Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 13:52

Allereerst. Vanavond gaan we bij de dierenarts langs! De afspraak staat al.

De vraag is wat kan ik nu op dit moment extra kan doen. Gister was de hond al erg suffig, niet zo enthousiast als gewoonlijk en wou moeilijk drinken. Dierenarts gebeld en die dacht aan iets met zn ruggetje gezien hij dat in het verleden al eens heeft gehad en we moesten het even in de gaten houden.

Vanochtend was het beter, maar naarmate het warmer is geworden gaat het nu weer minder. Het is een vuilnisbakkie, maar lijkt een kruising tussen een Maltezer en Yorkshireterriƫr.

Hij hoest veel en hoor ook zijn buik rommelen. De ontlasting is wel normaal. Echter heb ik net even gevoeld en ik vind hem vrij koud aanvoelen. Het is niet mijn hond, maar mijn oppashondje dus wil ook niet te veel vogelen en overleg dan ook veel met zijn baasje. Iemand enig idee?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:00

Vanavond DA is uiteraard top.

Wat je nu kan doen is zorgen dat hond niet te heet wordt met dit weer, al voelt hij koud.
Handig als je hem nu al zou temperaturen, zodat je een basis temperatuur weet, want na een autoritje in hete auto naar de DA zal hij allicht sowieso verhoging hebben afh. van hoe gestresst hij dan ook nog eens is.
Dus nu even meten en 38.5 is geen probleem bij een hond.
(Kan met gewone mensen thermometer in zijn anus, als je dat vies vind van jullie eigen thermometer, dan kan je die in dun plastic zakje doen, met daarop wat vaseline, uierzalf of iets anders wat vet en glad is. )

In tussentijd wel zorgen dat hij genoeg kan drinken en goed gedaan opletten op ontlasting en plassen, hoe ziet het eruit, hoeveel?
Drinkt hij goed, eet hij goed, alles wat anders is dan anders, al is dat misschien lastig bji een oppas hond?
Reu, teef, intact/gecastreere enzovoort.
Dingen die ze wel zullen gaan vragen vanavond.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:00

Kun je niet eerder terecht dan vanavond? Bij deze klachten zou ik meer haast hebben.
Bij oppasdieren neem ik juist geen risico, omdat je het dier minder goed kent.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:01

Oef, dat is naar. Probeer ook urine op te vangen, voor onderzoek, mocht de DA er naar vragen. Sterkte ermee.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:03

Hoesten, koud aanvoelen en niet willen drinken? Tja, juist omdat het de oppashond is had ik toch al bij de da gestaan.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 15:16

bigone schreef:
Hoesten, koud aanvoelen en niet willen drinken? Tja, juist omdat het de oppashond is had ik toch al bij de da gestaan.


Ik heb veel contact met het baasje. Die is volledig op de hoogte en heeft ook de afspraak gemaakt bij de dierenarts waar we samen heen zullen gaan. De honden zijn niet 24/7 bij mij gezien ik ondersteun in de verzorging voor mensen die dat tijdelijk zelf niet kunnen.

Ik probeer ondertussen de hond koel te houden en vooral veel rust te geven. Hopelijk kan de dierenarts er vanavond de vinger op leggen.

Ik ga ook even kijken of ik ergens een thermometer kan kopen (Heb er geen :+ )

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 20:20

Al bij de da geweest?

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 21:03

bigone schreef:
Al bij de da geweest?


Ja, da dacht toch terug aan zijn rug en hij reageerde ook wel iets op een drukplekje. Hij had geen koorts en heeft een prikje gehad (Cortisone) en vanaf morgen een antibioticakuur voor de zekerheid.

Het niet willen drinken zou van het kraanwater komen. Vorige week dronk hij het nog wel.. maar dan had ie het niet echt nodig nog. (Vond het een beetje vreemd met dit weer, maar goed). Ik neem morgen water bij hun baasje uit de vijver mee. Hopelijk wil hij dat wel drinken.

En dan maar in de gaten houden :)

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 21:03

Waterijsjes maken!

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 21:42

Of even runderhart kopen bij de supermarkt en dat koken. Het vocht een paar keer geven per dag. Geef op dit moment de kat ook iets meer kip met extra water toegevoegd zodat die iets meer binnen krijgt dan dat die zelf doet. Verder evt een klamme handdoek op de grond leggen waar die op kan liggen of de pootjes een paar keer afnemen met een nat doekje.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 13:22

Meneer wil nog steeds niet uit zichzelf drinken of brokjes eten -O- Ook niet bij het baasje thuis.

Heb nu gelukkig wel de manier gevonden om hem te "dwingen". Kip gaar gekookt, helemaal in kleine stukjes gemaakt en dat in het kookwater neemt eet/drinkt ie (mits ik erbij blijf zitten).

