Omgaan met water in de tuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 22:21

Ik merk dat ik 'omgaan met water' in de tuin lastig vind.

We hebben regelmatig met z'n allen wateroverlast; riolen kunnen heftige regenval niet aan, straten komen blank te staan, kelders lopen vol. Daarbij hebben we klimaatverandering, zijn er steeds minder insecten, gaat het slecht met allerhande vogels etc. etc. etc. Dus moeten we vergroenen: tegel eruit, plant erin! Groene tuinen, groene daken etc.

Om dat te doen moet je water gebruiken: sproeien zodra je planten net gezet hebt, sproeien in periodes als nu als het langere tijd verschrikkelijk warm is.

Aan de andere kant roept Vitens nu op om vooral niet te sproeien (en geen zwembaden te vullen, je auto niet te wassen etc). Logisch, want als je dit leest is het alternatief dat er geen water meer uit de kraan komt.

Alleen: als je nu niet sproeit gaan je planten dood. Zelfs de vijgenboom in de achtertuin liet vandaag treurig zijn bladeren hangen. Dan kom je automatisch weer terug bij het eerste probleem, want een tuin vol planten waar je niet voor mag zorgen is stom en kun je net zo goed vol leggen met stenen.

Hoe vind je hier nou een beetje een middenweg in? Wel zorgen voor je tuin, maar niet teveel water verbruiken?

Ik heb al een regenton, maar die is echt compleet leeg ondertussen, dus pak ik toch maar weer de tuinslang.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-08-20 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Omgaan met water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:26

Geen planten zetten. :Y) We hebben meters hortensia's in de (voor)tuin, ik probeer ze al vier jaar dood te krijgen door ze geen water te geven, ze leven nog steeds. Mijn conclusie is dus dat ze prima zonder kunnen ook al denken we van niet.

Gras sproeien we niet, dat trekt ook uiteindelijk wel weer bij.

Douche hoogstens vijf minuten en tussendoor de kraan uit. Tandenpoetsen onder de douche in de ochtend en/of avond en we spoelen de WC niet iedere keer door.

Door het vele water drinken plas je vooral ook kleine beetjes water. Aangezien mijn blaas niet groter is dan een knikker is het nutteloos om steeds zoveel water te verspillen!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 22:28

KimD schreef:
Geen planten zetten. :Y) We hebben meters hortensia's in de (voor)tuin, ik probeer ze al vier jaar dood te krijgen door ze geen water te geven, ze leven nog steeds. Mijn conclusie is dus dat ze prima zonder kunnen ook al denken we van niet.

Gras sproeien we niet, dat trekt ook uiteindelijk wel weer bij.

Douche hoogstens vijf minuten en tussendoor de kraan uit. Tandenpoetsen onder de douche in de ochtend en/of avond en we spoelen de WC niet iedere keer door.

Door het vele water drinken plas je vooral ook kleine beetjes water. Aangezien mijn blaas niet groter is dan een knikker is het nutteloos om steeds zoveel water te verspillen!


Omgaan met water in huis is het probleem niet, het is vooral in de tuin waar ik echt er tegenaan loop dat ik moet sproeien om dingen in leven te houden.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:33

Tja, de basis is, binnen grenzen, simpel:
https://www.wildkamp.nl/assortiment/hem ... ks/1010192

Punt is dat je wel enigszins moet weten waar je mee bezig bent. Alles laten doen kost je een klein godsvermogen.

Dat vergroenen heeft ook niet zoveel met wateroverlast te maken; al die dichtgestrate tuinen en zelfs wijken bezorgen het waterschap uiteindelijk een probleem omdat er, ondanks ontkoppeling, dan in korte tijd heel veel water door de RWZI gaat. dat verstoort het proces nogal ingrijpend.

Dus nee, jij krijgt er nog niet zoveel minder wateroverlast van maar toch is het wel in jouw belang dat het water de grond in gaat en niet de afvoer.

Echt voorkomen van wateroverlast vergt een enorme ingreep in de woonomgeving.
Het is op zich niet eens zo moeilijk om al dat water te bufferen maar aan al die aanpassingen hangt wel een prijskaartje, of beter, een prijslap......

