Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 12:59

Hey bokkers!

Ik zal vast niet de enige zijn die niet dichtbij de zee woont die met zijn paard naar zee wil gaan :+

Graag hoor ik dus jullie tips betreffende:

De reis erheen en terug

De reis begint in Aachen, Duitsland (ter hoogte van Zuid-Limburg) en gaat waarschijnlijk naar Vlissingen, Biggekerke, Zoutelande, iets in die trant. Dat is zo'n 200-300km en ik zal hoogstwaarschijnlijk door drie landen moeten reizen (Duitsland, mijn paard staat nét over de grens, België, een stuk korter ipv eerst naar midden NL reizen, en uiteindelijk Nederland).

Welke routes raden jullie aan of juist af?

Zelf een trailer huren of toch een paardentaxi laten brengen/halen?

Ik weet dat ik sowieso een gezondheidsverklaring van de dierenarts nodig heb en natuurlijk haar paspoort om vanuit Duitsland de grens over te mogen, moet nog even uitzoeken of dat ook voldoende is voor NL en België.

Haar verblijf

Welke stallen kunnen jullie aanraden? Nala kan in principe wel in een stal, maar ik heb haar het liefst 24/7 buiten of in ieder geval overdag op een wei. Dat hoeft voor die paar dagen niet per se met kuddegenoten te zijn, maar andere paarden kunnen horen/zien/ruiken en misschien over een draadje of omheining aanraken zou wel fijn zijn!

Ook zou het mooi zijn als ze ergens staat waar ik in ieder geval voor de eerste 'serieuze' pogingen op het strand / in het water te rijden met een groep ervaren ruiters mee zou kunnen.

Mijn verblijf

Welke accomodaties kunnen jullie aanraden? Dit mag van soort tentje-op-de-wei-van-je-pony tot gypsy wagen tot 'echt' huisje zijn. Liefst wel op loopafstand van de paarden.



Kortom... Alle tips zijn welkom!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:33

Als je luxe wilt, ik zie veel leuke dingen over hof van Alexander. Paarden mogen daar ook buiten en je kan er zelf luxe overnachten. Denk wel dat de prijs er ook naar is!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:41

Ik zou allereerst niet door België gaan. Gewoon via de A2, via Eindhoven, Tilburg, Breda, Zeeland in. De wegen rondom Antwerpen zijn drúk, heel breed, afslagen zijn slecht aangegeven.. Ik vind het al eng om er gewoon in de auto te rijden, laat staan met een trailer.
In Nederland wordt overal 100 gereden overdag, ook nog veiliger, en die route is zeker 's ochtends vrij rustig (behalve rondom Eindhoven), en qua tijd scheelt het niet veel. Wij wonen bij Sittard in de buurt, en via België scheelt echt maar weinig, dus we rijden ook altijd via de A2.

Qua stalling kan ik geen tips geven. Wel zou ik opletten waar je met je paard het strand op mag, en waar het ook veilig is.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 15:57

Bedankt voor de tip 8nnemiek!

K_m, ik ben zelf niet zo'n luxe mens... Een vakantie bed moet comfortabel zijn en ik moet schoon kunnen douchen e.d., voor de rest ben ik toch vrij weinig in zo'n huisje oid te vinden op vakantie.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:32

Er is een nieuwe vakantie + stalling bij Domburg, https://www.dhrs.nl/. echt heel dicht bij het strand

Verder biedt https://www.braamhofje.nl/ ook vakantiestallling voor paarden. Stuk minder luxe, maar alles is bespreekbaar met de eigenaren. Ongeveer een half uurtje stappen naar het strand.

Misschien helpen deze site je ook verder met locaties:
https://paardenbed.nl/zeeland
https://www.vvvzeeland.nl/nl/overnachten/vakantie-met-paard/

Verder schijnt burgh-haamstede ook erg leuk te zijn met paard.
http://www.paardenhotelburgh.nl/vakantie/. Maar dat is weer 2 eilanden hoger.

Qua reizen, zou ik in ieder geval voor de kortste route kiezen. Bij antwerpen en Luik is het wel druk, en je hebt af en toe hele scherpe afslagen, maar ook echt hele lange stukken alleen maar rechtdoor rijden. Terwijl je via Nederland constant langs steden komt en in files terecht komt (alhoewel dat nu misschien meevalt met de vakantietijd).
Een vrachtwagentje reist relaxter voor je paard.

houdt er wel rekening mee dat je alleen tussen 19:00 h en 10:00 h op het strand mag met je paard in het hoogseizoen.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 16:37

Bedankt voor de tips!

