Advies adoptie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Advies adoptie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 11:46

Beste Bokkers,

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken! _/-\o_

Al een tijdje denken mijn vriend en ik eraan om een eigen hond te nemen, liefst adoptie. Wij zijn beiden opgegroeid met honden en willen sowieso ooit een eigen hond.

Steeds als we erover nadenken dan kan ik voldoende redenen vinden om ermee te wachten. En toch komt het elke keer weer terug omhoog waardoor ik (onafhankelijke) meningen van anderen zoek. We willen tenslotte zeker weten wat we alles kunnen bieden wat een hond nodig heeft. :j

Ik zal even onze situatie uitleggen:
- Mijn vriend en ik hebben inmiddels 6 jaar een relatie en wonen daarvan 2 jaar officieel samen (eigenlijk 4 jaar zo'n beetje).
- Ik studeer nog en begin na de zomer aan mijn 2e master jaar diergeneeskunde, wat dus betekent dat ik over 2 jaar afstudeer.
- Mijn vriend is afgestudeerd en werkt als kapitein in de binnenvaart en is daarbij steeds 1 week aan boord en 1 week thuis.

Redenen waarom ik zelf steeds nee zeg:
- Ik heb zo'n 40 uur in de week college. Dus de weken waarbij mijn vriend weg is zal ik alle zorg moeten geven wat op zich te combineren valt. Veel medestudenten hebben een eigen hond dus het is zeker te doen, maar wel iets meer werk natuurlijk.
- Ik studeer in Gent en ik merk dat er weinig groen is. Ik moet minimaal 500m lopen naar het dichtstbijzijnde hondenveldje. Die is best klein en niet 100% afgezet (heg met gaten). Dus als de hond niet los kan is er niet echt een plek waar die veilig zou kunnen spelen.
Het is 1km lopen naar het park.
Het is zeker te doen maar elke wandeling duurt dus lang. Dit vind ik zeker niet erg maar het is iets om over na te denken in de weken dat ik alles alleen moet doen.
- Ik heb geen eigen auto (mijn vriend wel). Dus ik ben afhankelijk van anderen om in het weekend af en toe naar NL te gaan. De reden hiervoor is dat ik nog een bejaarde pony heb die ik graag zelf nog regelmatig wil zien.
- Als we geen hond hebben dan kunnen we meer sparen voor later. Ook betaal ik alles zelf voor mijn pony en heb ik altijd geroepen dat ik wil wachten met een hond tot ze er niet meer is. Maar qua kosten lukt het zeker om beiden dieren te hebben.
- We wonen in een appartement op 2 hoog. Oppervlakte is zo'n 75m2. Zelf vind ik het altijd zo sneu.

Redenen om het toch wel te doen nu:
- Mijn lessen worden standaard live opgenomen en je kan ze terugkijken. Dit was al voor de corona maar ik vrees ervoor dat we komend jaar sowieso thuis online de lessen moeten volgen. Ik zal dus waarschijnlijk vooral thuis zitten. Dit is dan ideaal voor het wennen wanneer de hond er is.
- Ik zou het liefst een oudere hond willen. Veel mensen willen de oudjes niet en ik vind ze juist erg leuk. Ik denk ook dat ons levensstijl beter past bij een rustigere oudere hond.
Mijn vriend wil echter geen al te oude hond omdat hij niet na 2 jaar al afscheid wil nemen. Dus we denken aan een hond tussen de 5-8 jaar.
- We hebben 2x mijn familiehond gedurende 1 maand op de proef gehad en dat ging erg goed. Ik ging fulltime naar school (voor de corona) en alles lukte nog. Voldoende beweging en aandacht kwam zeker niet te kort.
Maar ik had toen ook de auto mee van mijn ouders én mijn hond is echt de makkelijkste ooit. Hij vindt alles prima, blaft niet, kan perfect loslopen op het veldje, wil wel spelen maar hoeft geen uren beweging te hebben, etc. Hoe groot is de kans dat een adoptiehond ook zo is na een wenperiode?


