Buik hond scheren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 12:16

Hoi!

Ik weet dat je een hond niet mag scheren. Dat de vacht een isolerende en koelende werking heeft.

Alleen zo ver ik weet kan een hond de warmte kwijt via de buik. Nu heeft mijn hond daar een pak haar. Mag je dit scheren? Of werkt het averechts? Ik was erg benieuwd

Het is namelijk echt bloedje heet
Afbeelding

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:26

Ik heb dat een aantal jaren wel gedaan bij een van mijn werkhonden.

Easy had een enorm pak haar, en als je met dit weer dan ook nog aan het werk was dan had die ondanks dat het een top getrainde hond was last van de warmte, en een koelhalsband alleen was dan niet meer genoeg.
(welliswaar tropenrooster en de schapen zo min mogelijk verplaatsen, en alles met water in de schaduw houden)
Op de rustplaatsen stonden dan bakken met water klaar, en daar kon ie in gaan liggen en goed afkoelen, idd via de poten en buik.

Dus bij een hond waar het niet anders kan zou ik het zo weer doen.

Maar tegenwoordig liggen ze hier lekker koel binnen op het heetst van de dag.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:33

Een hond kan zijn warmte kwijt door zijn voetzooltjes en door te hijgen. Dus evt voetzooltjes koelen en zorgen voor koud water. En natuurlijk binnen houden, evt ventilator aan.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:53

Het is een fabeltje dat je honden niet mag scheren omdat de vacht isoleert. Die vacht isoleert idd (of liever, de lucht tussen de haren isoleert) maar die houdt dus juist de lichaamswarmte van de hond vast. Dat is 's winters heel handig, maar 's zomers niet zo heel erg nodig. Je kunt dus prima scheren om je hond een minder dikke lucht-isolatielaag te geven. En daarna desnoods nat houden, gewoon de hele hond.
Voor honden geldt precies hetzelfde als voor paarden (lees het stuk op VN maar even)

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:56

Scheren kan gewoon hoor. Niet te kort, dan kan de huid verbranden. En de buik lekker bloot!
Edit: precies zoals Ibbel zegt.

Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 12:59

Oh dat wist ik niet. Het is een kennel hond die chronisch ziek is. Ze laat echt heel moeilijk haar dikke vacht los. Het is een hele harige rottweiler :+ Ze zal blij zijn als ze wat haar kwijt is

Ps kennel is super geïsoleerd. Het is daar niet warm of koud. Echt heerlijk

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:03

Tip: wassen met een goede kwaliteit honden shampoo. Laten intrekken en met warm water uitspoelen. Dan met de waterblazer de losgekomen ondervacht Wegblazen. Zo deed ik het met mijn kennelhonden (Entlebucher Sennenhonden, met een soortgelijke vacht als van een rottweiler). Werkt goed. Alleen geen klus voor dit warme weer. Denk eraan dat je scheerapparaat kan vastlopen op zo’n dikke ondervacht. Heb je een paarden scheermachine?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:04

Ik zou de buik (het bruine gedeelte) lekker scheren als hij het erg warm heeft, maar het scheren van een verharende hond (dus geen knipvacht) moet niet te kort omdat het scheeralopecia kan veroorzaken, zeker op de rug. scheeralopecia is kaalheid, dan komen de haren dus niet terug. Laat bij verharende honden dus altijd minimaal 1.5cm op de rug staan.

Het verhaal van isoleert tegen de warmte gaat in Nederland eigenlijk nooit op. Dat is pas echt van toepassing boven de 40 graden. En tussen de 35 en 40 graden hangt het van de hond af. De hond is namelijk een kachel die zijn warmte kwijt moet, geen koffie of limonade die op temperatuur gehouden moet worden. Als de hond sloom wordt door het warme weer, is dat een teken dat hij zijn warmte eigenlijk onvoldoende kwijt kan, dus dan is isolatie helemaal niet handig (niet per se een reden om direct te scheren, maar wel om dit hardnekkige fabel te corrigeren).

Honden raken over hun hele lijf warmte kwijt, maar de aderen lopen op de buik wat dichter tegen de huid aan en daar gaat het dus gemakkelijk. Zweten kan een hond alleen via de voetzolen, maar je hoeft niet te zweten om warmte kwijt te raken.

Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 13:07

rien10 schreef:
Tip: wassen met een goede kwaliteit honden shampoo. Laten intrekken en met warm water uitspoelen. Dan met de waterblazer de losgekomen ondervacht Wegblazen. Zo deed ik het met mijn kennelhonden (Entlebucher Sennenhonden, met een soortgelijke vacht als van een rottweiler). Werkt goed. Alleen geen klus voor dit warme weer. Denk eraan dat je scheerapparaat kan vastlopen op zo’n dikke ondervacht. Heb je een paarden scheermachine?

Ik heb een heiniger saphir. Super ding. Maar hij scheert wel erg kort vind ik

Ze verhaart nu overigens niet. Zit hardstikke vast. Maar zó dik

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:09

Ik scheer mijn oudste hond ook gewoon hoor. Zij heeft ook een best dikke vacht en voelt zich duidelijk veel beter als ik het scheer;)

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:09

Heel kort zou ik niet doen ivm huid irritatie en zonnebrand. Maar met de paarden scheermachine, met de haar richting mee scheren zou je het kunnen proberen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:11

Wij hebben een Heidewachtel die door het castreren een vilt achtige vacht heeft gekregen. Die scheer ik een paar keer per jaar. Standje Labrador noem ik het altijd. Dus zeker niet kaal.

