Hebben sommige landen een dictator nodig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Hebben sommige landen een dictator nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 23:33

Ik zat Reizen Waes te kijken, hij was in Azerbeidzjan.

Hij vroeg aan de gids: Een deel van de mensen vind de premier een held, een deel vind hem een dictator. Wat vind jij?

Haar antwoord was : Ik denk dat ons land zo'n type leider nodig had een aantal jaar geleden. Anders waren we er net zo aan toe geweest als Syrië.

Ik vond dat een boeiende zin. Kan het zijn, dat bepaalde landen op bepaalde momenten beter een dictatuur kunnen hebben dan een democratie?
En wanneer is dat dan volgens jou?


Ben benieuwd naar jullie mening hier in :) .

Misschien ben ik de enige die dit een boeiende discussie vind hoor, de gedachte boeide mij gewoon :+

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hebben sommige landen een dictator nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:36

Ik denk dat een hoop landen (en hun bewoners) niet de basis hebben voor een werkende democratie

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:39

Zeker kan dat in sommige situaties verstandig zijn. Eén kapitein op het schip, en niet uren/dagen over een onderwerp discusseren voordat er een (gedeeltelijk) besluit komt.

Voorwaarde is wel dat de persoon het beste met het land voor moet hebben. Een beetje het verschil tussen Trump en de Nieuw-Zeelandse premier ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hebben sommige landen een dictator nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:46

De betere manier is om dan te investeren in onderwijs, gezondheidszorg en tewerkstelling. Daarmee kweek je al een beter geopinieerde bevolking.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:57

Nee, geen enkel land heeft een dictator nodig. Een goede leider is wel nodig.

Probleem met dictators is ook dat ze verdraaid lang blijven zitten :D

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:00

Overigens Vraag Ik mij af in hoeverre een gids die vraag voor tv eerlijk gaat beantwoorden. In tegenstelling tot Nederland is dat in een groot deel van de wereld onmogelijk zonder sancties.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 00:05

Qimm schreef:
Ik denk dat een hoop landen (en hun bewoners) niet de basis hebben voor een werkende democratie


En wat is die basis dan? Wanneer zijn bewoners klaar voor een democratie?

@Kookaburra: dat is natuurlijk rekbaar, zoals ik in mijn openingspost schreef: voor sommigen is een dictator een held.

@Fransje: In Azerbeidzjan neemt zijn zoon het over, kan ook nog :') . Ik nam die gids zeker met een zak zout, maar soms kan iemand nog wel iets boeiends zeggen wat je aan het denken zet :o

Het zette mij ook aan het denken over de landen waar wij de afgelopen jaren hebben ingegrepen. Hadden die landen beter afgeweest met een dictator? Kunnen zij wel democratie aan?

Aan de andere kant, wie bepaald dat? En waarom zou een dictator in Nederland dan niet nodig zijn?

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:09

Dat ligt er denk ik aan wie de dictator is en hoeveel je het eens kunt met zijn beslissingen. Maar ik vind wel dat je er elke 2 jaar ofzo op zou moeten kunnen stemmen.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:11

ruitje schreef:
Qimm schreef:
Ik denk dat een hoop landen (en hun bewoners) niet de basis hebben voor een werkende democratie


En wat is die basis dan? Wanneer zijn bewoners klaar voor een democratie?



Mentaliteit, cultuur, onderwijs zijn denk ik de belangrijkste dingen. Vooral de (achtergestelde) bewoners van armere en minder ontwikkelde landen hebben geen idee wat er zich allemaal afspeelt in hun land en landen om hen heen. Ze hebben geen bevattingsvermogen over de economische toestand. Hun wereld is vaak niet groter dan de straat of plaats waarin zij leven. Wanneer zij (ineens) zouden moeten gaan stemmen op een leider, waar moeten ze dan op letten?

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:21

ruitje schreef:
Het zette mij ook aan het denken over de landen waar wij de afgelopen jaren hebben ingegrepen. Hadden die landen beter afgeweest met een dictator? Kunnen zij wel democratie aan?

Aan de andere kant, wie bepaald dat? En waarom zou een dictator in Nederland dan niet nodig zijn?


Hoeveel van de landen waar is ingegrepen hadden een dictator?

Democratie is een groot goed!

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:24

Qimm schreef:
ruitje schreef:

En wat is die basis dan? Wanneer zijn bewoners klaar voor een democratie?


Mentaliteit, cultuur, onderwijs zijn denk ik de belangrijkste dingen. Vooral de (achtergestelde) bewoners van armere en minder ontwikkelde landen hebben geen idee wat er zich allemaal afspeelt in hun land en landen om hen heen. Ze hebben geen bevattingsvermogen over de economische toestand. Hun wereld is vaak niet groter dan de straat of plaats waarin zij leven. Wanneer zij (ineens) zouden moeten gaan stemmen op een leider, waar moeten ze dan op letten?