Poeh, ik zie dat het toch een aardig stukje tekst is geworden. Ik zal het hierbij even laten en aan de hand van jullie reacties eventueel nog extra redenen/toelichtingen geven. :)

Gini
Berichten: 17904
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:02

Heel persoonlijk: ik zou geen hond nemen als ik geen tuin(tje) had.
Zowel voor de hond, maar ook voor jou als baasje. Het is fijn als je niet voor iedere pipi volledig aangekleed "op pad" moet. In de ochtend uit bed rollen en het eerste wat je doet is de deur opendoen om je hond te laten plassen in de tuin. Kan je daarna nog rustig klaarmaken en voor een eerste ochtendwandelingetje gaan, maar die eerst felle plas is toch al weg. :D

Voor de rest vind ik de redenen om het niet te doen best wel "zwaar". Normaal ben ik de eerste die zegt dat aan alles wat een mouw te passen is en misschien zal dat hier ook wel zijn, maar toch vind ik het wel zeer goede redenen om het niet te doen en snap ik jouw twijfel.

Goof

Berichten: 28762
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Advies adoptie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:10

Ik zou er lekker even mee wachten. Je hebt nu misschien colleges vanuit huis, maar het is geen garantie dat dat zo blijft. 40 uur college en dan thuis studeren en ook nog voor een pony zorgen geeft weinig tijd over voor een hond.
Ik zou wachten tot je afgestudeerd bent en een baan hebt en dan kijken hoe jullie situatie is met betrekking tot werktijd en wonen etc.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 12:11

Gini schreef:
Heel persoonlijk: ik zou geen hond nemen als ik geen tuin(tje) had.
Zowel voor de hond, maar ook voor jou als baasje. Het is fijn als je niet voor iedere pipi volledig aangekleed "op pad" moet. In de ochtend uit bed rollen en het eerste wat je doet is de deur opendoen om je hond te laten plassen in de tuin. Kan je daarna nog rustig klaarmaken en voor een eerste ochtendwandelingetje gaan, maar die eerst felle plas is toch al weg. :D

Voor de rest vind ik de redenen om het niet te doen best wel "zwaar". Normaal ben ik de eerste die zegt dat aan alles wat een mouw te passen is en misschien zal dat hier ook wel zijn, maar toch vind ik het wel zeer goede redenen om het niet te doen en snap ik jouw twijfel.

Heel erg bedankt voor je reactie. Het missen van een tuin is zeker een dingetje. Het was met mijn familiehond geen probleem omdat hij zelf niet echt vroeger dan 10 uur uit z'n bedje komt. Dus ik had sowieso alle tijd om aan te kleden ect. De kans is groot dat het met een andere hond niet zo relaxed kan. :j

Wel is er net buiten onze deur voldoende plek voor een snel plasje. Dus het zou te overzien zijn. Maar het is zeker iets wat toch in het nadelen lijstje kan.

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:16

Gini schreef:
Heel persoonlijk: ik zou geen hond nemen als ik geen tuin(tje) had.
Zowel voor de hond, maar ook voor jou als baasje. Het is fijn als je niet voor iedere pipi volledig aangekleed "op pad" moet. In de ochtend uit bed rollen en het eerste wat je doet is de deur opendoen om je hond te laten plassen in de tuin. Kan je daarna nog rustig klaarmaken en voor een eerste ochtendwandelingetje gaan, maar die eerst felle plas is toch al weg. :D

Voor de rest vind ik de redenen om het niet te doen best wel "zwaar". Normaal ben ik de eerste die zegt dat aan alles wat een mouw te passen is en misschien zal dat hier ook wel zijn, maar toch vind ik het wel zeer goede redenen om het niet te doen en snap ik jouw twijfel.


Ik had echt precies dezelfde gedachte(n). Ook ik zeg al snel; waar een wil is, is een weg. Maar in de stad wonen met een hond lijkt me echt niks, vooral ook voor jezelf niet omdat het dan altijd een hele onderneming is met uitlaten. En dan heb je nog alleen zo'n (vaak vies en druk) hondenveldje. En hoe goed een hond ook los kan lopen, in de stad is dat helemaal niet handig en kan gevaarlijk zijn.

