Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-20 07:36

Ik vroeg me af of bokkers die een buitenrit maken op een gehuurd paard ook kijken naar het welzijn van de paarden en daarmee ook naar de hoeven, huisvesting, tuigage, hygiëne en wat er allemaal nog bij hoort.

Ik bracht mijn dochter deze vakantie bij een stal die hier op bokt vaak genoemd wordt als plezierig voor buitenritten. Wat mij meteen opviel is dat je hoeft niet te kunnen rijden. De groep bestond uit 12 mensen waarvan 6 zonder ervaring. De rit duurde 2 uur en 2 personen waren serieus zwaarlijvig.
Na de rit worden ze zonder afspuiten of check in de wei gelaten. De wei is een grote vlakte waar alleen maar mest ligt. Mijn dochter vertelde dat er flink tempo in zat en de niet onervaren rijders geadviseerd werd goed fest zu halten aan das zadel. Eens maar nooit meer dus.

Ik ben nog bezig met een recensie op tripadvisor maar hoe? Als er geen inkomsten voor zo’n bedrijf zijn gaat het welzijn dan niet nog meer achteruit?


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:43

De vraag is of je dat als klant echt kan beoordelen.

Beter buiten op het land met mest (en hooi..) dan opgesloten in een blinkende stal, om maar een voorbeeld te noemen. Ik houd persoonlijk niet van het rijden door onervaren ruiters, maar ben ook zelf zo begonnen. En afspuiten is zelden nodig, paarden rollen veel liever het zweet eraf. En zo zijn er meer voorbeelden.

Ik zou er wel van zeggen als dierenwelzijn in gevaar is, bijv gewonde/ kreupele paarden die ingezet worden of als het tuig echt niet passend is (als je dat kan beoordelen..). Of als het mensenwelzijn in gevaar is. De rest kan je hoogstens persoonlijk bespreken met de uitbaters denk ik.

lindy21
Berichten: 76
Geregistreerd: 28-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:03

ja let zeker wel op het welzijn van de dieren. Heb ooit ook na reserveren nog een buitenrit geweigerd omdat het betreffende paard flink kreupel liep. Eigenaar was laaiend en kwam heel intimiderend eisen dat ik betaalde, ben weggelopen en heb niet betaald. Nooit meer wat van gehoord gelukkig.
Ook bij manege's waar de paarden nooit buiten komen les ik niet, waar tuigage slecht is of niet past rij ik niet.
Moet zeggen blijft vaak weinig over van bij manege's rijden, meestal rij ik voor bekenden prive paarden.

Ik hoop dan dat als ik het niet subsidieer het betreffende bedrijf het niet overleeft, beter voor de dieren dan verder lijden denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door lindy21 op 11-08-20 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:03

Tja, wat is zwaarlijvig en op wat voor paard zaten ze...... iemand van 90 kilo kan best op een groot paard zitten.
En is er aangegeven door het bedrijf of het een rit voor geoefende of niet-geoefende ruiters zou zijn en hebben de mensen die niet ervaren waren dit wel eerlijk gemeld ? Je wordt vaak zat voorgelogen door mensen die zeggen dat ze goed kunnen rijden.
En wellicht is het hoge tempo normaal voor deze paarden en dit bedrijf en zijn jullie dit eenvoudig niet gewend.....

Lekker rollen in de wei ipv afspuiten is een manier van omgaan, en een check kunnen ze ook doen wanneer ze de paarden ophalen voor een volgende rit.
Je weet niet altijd hoe een bedrijf precies werkt als je er maar 1x komt.
En idd liever op de wei dan in een stal.

Kortom, ik denk dat het beter besproken kan worden met de mensen daar dan zomaar een slechte recensie schrijven.
En als het harnachement zo slecht was, paarden er slecht uitzien etc etc hadden jullie ook ervoor kunnen kiezen niet te gaan rijden daar.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:07

Daarom wil ik altijd eerst zelf zien hoe de paarden er bij staan.

Zag gisteren nog iemand die ging in zo'n groep mee op teenslippers. Ook bijzonder.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:24

Nu, het mooie aan TripAdvisor is dus dat je daar je eigen ervaring mag neerzetten en dat je dus geen door Bokt aangepaste versie moet schrijven. Ik vind dat wat je in je openingspost schrijft heel netjes is. Je zegt gewoon hoe jij en je dochter het ervaren hebben en de lezers van de recensie bepalen dan voor zichzelf wat ze van jouw ervaring vinden.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:27

Ik ben bij voorbaat geen fan van dergelijke buitenritten, zeker in de zomer niet in drukke toeristische plaatsen.

