Wat ‘verwacht’ jij van je partner?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Wat ‘verwacht’ jij van je partner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 23:16

Ik hoor en lees regelmatig dat wanneer er geen kinderwens meer is vanwege leeftijd oid, dat de man er maar ‘een knoop’ in moet leggen.

Toen dacht ik, wat verwacht ik eigenlijk van mijn man?
Ik weet dat veel vrouwen dezelfde gedachtengang zullen hebben: ik ben mijn halve leven ongesteld, raak zwanger en draag 9 maanden ons kind, ik baar ons kind, ik kom daarna in de overgang, ik heb mijn leven lang anticonceptie moeten slikken/nemen, kortom: nu is het jouw beurt, jij legt er een knoop in.

Eerlijk gezegd: voor mij voelt dit eerlijk en rechtvaardig. Maar is dat het ook? Ik vraag mijn man een (kleine) medische ingreep, iets wat hij uit zichzelf nooit zou doen, maar ja, ‘zwanger zijn en bevallen was ook geen pretje’

Zo vroeg ik me af, welke dingen verwachten jullie nog meer van je partner omdat jij zelf geleden hebt/gewerkt hebt/geen inkomen hebt (of juist wel) enzovoorts enzovoorts.
Ik werk bijvoorbeeld 16 uur en ben thuis bij onze dochter. Mijn man werkt 50 uur en doet daarnaast nog een opleiding. Hij is kostwinnaar, het enige wat hij van mij ‘verwacht’ is dat als hij thuis komt van werk hij niet zelf hoeft te koken. Verder vind hij het fijn als ik de was doe en het huis, maar hij zal er nooit wat van zeggen als ik het niet doe (tot op zekere hoogte)

Side note: wij hebben het goed hoor en geen discussies over dit onderwerp, maar ik vroeg me af hoe het bij andere mensen geregeld is of besproken wordt. Wat vind jij normaal? :D

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat ‘verwacht’ jij van je partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:25

Die van mij stond te springen om een knoopje :')

Verder hebben we het redelijk eerlijk verdeeld qua taken en zijn we daar ook beide tevreden over

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Wat ‘verwacht’ jij van je partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:44

Knoopje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 23:44

Vriend werkt 40 uur en ik werk nu gemiddeld 32 uur. Straks weer volop aan de studie, 5 dagen in de week.

Vriend houdt de badkamer en de slaapkamers schoon en doet de (af)was, was opvouwen en de tuin bijhouden.

En ik doe de woonkamer, keuken en de wc. En de boodschappen. En vaak eten koken.

Wat ik doe is afhankelijk van mijn energie. Dus soms neemt vriend ook aantal taken van 'mij' over.

Hier totaal geen kinderwens. Dus zodra het kan laat ik mij steriliseren. Ik verwacht dit niet van mijn vriend, want stel dat de relatie uitgaat en hij een nieuwe vrouw ontmoet. En toch kinderen wil :+

Wel verwacht ik dat hij de condooms koopt. Nouja bestelt :+ kan niet tegen de pil :(

Verder verwacht ik eigenlijk weinig van hem, alleen dat we het samen leuk hebben en dat we beiden gelukkig zijn <3
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-20 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 23:54

Ailill schreef:
Knoopje?



Sorry, het staat er wat lomp. Ik bedoel het steriliseren van de man. :)

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 00:01

Hier drie kinderen en absoluut geen kinderwens meer. Maar ik verwacht daarin niks van hem. Hij heeft 't niet op ziekenhuizen en operaties dus zal dat nooit van 'm vragen. Mocht ie het zelf willen, prima. Maar anderzijds verwacht hij dan ook niet dat ik de pil ga slikken en regelt hij de condooms.

Verder zijn er geen hele grote verwachtingen naar elkaar. Ja dat degene die thuis is het huishouden van die dag doet, en aangezien ik meer thuis ben ik wat extra. Koken kijken we of vriendlief op tijd thuis is, anders doe ik het. Maar niet omdat 't eten op tafel moet staan als hij thuis komt, hooguit omdat 't anders te laat wordt voor de kinderen.
Voor de dingen die 's avonds moeten kijken we wie de meeste energie heeft. Meestal ben ik dat omdat hij vaak last van zijn rug heeft. Hij helpt waar hij nog kan.