Dus ik zou verhuizen en dan een hond nemen :D

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:20

Het is op het moment heel moeilijk om aan een adoptiehond zonder gedragsproblemen te komen.Vanwege corona zijn de asielen leeggehaald door mensen die thuis zijn komen te zitten en daar een maatje willen,net zoals jij eigenlijk.En puppies zijn wegens het hondentekort enorm belachelijk duur geworden.De honden die nu nog beschikbaar zijn in het asiel zijn merendeels hele lastige honden,als je daarmee om kunt gaan kan het uiteraard wel!Ik bedoel,honden met een rugzakje zoals ze dat noemen.Ik denk ook wel dat het af zal gaan van de tijd die je nu aan je pony kunt besteden. Maar,als je er toch zin in hebt,gewoon gaan voor het avontuur! Je leeft je huidige leven maar 1 keer en als je kunt genieten met een hond, zou ik het doen.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:22

Wat ik van mijn vrienden die diergeneeskunde hebben gedaan in Gent begreep, is dat het laatste jaar best zwaar kan zijn qua stages lopen. Eén vriendin bracht haar honden daarom door de week zelfs naar haar tante, omdat ze regelmatig een nachtshift had of hele lange uren maakte op de kliniek. Misschien ook nog iets om rekening mee te houden in combinatie met je vriend die op de boot zit?

Tinkermuts

Berichten: 9383
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:23

Ik vind het geen tuin hebben niet echt een probleem als je genoeg doet met je hond, ik heb een hele grote tuin maar mijn huidige en voorgaande honden mogen niet in de tuin plassen en poepen, (vind dat niet zo fris, wil graag op blote voeten enz rondlopen) en hebben ook altijd geleerd dat ze uitgelaten worden en behoefte buiten de tuin doen, dus ik zou niet weten waarom ik m'n hond in de tuin zal gooien in de ochtend.
Als ik wakker ben is altijd het eerste wat ik doe de hond uitlaten, mensen kijken maar de andere kant op als ik nog niet fris en opgedirkt ben.
Maar ik vind wel dat je misschien wat weinig tijd over houd voor de hond naast studie paard enz, maar daarentegen als je de hele dag thuis bent is het natuurlijk er zo'n probleem.
Alleen als je toch wel weer naar college moet zit je natuurlijk, het is dan ook afwachten of het wat langer alleen laten dan goed lukt.
Succes met je keuze
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 09-08-20 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 12:24

Goof schreef:
Ik zou er lekker even mee wachten. Je hebt nu misschien colleges vanuit huis, maar het is geen garantie dat dat zo blijft. 40 uur college en dan thuis studeren en ook nog voor een pony zorgen geeft weinig tijd over voor een hond.
Ik zou wachten tot je afgestudeerd bent en een baan hebt en dan kijken hoe jullie situatie is met betrekking tot werktijd en wonen etc.

Bedankt voor je reactie!
40 uur college is zeker veel. Wel is het altijd zo geweest dat de lessen opgenomen worden. Dus in principe kan ik altijd een (deel van de) dag thuis blijven.
Mijn lessen beginnen pas om 10:00 uur en ik heb standaard 1.5 uur lunch pauze en maximaal tot 18:00 uur les. Dus zelfs al zou ik naar alle lessen gaan dan is er zeker voldoende tijd voor alle wandelingen.
Tevens geldt het maar voor om de week aangezien mijn vriend ook om de week volledig thuis is.

Wat betreft de pony, zij staat in de buurt van mijn ouders en wordt daar volledig verzorgd. Het terug naar NL gaan is puur omdat ik haar dan mis want aan zorg en aandacht komt ze niet tekort :o.

Ik ben trouwens helemaal eens met wat jij en je voorganger zeggen. Ik probeer alleen even wat meer verduidelijking te geven. :D


RoosvanBlue schreef:
Ik had echt precies dezelfde gedachte(n). Ook ik zeg al snel; waar een wil is, is een weg. Maar in de stad wonen met een hond lijkt me echt niks, vooral ook voor jezelf niet omdat het dan altijd een hele onderneming is met uitlaten. En dan heb je nog alleen zo'n (vaak vies en druk) hondenveldje. En hoe goed een hond ook los kan lopen, in de stad is dat helemaal niet handig en kan gevaarlijk zijn.