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:34

Een regenton kan een deel van de oplossing zijn, maar daar heb je nu niet zoveel aan helaas

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:35

Grondwater put laten slaan. Dan maak je in ieder geval geen gebruik van het drinkwater.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:35

Interessant dit. Mijn vriend en ik hadden het hier laatst ook over. Wij merken in onze zeer groene tuin dat we ook echt moeten sproeien. Zeker nu er ook een paar bomen in de tuin staan, kunnen we niet zonder. We proberen echt weinig te sproeien, maar als ze planten geel worden of slap hangen, dan moeten we toch echt bijwateren.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:35

In de avond sproeien. Je kan nog iets van schors op de bodem leggen om meer water vast te houden en te voorkomen dat het zand eronder warm wordt wat weer een aanslag is voor je plantjes.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:38

ik heb de tuin vol en geef alleen de planten in pot water.
in de grond zit echt voldoende vocht hier.
dat slap hangen komt door de warmte,zodra ze in de schaduw staan trekken ze bij :j
verder zorgen voor veel planten, scheelt je onkruid wieden en schoffelen en zij houden het vocht beter vast.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 22:39

fjordjes schreef:
Grondwater put laten slaan. Dan maak je in ieder geval geen gebruik van het drinkwater.


Het punt is dat een grondwaterput uit dezelfde bron put als vitens. Er is niet ineens meer water omdat ik het uit de grond haal.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:41


Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 22:41

Serendipity1 schreef:
Een regenton kan een deel van de oplossing zijn, maar daar heb je nu niet zoveel aan helaas


Heb ik idd, maar ja, zonder regen heb je weinig aan de ton. In de iets nattere periodes is het wel ideaal, maar dan verbruik ik ook veel minder water, want dan hoeven alleen de planten onder de overkappingen water.

ellepel schreef:
ik heb de tuin vol en geef alleen de planten in pot water.
in de grond zit echt voldoende vocht hier.
dat slap hangen komt door de warmte,zodra ze in de schaduw staan trekken ze bij :j
verder zorgen voor veel planten, scheelt je onkruid wieden en schoffelen en zij houden het vocht beter vast.


Working on it! Het grote middenvak heeft echt wel veel planten, maar net aangelegde borders bijvoorbeeld nog niet.


Annetje schreef:
Interessant dit. Mijn vriend en ik hadden het hier laatst ook over. Wij merken in onze zeer groene tuin dat we ook echt moeten sproeien. Zeker nu er ook een paar bomen in de tuin staan, kunnen we niet zonder. We proberen echt weinig te sproeien, maar als ze planten geel worden of slap hangen, dan moeten we toch echt bijwateren.


Nou ja, dat dus. Ik probeer zo min mogelijk te sproeien, maar het moet toch echt zo nu en dan water hebben...

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:54

Sproeien verknoeit veel water. Beter is het om een paar druppelslangen te kopen met wat koppelstukken en die 's nachts een paar uur te laten lopen. Dat verzadigd de grond zonder verdamping en kost veel minder water. De slangen gewoon tussen de planten laten liggen, zie je bijna niets van.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:55

ga ook eens op zoek naar info over mulchen
ik merk dat op de lege plekken die ik in de tuin had het enorm veel hielp.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:55

Wij hebben al het hemelwater afgekoppeld en dit wordt opgevangen in regentonnen, IBC bakken en een greppel. Hiervoor geven de meeste gemeenten subsidie. Je kan er echt niet altijd je tuin mee beregenen, maar sinds wij dit hebben sproeien we wel minder.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:56

Ondergrondse regenwaterput laten steken?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:02

Even wat ik kan bedenken:
- meer regenwater opslaan: dmv tonnen, putten, vijvers, poeltjes etc waar je later dan ook weer water uit kan halen (nou ja van het poeltje zal dat niet lukken, maar doordat het water daar langzaal de bodem in trekt zal je weer minder moeten besproeien!) Je leidt dan je regenwater van je dakgoten hiernaartoe, naar vijvers en poeltjes kan op een mooie manier door je buis in te graven.

- gras moet niet gesproeid worden: laat het wat langer groeien, want door elke maaibeurt heeft gras extra water nodig. het bruine trekt later wel weer bij.

- zo min mogelijk planten in potten, maar in de volle grond zetten.

- schaduw creëeren voor het gras en planten. Op de zonplaatsen mediterrane planten zetten.

-gebruik maken van mulch/bedekking rondom de planten: hoe minder aarde bloot ligt, hoe langer ze vochtig blijft

- enkel sproeien als het echt echt nodig is: door te veel te sproeien maak je je planten afhankelijk en zijn ze niet geneigd diep te gaan graven met hun wortels op zoek naar grondwater.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:04

We hebben een vrij grote tuin, dus sproeien is eigenlijk geen doen en doen we dus vrijwel nooit. Het gras sproeien we sowieso nooit. Eigenlijk staat alles er prima bij nu. Dus ik denk dat je teveel beren op de weg ziet. Alleen de rodondendrons kunnen slecht tegen droogte.