Maar de wederzijdse verwachting is dat we samen de boel draaiende houden met liefde en respect voor elkaar en de kinderen. Op sommige gebieden geeft de een meer, op andere gebieden de andere. Over het algemeen gaat dit vanzelf en anders in goed overleg...

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 00:25

Ik wil geen kinderen, maar hij hoeft er geen knoop in te leggen hoor;p Als het uit zou gaan, wie weet krijgt die dan wel iemand die wel kinderen wil. Want voor eeuwig met 1 persoon blijven, daar geloof ik zelf niet zo in. En ben zelfstandig, doe graag mijn eigen ding, dus verwacht dat hij ook een eigen leven heeft en niet alles maar samen wil doen. Dat zou ik erg vermoeiend vinden.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 00:31

Om even bij het steriliseren te blijven.. mijn man zei zelf dat hij er een knoop in zou leggen omdat we ten eerste geen kids meer willen ( 2 is genoeg.. meer dan genoeg :') ) en ten tweede zodat ik niet meer aan de anticonceptie hoef .. _/-\o_
Wat een verlossing.

Verder werkt mijn man soms 80 a 90 uur pw.. runt 2 bedrijven. Dus ik vind het van zelf sprekend dat ik de kids en het huishouden op me neem. Ik vraag zelde iets aan hem.. en als ik dat wel doe dan doet hij dat met liefde gelukkig. Verder verwacht ik niet veel van mij man behalve dat ik en hij elkaars vrijheid respecteren.. hij vind het absoluut niet erg als ik soms de hele avond op stal hang.. en ik vind het geen probleem als hij 2 a 3 keer in de week een avond gaat pokeren oid.. geven en nemen in een relatie .. <3

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 00:36

Mijn verwachtingen? Goh ik kan een hele onrealistische lijst opratelen :+

Maar wat ik het aller belangrijkste vind is respect, eerlijkheid en vertrouwen naar elkaar toe. En als dat er is kan er over de rest gesproken worden.

Alleen kinderen niet :+.. Kijk de mannen verwachten dat wij het maar allemaal regelen dus als ik enkele jaren met een partner ben zou ik het wel heel erg appreciëren als hij ook een stuk verantwoording op zich neemt +:)+

Verder nog enkele standaard dingen waarvan ik het niet nodig vind om die hier op te ratelen omdat ik denk dat dat voor veel mensen hetzelfde zal zijn. Oh en ik verwacht van mijn partner dat ik nog een eigen leven kan leiden, dingen kan doen zonder hem etc. Ik ben niet het type dat braaf thuis blijft zitten wachten op mijn partner..

Palmera

Berichten: 9455
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wat ‘verwacht’ jij van je partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 02:06

Jezus. Als ik van een eventuele partner moet gaan verwachten dat hij al mijn lijdenswegen uit het verleden compenseert.... De arme ziel :(:)

Ik ben persoonlijk verantwoordelijk voor mijn kinderwens. Als ik besluit definitief geen kinderen te willen moet ík er een knoop in laten leggen! En dat niet aan mijn partner vragen. Dat is toc absurd?
Als een man besluit geen kinderen te willen moet híj er een knoop in leggen.

Verantwoordelijkheid voor eigen daden, wensen en manier van leven. Daar eventueel uitleg en toelichting over geven zodat de partner dat kan leren begrijpen/vragen kan stellen/keuzes kan maken. Dat is imo ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 04:51

Giolli schreef:
Toen dacht ik, wat verwacht ik eigenlijk van mijn man?
Ik weet dat veel vrouwen dezelfde gedachtengang zullen hebben: ik ben mijn halve leven ongesteld, raak zwanger en draag 9 maanden ons kind, ik baar ons kind, ik kom daarna in de overgang, ik heb mijn leven lang anticonceptie moeten slikken/nemen, kortom: nu is het jouw beurt, jij legt er een knoop in.