Dus ik zou verhuizen en dan een hond nemen :D

Oh even ter verduidelijking, ik woon zelf in Merelbeke, dus geen stad. Ik woon zelfs niet in het centrum ervan dus qua drukte valt het mee. Het veldje waar ik altijd heen ga is nooit iemand te zien dus wat dat betreft is het prima te doen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 12:34

anjali schreef:
Het is op het moment heel moeilijk om aan een adoptiehond zonder gedragsproblemen te komen.Vanwege corona zijn de asielen leeggehaald door mensen die thuis zijn komen te zitten en daar een maatje willen,net zoals jij eigenlijk.En puppies zijn wegens het hondentekort enorm belachelijk duur geworden.De honden die nu nog beschikbaar zijn in het asiel zijn merendeels hele lastige honden,als je daarmee om kunt gaan kan het uiteraard wel!Ik bedoel,honden met een rugzakje zoals ze dat noemen.Ik denk ook wel dat het af zal gaan van de tijd die je nu aan je pony kunt besteden. Maar,als je er toch zin in hebt,gewoon gaan voor het avontuur! Je leeft je huidige leven maar 1 keer en als je kunt genieten met een hond, zou ik het doen.

Bedankt voor je reactie! Het is zeker een goed punt die je maakt. Dat is toch een spannend aspect aan adopteren. Tegelijkertijd is het nemen van een pup ook spannend omdat je niet weet hoe die het gaat doen.
Mijn hoop zou eigenlijk zijn om een herplaatser te adopteren van iemand die is overleden oid.
We zouden sowieso niet gehaast een hond nemen. Hiervoor moet je de tijd nemen om iets meer zeker te zijn van hoe goed de match is. :j

Solleke_Noah schreef:
Wat ik van mijn vrienden die diergeneeskunde hebben gedaan in Gent begreep, is dat het laatste jaar best zwaar kan zijn qua stages lopen. Eén vriendin bracht haar honden daarom door de week zelfs naar haar tante, omdat ze regelmatig een nachtshift had of hele lange uren maakte op de kliniek. Misschien ook nog iets om rekening mee te houden in combinatie met je vriend die op de boot zit?

Bedankt! Dat is zeker iets om mee te nemen. Ik ken zelf geen 3e jaars persoonlijk maar wat ik zie is dat medestudenten/kotgenoten vaak klaar staan om te helpen met uitlaten als het met de stage niet uit komt. Niet dat je daarvan afhankelijk moet zijn maar nogmaals is mijn vriend om de week voltijds thuis.
Dat neemt niet weg dat het een erg goede factor is om over na te denken! Dankjewel!

Tinkermuts schreef:
Ik vind het geen tuin hebben niet echt een probleem als je genoeg doet met je hond, ik heb een hele grote tuin maar mijn huidige en voorgaande honden mogen niet in de tuin plassen en poepen, (vind dat niet zo fris, wil graag op blote voeten enz rondlopen) en hebben ook altijd geleerd dat ze uitgelaten worden en behoefte buiten de tuin doen, dus ik zou niet weten waarom ik m'n hond in de tuin zal gooien in de ochtend.
Als ik wakker ben is altijd het eerste wat ik doe de hond uitlaten, mensen kijken maar de andere kant op als ik nog niet fris en opgedirkt ben.
Maar ik vind wel dat je misschien wat weinig tijd over houd voor de hond naast studie paard enz, maar daarentegen als je de hele dag thuis bent is het natuurlijk er zo'n probleem.
Alleen als je toch wel weer naar college moet zit je natuurlijk, het is dan ook afwachten of het wat langer alleen laten dan goed lukt.
Succes met je keuze

Bedankt voor je input!
Ik heb zonet nog even in een reactie gezet dat de qua zorg voor mijn paard niet echt een factor is. Waar ze staat wordt ze volledig verzorgd en krijgt ze aandacht van haar verzorgster. Het is vaker voorgekomen (bvb de maanden waarin ik examens heb) dat ik een maand niet naar NL kan en dan word ik niet gemist wat dat betreft :').

En wat betreft de lessen, die zijn standaard ook online live te volgen of terug te kijken. Want we passen in een normale situatie niet allemaal in 1 collegezaal.


Ik wil nogmaals jullie heel erg bedanken voor de imput. Hopelijk kom ik niet over alsof ik steeds een 'ja maar' neerzet. Mijn intentie is om verduidelijking te geven van de situatie. :D Jullie geven stuk voor stuk goede factoren om over na te denken. :j

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:37

Ik heb ongeveer t zelfde schuitje (zelfde studie maar in Nl) , maar dan wel een tuintje. Al gebruik ik die niet voor mijn hond.

Ik heb een toen 1,5 jarige labrador kruising geadopteerd. Vreselijke lieve hond die goed alleen kan (en dan gewoon slaapt). Ik vind het heerlijk, juist met een druk leven geeft een hond mij structuur en regelmaat in mijn leven.

