal in de stal
- Likit steen in de stal ophangen wanneer zijn vriend weg gaat (dit snapt hij trouwens nog niet, hij moet nog leren dat dit lekker is)
- Spiegeltegels ophangen gaan we ook misschien doen. Ik heb nog geen idee waar, maar dit zouden we nog kunnen doen.

De deur heeft extra beveiliging zodat hij niet kan ontsnappen. Hij kan zijn hoofd wel naar buiten doen, maar hierdoor bonkt hij wel continu tegen de staldeur aan met zijn hoeven.

Ik hoor graag of jullie nog ideeën hebben.

Groetjes,
Nynke

(Hieronder een foto van hem. Het rechter paard (kleinste) is Tom)

Afbeelding

dioni

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:29

Confidence misschien proberen?
Dat spul wat je in de neusvleugel moet smeren. Kan helpen wat zekerder te zijn.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 11:38

Wat suggesties:

1: Soms zijn paarden gestressed als hun eigenaar vertrekt, de eigenaar denkt dan dat weg gaan dus erg is. We zien dan als stalhouder dat een paard na 5/10 minuten kalmeert. Weet je zeker dat dit niet het geval is?

2 Is er maar 1 ander paard? Of gaat het om het alleen staan in de box? Koop dan een shet, of een geit voor in de box , voor 50 euro heb je je probleem opgelost.
In het geval van nog andere paarden op stal: zorg voor een open/tralie boxwand en zet er een paard naast of er tegenover.
Ik lijk te lezen dat ze maar met zijn tweeën staan, koppel dan het hele trauma verhaal maar los, heel veel paarden hechten zichzelf dan enorm en vinden achterblijven niet leuk. Je zal er echt 1 of 2 bij moeten kopen om een kudde te creëren waar je paard zich fijn bij voelt om achter te blijven :)

3:hang een lap kunstgras omgekeerd tegen de deur tegen het bonken:
Afbeelding

4: Let op: dit kan ook averechts werken! Je kunt de boxdeur dicht doen, sommigen worden rustiger als ze juist even niks zien.

5: Verhoog je omheining

Succes!

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:09

Helemaal eens met Ruitje. Ik had er ook twee, en sloot de shet op tegen escapecapriolen als ik ging rijden. Na een paar maanden durfde ik het aan haar op de paddock te laten. Er staat een flinke klap stroom op de draden, en ze gaf zichzelf beweging (ijsberen) als we weg waren zag ik op de camera. Eerst korte ritjes gedaan, en nu ga ik rustig 2,5 uur weg. Ze zijn enorm gehecht aan elkaar dus het is een kwestie van wennen en opbouwen. Inmiddels staat er een tweede shetje en gaat het prima.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:14

Ik heb er ook zo'n 1.. op stal verwond hij zichzelf en alleen in de wei gaat hij door de draden.
Heb daarom een kleintje erbij zodat hij een stuk rustiger is.
Nu rent hij een minuut of 5 hinnikend heen en weer en gaat dan staan eten (maar wel vaak even kijken of een hinnik of zijn maatje alweer terug is).
Hij dreigt nu niet meer door de draden te gaan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:19

Citaat:
Koop dan een shet, of een geit voor in de box , voor 50 euro heb je je probleem opgelost.


Dat is lekker makkelijk...dus jij komt dan ff de stalling betalen? En de hoefsmid en de wormenkuur en de inenting en als het dier ziek word.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:40

Cowgirl schreef:
Citaat:
Koop dan een shet, of een geit voor in de box , voor 50 euro heb je je probleem opgelost.


Dat is lekker makkelijk...dus jij komt dan ff de stalling betalen? En de hoefsmid en de wormenkuur en de inenting en als het dier ziek word.

Ik heb ze (3 stuks) thuis staan dat scheelt al een boel.

nynke401
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 13:21

dioni:
Dat kunnen we nog wel eens proberen. Werkt dit tegen stress?

ruitje:
1. Nee hij blijft enorm stressen en bonken. We hebben een camera hangen met geluid, vandaar dat we dat weten.
2. Een extra paard gaat waarschijnlijk niets worden. Ik zou kunnen overleggen over een geit, maar de eigenaar wil eigenlijk geen geiten meer.
3. Slim! Hier ga ik eens naar kijken!
4. Goeie. Gaan we binnenkort wel even proberen.
5. Zou ook nog een optie zijn, maar ik ben bang dat hij er doorheen zal gaan.

Lindsey_99 en Brainless:
Bedankt voor het delen van deze ervaringen! Ik ga het toch maar even overleggen dan.

Cowgirl:
We staan gelukkig niet op een pensionstal, maar de kosten moeten we inderdaad wel even overwegen. Een extra pony (al is het een kleine) is inderdaad al een stuk duurder.

Hebben jullie ook ervaringen met het alleen buiten staan laten oefenen zonder een nieuwe pony ofzo erbij?

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:48

Cowgirl schreef:
Citaat:
Koop dan een shet, of een geit voor in de box , voor 50 euro heb je je probleem opgelost.