Sorry? Hij moet je compenseren voor het feit dat jij als vrouw ongesteld raakt, kinderen baart en in de overgang komt? En als hij straks prostaatkanker krijgt, moet jij hem dan compenseren door een hand te laten amputeren ofzo?

Tip voor hem: RUN!!!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 04:57

enzino schreef:
Giolli schreef:
Toen dacht ik, wat verwacht ik eigenlijk van mijn man?
Ik weet dat veel vrouwen dezelfde gedachtengang zullen hebben: ik ben mijn halve leven ongesteld, raak zwanger en draag 9 maanden ons kind, ik baar ons kind, ik kom daarna in de overgang, ik heb mijn leven lang anticonceptie moeten slikken/nemen, kortom: nu is het jouw beurt, jij legt er een knoop in.

Sorry? Hij moet je compenseren voor het feit dat jij als vrouw ongesteld raakt, kinderen baart en in de overgang komt? En als hij straks prostaatkanker krijgt, moet jij hem dan compenseren door een hand te laten amputeren ofzo?

Tip voor hem: RUN!!!

Wat? :') fijne draai aan het topic, prostaatkanker is nu niet een voorbeeld van normaal functioneren van het lichaam

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 05:07

Ik verwacht van mijn kerel dat ie me trouw blijft en in de ochtend de kids naar crèche en vso brengt ...meer voorlopig niet.

Rest kan over gepraat worden

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 05:15

enzino schreef:
Giolli schreef:
Toen dacht ik, wat verwacht ik eigenlijk van mijn man?
Ik weet dat veel vrouwen dezelfde gedachtengang zullen hebben: ik ben mijn halve leven ongesteld, raak zwanger en draag 9 maanden ons kind, ik baar ons kind, ik kom daarna in de overgang, ik heb mijn leven lang anticonceptie moeten slikken/nemen, kortom: nu is het jouw beurt, jij legt er een knoop in.

Sorry? Hij moet je compenseren voor het feit dat jij als vrouw ongesteld raakt, kinderen baart en in de overgang komt? En als hij straks prostaatkanker krijgt, moet jij hem dan compenseren door een hand te laten amputeren ofzo?

Tip voor hem: RUN!!!


Ik denk dat je de context een beetje mist in bovenstaand bericht. Heb je de rest van de OP wel goed gelezen? Daarin staat eigenlijk wel benoemd dat het voor ons geen discussie punt is en we al afspraken hebben, maar dat ik deze uitspraken vaak lees/hoor, ook hier o.a op Bokt dus die stelling wilde ik plaatsen. :)


Je tip zal mijn man hoogstwaarschijnlijk niet van je aannemen, maar toch vriendelijk bedankt. Het siert je!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Wat ‘verwacht’ jij van je partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 05:26

Hier zwanger van de derde, ons eerste kindje samen. Heel blij mee, maar dit is voor mij wel echt de laatste baby die ik ga baren. Mijn vriend is 6 jaar jonger en ik verwacht van hem niet dat hij zich laat steriliseren. Wij roepen altijd heel hard dat we bij elkaar blijven tot in einde der tijden, maar je weet niet precies hoe het loopt. Been there done that zullen we maar zeggen.

Ik zit nu te kijken naar hormoonvrije anticonceptie. Valt me nog niet zo mee, maar met hormonen gaat mijn lijf stom doen. Van de pil word ik dik en pafferig en de Mirena zorgt voor vreselijke kramp. Sowieso is een spiraal een pijnlijke aangelegenheid die ik liever oversla :P

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wat ‘verwacht’ jij van je partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:20

Dat hij eerlijk is, trouw (monogaam) , me regelmatig aandacht en seks geeft, niet buitensluit van belangrijke zaken en ja, weet niet hoe te zeggen, de positie geeft die zijn vrouw in zijn leven zou moeten hebben.