Als hij morgen nog niet uit zichzelf gaat drinken gaan we weer even terug naar de da. Die gaf aan dat we vandaag even in de gaten moeten houden (gebeld vanochtend omdat hij nog niet wou drinken). Ben in ieder geval blij dat ik hem zo iets vocht kan laten innemen :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:23

Ik zie al dat je kip gekookt hebt, dat is licht verteerbaar en vinden ze vaak lekker en met het vocht erbij krijgen ze ook vocht binnen.
Hoe is zijn temperatuur zelf?

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:28

Is er gekeken in zijn keel of er wellicht een grasaar in zit ?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:34

Denk er ook om dat als je hem laat drinken uit stilstaand water dat er blauwalg of botulisme in kan zitten door de warmte.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:42

Klinkt toch als meer aan de hand. Van rugpijn gaan ze niet zo miepen met eten en drinken. En buikpijn geeft/verergert ook rugpijn dus wellicht staat de rug er helemaal los van puur als gevolg en is er dus wat anders aan de hand. Wat zei de dierenarts over het hoesten?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 13:56

Als hij uitgedroogd raakt,misschien een infuus?Sommige dieren kunnen slecht tegen de warmte nu.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:27

Ik vind het ook wel zorgelijk klinken een dier wat niet wil eten of drinken, zeker met dit weer.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:47

hier momenteel ook een zieke hond en sinds zn temperatuur daalde (medicatie) begon ie zelf weer te drinken. verder gaf ik hem water met een lepel blikvoer of kvv om hem aan t drinken te krijgen.
Zelf niet drinken zou ik zorgelijk vinden. al drinken mijn honden sowieso niet mega veel. ze krijgen grotendeels kvv als voeding en we hebben een airco.

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:56

Heeft hij het niet benauwd met dit weer? Hartklachten? Omdat hij ook veel hoest? Suffig is?
Kan ook een goede reden zijn om niet te willen eten of drinken..

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 15:29

jibberjabber schreef:
Is er gekeken in zijn keel of er wellicht een grasaar in zit ?


De dierenarts heeft zijn keel helemaal opgevoeld en kon niks vinden. Dacht zelf in eerste instantie ook aan iets in zijn keel, maar kon niks zien of vinden.

Ik vond het van de dierenarts inderdaad wat makkelijk op het rugje geschoven. Mocht het morgen nog niet goed gaan dan word er bloed geprikt. Het gaat vandaag dan al wel beter, maar ben er nog niet helemaal gerust op.

Temperatuur was goed overigens. 39 gister. Heb een thermometer meegenomen bij het baasje dus zal zo nog eens meten voor de zekerheid.

Edit. 38.2 nu, dus normaal.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:21

Cubone schreef:
jibberjabber schreef:
Is er gekeken in zijn keel of er wellicht een grasaar in zit ?


De dierenarts heeft zijn keel helemaal opgevoeld en kon niks vinden. Dacht zelf in eerste instantie ook aan iets in zijn keel, maar kon niks zien of vinden.

Ik vond het van de dierenarts inderdaad wat makkelijk op het rugje geschoven. Mocht het morgen nog niet goed gaan dan word er bloed geprikt. Het gaat vandaag dan al wel beter, maar ben er nog niet helemaal gerust op.

Temperatuur was goed overigens. 39 gister. Heb een thermometer meegenomen bij het baasje dus zal zo nog eens meten voor de zekerheid.

Edit. 38.2 nu, dus normaal.


Zou niet zomaar zeggen ''normaal''.
ik heb 2 honden die standaard rond de 37 max 37,5 zitten en nu met het warme weer op 37,7
Dus 38,2 valt dan alles mee. Maar koorts hebben ze dan wel eerder. :)

Blij dat ik hun basis temp weet. Want mijn reu zat zondag op 39,4 en dat is dus voor hem veel te hoog.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-20 17:41

kiwiwitje schreef:
Zou niet zomaar zeggen ''normaal''.
ik heb 2 honden die standaard rond de 37 max 37,5 zitten en nu met het warme weer op 37,7
Dus 38,2 valt dan alles mee. Maar koorts hebben ze dan wel eerder. :)

Blij dat ik hun basis temp weet. Want mijn reu zat zondag op 39,4 en dat is dus voor hem veel te hoog.


Voor een hond is 37 extreem laag. Baasje weet dat de temperatuur vanmiddag 38.2 was en volgens het baasje was dat goed voor dit hondje :)

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Hond is ziek, voelt koud en wil niet drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:50

Toen mijn Herder niet wilde drinken met 30 graden en net geopereerd heb ik haar lievelings vla gehaald. Dikke klodder in de waterbak, water er bij en opkloppen. Dronk ze zo op. Later natuurlijk afgebouwd

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:51

Maar niet zeldzaam. Heb er 2 van de 3 die dus zo laag zitten. Maar is voor de DA en jezelf wel fijn om te weten. :)
Bij jullie gelukkig niet t geval dus.