Als je meer wil weten, m’npb box staat open

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:38

Het wonen in een appartement is geen probleem opzich, onze pup is nu ook alweer 9 maanden en die hebben we heel snel zindelijk gekregen.
Heb je wel een lift in je complex?

Het niet in de buurt hebben van een uitlaatveldje of groen is wel zeker een puntje. Wij hebben overal om ons heen grasveldjes waar de hond mag komen als je zijn behoefte maar opruimt. Zeker als je hond ziek is en je moet hem wat vaker kort naar buiten doen is het noodzakelijk om groen in de buurt te hebben.
Ook met deze temperaturen is het wel fijn dan je niet eerst een kilometer over een hete stoep moet lopen met de hond. Wij doen overdag nu alleen even behoefte voor de deur en in de avond naar het bos voor een uitgebreide wandelen met water in de buurt.

Ik kan verder niet veel zinnigs zeggen over je uren en dergelijke. Ik werk 40 uur extern en mijn vriend de helft ervan thuis en onze hond gaat naar mijn schoonouders als we de hele dag weg zijn. Anders waren we er nooit aan begonnen.
Als jij een goede oppas weet die er meerdere dagen per week op kan passen en je weet dat dat geen probleem is dan zeg ik doen. Als je geen adres hebt waar hij heen kan wanneer jullie beiden meerdere dagen geen tijd hebben zou ik het niet doen.
Ik weet dat ik enorm verwend ben met mijn vangnet voor de hond maar als ik het niet had dan waren we er nooit aan begonnen.

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Advies adoptie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:46

Als de hond geregeld alleen moet zijn en je woont nogal gehorig,dan zou ik wel kiezen voor een hond die dan niet de hele buurt bij elkaar blijft blaffen. Of je moet zeer tolerante buren hebben!

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:55

emilyslaluna schreef:
RoosvanBlue schreef:
Ik had echt precies dezelfde gedachte(n). Ook ik zeg al snel; waar een wil is, is een weg. Maar in de stad wonen met een hond lijkt me echt niks, vooral ook voor jezelf niet omdat het dan altijd een hele onderneming is met uitlaten. En dan heb je nog alleen zo'n (vaak vies en druk) hondenveldje. En hoe goed een hond ook los kan lopen, in de stad is dat helemaal niet handig en kan gevaarlijk zijn.

Dus ik zou verhuizen en dan een hond nemen :D

Oh even ter verduidelijking, ik woon zelf in Merelbeke, dus geen stad. Ik woon zelfs niet in het centrum ervan dus qua drukte valt het mee. Het veldje waar ik altijd heen ga is nooit iemand te zien dus wat dat betreft is het prima te doen.


Ah dat verandert de zaak dan wel wat mij betreft. Als je het kan combineren met je studie en straks werk zou ik het wel doen. Maar idd. een herplaatser zonder problemen kan nog een uitdaging worden, daar moet je denk ik wel wat tijd voor uit gaan trekken om een fijne hond te vinden die bij jullie past.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:59

Hier een diergeneeskunde student met hond op kot die ik in principe volledig zelf verzorg dwz. wordt niet uitgelaten door anderen, verblijft bij mijn ouders in hele drukke periodes. (volgens mij ken je mijn hond ook wel :-P)

Ik vind het tot nu toe prima te doen een hond op kot/appartement, Woon ook zonder tuintje, en het is ongeveer 5-10 minuten wandelen tot de schelde, hond mag daar officieel niet los, maar ze luistert goed, dus als het daar niet druk is laat ik haar wel los lopen daar. Minimaal 1x daags een uur lopen + 2 korte ronde's 's ochtends en 's avonds (en ga quasi nooit naar de les, dus in principe alle tijd om zelf in te plannen wanneer de hond aandacht krijgt).

(Ter verduidelijking: 't is een duitse herder van inmidddls bijna 5 jaar die vanaf dat ze 10 maanden was bij mij op kot heeft gewoond, en voordat mensen roepend dat het zielig is, die hond komt echt werkelijk niks tekort, die is blij als ze in Gent een week kan uitrusten).