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:42

p.s. Bij Antwerpen, volg eerst de bordjes met haven 0000 (laat je niet in de war brengen door borden met andere Nederlandse steden), en daarna Bergen-op-zoom. Dat is altijd mijn truc om daar niet te verdwalen onderweg naar Zeeland.
Maar als je tomtom/google maps gebruikt komt dat ook wel goed.
zie foto: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140408_023

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:45

Die files in Nederland vallen echt mee als je niet in de spits rijdt. Rond de spits staat het bij Eindhoven dicht, elke dag, maar wij rijden ongeveer om het weekend vanuit Limburg naar Zeeland, altijd 's middags of juist 's avonds laat, en nauwelijks tot geen files gehad het afgelopen jaar.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 16:47

Voor verblijf zou je kunnen informeren bij Manege de IJslander in Biggekerke :)
Weet niet of ze dit nu nog doen, maar toen ik er nog stond (2005-2010) verhuurden zij altijd stallen en een slaapplaats voor vakantiegangers

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 17:13

Ik heb Manege de IJslander al een berichtje gestuurd, super goede ervaringen en al drie keer een ijslander strandrit met hun mogen rijden! Jaime zou het voor me navragen, maar helaas heb ik nog steeds niks gehoord. Zal wel ondergegaan zijn, ik zal nog eens nahaken!

Ik twijfel wel nog steeds of het nou beter is om een taxiservice in te schakelen, of zelf te rijden (met gehuurde trailer / vrachtwagentje.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:23

Nala schreef:
Ik heb Manege de IJslander al een berichtje gestuurd, super goede ervaringen en al drie keer een ijslander strandrit met hun mogen rijden! Jaime zou het voor me navragen, maar helaas heb ik nog steeds niks gehoord. Zal wel ondergegaan zijn, ik zal nog eens nahaken!

Ik twijfel wel nog steeds of het nou beter is om een taxiservice in te schakelen, of zelf te rijden (met gehuurde trailer / vrachtwagentje.

Je paard is de trailer wel gewend? 200-300 km is best een eind als ze het niet kennen, dus dan zou ik wel wat recovery tijd inplannen.
En evt oefenen van te voren, als ie het niet gewend is.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 17:25

Dat moet inderdaad uiteraard nog geoefend worden! Dat komt wel goed. Ik ga haar heus niet uit het niets 3-4 uur lang in een trailer proppen. ;)

Er is een trailer aanwezig op stal om in ieder geval het in en uit laden mee te kunnen oefenen, en eventuele kleine stukjes rijden, uitstappen, en naar huis lopen / rijden oid. Maar die trailer is niet beschikbaar om mee te nemen op zo'n vakantie.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:56

Je kan ook overwegen om ergens halverwege te overnachten, dagje te blijven? loonse en drunense duinenm of kalmthoutse heide zit je al een eind op weg!

Ik rij deze route ook regelmatig voor werk, en idd via eindhoven tilburg breda is heel goed te doen. Maar via Antwerpen is in het weekend of nu tijdens de vakantie ook perfect te doen hoor. Het is wel korter. Ik zou echt geen enkel 'eng' stuk weten op die route. Je rijd een klein stukje door de haven, maar dat is echt gewoon een normale snelweg waar vrachtwagens niet eens mogen voorbij steken, dus prima te doen! Ik zou wel nog even kijken welk strand je wilt nemen, je hebt delen met palen in zeeland, en stukken waar het open is. Open stukken zijn wel veel fijner te paard lijkt mij!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:58

Nala schreef:
Dat moet inderdaad uiteraard nog geoefend worden! Dat komt wel goed. Ik ga haar heus niet uit het niets 3-4 uur lang in een trailer proppen. ;)

Er is een trailer aanwezig op stal om in ieder geval het in en uit laden mee te kunnen oefenen, en eventuele kleine stukjes rijden, uitstappen, en naar huis lopen / rijden oid. Maar die trailer is niet beschikbaar om mee te nemen op zo'n vakantie.

Ah kijk! Super!!!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 17:59

Daar zal ik inderdaad nog eens naar kijken! Tot nu toe heb ik alleen strandritten gereden bij De IJslander, en zij gaan op een palen-strand. Aan de ene kant inderdaad wat minder kans om lekker gas te geven, aan de andere kant voor het begin misschien niet slecht omdat het minder 'onbegrensde ruimte' is.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:02

Ik zou in Dishoek gaan zitten. In Dishoek is een western-manege waar je ook vakantiestalling hebt en die paarden staan vaak heerlijk buiten. Daarnaast zit je dan direct op de ruiterpaden en is Dishoek een ontzettend makkelijk strand om op te komen met daarnaast nog ontzettend veel ruiterpaden en zelfs een crosswei met hindernissen ed.

Je kan makkelijk in Dishoek slapen (grote campings, kleine campings) of naar Koudekerke (1 dorpje verder met voorzieningen als bakker en supermarkt) of naar Vlissingen/Middelburg. :D

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:09

Dishoek is heel leuk ja!!