Ik ben zelf daarom nooit mee geweest op een dergelijke rit, wel met mijn paarden in de vakantie gestaan op een stal die het aanbood.
De begeleider zei toen tegen ons, toen ze een groep gevorderden voor een strandrit in de bak had, dat wij eens moesten blijven kijken hoeveel er na het testen werkelijk mee het strand op mochten.

Van de 10/12 bleken er 2 goed genoeg te rijden voor de strandrit, de rest ging een stap/drafritje door de duinen maken.
En 1 ruiter kwam binnen 5 minuten terug gewandeld met paard in de hand. :+

[o]

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:47

Ik maak ook weleens een buitenrit bij een stal die ik via bokt heb. Ga met mensen die helemaal niet kunnen rijden en dan doen we een stapeltje met een klein stukje draf. De paarden zijn erg ontspannen en het voordeel van echte beginners die niks verwachten is dat ze niet zitten te rukken of schoppen.

Ik ga er binnenkort nog een rit doen en dat zou ik zeker niet doen als ik vond dat het welzijn slecht was

Mars

Berichten: 33223
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:47

Ik let daar wel op ja en ook zeker in het buitenland/op vakantie.
Mijn man en ik vinden het super om op vakantie een buitenrit te maken maar alleen als dat kan op een stal waar de dieren er goedverzorgd bij staan. Dus geen graatmagere paarden in volle zon aan een touwtje die de ene na de andere obese toerist een heuvel op moeten sjouwen terwijl het 35 graden is.
Maar waar de dieren beschikking hebben over schaduw, water, goed tuig en er een gewichtslimiet gesteld wordt.
Met name in Griekenland en Portugal erg schrijnende dingen gezien en op die stallen ook niet gereden. Dan zoeken we wel even verder naar iets anders. Ik betaal ook graag wat meer voor mijn rit aan een bedrijf dat goed voor de paarden is.

Geldt uiteraard ook voor Nederland, ook hier genoeg misstanden te vinden helaas.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:00

ElCamino schreef:
Tja, wat is zwaarlijvig en op wat voor paard zaten ze...... iemand van 90 kilo kan best op een groot paard zitten.


Al die dikke ruiters zijn natuurlijk wel een probleem....
50% van de Nederlanders is spekmoddervet, en wanneer je dan ook nog geen ervaring hebt en gaat zitten stuiteren op een paard is dat gewoon grove mishandeling.

Ik denk dat dit soort bedrijven gewoon niet meer moeten bestaan. Geld verdienen en echt goed voor je dieren zijn is bijna niet te doen.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:15

ja dat begrijp ik, maar de meeste "dikke" mensen mét ervaring rijden dus thuis ook gewoon paard, of hebben een paard. Die kunnen best een paard huren wat bij ze past.
"Dikke" mensen zonder ervaring moeten dan alleen stappen lijkt me....

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:24

Ik heb drie jaar gewerkt op het bedrijf uit mijn onderschrift. In Canada.

Daar zijn ze echt enorm bezig met het welzijn gewicht limieten, duidelijke introductie, goede guides, goede voeding. Elk paard heeft een dag limiet, meer loopt ie niet, ook niet als ze dan nee moeten verkopen. Ze hanteren ook een max temperatuur, waardoor ze in het hoogseizoen soms dagen geen ritten kunnen doen, maar het is behoud van de paarden.
Als dit bedrijf niet zo goed was voor de dieren, was ik er nooit heen gegaan, laat staan 3 jaar op rij.

Dit jaar helaas niet ivm Corona, vergunningen en financiën.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-20 10:29

12 (ruiters keer ) 60 (euro keer) 2 (‘sMorgens en ‘savonds keer) 6 (dagen in de week )keer 12 (aantal weken gemiddeld genomen vakantierijders op jaarbasis) kom ik op 69.120 euro. Daarnaast hebben ze nog pensionpaarden en reguliere lessen.
Dan zou ik wel verwachten dat er wat meer moeite gedaan zou worden de paarden die het oobrengen op een schonere wei te plaatsen ipv een met vliegen en mest bedekte zandvlakte. Er wordt wel veel tijd gestoken in het gepraat eromheen maar niet in het verzorgen zeg maar. Investeer dan tenminste in het weghalen van de mest.
Qua zwaarlijvig bedoel ik in verband met niet kunnen rijden en dan gaan draven in een flink tempo. Dit gaat niet over ruiters met flink postuur die prima geschoold zijn.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:36

Ik ben dan toch wel benieuwd waar je geweest bent, mag via pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:41

Amber_anne schreef:
Ik ben dan toch wel benieuwd waar je geweest bent, mag via pb

Ik ben ook wel benieuwd.