In het weekend gaat ze mee naar NL en daar kan ze de hele dag in de tuin rennen bij mijn ouders, en ons jongste roedellid

Nu het komend jaar voorzie ik geen problemen, maar naar het laatste jaar toe wellicht wel, zeker aangezien ik een hond heb die niet zo goed met vreemden gaat. Mijn ouders zijn daarin mijn vangnet, dus in de weken dat ik geen tijd heb blijft ze bij mijn ouders (dus zonder vangnet zeker in het laatste jaar zou ik het ook niet doen. Afhankelijk van de afstudeerrichtingen heb je soms diensten van 16:00 tot 8:00 de volgende dag, of zelfs 24/7 diensten een week lang).

Ik vind de hond echt ideaal, sinds dit jaar gaat ze ook mee tijdens de examen periodes. Vroeger wou ik die periodes altijd hebben om te blokken, maar ik merk dat ik zoveel relaxer studeer nu ik de hond mee heb die mij dagelijks "dwingt" om een ritme aan te houden, en mij dwingt ook even eruit te gaan, en niet enkel maar in die boeken te blijven hangen.

Nadelen van een hond:
- 8 uur op kliniek zijn, en een hond die vertikt om 's ochtends haar behoefte te doen (waardoor je tussen kliniek en de eerste les naar huis moet racen om de hond opnieuw uit te laten, en het eerste deel van de les mist op de livestream)
- het feit dat je minder makkelijk even ergens heen gaat. 's avonds sporten? Enkel als er overdag voldoende aandacht is geweest voor de hond, want die kan niet de hele dag, en vervolgens ook nog de avond alleen thuis zijn (althans kan ze wel, maar dat vind ik zelf sneu).
- altijd rekening houden met uitstapjes --> mogelijk maar moet goed gepland worden. >6 uur is in principe een no go (al kan mevrouw tot 9 uur alleen blijven, dus daar heb ik wel enorm geluk mee).
- soms echt wel even haast en vliegwerk om alles tussen lessen en practica goed te laten verlopen
- ik ben altijd overal te laat, want elke keer als ik weg ga zitten die grote bruine ogen me weer aan te staren van "laat je me nu alleen achter" (meer een persoonlijk probleem)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:09

Je 'con' lijst is langer én concreter dan je 'pro' lijst.
Ik denk dat verstandiger is te wachten tot je afgestudeerd bent.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 13:14

future_vet schreef:
Ik heb ongeveer t zelfde schuitje (zelfde studie maar in Nl) , maar dan wel een tuintje. Al gebruik ik die niet voor mijn hond.

Ik heb een toen 1,5 jarige labrador kruising geadopteerd. Vreselijke lieve hond die goed alleen kan (en dan gewoon slaapt). Ik vind het heerlijk, juist met een druk leven geeft een hond mij structuur en regelmaat in mijn leven.

Als je meer wil weten, m’npb box staat open

Fijn om je ervaringen te weten! Ik zal je een pb sturen :D.

DemDeempel schreef:
Het wonen in een appartement is geen probleem opzich, onze pup is nu ook alweer 9 maanden en die hebben we heel snel zindelijk gekregen.
Heb je wel een lift in je complex?

Het niet in de buurt hebben van een uitlaatveldje of groen is wel zeker een puntje. Wij hebben overal om ons heen grasveldjes waar de hond mag komen als je zijn behoefte maar opruimt. Zeker als je hond ziek is en je moet hem wat vaker kort naar buiten doen is het noodzakelijk om groen in de buurt te hebben.
Ook met deze temperaturen is het wel fijn dan je niet eerst een kilometer over een hete stoep moet lopen met de hond. Wij doen overdag nu alleen even behoefte voor de deur en in de avond naar het bos voor een uitgebreide wandelen met water in de buurt.

Ik kan verder niet veel zinnigs zeggen over je uren en dergelijke. Ik werk 40 uur extern en mijn vriend de helft ervan thuis en onze hond gaat naar mijn schoonouders als we de hele dag weg zijn. Anders waren we er nooit aan begonnen.
Als jij een goede oppas weet die er meerdere dagen per week op kan passen en je weet dat dat geen probleem is dan zeg ik doen. Als je geen adres hebt waar hij heen kan wanneer jullie beiden meerdere dagen geen tijd hebben zou ik het niet doen.
Ik weet dat ik enorm verwend ben met mijn vangnet voor de hond maar als ik het niet had dan waren we er nooit aan begonnen.