Hij voelt zich beduidend beter als hij geschoren is.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:27

Wij hebben een kruising, met een golden retriever achtige vacht. Ik kon eigenlijk geen trimmer vinden die haar wilde scheren, inderdaad vanwege de isolatie van de vacht. En als ik dan zei: dan kan ze dus ook haar warmte niet kwijt als ze het heet heeft", dan klopte dat niet.
Nou ja, het zal wel aan mij liggen, maar dat gaat er bij mij niet aan. Ik scheer haar nu ieder jaar zelf en ze heeft het echt veel minder warm. Tenminste, ze heeft het wel warm, maar is veel sneller weer afgekoeld. Ongeschoren ligt ze de hele dag te hijgen en geschoren niet. Ik zou het dus gewoon proberen!

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:36

Onze hond heeft na de sterilisatie een dikkere vacht gekregen. Is ooit net een schaap als we die scheren, maar ik heb onze hond toch echt wel geschoren voor de hittegolf begon. :) Bij dieren die niet kunnen zweten vind ik het toch altijd beetje riskant.

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:55

Tja als die vacht zo goed zou isoleren tegen de warmte dan hadden wij mensen vast ook allemaal een wollen trui aangetrokken bij deze temperaturen. Zelf geloof ik er niet zo in. Onze honden hebben dan wel geen verharende vachten maar zijn altijd energieker met een geschoren vacht.

AnnoNiemand

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:12

Oeiii, zo'n vacht moet je echt niet willen scheren! Daar krijg je een hele lelijke (en anders gekleurde) vacht voor terug. Dat is ook zo met bijv golden retrievers, wat hierboven genoemd wordt. Geen trimmer die zo'n hond wil scheren. Niet omdat ze het niet bij het ras vinden horen, maar omdat je dit soort vachten daar echt mee vernielt. Niet doen dus!

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:13

Paar jaar terug de hond die we toen hadden ook geschoren. Was ook met warmte en dier had het zo warm. Was een kruising berner sennen. Ging er gewoon voor staan. Was nadien gewoon opgelucht dat hij wat luchtiger gekleed was, was gelijk stuk vrolijker. Betrof wel een oudere hond. De vacht groeide nadien gewoon weer aan. Geen probleem.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:20

Ik scheer de buik van mijn bordercollie ook gedeeltelijk (welliswaar om andere redenen, hij krijgt snel een ontstoken voorhuid doordat hij vaak vanzelf uitschacht en zo het zand uit de vacht meeneemt, bij scheren geen last van)
Maar het kan dus wel..
Ik laat wel nog minstens 4mm staan.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:50

Ja hoor, dat kan. Onze sheltie scheer ik de liezen en buik tot aan de borst helemaal kaal, vind ze heerlijk!

Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 09:44

AnnoNiemand schreef:
Oeiii, zo'n vacht moet je echt niet willen scheren! Daar krijg je een hele lelijke (en anders gekleurde) vacht voor terug. Dat is ook zo met bijv golden retrievers, wat hierboven genoemd wordt. Geen trimmer die zo'n hond wil scheren. Niet omdat ze het niet bij het ras vinden horen, maar omdat je dit soort vachten daar echt mee vernielt. Niet doen dus!

Ze is al eens op dit gebied compleet kaal geschoren ivm sterilisatie

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Buik hond scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:18

Ik begrijp nooit wat trimmers altijd roepen over dat de vacht raar terug komt?

Na operaties zie je ook vaak binnen 3 a 6 maanden er totaal niets meer van bij oa langharige honden met ondervacht.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:19

Hannanas schreef:
Ik begrijp nooit wat trimmers altijd roepen over dat de vacht raar terug komt?

Na operaties zie je ook vaak binnen 3 a 6 maanden er totaal niets meer van bij oa langharige honden met ondervacht.

Ik heb er na tig operaties ook nooit wat van gemerkt.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:21

Hannanas schreef:
Ik begrijp nooit wat trimmers altijd roepen over dat de vacht raar terug komt?

Na operaties zie je ook vaak binnen 3 a 6 maanden er totaal niets meer van bij oa langharige honden met ondervacht.


How how, niet alle trimmers. Mijn trimster roept dat niet. Ze zegt het zeker wel bij bepaalde vachten en bij een bepaald 'doel' van honden maar ze zegt niet dat je per definitie niet mag / kan scheren.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:25

De rug zeer kaal scheren levert bij bepaalde rassen een reëel risico op scheeralopecia. Nee, niet altijd, maar het is wel een berucht en iets dat je graag van tevoren wilt weten en niet zonder gegronde reden moet opzoeken. Oververhitting is overigens daar voor mij een reden toe, maar eerst kijken of het met minder kort af kan, of dus de buik scheren, is wel verstandig.

Afbeelding

Meestal herstelt het na 1 a 2 jaar wel weer, maar niet altijd.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:31

Bij mijn hond kon je het 2 jaar na de operatie nog zien. Het ligt eraan in welke groeifase het haar is, de ondervacht wisselt bij de meeste honden sneller dan de dekharen.

Afbeelding
Dit was 1 jaar na de operatie.

Ik zou hem zelf niet scheren voor dat weekje warme weer, misschien de buik maar verder niet.. Het is inderdaad wel waar dat een dikke vacht in de zon niet zo fijn is, de warmte van het lichaam wordt natuurlijk extra goed vastgehouden. Als je het heel kort scheert heb je dan weer last van zonnebrand.
Veel honden krijgen ook jeuk na het scheren, en doordat de vacht niet meer beschermt tegen de nagels bestaat er een kans dat je wondjes en hotspots krijgt.