Denk jij dat een dictator er voir zorgt dat de bevolking zich dusdanig ontwikkeld dat ze vervolgens tegen zijn bewind zijn en democratie eisen?

Ben trouwens benieuwd welke landen je in gedachten hebt bij het schrijven van je tekst :)

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:29

fransje23 schreef:
Denk jij dat een dictator er voir zorgt dat de bevolking zich dusdanig ontwikkeld dat ze vervolgens tegen zijn bewind zijn en democratie eisen?

Ben trouwens benieuwd welke landen je in gedachten hebt bij het schrijven van je tekst :)


Nou precies daarom kun je niet zo maar ergens democratie invoeren.

Geen specifieke landen in gedachten overigens.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:31

Ik denk dat wanneer je de inwoners van Libië vraagt wat ze liever hebben, het vrij stabiele land van enkele jaren geleden of het land wat volledig in puin ligt de keuze snel gemaakt is.

Voordat half bokt over mij heen rolt. Khadaffi was zeker geen lieverd maar het was er wel een stuk stabieler. Wij moesten er zo nodig democratie brengen met bommen en raketten. Denk dat het een totaal verkeerde keuze is geweest. De bevolking is nu uiteindelijk nog steeds de klos. Idem voor Syrië.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:32

ruitje schreef:
Qimm schreef:
Ik denk dat een hoop landen (en hun bewoners) niet de basis hebben voor een werkende democratie


En wat is die basis dan? Wanneer zijn bewoners klaar voor een democratie?

@Kookaburra: dat is natuurlijk rekbaar, zoals ik in mijn openingspost schreef: voor sommigen is een dictator een held.

@Fransje: In Azerbeidzjan neemt zijn zoon het over, kan ook nog :') . Ik nam die gids zeker met een zak zout, maar soms kan iemand nog wel iets boeiends zeggen wat je aan het denken zet :o

Het zette mij ook aan het denken over de landen waar wij de afgelopen jaren hebben ingegrepen. Hadden die landen beter afgeweest met een dictator? Kunnen zij wel democratie aan?

Aan de andere kant, wie bepaald dat? En waarom zou een dictator in Nederland dan niet nodig zijn?

In Europa is de hele stammencultuur door de Romeinen destijds de nek omgedraaid. Afrika en o.a. het midden-oosten zijn nog lang niet zo ver. In de landen die de afgelopen decennia "bevrijd" zijn stond een seculiere! regering onder leiding van een dictator semi-boven de stammen (al was die dictator zelf lid van 1 stam binnen de landsgrenzen en moest de regering ook daaruit komen ivm voorkomen sabotage, etc.) stond. Khadaffi, Saddam, en Assad vallen in die categorie. En Libië onder Khadaffi was het welvarendste land van Afrika. Zonder zo'n figuur om te vetes tussen de stammen te onderdrukken vervallen zulke landen tot onrust en mogelijk burgeroorlog doordat de oude ruzies weer uitgevochten kunnen worden. Er zit teveel multigeneratie haat en achterdocht tussen die stammen om ze makkelijk tot in elk geval elkaar met rust laten te krijgen. Tel daar nog eens verschillende religieuze stromingen bij op en slecht onderwijs en je hebt een kruidvat.

Onder Khadaffi werd er flink geinvesteerd in onderwijs trouwens incl. studiebeurzen voor universiteiten in het buitenland.

Maar democratie zonder de fundering van een bevolking met goed onderwijs EN loyaliteit aan het land als geheel ipv enkel de stam waar je toe behoort zal niet werken. Het westen heeft er zo'n 8-10 generaties aan democratie als regeringsmethode op zitten. Dat plak je niet zo even in een paar jaar op een land dat zoveel stappen nog moet zetten. Die fundering opbouwen kost tijd. Ja die mensen waren zeker beter af geweest als wij er niet in waren gaan rondroeren.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hebben sommige landen een dictator nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:35

In theorie klinkt democratie leuk, maar echt goed werken doet het zeker niet altijd (en overal)

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:44

Democratie is niet ideaal (wel de minst slechte optie volgens Churchill), dus ik kan me best voorstellen dat in sommige opzichten, in sommige landen en in sommige situaties een dictator tijdelijk beter kan zijn.

Wij hebben ook wel een soort van dictatorschap, namelijk de Noodtoestand. Daarbij kunnen in geval van nood allerlei overlegorganen worden overgeslagen en kunnen bepaalde mensen zoals burgemeesters directe besluiten nemen. In geval van nood staan wij dus tijdelijk onze democratische rechten af. Sommige leiders in de wereld misbruiken de Noodtoestand ook wel om zo tijdelijk dictatortje te kunnen spelen.