Bedankt voor je reactie! Wij hebben gelukkig een lift.
Verder zit er recht voor onze deur en achter ons gebouw gras wat officieel parkeerplaatsen zijn van ons en de andere bewoners. Het is erg rustig dus ik heb vaker mijn familiehond daar los gelaten om te plassen en met een bal te spelen.
Een vangnet is zeker iets om over na te denken. In BE heb ik dus enkel vrienden die dit jaar nog dezelfde uren les hebben. Mijn ouders wonen in NL. Maar als er echt een week is dat ik helemaal geen tijd heb dan zou de hond echt wel bij hun kunnen verblijven. Een vangnet is zeker iets waar we nog goed over na moeten denken. :j

anjali schreef:
Als de hond geregeld alleen moet zijn en je woont nogal gehorig,dan zou ik wel kiezen voor een hond die dan niet de hele buurt bij elkaar blijft blaffen. Of je moet zeer tolerante buren hebben!

Een blaffende hond is zeker niet handig in een appartementencomplex. Dat is al iets waar we erg goed op zullen letten bij het zoeken van een hond. :j

@Cathalijne, jou en je hond ken ik zeker :D. Bedankt voor de uitgebreide antwoord! De punten die je aanhaalt zijn zeker dingen waar ik ook over nadenk. Met mijn familiehond waren de nadelen geen problemen maar hij is de makkelijkste hond die er bestaat denk ik.

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:18

Wij hebben ook tijdens mijn studie een hond genomen, een herplaatser, ook waar ik destijds nog +40 uur moest afstuderen.

We hebben wel een tuin, maar voor ons geld het argument deurtje open en eerst zelf opstaan ook niet, hij doet niks in de tuin. Mag ook niet. Dus toch echt als eerste met hem een rondje maken!

Daarnaast kan een herplaatser een enorme uitdaging zijn. Destijds direct begonnen met cursus speciaal voor herplaatsing honden. Inmiddels trainen we nog steeds maar dan agility.

Zoek goed uit wat voor een hond bij je past en wat je er mee wilt doen. Helemaal in combinatie met je beschikbare tijd. Wij zijn daardoor specifiek op een ras uitgekomen en dat maakt gericht zoeken mogelijk, zodat je ook precies weet wat je wilt. Zo kun je ook via rasverenigingen zoeken ipv asielen. Zo zijn wij ook aan onze gekomen en na 1,5 jaar flink trainen de beste hond ooit!

Afbeelding

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 13:44

Flowq schreef:
Wij hebben ook tijdens mijn studie een hond genomen, een herplaatser, ook waar ik destijds nog +40 uur moest afstuderen.

We hebben wel een tuin, maar voor ons geld het argument deurtje open en eerst zelf opstaan ook niet, hij doet niks in de tuin. Mag ook niet. Dus toch echt als eerste met hem een rondje maken!

Daarnaast kan een herplaatser een enorme uitdaging zijn. Destijds direct begonnen met cursus speciaal voor herplaatsing honden. Inmiddels trainen we nog steeds maar dan agility.

Zoek goed uit wat voor een hond bij je past en wat je er mee wilt doen. Helemaal in combinatie met je beschikbare tijd. Wij zijn daardoor specifiek op een ras uitgekomen en dat maakt gericht zoeken mogelijk, zodat je ook precies weet wat je wilt. Zo kun je ook via rasverenigingen zoeken ipv asielen. Zo zijn wij ook aan onze gekomen en na 1,5 jaar flink trainen de beste hond ooit!

[ [url=m/mz96C1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor de tips! En wat een leukerd.
Een specifiek ras zoeken is een goede tip. Ik ben persoonlijk wel goed in een pup opvoeden maar we hebben beiden geen ervaring met volwassen honden met problemen. Dus dat zou zeker geen goede match zijn.
Ik denk dat we vooral veel geduld moeten hebben als we zouden besluiten om een zoektocht te beginnen naar een hond.

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Advies adoptie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:17

Die situatie met leeggehaalde asielen waar alleen de probleemhonden nog over zijn, is wel hier in Nederland. Ts woont in Belgie,misschien is de situatie daar anders en is er nog wel aan een geschikte herplaatshond te komen?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Advies adoptie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:23

Als je 1 km lopen al lang vind om op een passende uitlaatplek te komen moet je het vooral niet doen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 14:28

belle_boef schreef:
Als je 1 km lopen al lang vind om op een passende uitlaatplek te komen moet je het vooral niet doen.