Maar ts, goed dat je hier op let. Toen ik nog reed keek ik altijd naar recenties en als er negatieve ervaringen waren wat betreft paardenwelzijn, zocht ik een andere stal.

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:46

Shimar schreef:
12 (ruiters keer ) 60 (euro keer) 2 (‘sMorgens en ‘savonds keer) 6 (dagen in de week )keer 12 (aantal weken gemiddeld genomen vakantierijders op jaarbasis) kom ik op 69.120 euro. Daarnaast hebben ze nog pensionpaarden en reguliere lessen.
Dan zou ik wel verwachten dat er wat meer moeite gedaan zou worden de paarden die het oobrengen op een schonere wei te plaatsen ipv een met vliegen en mest bedekte zandvlakte. Er wordt wel veel tijd gestoken in het gepraat eromheen maar niet in het verzorgen zeg maar. Investeer dan tenminste in het weghalen van de mest.
Qua zwaarlijvig bedoel ik in verband met niet kunnen rijden en dan gaan draven in een flink tempo. Dit gaat niet over ruiters met flink postuur die prima geschoold zijn.


Om even advocaat van de duivel te spelen, trek daar aan effectieve inkomsten meteen 50% af dat moet betaald worden aan btw en belastingen ... dus een 35 000€ per jaar, waarvan dan alle kosten voor de paarden nog betaald moeten worden ... Ik wil absoluut niet zeggen dat welzijn niet belangrijk is, dat moet op elke plek hoog in het vaandel gedragen worden wat mij betreft, maar rijk zullen die mensen er zeker niet van worden.


Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:59

Ja ik ben er heel kritisch op waar ik ga rijden. Ik ga zaterdag ergens rijden met mijn vriend waar ik vorig jaar ook ben geweest en waar paarden 100% voorop staan en waar ze gehouden worden volgens de maatstaven hoe ik mijn paard ook zou willen houden.
Vorig jaar had ik mijn eerste rit geboekt, zou plaatsvinden in die hete week. Ze hebben de rit geannuleerd (zo niet, had ik dat zelf gedaan) en verplaatst. Nu hebben we de rit voor zaterdag verplaatst naar de vroege ochtend.
Dit zijn ook mensen die geen racepartijen houden met hun paarden, natuurlijk wel een galopje maar alleen waar kan en met mate. Heel fijn voor zowel ruiter als paard, zo blijven de paarden ook heel en blij! Ook vragen ze vooraf om je lengte en gewicht en hanteren ze een maximaal gewicht.

Er zijn stallen waar ik op basis van race partijen al niet heen zou gaan. Welzijn van de paarden staat waar ik ga rijden voorop, ook als het om gewoon les gaat.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-20 11:47

Opgave aan de belasting is natuurlijk een vaag iets. Niemand die een bonnetje vraagt.
Het vraagt wel lichamelijke arbeid de mest regelmatig op te ruimen maar uiteindelijk creëer je daar een gezondere wei mee. En de wei aanpassen aan het aantal paarden met strookbegrazing. Of zo’n stal nou beëindigd moet worden vind ik ook vergaand. De boel niet zo laten versloffen zou al een verbetering geven. Dat zal ik in de tripadvisor zetten.
@Mars die paarden in het buitenland heb ik ook vreselijk moeite mee. Ik zou ze het liefst allemaal mee naar huis nemen. Om nog maar te zwijgen van de ezeltjes bij piramides...

Het harnachement was wel redelijk in orde en geen verwondingen of magere dieren want dan was het meteen een no go. Lusteloos en apathisch valt dat ook onder dierwelzijn?

Anoniem

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:12

Na een negatieve review gaat zo'n stal niet ineens sluiten hoor. En lusteloos en apathisch valt onder dierenwelzijn, ja.

Jenara

Berichten: 1532
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:15

Shimar schreef:
Opgave aan de belasting is natuurlijk een vaag iets. Niemand die een bonnetje vraagt.
Het vraagt wel lichamelijke arbeid de mest regelmatig op te ruimen maar uiteindelijk creëer je daar een gezondere wei mee. En de wei aanpassen aan het aantal paarden met strookbegrazing. Of zo’n stal nou beëindigd moet worden vind ik ook vergaand. De boel niet zo laten versloffen zou al een verbetering geven. Dat zal ik in de tripadvisor zetten.
@Mars die paarden in het buitenland heb ik ook vreselijk moeite mee. Ik zou ze het liefst allemaal mee naar huis nemen. Om nog maar te zwijgen van de ezeltjes bij piramides...