Verder is het een volwassen man met een eigen leven en denk ik niet dat ik iets verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:24

Giolli schreef:
Ik denk dat je de context een beetje mist in bovenstaand bericht. Heb je de rest van de OP wel goed gelezen? Daarin staat eigenlijk wel benoemd dat het voor ons geen discussie punt is en we al afspraken hebben, maar dat ik deze uitspraken vaak lees/hoor, ook hier o.a op Bokt dus die stelling wilde ik plaatsen. :)


Je tip zal mijn man hoogstwaarschijnlijk niet van je aannemen, maar toch vriendelijk bedankt. Het siert je!

Als jouw situatie anders is en je die stelling erin gooit omdat je het wel eens op bokt leest, dan heeft het verder toch ook geen betrekking op je?

Echter, in de OP stel je, en ik quote: "Eerlijk gezegd: voor mij voelt dit eerlijk en rechtvaardig".

Ik zou vinden dat als een man er vrijwillig voor kiest om zich te laten steraliseren ten behoeven van zijn partner, het zou sieren daar dankbaarheid voor te tonen omdat het niet iets is dat je van een partner kan/moet "verwachten".

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 06:32

Wacht even. Bij mij laat niemand zich steriliseren hoor. :+
Ik begrijp alleen goed dat vrouwen denken dat het nu de beurt van de man is. Ik kan me zeker die frustratie voorstellen, hoe ik het heb afgesproken met mijn man staat helemaal niet in de OP omschreven dus lijkt me helemaal niet belangrijk. Ik gebruikte deze stelling als een voorbeeld, maar de vraag is wat iemand verwacht van zijn of haar partner.

Je verkondigd je bericht als waarheid, maar er is natuurlijk ook een mogelijkheid dat andere stellen daar anders over denken en een andere waarheid hebben.

En trouwens, we doen nu net of het iets heel schandaligs is om van je man te vragen of hij nu misschien een ingreep wilt ondergaan als jullie geen kinderwens meer hebben, na alles wat de vrouw gedaan heeft (ik hoor daar ook niemand voor bedanken trouwens, dus dat vind ik wat overdreven) maar volgens mij is dat helemaal dikke prima. Ik ben gewoon benieuwd naar de verschillende meningen van mensen.

AnnoNiemand

Berichten: 879
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 06:50

Grappig, wij zitten dus in precies dezelfde situatie. Geen kinderwens meer hebben, kinderen gebaard hebben, en nu? Ik vind inderdaad dat het nu ook 'de beurt' van mijn man is. Anticonceptie uitgesteld en met condooms aan de slag gegaan. Maar men, wat is dat een irritante onderbreking. Niet voor lange tijd wenselijk dus. Als compromis neem ik nu weer een spiraal. Maar heb er wel bij gezegd dat dit de laatste is die ik neem! Dus over 5 jaar mag hij er echt een knoop in leggen.

Qua werk, uhm de was en koken doe ik sowieso, maar helaas moet ik wel ook werken om de hypotheek te kunnen betalen. :+ Lijkt me heerlijk dat de man aangeeft dat je niet hoeft te werken. Noem me ouderwets, maar ik werkte liever niet. :+

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:05

Wij zitten op dit punt en eigenlijk vind ik het best lastig.
We willen beide geen 2e (ik ben ook bijna 42) dus het is geen sprake van mijn/zijn verantwoording, maar onze verantwoording.
Slik ik de pil door tot de overgang? Hoe lang duurt dat nog? Laat ik me steriliseren, maar net zo goed begint mijn overgang bijna en dan is dat een beetje zinloos operatie risico + kosten. Maar ja, misschien duurt het nog 10 jaar en de risico‘s van de pil worden hoger in de overgang.
Moet ik van mijn partner verwachten dat hij de verantwoording neemt? Kwa kosten en risico‘s zou dat eigenlijk logisch zijn maar risico vrij is het ook niet.
De kosten staan me ook enorm tegen. Ik kan dit niet fatsoenlijk verzekeren dus met ruim 2000 euro moet ik dan rekenen, dat is een hoop geld. Voor mannen moet je aan 700 denken, 3x zo weinig.
Kortom: we zijn er nog niet zo uit.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:08