Dat is lekker makkelijk...dus jij komt dan ff de stalling betalen? En de hoefsmid en de wormenkuur en de inenting en als het dier ziek word.


Ik denk daar misschien iets te makkelijk over ja, goed punt :) .

Alhoewel je het waarschijnlijk ook kwijt ben aan dierenarts rekeningen voor het paard wat zijn box/paddock afbreekt :o

Zoek anders een pony in pension/pensioen. Oproepje op de Boktmarkt voor iemand die voor een klein pensionbedrag de pony wil stallen en DA ed zelf betaald :)

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:47

Ja dat is het nadeel van 2 paarden samen houden. Veel paarden vinden het vreselijk om alleen achter te blijven. Mss inderdaad een pensioen of pension paard erbij.

Anoniem

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:43

Een paard is een kuddedier. Ik snap nooit zo goed waarom mensen vinden dat paarden moeten leren alleen achter te blijven, helemaal met een reeds getraumatiseerd paard.
Een extra paard erbij lijkt me het handigst, dan hoeft niemand alleen achter te blijven. Of het andere paard meenemen als handpaard.
Als het financieel niet haalbaar is er 1 bij re nemen, zoek er dan eentje bij op pension/pensioen.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:48

toch zie je geregeld pony's of oudere paarden aangeboden worden als weidemaatje of mensen die een weide plekje zoeken voor hun shet e.d. , waarbij de eigenaar de eigenaar blijft de onkosten betaald? Wie weet is dat iets?

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:53

Verlatingsangst is weg te trainen, dit vergt alleen wel heel veel geduld, veel oefening etc.
Neem eens contact op met een professional op het gebied van gedrag.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:06

Een shet of een geit bij een gestresst paard IN de box zou ik niet zo snel doen. Sommige vinden het misschien super leuk, maar bij ons op stal is het een sport om op de ontsnapte geiten van de buren te jagen. Als ik een geit bij de mijne in de stal zet heb ik na 2 minuten verse shoarma.
Dan zou ik ze eerder in een stalletje er naast zetten.

nynke401
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 09:43

Het is sowieso niet mogelijk voor ons om een extra stal te bouwen. We hebben maar 2 stallen. Een shet hoeft opzich niet op stal, maar kan dan ook zo gaan stressen als we wel met zn tweeën op rit gaan, toch? Ik weet dan niet of dit veel zin heeft. We rijden namelijk ook best vaak met zn tweeën. Qua geld zou het waarschijnlijk ook niet kunnen om zomaar een extra paard erbij te halen. Shet zou dan nog kunnen.

c_alsemgeest
Misschien is dit nog wel een optie als dat paard wel alleen kan staan.

Annelies81
Ik ga me er eens in verdiepen

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:45

Mijn oude paard heeft ook erg verlatingsangst. Eerst bij z'n vriendin (26 jaar samen) tot zij overleed, nu heeft hij een nieuw 'slachtoffer' mijn geblesseerde paard.
Mijn oude paard neemt geen genoegen met andere paarden uit z'n kudde, hij moet bij die geblesseerde zijn of (minder favoriet) m'n wedstrijdpaard.
Zo niet, gaat hij ijsberen in de wei/paddock of weven op stal. Dit is niet fijn met artrose en 28 jaar

Afleiden door hem in de molen te zetten helpt, lekker eten soms ook en verder vooral binnen zicht blijven (hij in de paddock, de andere in de bak/molen).

Helaas hier geen oplossing, maar hij doet het al 28 jaar dus ik houd er rekening mee!

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:18

Neem eens een kijkje op de site van Natural HorseMo. Zij heeft heel veel ervaring met paarden met verlatingsangst. https://naturalhorsemo.com/ of op haar facebook pagina natural horsemo

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:31

c_alsemgeest schreef:
toch zie je geregeld pony's of oudere paarden aangeboden worden als weidemaatje of mensen die een weide plekje zoeken voor hun shet e.d. , waarbij de eigenaar de eigenaar blijft de onkosten betaald? Wie weet is dat iets?

Ik ben op zoek geweest, naar een gratis/goedkoop paardje, voordat ik mijn kleintje kocht.
Een zeer klein percentage van de aangeboden paarden zoekt de eigenaar een pensioenplekje voor (alle kosten voor hun).
95+% van de eigenaren die een weidemaatje aanbied wil volledig van de kosten af en soms zelfs geld toe.
50% daarvan wil wel volledig zeggenschap houden (eigenaar blijven) over behandelingen/inslapen enz (terwijl zij nergens meer voor betalen).

Veel oude/kapotte paarden worden alsnog voor een flink bedrag aangeboden (met zegt dan slacht waarde.. maar vragen rustig 750E voor een kapot oud paard).
Het toppunt was een oude haflinger merrie (ruim 20+, chronisch bevangen, cushing, artrose) niet meer bruikbaar.. voor 1250E.
Want ja; ze had echt een heel goed papier en had leuk in de sport gelopen.
Het gevoel was dat ik blij moest zijn met zo'n koopje.

dioni

Berichten: 824
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:17

Confidance is gebaseerd op een lichaamseigen geruststellend feromoon.
Bij sommige paarden werkt het, bij andere niet of minder.
Kwestie van uitproberen.