Het harnachement was wel redelijk in orde en geen verwondingen of magere dieren want dan was het meteen een no go. Lusteloos en apathisch valt dat ook onder dierwelzijn?


Ik geef je volledig gelijk hoor! Dat zijn basisdingen, een beetje properheid etc. en mest opkuisen hoort daar zeker onder! Als je zo'n bedrijf begint, zijn dat ook gewoon dingen die je hoort in te calculeren.
Ik reageerde alleen even op het snelle rekensommetje, aangezien het dan snel lijkt dat het makkelijk verdiend is, wat zeker niet het geval is ;) Er zal hier en daar wel eens wat gesjoemeld worden, maar er wordt zo streng gecontroleerd dat dat niet zo veel zal zijn.

Dat is en blijft natuurlijk geen excuus om je paarden niet te verzorgen! en van een propere weide te voorzien :)

Leo

Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 12:15

Zeker valt lusteloos en apathisch onder dierenwelzijn :j een lusteloos paard is geen blij paard. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 07:21

Shimar, je rekensommetje zijn aannames van je, je weet niet precies het aantal ruiters per keer/ritten per keer en hoeveel dagen. Ben je er iedere dag geweest om het te bekijken of heb je het lesboek/agenda naast je liggen ?
Ik vind dat je een beetje ver dreigt te gaan......

En wellicht doen ze de wei op een bepaalde dag scheppen en kom je net dce dag ervoor kijken. Wij scheppen hier de pensionweides 2 of 3 keer per week. En sommige mensen doen het zelf en dan alleen op zondag bv, als je dan op zaterdag langs loopt ligt er van een week mest....

Ik denk dat we wel een beetje reeel moeten blijven, niet dat ik het goedpraat maar ik vind je nu erg negatief worden

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-20 08:27

Eh ik denk dat ik gesleepte hopen uitgedroogde mest wel herken als ik ze zie. We konden pas een bepaalde dag komen want vol (wij staan hier 3 weken op de camping en komen er langs als we naar het strand gaan). Inderdaad is het aantal een aanname, het zou hoger kunnen liggen aangezien er veel internationale gasten komen die niet gelijk met ons vakantie hebben.
Jij als pensionhouder (?) weet hoeveel paarden mesten in 24 uur? En hoe veel inspanning het kost het op te ruimen. Daar ontbreekt het bij deze mensen helaas aan...

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:23

Tja ieder kijkt op zijn eigen manier naar zijn totaalplaatje dierenwelzijn.
In grote wei met veel dieren ga je eerder kiezen voor afgrazen mest laten liggen en slepen. Op naar de volgende weide. Daar ga je echt niet elke dag poep scheppen. Dat is onbegonnen werk. Daarnaast als je het laat liggen hoef je niet te betalen voor de afvoer. En paarden gaan er echt niet dood aan.

Meeste verhuurbedrijven gaan in de herfst en winter niet door vanwege kou en regen. Hebben die paarden vaak vakantie. Bij de meeste bedrijven in NL valt het allemaal wel binnen acceptabele normen want juist toeristen zijn extreem kritisch. Veel kritischer dan terecht is maar daar moet het gemiddelde verhuurbedrijf we wat naar luisteren want indd. voor je er erg in hebt staat het internet vol met slechte recensies.

Als je meent dat het niet goed is vraag om uitleg. Je hangt als toerist slechts een uur hooguit 3 uur op zo’n bedrijf rond. Je ziet nauwelijks wat van de hele bedrijfsvoering of de visie.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paardenwelzijn en verhuurbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 09:49

Zolang er mensen zijn die in de zomer een leuke rit te paard willen maken, en dan ook 'niet al te duur'.... Zeg nu zelf, jullie wilden ook graag paardrijden toch?

In de zomer is het aanpoten want in november zie je niemand die een rit wil maken. De belasting van personeel en dieren is dus erg ongelijk.

Welzijn is steeds belangrijker geworden dus er zijn ook steeds minder bedrijven waar je kan rijden, zelfstandig een paard kan huren, als beginner terecht kan etc. Rijden voor toeristen, is dat wel acceptabel?

Het is een lastig dilemma voor de ondernemer, en voor maneges, stallen en de paardensport in het algemeen.

Schrijf gewoon je ervaring in de review, misschien kan de ondernemer er iets mee en het welzijn voor de dieren verbeteren.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 5 bezoekers