Ik heb geen kinderwens, maar een exvriendje van me had wel een knipje gehad en ik snap jullie volkomen: wat een verademing inderdaad :j. Hij had er al 3 en wilde er geen meer, ik heb sowieso een schijthekel aan kinderen, dus dat was echt top. Maar toch regelmatig afgevraagd: wat nou als je er eentje ontmoet die die wens (nog) wel heeft? Dan was het voor hem vrij snel klaar, want het kon immers niet meer. Hij had er drie en dat vond-ie meer dan zat. Ik zou (denk ik) zonder problemen onder het mes gaan, maar heb me er nog nooit echt in verdiept. (Edit: ik ben 33 vandaar de term oud want ik heb nog zo'n 20 jaar. Ik bedoel er niet echt oudoud mee) Enige wat me tegenstaat is dat ik dan echt ineens "oud" ben gezien alles dan ophoudt. Anticonceptie werkt voor nu prima eigenlijk :j.

Zit er trouwens ook niet een bepaalde minimumleeftijd aan voordat het wordt goedgekeurd? (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 11-08-20 07:12, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:09

Mijn vriend werkt hard, is druk bezig met oa beleggen, om financieel onafhankelijk te worden zodat we over een jaar of 5 allebei kunnen stoppen met werken en op reis kunnen. Dus qua huishouden en andere klussen vraag ik nauwelijks iets van hem, op wat mannenklusjes als hout hakken en de gootsteen ontstoppen na.

Wat het knoopje betreft.. we hebben allebei absoluut geen kinderwens, en als we op reis gaan dan wil ik zeker dan een van ons twee gesteriliseerd wordt. Aangezien een ingreep met plaatselijke verdoving waarbij je na een half uur weer buiten staat een stuk makkelijker en veiliger is verwacht ik dat op zich wel van mijn vriend. Dat mag hij best voor mij over hebben.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:22

Palmera schreef:
Ik ben persoonlijk verantwoordelijk voor mijn kinderwens. Als ik besluit definitief geen kinderen te willen moet ík er een knoop in laten leggen! En dat niet aan mijn partner vragen. Dat is toc absurd?
Als een man besluit geen kinderen te willen moet híj er een knoop in leggen.

Verantwoordelijkheid voor eigen daden, wensen en manier van leven. Daar eventueel uitleg en toelichting over geven zodat de partner dat kan leren begrijpen/vragen kan stellen/keuzes kan maken. Dat is imo ideaal.

Maar zo’n besluit neem je toch samen lijkt me? En het lijkt me dan ook een beetje overbodig en dubbelop als jullie beide zo’n operatie ondergaan.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:24

Oh, kwa werken, zorg en huishouden denk ik dat we op een zeer fatsoenlijke 50/50 zitten waarbij we beide de huishoud taken genomen hebben die ons het minst tegen staat. We hebben ook ongeveer hetzelfde inkomen en werken beide gereduceerd.

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 07:27

Ik verwacht niet van mijn vriend dat hij later een knoopje neemt, maar hij hoeft ook niet van mij te verwachten dat ik tot de overgang zorg voor de anticonceptie ;) Zien we dan wel, voor nu ben ik aan de pil en gebruiken we ook condoms (want ook met pil is er nog een kleine kans en ik wil niet ongewenst zwanger worden). Over enkele jaren willen we aan kinderen beginnen en daarna ben ik eigenlijk niet van plan opnieuw aan de pil te gaan. Overigens vind ik dat de vrouw net zoveel verantwoordelijkheid heeft om condooms te halen als de man :)

Verder verwacht ik dat degene die het minst werkt het meest in het huishouden doet en vind ik het belangrijk elkaar dingen te gunnen en vrijheid te geven :) Maar er ook voor elkaar te zijn wanneer nodig en eerlijkheid tegenover elkaar.