Tieneke

Berichten: 21679
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 00:32

Ik zou er toch op gaan oefenen (veel belonen) en de plek waar het paard alleen naartoe moet zo aantrekkelijk mogelijk maken (met veel hooi etc, zowel voor het eten als qua afleiding).

Er kan zich altijd een situatie voordoen waarin de paarden gescheiden moeten worden, denk aan kliniek etc. Dan wil je niet voor een voldongen feit komen te staan.

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:22

Ik ga mee met anitaroot; neem eens contact op met Natural Horsemo. Als iemand ervaring heeft in het verminderen van verlatingsangst, is zij het wel!

Verlatingsangst is 'te trainen'. In die zin, dat je niet daadwerkelijk met het trainen van gedrag bezig bent. Veel gedragstrainers, waaronder ikzelf, kunnen je hier prima mee op weg helpen, maar het is echt een vak apart. Je traint namelijk niet een gedraging, maar een emotie dat zich uit in bepaalde gedragingen.
Een angst voor vliegenspray of een trailer is absoluut ook een emotie waar je op traint, maar ik heb gemerkt dat verlatingsangst veel diepgewortelder zit bij het paard. Niet raar natuurlijk, want het is een absoluut primaire levensbehoefte van een kuddedier om niet alleen te zijn. Je gaat echt met een oerinstinct aan de slag waarbij alle alarmbellen afgaan en het paard zich dus echt niet veilig voelt.

In principe heb je namelijk 3 'afdelingen' in je 'brein' die invloed hebben op je keuzes en gedrag. Je hebt het menselijke brein, het zoogdierenbrein en het reptielenbrein.

Het menselijke brein is verantwoordelijk voor je weloverwogen keuzes. Je zou het je gezond verstand kunnen noemen. Dit is bij mensen sterk ontwikkelt, want we zijn heel goed in staat om te analyseren, rationaliseren en dit denkvermogen te gebruiken om onze gewoontes en gedragingen te veranderen, zelfs als we ons eigenlijk er helemaal niet prettig bij voelen in eerste instantie, want we snappen de lange termijnresultaten die het oplevert. Een paard kan dit eigenlijk vrijwel niet.

Het zoogdierenbrein is verantwoordelijk voor je emoties en herinneringen. Hiermee onthoudt je welk gedrag/situatie fijne resultaten gaf, en welk gedrag of situatie negatieve resultaten gaf. Het linkt actie en reactie met een gevoel. Dit is het stukje waar we bij paarden veel op trainen wanneer ze trailerangst hebben, of beleerd worden onder het zadel, etc. Paarden zijn hier heel goed in en dit is echt het stukje waar ze het meeste mee leren. Totdat ze teveel stress en paniek hebben, dan neemt het reptielenbrein over.

Het reptielenbrein is je instinct. Dit deel van het brein denkt maar aan één ding en dat is overleven. Een gevoel van veiligheid, het verzadigen van honger en dorst en het voortplanten, zorgen voor nageslacht... Wij staan hier als mens relatief ver vanaf, omdat wij heel goed rationeel kunnen nadenken. We hebben het instinct zeker nog wel, want niemand steekt zomaar de handen in het vuur omdat we weten dat het zeer doet nog voor we het geprobeerd hebben, maar paarden staan hier echt nog veel dichterbij. En dit is precies waar je 'traint' bij paarden met ernstige trauma's en verlatingsangst. Het reptielenbrein neemt in die situaties de overhand en denkt alleen nog maar aan overleven en terug de veiligheid opzoeken. Dit zijn onbewuste processen.
Het is daarom heel lastig om een paard weer tot bezinning te krijgen en te leren dat even alleen zijn niet betekend dat hij dood gaat. De training moet daarom, zeker wanneer ze echt in paniek raken, heel precies en heel rustig verlopen, want als het paard te veel in zijn instinct schiet en dus te hoog in de stress raakt, komt de informatie niet meer goed binnen en leert het paard niks.

Ik hoop dat je zo een beetje snapt hoe dit gedrag ontstaat. Ik raad je zeker aan om hier een deskundige bij te halen om het probleem gecontroleerd, veilig en prettig voor het paard op te gaan lossen!

nynke401
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Stress op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 14:51

Dispar_Vulgo:
Bedankt voor de reactie. Helaas hebben wij geen bak om in te rijden en in het zicht te blijven. Stapmolen is er ook niet. Op stal proberen wij hem wel af te leiden met eten.

anitaroot:
Ga ik zeker doen, dankjewel!

Brainless:
Dit zie ik inderdaad ook heel veel langskomen, helaas.

dioni:
Bedankt voor de uitleg!

Tieneke:
Nee precies, we proberen het een beetje te trainen, maar dit wilde nog niet goed lukken.

Zwartvosje:
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik snap het inderdaad. Ik ga haar opzoeken en kijken wat eraan te doen is. Ik snap dat het het beste is om meerdere paarden te hebben, maar helaas is het voor ons niet mogelijk om er meer dan 2 te hebben. Ik ga dus zeker kijken of zij iets kan doen voor ons.