Ik zou ze alleen natuurlijk niet nu met 30 graden gaan planten.
In elk geval super goed dat je je tuin wil gaan vergroenen!

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:05

Je hebt van die druppelaars. Maar het beste is nog als je dat systeem juist in kunt graven. Op die manier train je de wortels van de plant omlaag te groeien zodat de wortels hun water van dieper halen. Ook is er dan geen verdamping dus optimaal gebruik van minimaal waterverbruik.

Verder zorgen dat de grond minder snel uitdroogt, speciale vochtvasthoudende korrels in de grond, houtsnippers, enz. Water opvangen, je kunt ook in nederland tegenwoordig van die tanks krijgen voor ondergronds, dan kun je die weer tijdens de droogte gebruiken. De oplossing zit hem wereldwijd in de opslag vergroten. En toch niet te snel water geven.

Ik heb mijn fruit bomen en planten na het planten eigenlijk bewust minder vaak water, maar wel te veel water gegeven. Ze doen het prima.

Grasmat en sierplanten krijgt hier nooit water en er is er eigenlijk geen een die er permanent onder leidt.

Maar ik denk dat wij hier in NZ iets anders omgaan met water aangezien hier het water uit de rivier gewonnen wordt. Die rivier moet dus op een bepaalde hoogte blijven om de juiste doorstroming te houden om veilig water te kunnen winnen. Wij zijn dus gewend aan winterdag watertrappen en zomerdag verdrogen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 08-08-20 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:08

Ik lees even mee, heb twee borders die de hele dag in de volle zon staan dus moet even kijken wat handig is. Zou je een druppels land en mulchen samen kunnen doen? En dan de slang er bovenop?

Verder ook gras maar dat is ondertussen super lang en kan niet gemaaid worden tot het wat koeler is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Omgaan met water in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:14

Gewoon je planten die geen droogte verdragen water geven, maar wel na zonsondergang. Je kunt moeilijk je kostbare struiken dood laten gaan.
En natuurlijk zorgen dat je zwembad altijd gevuld klaar staat vóór er een hittegolf komt.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:25

Planten die ik dit jaar in de tuin heb gezet die geef ik wel water bij anders hebben ze te weinig kans om goed te wortelen. Wat ik doe ik de tuinslang erbij leggen en dan een straaltje water laten lopen wat net iets meer is dan druppelen. Die laat ik dan, afhankelijk van de plek en de plant, rustig een paar uur liggen. Zo ga ik de tuin door langs de planten die het anders echt niet gaan redden.

Als ik zo'n rondje heb gemaakt dan wacht ik weer een aantal dagen of zelfs weken voor ik weer een rondje maak. Op die manier, is mijn ervaring, krijg je goed wortelende planten die het uiteindelijk met amper tot helemaal geen water bijgeven redden.

Het wordt ook wel gezegd dat het beter is om 1 keer veel water te geven dan elke dag een beetje. Met elke dag een beetje krijg je oppervlakkiger wortelende planten die dus al snel niet genoeg water hebben omdat de bovenlaag al snel uitgedroogd is.

Door mulch, of bodembedekkers voorkom je ook dat het water snel verdampt. maar dat was al aangegeven las ik.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:26

Hier ook twijfel over wat te doen met de tuin.

ikke schreef:
Om te beginnen is sproeien een domme bezigheid; zeker de helft komt niet aan.
Als je met bewateringsslang werkt, heb je veel minder water nodig voor hetzelfde effect.
https://www.wildkamp.nl/assortiment/ber ... en/5001020


Interessant, zoiets lijkt me wel wat voor mijn tuin.

Ik doe trouwens alleen het belangrijkste nu met een gieter aangezien mijn buitenkraan het momenteel niet doet. Ook niet een succes :D

rien10
Berichten: 14671
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:27

Niet iedere keer de wc doorspoelen bespaart zeker water. Maar ik vind het vies.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:27

Ik volg zat al te denken aan een opvangton, maar komen daar ook niet snel muggen op? Of sluit je daar alleen de regenpijp op aan? Maar dan komt er ook rommel mee van de dakgoot.

Ik heb een moestuin dus met dit weer geef ik elke dag water. De voortuin geef ik trouwens nooit water, alles doet het prima dus wil je geen water geven ga voor de hortensia, hibiscus, rododendron of vinca minor.