Dit is wel een beetje kort door de bocht. Ik heb namelijk nergens gezegd dat ik het lang vind. :o
Ik heb in de OP gezet dat het dichtstbijzijnde plekje echt groen op 500m is. In Nederland heb je overal groen waar een hond kan plassen. Tevens was het een aanvulling op het feit dat ik geen tuin heb.

Ik vind het helemaal geen probleem om die afstanden te lopen. Zo ver is het ook niet maar het is net te ver voor een snel plasje. Maar dat kan dan wel weer net voor het appartement in de bosjes.
Laatst bijgewerkt door emilyslaluna op 09-08-20 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:31

emilyslaluna schreef:
Flowq schreef:
Wij hebben ook tijdens mijn studie een hond genomen, een herplaatser, ook waar ik destijds nog +40 uur moest afstuderen.

We hebben wel een tuin, maar voor ons geld het argument deurtje open en eerst zelf opstaan ook niet, hij doet niks in de tuin. Mag ook niet. Dus toch echt als eerste met hem een rondje maken!

Daarnaast kan een herplaatser een enorme uitdaging zijn. Destijds direct begonnen met cursus speciaal voor herplaatsing honden. Inmiddels trainen we nog steeds maar dan agility.

Zoek goed uit wat voor een hond bij je past en wat je er mee wilt doen. Helemaal in combinatie met je beschikbare tijd. Wij zijn daardoor specifiek op een ras uitgekomen en dat maakt gericht zoeken mogelijk, zodat je ook precies weet wat je wilt. Zo kun je ook via rasverenigingen zoeken ipv asielen. Zo zijn wij ook aan onze gekomen en na 1,5 jaar flink trainen de beste hond ooit!

[ [url=m/mz96C1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor de tips! En wat een leukerd.
Een specifiek ras zoeken is een goede tip. Ik ben persoonlijk wel goed in een pup opvoeden maar we hebben beiden geen ervaring met volwassen honden met problemen. Dus dat zou zeker geen goede match zijn.
Ik denk dat we vooral veel geduld moeten hebben als we zouden besluiten om een zoektocht te beginnen naar een hond.


Pup hebben wij specifiek niet voor gekozen ivm studie. Ik vind een pup tijdsintensiever dan een volwassen hond (her)opvoeden. Wij hadden ook geen ervaring met een volwassen hond, maar ik durfde het met mijn dierenkennis en goede begeleiding zeker wel aan. Zo een band moet toch groeien. Als je je goed laat informeren, inleest, je verstand gebruikt en open staat voor inzichten moet het wel goedkomen als je daar 100% voor gaat.

Edit: een plasrondje is hier ook minimaal altijd meer dan 1km. De ochtend om 07;30 en avond om 22:30. De wandelingen uiteraard langer. Dus dan zou het veldje 500m verderop geen probleem moeten zijn
Laatst bijgewerkt door Flowq op 09-08-20 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:37

emilyslaluna schreef:
belle_boef schreef:
Als je 1 km lopen al lang vind om op een passende uitlaatplek te komen moet je het vooral niet doen.

Dit is wel een beetje kort door de bocht. Ik heb namelijk nergens gezegd dat ik het lang vind. :o
Ik heb in de OP gezet dat het dichtstbijzijnde plekje echt groen op 500m is. In Nederland heb je overal groen waar een hond kan plassen. Tevens was het een aanvulling op het feit dat ik geen tuin heb.

Ik vind het helemaal geen probleem om die afstanden te lopen. Zo ver is het ook niet maar het is net te ver voor een snel plasje. Maar dat kan dan wel weer net voor het appartement in de bosjes.



Je vind het te lang voor een snel plasje. 1 km heen en terug is een rondje van 20 minuten. Dat is toch al een kort rondje.
Is een snelle plas enkel je hond naar buiten laten voor een plas en weer naar binnen? Hoe vaak moet je hond zo’n plas doen dan? Als jij zoveel uur van huis bent is het voor een hond niet echt fair om hem een snelle plas te laten doen en weer naar binnen moeten.

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Advies adoptie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 14:40

Er zijn ook honden die niet lang kunnen of willen wandelen.Eigenlijk bestaan er zoveel verschillende types honden dat er voor iedereen wel een geschikte te vinden is.