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 16:13

Dishoek staat genoteerd!

Let wel: dit is 'toekomstmuziek', waarschijnlijk pas volgend jaar ergens.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:23

Volgend jaar is Dishoek ook nog leuk! :D Ik heb heel lang in Koudekerke gewoond en mijn paard stond praktisch in Dishoek (helemaal aan het einde van 'mijn' dorp en dan is er een paar kilometer niets). Dishoek was/is het buurdorp dus daar ging ik altijd het strand/ruiterpaden op. Je kon ook heel makkelijk doorrijden naar bijvoorbeeld Oost-kapelle en West-kapelle of Biggekerke. Flinke tippel maar als je een beetje doorrijd kan het wel :)) Zelf bleef ik meestal zo rond Dishoek.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:10

Eventueel vrouwenpolder is ook een optie. Daar is het strand zonder palen geloof ik.

Voorheen had je manege de Eendracht waar je met je paard terecht kon, maar die is volgens mij voor de 3e keer verkocht. Nou heeft Vrouwenpolder vast ook een hoop andere plekken waar je terecht kunt :)

Of Burg-Haamsteden. Die hebben een paardenhotel dacht ik en ook een heel fijn strand

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:30

Mocht je geinteresseerd zijn in Zeeuws-Vlaanderen, dan heb je daar ook manege hippo d'or (met huisjes) of camping het platte putje (hebben ook een apartement). De manege organiseert strandritten, waarbij je kan aanhaken als je niet alleen wil.
Maar sowieso zijn er altijd wel mensen op het strand bij wie je even kan aanhaken om te zee in te gaan. Heb de vraag zelf ook al eens gekregen toen ik op het strand reed. Eens de paarden erin staan zijn ze meestal vertrokken.

Lees ook dat je waarschijnlijk volgend jaar pas gaat: let erop dat het strand in de zomer verboden terrein is voor paarden overdag in de meeste delen van Zeeland. Bij Renesse heb je geloof ik wel een strand waar ook overdag paarden op toegelaten zijn.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 21:12

Ja ik moet toch ook eerst even gaan oefenen met trailer laden en kleine ritjes maken, dat is voor ons echt nog onbekend terrein voor nu.

Ik weet alleen dat ze toen ze bij aankoop gebracht werd zeikenat van de trailer af kwam, en ook de weken erna ver uit de buurt van alle trailers wilde blijven. Dus wat daar in het verleden gebeurd is, ik weet het niet...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:27

Fangio schreef:
Mocht je geinteresseerd zijn in Zeeuws-Vlaanderen, dan heb je daar ook manege hippo d'or (met huisjes) of camping het platte putje (hebben ook een apartement). De manege organiseert strandritten, waarbij je kan aanhaken als je niet alleen wil.
Maar sowieso zijn er altijd wel mensen op het strand bij wie je even kan aanhaken om te zee in te gaan. Heb de vraag zelf ook al eens gekregen toen ik op het strand reed. Eens de paarden erin staan zijn ze meestal vertrokken.

Lees ook dat je waarschijnlijk volgend jaar pas gaat: let erop dat het strand in de zomer verboden terrein is voor paarden overdag in de meeste delen van Zeeland. Bij Renesse heb je geloof ik wel een strand waar ook overdag paarden op toegelaten zijn.

Dat kan niet hoor :n.

Hippo d'Or is enorm dicht bij t strand, de dijk over en je bent er.

In Zeeuws-Vlaanderen mag je van 1 mei tot 1 september niet tussen 10:00 en 18:00 op het strand met je paard. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips gezocht! Met eigen pony voor het eerst naar zee (Z-Lim)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 21:37

Hmm, dan is het misschien een beter idee om het ergens dit jaar nog te doen. Of dan pas volgend jaar voor of na het hoogseizoen.

Van de ene kant denk ik, ja, ik wil inderdaad aanhaken. Maar ik weet dat mijn merrie echt heel erg eenkennig is, en het liefst in mijn broekzak kruipt en denkt "als baasje het kan, kan ik het ook". Gaan we met andere paarden buitenrijden is ze ook heel braaf, maar laat ze zich vaak beinvloeden door de andere paarden en twijfelt tussen wat ik 'zeg' en wat de paarden 'zeggen' qua wat gewenst gedrag is. Zo kan ik haar aan een lang teugeltje over een stoppelveld terug naar huis laten stappen, maar als er een ander paard bij is die super veel zin heeft om te rennen en minder goed opgevoed is, dan krijg ik haar toch wat moeilijker bij me gehouden.

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:39

Wij rijden vanuit Zuid-Limburg ook liever via NL naar Zeeland dan via België, veel rustiger rijden met de trailer (wegdek is beter). Qua reistijd scheelt het niet veel.
Ride by the Sea in Koudekerke is een aanrader.