Ik kan mij best voorstellen dat als een land zich in een permanente noodsituatie bevindt, omdat het gewoon helemaal aan de grond zit, dat het dan baat kan hebben bij snelle, directe besluiten. Een soort Noodtoestand dus. Maar als dat voorbij is (en wie bepaalt dat?), dan moet het ook voorbij zij met de absolute macht en moet men over op democratisch polderen. En dát gebeurt vaak niet. Dat is het probleem van absolute macht.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:38

Qimm schreef:
In theorie klinkt democratie leuk, maar echt goed werken doet het zeker niet altijd (en overal)


Werkt een dictatuur wel goed?

mirim

Berichten: 4405
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 07:49

Ik denk dat je wel kunt stellen dat , door de hele menselijke geschiedenis heen, blijkt dat geen enkele regeringsvorm het walhalla is.

gerlindie

Berichten: 4637
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Hebben sommige landen een dictator nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:00

Ik heb ook het idee dat in veel Afrikaanse landen het democratische systeem alsnog niet erg democratisch is...
Maar alles zo corrupt is als de pest.

Ik kan me ook wel voorstellen dat in bepaalde situaties één sterke leider beter is dan eindeloos discussiëren en compromissen sluiten, ik denk alleen dat het probleem is dat dictators zo vaak (altijd?) corrupt zijn of worden.

Power corrupts, absolute power corrupts absolutely

Anoniem

Re: Hebben sommige landen een dictator nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:09

Ik denk dat alle landen baat hebben bij gefaseerd ingevoerde democratie en vind het een beetje een koloniale/denigrerende denkwijze om als westerlingen te discussiëren over of bepaalde volkeren/landen het verdienen om onderdrukt te worden door een regime dat vaak niet het beste met ze voor heeft.

De reden dat in veel voormalige koloniën de democratie nooit lekker van de grond is gekomen is omdat de overgang te rigoureus is geweest en het westen er z'n handen compleet vanaf heeft getrokken. Dan geef je inderdaad de ruimte aan corruptie, in een land dat jarenlang onder koloniaal en onderdrukkend bewind is geweest.

Dat gezegd hebbende: ik ben het ermee eens dat democratie ook niet het einddoel zou moeten zijn, en dat het ook niet de verantwoordelijkheid is van 'ons' als westerlingen om democratie te brengen naar landen waar dat nu niet is (kijk bv naar wat de VS in het Midden Oosten heeft gedaan en wat daarvan is gekomen). Ook in een democratische regering kunnen mensen aan de macht komen die niet het beste voor hebben met de mensen die in dat land wonen, dat gebeurt namelijk ook regelmatig in westerse landen waar de democratie juist wel super stabiel zou moeten zijn.
En verder: het is logisch dat sommige mensen blij zijn met een dictatoriaal bewind. Een dictator behartigt namelijk altijd een groep, of dat nou de rijken is, die hun welvaart alleen maar zien groeien ten koste van de werkende klasse, of de armen die onder dat bewind infrastructuur en kwaliteit van leven zien verbeteren en zich daardoor vastklampen aan het idee dat dat direct komt door de dictator.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:03

fransje23 schreef:
Qimm schreef:
In theorie klinkt democratie leuk, maar echt goed werken doet het zeker niet altijd (en overal)


Werkt een dictatuur wel goed?


Mwoah, met een eerlijke dictator zou het zo gek nog niet zijn denk ik. Maar die zijn net zo voorkomend als toverfeeën.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Hebben sommige landen een dictator nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:08

Ik geloof dat het nooit goed is om de macht te verdelen over 1 persoon.
Macht doet rare dingen met mensen.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:09

verootjoo schreef:
Ik geloof dat het nooit goed is om de macht te verdelen over 1 persoon.
Macht doet rare dingen met mensen.


Dat is zeker waar!

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:15

fransje23 schreef:
ruitje schreef:
Het zette mij ook aan het denken over de landen waar wij de afgelopen jaren hebben ingegrepen. Hadden die landen beter afgeweest met een dictator? Kunnen zij wel democratie aan?

Aan de andere kant, wie bepaald dat? En waarom zou een dictator in Nederland dan niet nodig zijn?


Hoeveel van de landen waar is ingegrepen hadden een dictator?

Democratie is een groot goed!

Feit is wel dat de bevolking van Irak en Libië het een stuk beter hadden onder het regime van Hoessein en Khadaffi. En zo zijn er nog wel een aantal landen aan te wijzen die na het verjagen van de dictator vervallen zijn in stammenoorlogen met alle ellende die erbij hoort.

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hebben sommige landen een dictator nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 09:45

Klopt, denk dat het hele midden oosten het beter zou doen onder een dictator.